Citat:
Ursprungligen postat av
egon2b
I standardfallet är värde = kvantitet gånger nytta per enhet.
»Totalvärde«, ja. Kvalitet är rent definitionsmässigt »direkt kundvärde«.
Citat:
Den som tankar 55 liter för 700 kr får mera värde för pengarna än den som bara får ut 52 liter för samma summa. Bränsle med viss beteckning antas ha samma kvalitet hos Statoil och Q8. Så värde = kvantitet.
Om nyttan är lika med noll så spelar det ingen roll hur stor kvantiteten är. I ditt exempel har du ju satt nyttan till ett fast värde. Det går inte att räkna på det sättet eftersom det bara gäller inom ett avgränsat intervall. Man kan exempelvis inte äta sig mer än mätt och man kan inte tanka
en bil mer än tanken rymmer, kvantitet ≠ kvalitet.