2013-02-24, 14:34
Medlem
egon2bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Fast jag undrar om inte det är det man nästan alltid hör när det gäller just Sarah Dawn Finer? I och med att hon har ett väldigt engelskklingande efternamn.
Undrar om det inte var Peter Settman som frågade Sarah rakt ut hur hon vill ha sitt förnamn uttalat. Svaret var, om jag minns rätt, effektivt sett detsamma som MauroSpocko anger här.

För de flesta av oss så är det opraktiskt att byta fonetikbas mitt i ett ord, eller mellan orden i ett namn. Antingen Peter Settman eller {Pi:ter Setmä:n}.

Reservation: Här kan jag förstås i bakfyllan ha förväxlat gotiska med protozogermanska och därmed citera Sarah som Fan läser Bibeln.
https://www.flashback.org/sp42164636
Senast redigerad av egon2b 2013-02-24 kl. 15:02.
Citera
2013-02-24, 18:17
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egon2b
Reservation: Här kan jag förstås i bakfyllan ha förväxlat gotiska med protozogermanska och därmed citera Sarah som Fan läser Bibeln.
https://www.flashback.org/sp42164636

Ja, du får ge fan i att skriva när den riktiga fyllan gått ur kroppen.
Citera
2013-02-24, 18:34
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Ja, du får ge fan i att skriva när den riktiga fyllan gått ur kroppen.

Ja det är ju ingen mening att delta om det inte är full aktivitet.
Citera
2013-02-25, 10:51
Bannlyst
Citat:
För de flesta av oss så är det opraktiskt att byta fonetikbas mitt i ett ord, eller mellan orden i ett namn. Antingen Peter Settman eller {Pi:ter Setmä:n}.

Säg det till Piiter Wallenberg!
Citera
2013-02-25, 14:10
Medlem
Citat:
Undrar om det inte var Peter Settman som frågade Sarah rakt ut hur hon vill ha sitt förnamn uttalat. Svaret var, om jag minns rätt, effektivt sett detsamma som MauroSpocko anger här.

För de flesta av oss så är det opraktiskt att byta fonetikbas mitt i ett ord, eller mellan orden i ett namn.

I allmänhet får man nog acceptera att ett namn som finns på det talade språket uttalas just så, även om namnets innehavare råkar ha en annan härstamning. Det är med andra ord inte så litet pretentiöst av fröken Finer att insistera på att hennes förnamn skall uttalas på engelska på svenska.

Ibland kan det förstås bli ofrivilligt humoristiskt, som i Sällskapsresan två: "Mein Mann, Göte, ...".
Citera
2013-02-25, 15:59
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tor-Ulf
I allmänhet får man nog acceptera att ett namn som finns på det talade språket uttalas just så, även om namnets innehavare råkar ha en annan härstamning. Det är med andra ord inte så litet pretentiöst av fröken Finer att insistera på att hennes förnamn skall uttalas på engelska på svenska.

Visst, om hon nu gör det, men att hon på en direkt fråga berättar hur hon helst vill ha det tycker jag inte nödvändigtvis innebär att hon insisterar, och sången som atitaranta- länkade till behöver man väl inte heller ta så allvarligt. Den kan lika gärna vara föranledd av att hon och Gina Dirawi är trötta på frågan om hur deras namn ska uttalas som av att de är trötta på att uttalas "fel", om det nu alls var deras påhitt att den kom till.
Citera
2013-02-25, 18:58
Medlem
Nisse Gandhis avatar
I en datorbutik hörde jag en försäljare säga: "Denna dator kommer med Windows 7".

I mina öron hade det låtit mer naturligt att säga:
I denna dator ingår Windows 7.
Windows 7 medföljer denna dator.
Citera
2013-02-27, 20:07
Medlem
egon2bs avatar
I anslutning till bildrutan på vissa SVT-Play-program förekommer texten:
OBS! Det här programmets avsnitt har varierande rättigheter.
Om inte det är en anglicism så vet inte jag vad som kvalar in som anglicism. Skulle programmet »ha rättigheter« som varierar över tiden? Engelska “various” kan lämpligen översättas med »ett antal«. Bättre:
OBS! Till detta programavsnitt är knutet ett antal rättigheter.
Senast redigerad av egon2b 2013-02-27 kl. 20:09.
Citera
2013-02-27, 20:58
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nisse Gandhi
I en datorbutik hörde jag en försäljare säga: "Denna dator kommer med Windows 7".

I mina öron hade det låtit mer naturligt att säga:
I denna dator ingår Windows 7.
Windows 7 medföljer denna dator.

Det mest naturliga hade väl varit:

Datorn har Windows 7.
Citera
2013-02-27, 21:19
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Datorn levereras med Windows 7 är nog en bättre översättning av "comes with windows 7". Terminologin är väl hämtad från t ex bilbranschen där bilen har ett grundutförande men "kommer" med all möjlig onödig skit.
Den misstänkta anglicismen har väl förresten blivit lite svåranvänd över huvud taget då den lätt för tankarna till den manliga utlösningen om den används på fel sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det mest naturliga hade väl varit:

Datorn har Windows 7.
Citera
2013-02-27, 22:21
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Datorn levereras med Windows 7 är nog en bättre översättning av "comes with windows 7".

En onödigt omständlig formulering. Varför ska man överhuvudtaget börja prata om att den "levereras med". Det fattar ju vem som helst att om den inte levereras så kommer den aldrig att anlända.
Citera
2013-03-02, 10:16
Medlem
Jag tycker mig notera en viss överanvändning av likt, nu senast i ett inlägg här i forumet:

Citat:
Holländskan låter bara vedervärdig, som något miffo som försöker prata men bara harklar sig likt en katt som spyr upp en hårboll

Jag vet inte men jag tycker att likt på något sätt känns krystat här. Som hade varit mer naturligt. Problemet är att konstruktionen med likt finns på svenska, men kan det vara så att det har blivit betydligt vanligare på grund av engelskt inflytande?

Några andra exempel att diskutera:
Prestanda likt en VPS
Altarskåpet har komponerats likt en gotisk katedral
Partille - Sväva likt en fågel
Eller är det jag som är engelskinfluerad så att jag ser och hör engelskan ringa i bakhuvudet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in