2017-11-11, 15:37
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Blir vanligare och vanligare att yngre talar om att "välja något över något annat". Helt klart en anglicism från engelskans "choose something over something else.

På svenska heter det att välja något framför något annat".
Citera
2017-11-11, 22:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av dagmar.ebbesen
Det stör inte mig när unga som vill vara "coola" använder engelska uttryck som chilla, o.s.v. eller när gamla vill verka "coola" och ungdomliga, folk får prata hur de vill. Reklamtext är en annan sak.

"Vår nyttiga juice boostar ditt immunförsvar." "Boosta" är inte ett ord.

Haha, det handlar inte om att vara hipp.
Hur kan du missförstå ett stycke?
Citera
2017-11-11, 23:29
Medlem
Chiropandras avatar
Svensken har ett behov av att hunsa efter andra, tror detta började 1814. Eller möjligen 1809. Han beslutade att självständighet var for jobbigt att strida for, och valde istället att bli matad istället med tankar, ord, och givetvis först tyska, sedan amerikanska korvar.
Citat:
Ursprungligen postat av Venicones
Men även tyskan och, inte minst, engelskan innehåller ju drösvis med lånord från andra språk. Det vore till exempel helt fel att påstå att tyskan är helt genuint germansk och inte innehåller en massa "fransösiska" och anglo-saxiska lånord. För det gör den ju.

Men om antalet lånord i ett språk är ett mått på hur kuvat folket är så skulle man ju upplyst den tjocke bulldoggen om detta då han höll sitt ödesmättade tal avsett att ingjuta hopp och moral i ett germanskt folks kamp mot ett annat germanskt folk.

"We shall defend our island. We shall fight on the beaches...osv...We shall never surrender".

Men jag har alltid tyckt att anglifieringen av det svenska språket är djupt beklaglig. Det är ju inte direkt så att svenskan saknar adekvata ord och uttryck för det som dessa människor vill säga. Svaret på frågan varför de så ofta blandar ut svenskan med en massa skitnödiga engelska (eller snarare amerikanska) uttryck är så klart att det låter "coolt", "modernt" och "världsvant".

Men helt allvarligt: när var engelskan "cool" och "modern" senast? Kanske 1956, då Elvis slog igenom. Då kan jag förstå att engelska språket och USA var häftigt och inne. Men idag? Kom igen.
Citera
2017-11-12, 15:01
Medlem
miffomiffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judinna
Jag som ung blir väldigt påverkad av andra som använder engelska ord, som blir till någon slags slang på svenska.
Omg, irl och som du säger -ish som jag dock säger ytterst sällan.
Irl, uttalar jag "I-R-L" (vilket typ alla gör).
-ish blir ett annat ord för "ungefär".

Jag kan tänka mig att det är så det börjar, som lite slang, lite nästan på skoj eller ironiskt. Sedan, när tillräckligt många gör det och har gjort det tillräckligt länge, kommer nästa kull och uppfattar orden och uttrycken som helt ofrämmande element i språket.

Lite som när ändelsen -is (kändis, dagis, poppis, rudis etc) kom in i det svenska språket. https://sv.wikipedia.org/wiki/-is
Citera
2017-11-12, 17:15
Medlem
Celticsouls avatar
Hej Jag är engelska och brukade bo i Sverige i slutet av 80-talet och 90-talet nu tillbaka i UK och försöker förbättra min dåliga svenska online som ibland kan vara svår.

Vad jag tycker är ett problem och jag vet två eller tre andra engelska killar som bo i Sverige som tycker detsamma, är varje gång vi börjar prata på svenska nästan alla alltid svarar på engelska men ingen aning om varför.

Jag tycker också att det är en stor skam att så mycket engelska kryper in i den svensk användningen också och jag har ingen aning om varför därfor att svenska är ett så mycket bra språk.

Bara någon tankar :-)
Citera
2017-11-12, 18:06
Medlem
Doktor-Dekokts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celticsoul
Hej Jag är engelska och brukade bo i Sverige i slutet av 80-talet och 90-talet nu tillbaka i UK och försöker förbättra min dåliga svenska online som ibland kan vara svår.

Vad jag tycker är ett problem och jag vet två eller tre andra engelska killar som bo i Sverige som tycker detsamma, är varje gång vi börjar prata på svenska nästan alla alltid svarar på engelska men ingen aning om varför.

Jag tycker också att det är en stor skam att så mycket engelska kryper in i den svensk användningen också och jag har ingen aning om varför därfor att svenska är ett så mycket bra språk.

Bara någon tankar :-)

Förmodligen mindervärdeskomplex.
Citera
2017-11-12, 18:39
Medlem
Håller med, brukar medvetet undvika alla sorters engelska ord. Men det är väl samhället som format oss, amerikansk populärkultur med film, musik och sen internet också. Sen har många för sig att USA och engelska är det coolaste som finns. Så pinsamt när folk, unga och äldre, säger typ ''oh my god'' om allt.

En till sak som är värre enligt mig är hur man döper nybyggda områden/byggnader till engelska namn, typ ''solna bussiness park'', ''mall of scandinavia'', så otroligt fånigt. Låter också så konstigt när man ska tvingas uttala det, ''jag ska till måål of scandinääjvia''... hoppas den trenden upphör nån gång.
Citera
2017-11-12, 19:12
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Sammanfogat 2 trådar.

/Mod
Citera
2017-11-12, 20:16
Medlem
NoTruces avatar
Har säkert redan tagits upp, men hata . Kommer väl av engelskans hate on, som från början inte heller var helt kosher (tror jag).
Citera
2017-11-12, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrasnajaLuna
''solna bussiness park'', ''mall of scandinavia'',
"Haymarket"
Citera
2017-11-12, 20:29
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Har säkert redan tagits upp, men hata . Kommer väl av engelskans hate on, som från början inte heller var helt kosher (tror jag).

Något sådant antar jag. Ett annat uttryck som antagligen är en anglicism är "starta upp".. Det duger helt utmärkt att enbart säga/skriva "starta"!

Exempel: "Jag har startat upp bilen" jämfört med "Jag har startat bilen".

Sedan finns det väl annat som mer är låneord; "tejp" (klisterband), "sprej" med mera. Sprej/spray vet jag faktiskt inte om det finns någon "svensk" motsvarighet till...
Citera
2017-11-12, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KrasnajaLuna
Håller med, brukar medvetet undvika alla sorters engelska ord. Men det är väl samhället som format oss, amerikansk populärkultur med film, musik och sen internet också. Sen har många för sig att USA och engelska är det coolaste som finns. Så pinsamt när folk, unga och äldre, säger typ ''oh my god'' om allt.

En till sak som är värre enligt mig är hur man döper nybyggda områden/byggnader till engelska namn, typ ''solna bussiness park'', ''mall of scandinavia'', så otroligt fånigt. Låter också så konstigt när man ska tvingas uttala det, ''jag ska till måål of scandinääjvia''... hoppas den trenden upphör nån gång.

Upptäckte nu att jag använde ordet ''coolaste'', utan att ens reflektera över det. Vårt språk är verkligen infiltrerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in