2014-10-08, 18:25
Medlem
Tack för svar.

Att själv hitta triggerpunkter verkar svårt, har någon en bra video eller bildlänkar till hur man masserar tex främre levator ani etc?
Jag har bokat tid nu hos en som skall kunna detta, hoppas han inte bara lurar en på pengarna.

Det känns som om alla (99%) blir bra från sina symptom men det tar olika tid för olika människor. Det känns även som om läkarna inte bryr sig (kanske för att dem ser detta dagligen och att det går över av sig självt till slut). Dock känner man sig väldigt ensam och vill bara få rätt behandling med en tablett som tar bort allt, det finns nog ingen snabb fix.

Jag kan slå ett slag för arcoxia iaf. En dundertablett, ny NSAID cox2.

Citat:
Ursprungligen postat av sctp
Ja, det har sagts tidigare i tråden (flera gånger).

För att sammanfatta:
Det är svårt att säga vart smärtor och obehag i underlivet kommer ifrån och även fast det inte känns som det så kan de härstamma från bäckenbottenmuskulaturen. Triggerpunkter i bäckenbotten ger ofta viscerosomatiska symptom i organen i underlivet och kan således t.ex. vara orsaken till problem med urinering så som ökad frekvens och trängningar.
Citera
2014-10-08, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hillesvik
Tack för svar.

Att själv hitta triggerpunkter verkar svårt, har någon en bra video eller bildlänkar till hur man masserar tex främre levator ani etc?
Jag har bokat tid nu hos en som skall kunna detta, hoppas han inte bara lurar en på pengarna.

Det känns som om alla (99%) blir bra från sina symptom men det tar olika tid för olika människor. Det känns även som om läkarna inte bryr sig (kanske för att dem ser detta dagligen och att det går över av sig självt till slut). Dock känner man sig väldigt ensam och vill bara få rätt behandling med en tablett som tar bort allt, det finns nog ingen snabb fix.

Jag kan slå ett slag för arcoxia iaf. En dundertablett, ny NSAID cox2.

Vilken dos av Arcoxia rekommenderas?
Citera
2014-10-08, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knugen1975
Vilken dos av Arcoxia rekommenderas?

120mg
Citera
2014-10-10, 07:38
Medlem
Lower Crossed Syndrome, ofta förknippat med kronisk bäckenbottensmärta:
http://www.muscleimbalancesyndromes....ssed-syndrome/
Citera
2014-10-10, 14:58
Medlem
Nu säger en annan läkare att jag har bitestikelinflammation också... Alltså vad händer? Ena läkaren säger cipro, annan säger "det kommer gå över" och skickar iväg mig med ibuprofen.

Cipron har iaf inte hjälpt någonting. Skall man sluta ta den? Är på dag 6 av 14 nu.
Citera
2014-10-10, 15:05
Medlem
Citat:
Nu säger en annan läkare att jag har bitestikelinflammation också... Alltså vad händer? Ena läkaren säger cipro, annan säger "det kommer gå över" och skickar iväg mig med ibuprofen.

Cipron har iaf inte hjälpt någonting. Skall man sluta ta den? Är på dag 6 av 14 nu.

Jag tror det har sagts förut; kombinera inte Ciprofloxacin med NSAID (som Ibuprofen och Arcoxia) det är farligt och kan leda till mycket skadliga biverkningar. Googla på "ciprofloxacin nsaid".
Senast redigerad av sctp 2014-10-10 kl. 15:10.
Citera
2014-10-10, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sctp
Jag tror det har sagts förut; kombinera inte Ciprofloxacin med NSAID (som Ibuprofen och Arcoxia) det är farligt och kan leda till mycket skadliga biverkningar. Googla på "ciprofloxacin nsaid".

Jag googlade och fann att det var farligt om man fick vissa biverkningar som jag inte har.

Om det skulle vara farligt, varför skriver varenda läkare ut cipro och dikloflenak som standard för prostatit?
Citera
2014-10-10, 16:34
Medlem
Citat:
Jag googlade och fann att det var farligt om man fick vissa biverkningar som jag inte har.

Om det skulle vara farligt, varför skriver varenda läkare ut cipro och dikloflenak som standard för prostatit?

Jag gjorde en sammanställning av 20 läkarbesök som jag gjort de senaste åren. 15 av dessa var helt bortkastade och ledde inte till någon som helst åtgärd. Några av läkarna föreslog dessutom kontraproduktiva åtgärder som hade varit till mer skada än hjälp ifall jag genomfört dom.

Svenska läkare har ingen koll på Prostatit och CPPS.
Citera
2014-10-10, 17:07
Medlem
Tjena, hur kommer det sig att läkaren ställde den diagnosen? Har du ont i ena eller båda bitestiklarna? Är dessa svullna? Har du undersökt sädesblåsorna någon gång, Om dessa är inflammerade så kan de också ge symtom som att det strålar ned till pungen, samt ont ut i ollonet mm. Personligen skulle jag inte sluta ta cipron. Om du har bakterier så finns risk att dessa utvecklar resistens vid för kort kur. Sen så kanske du tar död på ev infektion om du fortsätter.

Citat:

Citera
2014-10-10, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hajade
Tjena, hur kommer det sig att läkaren ställde den diagnosen? Har du ont i ena eller båda bitestiklarna? Är dessa svullna? Har du undersökt sädesblåsorna någon gång, Om dessa är inflammerade så kan de också ge symtom som att det strålar ned till pungen, samt ont ut i ollonet mm. Personligen skulle jag inte sluta ta cipron. Om du har bakterier så finns risk att dessa utvecklar resistens vid för kort kur. Sen så kanske du tar död på ev infektion om du fortsätter.

Hejsan!

Jag har inte ont alls i pungen eller någon testikel. Han kände en svullnad på ena testikeln bara.
Okej, nej jag har förstått detta. Jag får äta cipron i 14 dagar 750mg fastän den inget hjälper mig.

Mina symptom är att min penis är extremt öm och svider vid urinering samt efteråt.

Någon som haft liknande? Jag har haft stadigt förhållande ett par år.
Citera
2014-10-11, 00:04
Medlem
Som Sctp säger ska du inte ta NSAID tillsammans med Kinoloner. Googla på fluoroquinolone adverse reactions to NSAID så får du se att biverkningarna kan komma veckor, månader och till och med år efteråt. Mina har problem kom en gång flera dagar efter jag slutat. NSAID har väldigt dålig effekt på prostatit. Möjligen har suppar med NSAID bättre effekt. Med NSAID sänker du inte inte antalet vita blodkroppar nämnvärt i prostatasekretet.

Din andra fråga, ställ den till läkaren.

Citat:

Citera
2014-10-11, 10:57
Medlem
Om du undrar vad nedanstående inlägg har med prostatit att göra så är förklaringen denna. Kronisk icke-bakteriell prostatit och kronisk bäckenbottensmärta uppstår inte spontant/utan anledning. Oftast så är det ett komplext samspel av flera olika faktorer som var för sig inte är tillräckligt allvarlig för att utlösa problemen. Stress, långvarig anspänning, skev hållning och dålig syresättning av muskler är exempel på sådana utlösande/förevigande faktorer. Om man vill maximera möjligheten att bli helt återställd, och förbli så, måste man arbeta med dessa faktorer.

Jag har nu nått mitt uppsatta mål med andningsövningarna och det är dags att utvärdera resultatet. Jag har utfört andningsövningar dagligen i strax över 3 mån, 20-60 min varje dag. Jag startade försiktigt och har gradvis ökat intensitet/belastning och längd på passen (upp till 30 min två gånger per dag). Jag har bara gjort ett 30 minuters pass den senaste veckan och har trots denna enorma nedtrappning fortsatt att förbättras. En god cirkel har startats.

Sammanfattning:
Det har varit spektakulär framgång.

Effekt på mina symptom/problem:
Andning
Min automatiska/omedvetna andning har blivit mycket lugnare. Jag vet detta helt säkert eftersom jag sovit med mätutrustning från sjukhuset och utvärderat, bl.a. andningrörelser, syresättning och puls över en natt.
Rent mekaniskt så har dessutom andningen förbättrats, jag andas nu den optimala diafragmaandning som min sjukgymnast förespråkat. Kontollvärdet (buteyko control paus) har gått från 10 sek till 40 sek.

Hållning
Min hållning är nu i det närmaste neutral. När man har en riktigt bra andning så får man en naturlig impuls att sträcka på sig och räta ut ryggraden. Diafragman är mycket viktig för hållningen och kroppens rörelseförmåga. Om diafragman arbetar dåligt så äventyras ryggens stabilitet.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/arti...spt-02-028.pdf
"Normal breathing mechanics play a key role in posture and spinal stabilization. Breathing Pattern Disorders (BPD) have been shown to contribute to pain and motor control deficits, which can result in dysfunctional movement patterns."

Stress
Trots att jag systematiskt har reducerat alla yttre stressfaktorer så har jag ändå känt mig stressad tidigare. Det är först nu som jag känner mig avspänd när jag befinner mig i lugna situationer. Det är bevisat att en felaktig andning kan hålla igång produktionen av stresshormoner och tippa över balansen i det autonoma nervsystemet till sympatisk övervikt.

Anspänning
Jag har varit spänd i hela kroppen tidigare och har inte kunnat slappna av i musklerna. Både läkare och sjukgymnaster har kommenterat detta. Det är en otrolig skillnad nu, musklerna är avspända och mjuka och jag kan t.ex. urskilja enskilda muskler när jag klämmer på låret, förrut så var det som en enda hård massa.

Sömn
Jag somnar nu på under 15 minuter när jag lägger mig och jag sover oftast hela natten utan att vakna. Tidigare så kunde det ta över en timme att komma till ro, och jag vaknade många gånger under natten. Jag kunde dessutom sällan sova mer än fem timmar per natt tidigare.

Immunförsvar
Svårt att bedömma men jag har ofta varit förkyld tidigare. Jag har nu klarat mig utan att insjukna i två månader trots snoriga och förkylda dagisbarn i hemmet.

Ämnesomsättning
Bättre syresättning gynnar metabolismen. Mitt förut så stora sötsug har nu minskat drastiskt och jag har gått ner i vikt utan några större ansträngningar.

Matsmältning
Dålig syresättning till mag-tarmkanalen leder till försämrad matsmältning och IBS. Jag har under en lång tid haft mycket gaser och en orolig mage. Detta verkar ha gått över eller i alla fall blivit mycket bättre.

Hud, kalla händer och fötter
Dålig andning leder till dålig syresättning av kroppens olika vävnader. Dom små blodkärlen i händer och fötter drar dessutom ihop sig och detta leder till att man lätt fryser om dessa. Om huden får för lite syre och dålig cirkulation så försämras regenereringen av hudceller och man får torr och dålig hy. Jag har lidit av torra och spruckna hälar i många år och det har inte hjälpt med att fila dom och smörja med fotkräm. Nu så har det dock plötsligt gått över. Det måste bero på den förbättrade syresättningen. Det samma gäller hudproblem på andra delar av kroppen som plötsligt blivit bra.

Puls och blodtryck
Min puls vid vila låg på 85-90 slag per minut för tre månader sedan. Pulsen var något lägre just när jag vaknade på morgonen, men under dagen så låg den konstant över 80 även när jag satt och slappade. Nu så ligger den på 55-60 slag per minut när jag sitter avslappnad framför datorn på jobbet. Mitt blodtryck är dessutom 75/120 nu och det kan men ju inte klaga på.

Övrigt
Slutligen så har ett konstigt symptom som haft senaste åren försvunnit. Det har brukat pirra i fingertoppar när jag kissat och varit mycket kissnödig. Detta är nu borta.

Jag närmar mig målet för min sjukgymnastik. Jag har fortfarande dålig kondition, styrka och stabilitet i bålen (under genomsnitt). Men nu är jag i en så pass bra form att jag tål träning i alla fall.

Låter kanske på ovanstående inlägg som om allt är guld och gröna skogar men det stämmer inte. Jag blir fortfarande lätt överansträngd av fysiska påfrestningar och får pga detta muskelsmärta men jag är övertygad om att detta kommer att lösa sig själv med tiden. Jag har dessutom kvar vissa lättare CPPS-symptom men dom skall bort nu. Det är äntligen läge att lägga in en stöt och behandla mina kvarvarande triggerpunkter i bäckenbotten.
Den förbättrade syresättningen i mina muskler gynnar återhämtningen och minskar risken för att triggerpunkter skall åkerkomma.
Senast redigerad av sctp 2014-10-11 kl. 11:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in