2010-05-04, 15:04
  #1
Moderator
Pentyls avatar
Nu är det slutligen bevisat. Skånska män är till 100% olämpliga som vårdnadshavare. I alla fall i den akademiskt tyngda kommunen Lund.
Andra skåningar är något bättre. Stämmer det verkligen?
Är inta alla skåningar lika usla?

http://www.skanskan.se/article/20100504/LUND/705049941/0/TTEKONOMI/*/barnen-i-lund-forlorar-sina-pappor
Citera
2010-05-04, 15:11
  #2
Medlem
Kvinnor har fler rättigheter än män. Vad annars skulle detta resultera? :S

Edit: Btw, visar inte den artikeln tydligt att det är tjejer som inte är olämpliga?
Citera
2010-05-04, 15:14
  #3
Medlem
Reimers avatar
Skrämmande läsning och frågan är varför det är så ojämt fördelat
Såg ju lite bättre ut för Malmös del.
Skåningarna är lika bra pappor som resten av oss stackare
som har haft oturen att födas med snopp.
Vad Lund grundar sina utredningar och domar på skulle
behövas belysas ordentligt.

//Reimer
Citera
2010-05-04, 15:23
  #4
Medlem
micro113s avatar
Är det verkligen så att alla skånska män löser vårdnaden i domstol?

Är det inte så att den allra största delen löser det där privat utanför domstol -- genom avtal mellan parterna?
Citera
2010-05-04, 15:28
  #5
Medlem
micro113s avatar
I övriga skåne är ju siffrorna tvärtom - en stor andel pappor tilldöms vårdnaden jämfört med riksgenomsnittet på 10% i sådana här mål.

Dock viktigt att komma ihåg är att färre än 10% av vårdnadsmålen avgörs i domstol -- drygt 90% avgörs via överenskommelse mellan föräldrarna.

Citat:
I Lunds tingrätt utdömdes noll procent vårdnad till pappan. I Malmö 40 procent, Ystad 30 procent, Kristianstad 42 procent, Helsingborg 26 procent och Hässleholm 23 procent.
Citera
2010-05-04, 15:29
  #6
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Är det verkligen så att alla skånska män löser vårdnaden i domstol?

Är det inte så att den allra största delen löser det där privat utanför domstol -- genom avtal mellan parterna?

Självklart inte de flesta fall löses utan domstol inblandad
Men om det går så illa att det blir en rättslig tvist ska
man som pappa inte tillhöra Lunds domsaga det är ju tydligt.

//Reimer
Citera
2010-05-04, 15:38
  #7
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Självklart inte de flesta fall löses utan domstol inblandad
Men om det går så illa att det blir en rättslig tvist ska
man som pappa inte tillhöra Lunds domsaga det är ju tydligt.

//Reimer
Ja, övriga Skåne ser ju onekligen tryggare ut ur den aspekten om man är pappa.

Det är ju faktiskt lite svårt att se att det är statistiskt möjligt att 100% av fallen under en period av tre år skall kunna få samma utfall -- någon enda pappa borde ju ha varit kompetent under hela den tiden.

Eller också har de haft extremt få fall -- två om året eller nåt ditåt. Redovisades någon siffra? Jag är lite disträ idag.
Citera
2010-05-04, 15:48
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Ja, övriga Skåne ser ju onekligen tryggare ut ur den aspekten om man är pappa.

Det är ju faktiskt lite svårt att se att det är statistiskt möjligt att 100% av fallen under en period av tre år skall kunna få samma utfall -- någon enda pappa borde ju ha varit kompetent under hela den tiden.

Eller också har de haft extremt få fall -- två om året eller nåt ditåt. Redovisades någon siffra? Jag är lite disträ idag.
Precis.. Det låter hemskt skadat att man ska tro på att 100% äv männen i den staden är olämpliga till att ta hand om barn.. Det låter som en lögn. Väldigt otroligt. Så nånstans måste det vara fel.

Jag tror det.. Antingen är att resten av fallen blir lösta i hemmet men... då återstår det ju att man tänker de fall som inte går att lösa i hemmet betyder att det är mannens fel? i 100% av fallen?
Kanske är det domstolen i den staden som hatar män?

Det låter verkligen riktigt skumt att det ska vara 100%... Låter inte alls rätt.
Citera
2010-05-04, 15:58
  #9
Medlem
micro113s avatar
Det handlar om 26 fall under tre år - 100% tillfaller mamman.

Det ökar trovärdigheten för utfallet - dock ser det fortfarande inte rätt ut.

Jag har undersökningen, som å andra sidan är väldigt vinklad -- det är absolut ingen bra undersökning, utan en partsinlaga åt andra hållet.

Jag skulle ha önskat något mer objektivt -- balanserat. Dock här är länken. De som är involverade är helt enkelt pappor/pappagrupp. Minpappa.nu Det är alltså en grupp a lá Daddy´s, så det är INTE att betrakta som en opartisk vetenskaplig uppsats -- utan mer som ett debattinlägg. Vinklat - men med viss poäng.

http://www.minpappa.nu/wp-content/uploads/2010/05/MinPappa.nu-Lund-Staden-dar-barnen-forlorar-sina-pappor.pdf
Citera
2010-05-04, 16:26
  #10
Medlem
beheadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
...Jag har undersökningen, som å andra sidan är väldigt vinklad -- det är absolut ingen bra undersökning, utan en partsinlaga åt andra hållet. ...

Utan att själv ha hunnit läsa undersökningen, men vad är det som får dig att påstå att den skulle vara "väldigt vinklad", "absolut ingen bra undersökning" respektive "en partsinlaga"? Vad i undersökningen bygger du detta på? Så vitt jag kan se finns t.o.m. alla domsluten refererade till i bilagan. Den som vill kan ju gå igenom dessa och se om siffrorna som presenteras i undersökningen stämmer eller ej.

Dessutom verkar det välutbildade personer med kunskap om vetenskapliga metoder som har gjort undersökningen, två civilingenjörer, en systemvetare och en utredare.
Citera
2010-05-04, 16:34
  #11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beheaded
Utan att själv ha hunnit läsa undersökningen, men vad är det som får dig att påstå att den skulle vara "väldigt vinklad", "absolut ingen bra undersökning" respektive "en partsinlaga"? Vad i undersökningen bygger du detta på? Så vitt jag kan se finns t.o.m. alla domsluten refererade till i bilagan. Den som vill kan ju gå igenom dessa och se om siffrorna som presenteras i undersökningen stämmer eller ej.

Dessutom verkar det välutbildade personer med kunskap om vetenskapliga metoder som har gjort undersökningen, två civilingenjörer, en systemvetare och en utredare.

Förklara gärna relevansen av de titlarna i förhållande till utredningen och vetenskapliga metoder på det området.

Det andra är vilka står bakom utredningen? Det är västentligt när man bedömer syfte och objektivitet.

Vilka är aktörer, vilka medverkar i materialet, vilka är det som har tolkningsföreträde i utredningen.

Den är inte objektiv någonstans -- mer än i sifferuppräkningen möjligen.
Citera
2010-05-04, 16:46
  #12
Medlem
Är väl inte helt ovanligt med mammor som kidnappar barn. Just när det gäller kidnappning så är ju kvinnor överrepresenterade. Jäkla äckligt egentligen, känner en kille som det har hänt samma sak för. Morsan blir crazy, anmäler han för dvs saker, domstolen med en massa feminist-pack skyddar morsan och pappan får aldrig se sin unge igen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in