2010-08-12, 09:04
Moderator
Pentyls avatar
"Kritik från pappor och uppmärksamhet i media leder nu till att Lunds kommun ber Socialstyrelsen granska de egna vårdnadsutredningarna."
Dagens Samhälle, 2010-08-11

I artikeln står det också:
Citat:
"Socialnämndens ordförande Göran Wallén, M, tycker att familjerätten i Lund är professionell."

Har jag förstått den skånska kritiken rätt så menar flera i Lund att de känner sig misstänkliggjorda redan på förhand och att utredningsarbetet drivits tendentiöst i syfte att utmåla män som brottslingar.

Göran Wallén har tidigare klagat över att han får alldeles för dåligt betalt som ordf i Socialnämnden (ett frivilliguppdrag som ger honom 6 900 kr/mån efter skatt).
Sydsvenskan frågar honom (2009-11-11) varför han ändå tagit uppdraget

Citat:
– Det är ett intressant område. Jag har jobbat i fängelsebranschen i 35 år och socialnämnden har ungefär samma klientel.
[Min fetning]
Citera
2010-08-12, 12:45
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
"Kritik från pappor och uppmärksamhet i media leder nu till att Lunds kommun ber Socialstyrelsen granska de egna vårdnadsutredningarna."
Dagens Samhälle, 2010-08-11

I artikeln står det också:

Har jag förstått den skånska kritiken rätt så menar flera i Lund att de känner sig misstänkliggjorda redan på förhand och att utredningsarbetet drivits tendentiöst i syfte att utmåla män som brottslingar.

Göran Wallén har tidigare klagat över att han får alldeles för dåligt betalt som ordf i Socialnämnden (ett frivilliguppdrag som ger honom 6 900 kr/mån efter skatt).
Sydsvenskan frågar honom (2009-11-11) varför han ändå tagit uppdraget
Jag utgår ifrån att han menar de klienter som ta upp i socialnämnden - inte sammansättningen i själva nämnden.
Det vore å andra sidan snarare mer demokratiskt om de som bedömde ärendena i nämnden själva hade haft liknande problematik och därmed en mer insatt förståelse för de ärenden de hanterade -- men så är knappast fallet. De som handlägger ärenden har läst sig till sina kunskaper i de flesta fall och saknar tyvärr egen erfarenhet av att beröras av besluten.

Det här tycker jag var intressant. Varför lyfte du inte upp det? Är det för att det visar att socialnämnden i Lund INTE diskriminerar pappor på det sätt som hävdas?
Inga 100% rekommendation till mamman där inte.
Citat:
2007 gemensam vårdnad 11 enskild vårdnad fadern 6 enskild vårdnad modern 11 2008 gemensam vårdnad 4 enskild vårdnad fadern 1 enskild vårdnad modern 8 2009 gemensam vårdnad 8 enskild vårdnad fadern 8 enskild vårdnad modern 17 Källa: Lunds kommun
http://www.dagenssamhalle.se/nyheter/ber-om-granskning-av-egna-familjeraetten-16776

Intressant är att det är fem pappor som klagat, minst två av dessa har ju själva gjort utredningen, återstår således tre (varav ytterligare två också kan vara inblandade i själv utredningen, det har jag inte kontrollerat för - två har ju med sina vårdnadstvister).
Jag har svårt att se det som en massiv eller anmärkningsvärd kritik på en treårs period. Tvärtom är det är lite konstigt att det krävdes att pappa.nu började dra i detta och massmedia började skriva för att de ens skulle klaga -- och då får man alltså ihop max tre namn, det tyder på att missnöjet inte är så stort ändå.

Citat:
- Vi föreslår inte alltid att modern får vårdnaden. Men det är intressant att någon annan tittar på det här,

Kommunen vet inte om Socialstyrelsen kommer att öppna någon utredning. Men det finns också totalt fem anmälningar mot Lund hos Diskrimineringsmannen/DO, gjorda av pappor. De kommer också att innebära en opartisk granskning menar Göran Wallén. Han har inte själv sett något systemfel i vårdnadsutredningarna.
Citera
2010-12-03, 23:33
Medlem
Viktigt och tänka på att om föräldrarna inte är gifta så får mamman automatiskt vårdnaden. Där får pappan förlita sig helt på mammans "goda vilja".

Jag tror det är mycket vanligt idag att personer känner flera stycken kvinnor som har 100% av barnen. De har skaffat barn inom ganska lösa relationer.
Tror det är ovanligt att man känner någon pappa som har 100%
Citera
2010-12-04, 13:24
Medlem
SMBHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Viktigt och tänka på att om föräldrarna inte är gifta så får mamman automatiskt vårdnaden. Där får pappan förlita sig helt på mammans "goda vilja".

Jag tror det är mycket vanligt idag att personer känner flera stycken kvinnor som har 100% av barnen. De har skaffat barn inom ganska lösa relationer.
Tror det är ovanligt att man känner någon pappa som har 100%

Ligg inte med rabiata häxor vars det finns en risk att hon blir med barn. Problem. Solved.

Statistiken i TS är dock skrämmande, inte för att det måste vara 50/50 - men är det 100/0 så känns det som om det sitter människor med en dold agenda som beslutar i dessa fall. Spelar ingen roll ifall fördelningen är jämnare i andra kommuner, för vad spelar det för roll för barnet och pappan i Lund?
Citera
2010-12-05, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Intressant är att det är fem pappor som klagat, minst två av dessa har ju själva gjort utredningen, återstår således tre (varav ytterligare två också kan vara inblandade i själv utredningen, det har jag inte kontrollerat för - två har ju med sina vårdnadstvister).

Beror på att en pappan normalt måste vara mycket "fjäskig" för att inte (råka) kritisera utredare på olika familjerätter vilket normalt är en kvinna (extremt kvinnodominerande jobb). Börjar pappan "bråka" så kan han glömma barnet
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in