2014-10-19, 02:18
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maruffel
Nu vet jag inte vad det heter på svenska, men du hajar nog ändå.

Du har private goods, pure public goods, och två impure public goods. Club goods, som är non-rival men excludable, samt common goods, som är rival men non-excludable.
Tror snarare att det har att göra med "either-or"- och "how-much"-beslut. I boken står det: "För en odelbar kollektiv vara, t.ex. anläggningen av en ny fyr, ska summan av allas betalningsvilja för fyren överstiga kostnaden för produktion av den. För en delbar kollektiv vara, t.ex. en ny väg vars bredd man ska bestämmer, är villkoret för effektiv produktion att summan av allas betalningsvilja för en marginell breddning av vägen är lika med marginalkostnaden för breddning av vägen." Det är den enda tolkningen som jag kan dra utan att boken blir full av motsägelser.
Citera
2014-10-19, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bwahahaha
Tror snarare att det har att göra med "either-or"- och "how-much"-beslut.
Nej. Om en vara är rival och excludable så är det en private good. Om en vara är rival och non-excludable så är det en common good. Om en vara är non-rival och excludable så är det en club good. Om en vara är non-rival och non-excludable så är det en pure public good.

Common och club goods kallas för impure public goods.

Citat:
I boken står det: "För en odelbar kollektiv vara, t.ex. anläggningen av en ny fyr, ska summan av allas betalningsvilja för fyren överstiga kostnaden för produktion av den. För en delbar kollektiv vara, t.ex. en ny väg vars bredd man ska bestämmer, är villkoret för effektiv produktion att summan av allas betalningsvilja för en marginell breddning av vägen är lika med marginalkostnaden för breddning av vägen." Det är den enda tolkningen som jag kan dra utan att boken blir full av motsägelser.
Det här säger inte emot vad jag skrev nyss. Ett tips kan vara att googla om du känner att du vill ha andra källor.
Citera
2014-10-19, 15:14
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Nej. Om en vara är rival och excludable så är det en private good. Om en vara är rival och non-excludable så är det en common good. Om en vara är non-rival och excludable så är det en club good. Om en vara är non-rival och non-excludable så är det en pure public good.

Det här säger inte emot vad jag skrev nyss. Ett tips kan vara att googla om du känner att du vill ha andra källor.
Tack. Kommer nog använda mig av de engelska termerna framöver. De svenska ter sig bara förvirrande.
Citera
2014-10-22, 19:05
Medlem
BBQFMLs avatar
Jag har en uppgift om diskriminering inom Nationalekonomi som jag inte riktigt kommer underfund med.

Citat:
Alla medlemmar i fackförbundet M är män. Företaget F överväger att bara anställa arbetare från M. F:s efterfrågade kvantitet av enbart manlig arbetskraft är 100-w/250, där w är månadslönen i kronor. Ett kollektivavtal borgar för att en anställd medlem i M måste tjäna w=20000. Fackförbundet K, som bara har kvinnliga medlemmar, överväger att erbjuda F att anställa arbetare från K istället för M. Ledningen i F värderar emellertid manlig arbetskraft högre än kvinnlig. Om F ska anställa enbart kvinnor är dess efterfrågade kvantitet 90-w/200. Beräkna vilken månadslön kvinnorna i K måste acceptera för att F ska överväga att anställa lika många kvinnor som de annars skulle anställa män till lönen 20 000. Beskriv situationen med hjälp av lämplig figur.

Det jag får ut av texten är att:

Manlig arbetskraft högre värderat än (>) Kvinnlig arbetskraft

Efterfrågad manlig kvantitet(100-w/250): 100-20000/250 = 20

Efterfrågad kvinnlig kvantitet(90-w/200): 90-20000/200 = -10

Jag får det till att den kvinnliga lönen måste vara 14 000 för att anställa lika många kvinnor som de annars skulle anställa män till lönen 20 000.

Vilka nyckeltal är det jag får ut av detta för att göra en figur?
Citera
2014-10-22, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BBQFML
Jag har en uppgift om diskriminering inom Nationalekonomi som jag inte riktigt kommer underfund med.

Jag får det till att den kvinnliga lönen måste vara 14 000 för att anställa lika många kvinnor som de annars skulle anställa män till lönen 20 000.

figuren ger dig ju inga direkta nyckeltal. Du får bara linjer och kan synliggöra dina beräkningar.
Nyckelral i ditt fall skulle ju jag ande vara efterfrågan-män delat med efterfrågan-kvinnor, detta skulle ju på något vis visa hur företaget F i uppgiften förhåller sig till löneskillnader.

din plot bör väl se ut något som länken nedan.
http://www.wolframalpha.com/input/?i=plot+%28100-w%2F250%29%2C+%2890-w%2F200%29%2C+x%3D20+from+w%3D10000+to+w%3D22000

Hoppas detta var till någon hjälp
Citera
2014-10-22, 19:52
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BBQFML

Sätt lönen på Y-axeln och antal anställda på X-axeln. Lös ut var efterfrågefunktionen (100-(w/250)) skär Y-, respektive X-axeln genom att sätta funktionen = 0 för efterfrågad manlig kvantitet, respektive lönen. Gör detsamma för (90-(w/200)).
Citera
2014-10-22, 19:56
Medlem
bwahahahas avatar
Citat:

Har frågat 2 seminarielärare nu och de sa, likt jag, att delbar utgör ett "how-much"-beslut medan odelbar utgör ett "either-or"-beslut.
Citera
2014-10-23, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bwahahaha
Har frågat 2 seminarielärare nu och de sa, likt jag, att delbar utgör ett "how-much"-beslut medan odelbar utgör ett "either-or"-beslut.
Då är det ett missförstånd från min sida, och jag ber om ursäkt. Jag trodde att du frågade hur man definierade de olika slags varorna. Det du skriver nu handlar om att man redan vet vilken slags vara det är och hur man kommer fram till mest effektiv produktion. Här kan det vara intressant att titta på Samuelson's condition och fundera på varför den inte är applicerbar på alla slags public goods.

Men, som jag sa, det står alltså inte i motsats till definitionerna
Citera
2014-10-23, 13:20
Medlem
BBQFMLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andejoha
figuren ger dig ju inga direkta nyckeltal. Du får bara linjer och kan synliggöra dina beräkningar.
Nyckelral i ditt fall skulle ju jag ande vara efterfrågan-män delat med efterfrågan-kvinnor, detta skulle ju på något vis visa hur företaget F i uppgiften förhåller sig till löneskillnader.

din plot bör väl se ut något som länken nedan.
http://www.wolframalpha.com/input/?i=plot+%28100-w%2F250%29%2C+%2890-w%2F200%29%2C+x%3D20+from+w%3D10000+to+w%3D22000

Hoppas detta var till någon hjälp

Tusen tack, uppskattas verkligen! Du är bäst!
Citera
2014-10-24, 13:53
Medlem
frithiofssons avatar
Hej, har suttit en stund för att lösa denda uppgift i mikroekonomi. Hittar inte någon lämplig formel för att gå tillväga. Någon som vet hur man gör?

Marknaden råder fullkomlig konkurrens. Jag vet följande för ett företag.

TC=4q^2+100q+100
MC=8q+100

Jag behöver räkna ut det långsiktiga jämviktspriset på marknaden. Tack på förhand! Känns som det är lätt så fort man ser det.
Citera
2014-10-24, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frithiofsson
Hej, har suttit en stund för att lösa denda uppgift i mikroekonomi. Hittar inte någon lämplig formel för att gå tillväga. Någon som vet hur man gör?

TC=4q^2+100q+100
MC=8q+100

Jag behöver räkna ut det långsiktiga jämviktspriset på marknaden. Tack på förhand! Känns som det är lätt så fort man ser det.

Om priset ligger över MC producerar företaget för att få täckning bidrag. Men i det långa loppet kan detta ej kvarstå om MC>ATC (förlorar pengar).

Fullkomlig konkurrens, företaget är pristagare, det innebär MC=p.

Detta förklaras av länken nedan.

http://www.mheducation.ca/college/olcsupport/mcconnell9/domath/mrequalsmc.html

hoppas detta var till hjälp
Citera
2014-10-24, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frithiofsson

TC=4q^2+100q+100
MC=8q+100

Tänkte föreslå även denna länk.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cost_curve
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in