Jag har en uppgift om diskriminering inom Nationalekonomi som jag inte riktigt kommer underfund med.
Citat:
Alla medlemmar i fackförbundet M är män. Företaget F överväger att bara anställa arbetare från M. F:s efterfrågade kvantitet av enbart manlig arbetskraft är 100-w/250, där w är månadslönen i kronor. Ett kollektivavtal borgar för att en anställd medlem i M måste tjäna w=20000. Fackförbundet K, som bara har kvinnliga medlemmar, överväger att erbjuda F att anställa arbetare från K istället för M. Ledningen i F värderar emellertid manlig arbetskraft högre än kvinnlig. Om F ska anställa enbart kvinnor är dess efterfrågade kvantitet 90-w/200. Beräkna vilken månadslön kvinnorna i K måste acceptera för att F ska överväga att anställa lika många kvinnor som de annars skulle anställa män till lönen 20 000. Beskriv situationen med hjälp av lämplig figur.
Det jag får ut av texten är att:
Manlig arbetskraft högre värderat än (>) Kvinnlig arbetskraft
Efterfrågad manlig kvantitet(100-w/250): 100-20000/250 = 20
Efterfrågad kvinnlig kvantitet(90-w/200): 90-20000/200 = -10
Jag får det till att den kvinnliga lönen måste vara 14 000 för att anställa lika många kvinnor som de annars skulle anställa män till lönen 20 000.
Vilka nyckeltal är det jag får ut av detta för att göra en figur?