2010-04-20, 18:12
Medlem
Mårten Rasks avatar
Halli hallå

Jag håller på att göra det sista på mitt projektarbete i trean, ska göra ett bildspel av olika djur och behöver veta om det heter en rövrädshona eller rödrävhona. Det heter ju exempelvis en renhona och inte renshona och en Amazondelfinhona låter bättre än en Amazondelfinshona, men jag tycker att rödrävshona låter bättre än utan s.

Hjälp!
Citera
2010-04-20, 18:18
Medlem
kvistlacks avatar
Kul felstavningar med "rövräd" och sådär. Hur som helst, jag skulle föreslå rödrävhona utan s i analogi med att jag skulle säga rävhona utan s. Dock får jag erkänna att det ligger bättre i munnen att peta in ett s och säga rödrävshona.
Citera
2010-04-20, 18:44
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mårten Rask
Halli hallå

Jag håller på att göra det sista på mitt projektarbete i trean, ska göra ett bildspel av olika djur och behöver veta om det heter en rövrädshona eller rödrävhona. Det heter ju exempelvis en renhona och inte renshona och en Amazondelfinhona låter bättre än en Amazondelfinshona, men jag tycker att rödrävshona låter bättre än utan s.

Hjälp!
Tre träffar på rödrävhona, varav två var Flashback Nio på rödrävshona inkl. bland annat Skånes djurpark och Skansen.
Citera
2010-04-20, 18:46
Medlem
Egon3s avatar
Huvudregeln för sammansatta ord med 3 eller 4 led är att den »nyaste« skarven får ett foge-s (binde-s) som är en variant av genitiv-s.

Definitivt: rödrävshona enligt grundregeln.

Det finns många undantag, inklusive sammansatta ord som får foge-s redan i första skarven. Många av de senare är emellertid instabila: chefekonom och chefsekonom existerar parallellt.¹

Praktexemplet är att alla fotbollsförbund i världen har foge-s, men egennamnet Svenska Fotbollförbundet har det inte.

Ämnet har diskuterats på andra trådar:
https://www.flashback.org/t895076

¹ Ordet chefsekonom följer huvudregeln om ekonom anses sammansatt av eko- (hushåll) och -nom (som kan beskriva). Chefredaktören får aldrig foge-s medan chefsjuristen alltid får det.
Senast redigerad av Egon3 2010-04-20 kl. 18:49.
Citera
2010-04-20, 21:03
Medlem
kvistlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egon3
Huvudregeln för sammansatta ord med 3 eller 4 led är att den »nyaste« skarven får ett foge-s (binde-s) som är en variant av genitiv-s.

Definitivt: rödrävshona enligt grundregeln.
Tack för detta lysande inlägg! Visst är det vackert med språk?
Citera
2010-04-20, 21:56
Medlem
Egon3s avatar
Här är en tråd med nästan 50 inlägg i ämnet: https://www.flashback.org/t237344

Citat:
... Det heter ju exempelvis en renhona och inte renshona och en Amazondelfinhona låter bättre än en Amazondelfinshona, men jag tycker att rödrävshona låter bättre än utan s. ...
Det faller sig naturligt att utvidga vildren (med 2 led) till vildrenskalv.

När sammansättningar blir väldigt långa finns det en tendens att spara in foge-s för att slippa konstantkluster och väldigt långa ord. Man kan nog tänka sig både amazondelfinshona och amazondelfinhona (med litet a – arten amazondelfin är inget egennamn eller ortnamn).

Sen finns det semantisk aspekter. Om både led 1+2 och led 2+3 existerar så avstår man från foge-s. Kärnkraftverk kan ses som en sammansättning av kärnkraft och kraftverk. Den beryktade kärnkraftsomröstningen (1980) däremot fick foge-s. Kärnkraftsmotståndare (4 led) leder över de s-lösa men bara i proportionerna 3/2 (ordet är långt).

Hushållssopor får foge-s men inte dammsugarpåse. Efter -ar och -er brukar man avstå från foge-s som i pekfingervalsen. Om foge-s skulle ge en löjlig effekt så avstår man, och kanske omvänt. Långt ifrån allt kan motiveras i denna snåriga skog.
Senast redigerad av Egon3 2010-04-20 kl. 22:33.
Citera
2010-04-20, 22:18
Medlem
rayraviolis avatar
Eller kanske rödrävstik.
Citera
2010-04-21, 13:20
Medlem
Tjennstroums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Eller kanske rödrävstik.
Vi har ju också hynda.
Citera
2010-04-21, 15:18
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Halli hallå

Hjälp!

Det heter inte renhona, det heter vaja eller möjligen renko, mest i korsord.

M V H
Petter Eremiten
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in