Citat:
Ursprungligen postat av IggyKoopa
En intressant jämförelse kan kanske vara relationen mellan Sverige och Danmark som också är två grannländer från samma språkgrupp med en historia av många krig. Vi hade vårt sista krig i början av 1800-talet. Sedan har jag lite dålig koll på hur relationen var, men lagom till att de sista som mindes det kriget var döende så hade hatet försvunnit vi hade vänliga relationer. T ex så var det folkliga stödet för Danmark stort när de hade det där kriget mot Tyskland som gjorde att de förlorade södra Jylland 1864. Jämförelsen är kanske inte helt perfekt eftersom Polen och Ryssland har olika religioner, men även sådana olikheter kan övervinnas. Jag är nog rätt positiv och tror att relationerna kan vara riktigt bra när de sista som minns kommunismen är döende. Detta förstås förutsatt att freden fortsätter.
Håller med IggyKoopa. I stora delar av Östeuropa och Centraleuropa kommer det länge att finnas en viss misstänksamhet, men jag tror den minskar med tiden. De som upplevde Stalintiden med dess rätt hårda styre är säkert bittrast, men är mycket gamla idag. Deras barn har hört berättelserna och levt nästan hela sina liv under rysk ockupation och kommer säkert att förbli skeptiska hela sina liv. Deras barn, de som är födda från ca 1980 och efteråt, kommer att vara ännu mindre kritiska, och nästa generation har ingen orsak att vara kritisk alls. Precis som med Sverige och Danmark kommer det att ta lite tid, men om inga nya krig eller storkonflikter uppstår tror jag att attityderna till ryssar och Ryssland kommer att bli bättre generation för generation.