2010-04-14, 13:54
Medlem
tverskoys avatar
Om man går in på den största polska nätportalen onet.pl, ser man en artikel skrivet delvis på ryska där polacker tackar ryssar för stödet och solidaritét

Spasiba!

http://tygodnik.onet.pl/30,0,44315,artykul.html

Där finns också en videoinspelning där en känd polack dikterar texten som handlar om ett varm vänskap och bröderskap mellan ryska folket och polska folket

Tror ni på ett varmt vänskap i närmaste framtiden mellan bröderfolket: ryssar och polacker?
Citera
2010-04-14, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Om man går in på den största polska nätportalen onet.pl, ser man en artikel skrivet delvis på ryska där polacker tackar ryssar för stödet och solidaritét

Spasiba!

http://tygodnik.onet.pl/30,0,44315,artykul.html

Där finns också en videoinspelning där en känd polack dikterar texten som handlar om ett varm vänskap och bröderskap mellan ryska folket och polska folket

Tror ni på ett varmt vänskap i närmaste framtiden mellan bröderfolket: ryssar och polacker?

Jag har träffat på en del polcaker i min nya stad Malmö och pratat en del med dem. Det jag förståt är att polacker avskyr ryssen, ryssen är i samma klass som negern hos polackerna.

Men självklart hoppas man att relationerna förbättras och att ett närmande länderna emellan är win win situation för alla.
Citera
2010-04-14, 15:13
Medlem
IggyKoopas avatar
En intressant jämförelse kan kanske vara relationen mellan Sverige och Danmark som också är två grannländer från samma språkgrupp med en historia av många krig. Vi hade vårt sista krig i början av 1800-talet. Sedan har jag lite dålig koll på hur relationen var, men lagom till att de sista som mindes det kriget var döende så hade hatet försvunnit vi hade vänliga relationer. T ex så var det folkliga stödet för Danmark stort när de hade det där kriget mot Tyskland som gjorde att de förlorade södra Jylland 1864. Jämförelsen är kanske inte helt perfekt eftersom Polen och Ryssland har olika religioner, men även sådana olikheter kan övervinnas. Jag är nog rätt positiv och tror att relationerna kan vara riktigt bra när de sista som minns kommunismen är döende. Detta förstås förutsatt att freden fortsätter.
Citera
2010-04-14, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IggyKoopa
En intressant jämförelse kan kanske vara relationen mellan Sverige och Danmark som också är två grannländer från samma språkgrupp med en historia av många krig. Vi hade vårt sista krig i början av 1800-talet. Sedan har jag lite dålig koll på hur relationen var, men lagom till att de sista som mindes det kriget var döende så hade hatet försvunnit vi hade vänliga relationer. T ex så var det folkliga stödet för Danmark stort när de hade det där kriget mot Tyskland som gjorde att de förlorade södra Jylland 1864. Jämförelsen är kanske inte helt perfekt eftersom Polen och Ryssland har olika religioner, men även sådana olikheter kan övervinnas. Jag är nog rätt positiv och tror att relationerna kan vara riktigt bra när de sista som minns kommunismen är döende. Detta förstås förutsatt att freden fortsätter.

Håller med IggyKoopa. I stora delar av Östeuropa och Centraleuropa kommer det länge att finnas en viss misstänksamhet, men jag tror den minskar med tiden. De som upplevde Stalintiden med dess rätt hårda styre är säkert bittrast, men är mycket gamla idag. Deras barn har hört berättelserna och levt nästan hela sina liv under rysk ockupation och kommer säkert att förbli skeptiska hela sina liv. Deras barn, de som är födda från ca 1980 och efteråt, kommer att vara ännu mindre kritiska, och nästa generation har ingen orsak att vara kritisk alls. Precis som med Sverige och Danmark kommer det att ta lite tid, men om inga nya krig eller storkonflikter uppstår tror jag att attityderna till ryssar och Ryssland kommer att bli bättre generation för generation.
Citera
2010-04-14, 17:37
Medlem
Ken Drydens avatar
Finns ju en stor misstro mot ryssarna i Polen.

Jag har varit en hel del i båda länderna och polacker man träffar kan säga saker som: "vi kan förlåta tyskarna för vad de gjorde 1939-45, men vad ryssarna gjorde 1939-1989 förlåter vi ALDRIG."

Hela skiten med flygplanet var ju så symboliskt:

Den konservative presidenten som hela tiden varnade EU att Putin inte var att lita på dog; hela generalstaben och alla vapengrenscheferna dog; Polens siste exil-president som borde ha kommit tillbaka till sin post 1945, men som hindrades av Stalin när landet tvingades bli kommunistiskt, dog; att det handlade om en hågkomst av just Katyn-massakern; att planet var ryskt; att det skedde i Ryssland, etc, etc.

Det finns hur mycket material som helst för att dra igång den stora konspirationskvarnen... Man kan förstå att man från ansvarigt håll - i båda länderna - vill betona att alla står eniga inför denna hemska händelse.

Enligt min mening handlar olyckan om tre saker:

1) dåligt väder

2) att Smolensks flygplats - absurt nog! - inte var anslutet till det internationella systemet för instrumentlandning och att ryska flygledare - tillsammans med Nordkoreanska - är de enda på jordklotet som inte MÅSTE tala engelska

3) att den envise/late polske presidenten fordrade att få landa i Smolensk - närmast Katyn - trots att planet blev rekommenderat att landa i Kiev, Minsk eller Moskva (där de hade moderna instrumentfyrar och engelskspråkig personal).
Citera
2010-04-14, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
dåligt väder

Absolut

Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
att den envise/late polske presidenten fordrade att få landa i Smolensk - närmast Katyn - trots att planet blev rekommenderat att landa i Kiev, Minsk eller Moskva (där de hade moderna instrumentfyrar och engelskspråkig personal).

Troligaste förklaringen.

Att tro att ryssarna ligger bakom detta är ju korkat. Om de nu vill genomföra en sådan operation så gör de en sådan sak låååångt från Ryssland. Inte ens Andropov i sina mörkaste stunder skulle göra en sådan sak. Det skulle avslöjas fort som satan.

Skulle det vara något konspiratoriskt (miljarddels promille) så är det någon som vill öka motsättningarna mellan länderna, vilket varken Polens eller Rysslands regering har något att vinna på.
Citera
2010-04-14, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Absolut

Troligaste förklaringen.

Att tro att ryssarna ligger bakom detta är ju korkat. Om de nu vill genomföra en sådan operation så gör de en sådan sak låååångt från Ryssland. Inte ens Andropov i sina mörkaste stunder skulle göra en sådan sak. Det skulle avslöjas fort som satan.

Skulle det vara något konspiratoriskt (miljarddels promille) så är det någon som vill öka motsättningarna mellan länderna, vilket varken Polens eller Rysslands regering har något att vinna på.

Helt sant, men nu är ni lite off-topic. Det finns redan en tråd, eller kanske flera, som behandlar olyckan och dess orsaker, men här är väl syftet att diskutera mer på lång sikt hur förhållandet mellan polacker och ryssar kommer att utvecklas.
Citera
2010-04-14, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nozzer
Jag har träffat på en del polcaker i min nya stad Malmö och pratat en del med dem. Det jag förståt är att polacker avskyr ryssen, ryssen är i samma klass som negern hos polackerna.

Men självklart hoppas man att relationerna förbättras och att ett närmande länderna emellan är win win situation för alla.

Håller med dig här. Har fått exakt samma intryck från polackerna om ryssar.

Har däremot hört lite misstänksamhet från polackernas sida om incidenten.

Tycker att Polen ska hålla sig ifrån Ryssland även om det "gynnar" dom.
Citera
2010-04-14, 23:40
Medlem
Sweet.Sunshines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IggyKoopa
MYCKET BRA SAGT, Du är en smart kille med KOLL. mvh
Citera
2010-04-15, 00:22
Medlem
wallabazzs avatar
Polacker i regel är skeptiska till ryssar. Måna polacker tror att alla ryssar är kriminella och andra stereotyper... Sedan är man väl sur pga historiska händelser. Ryssar däremot har i det närmsta glömt bort Polen och har oftast ingen bestämd uppfattning om polacker. Man förknippar väl kanske dem med falsk märkesvodka och cigaretter.

Finns potential till en god vänskap! Men vi får se.
Citera
2010-04-15, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wallabazz
Polacker i regel är skeptiska till ryssar. Måna polacker tror att alla ryssar är kriminella och andra stereotyper... Sedan är man väl sur pga historiska händelser. Ryssar däremot har i det närmsta glömt bort Polen och har oftast ingen bestämd uppfattning om polacker. Man förknippar väl kanske dem med falsk märkesvodka och cigaretter.

Finns potential till en god vänskap! Men vi får se.

Den generella åsikten om ryssar från alla i europa är lik polackernas.

Jag menar det är inte så jättelänge sedan ryska rövarna (röda armen) begick diverse angrepp på europeer. Men utvecklingen har gått åt rätt håll i Ryssland och man hoppas att landet demoktratiseras på rätt sätt och välkomas in i den europeiska gemenskapen.
Citera
2010-04-15, 01:18
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nozzer
Den generella åsikten om ryssar från alla i europa är lik polackernas.

Jag menar det är inte så jättelänge sedan ryska rövarna (röda armen) begick diverse angrepp på europeer. Men utvecklingen har gått åt rätt håll i Ryssland och man hoppas att landet demoktratiseras på rätt sätt och välkomas in i den europeiska gemenskapen.
Det man isåfall inte förstår är att den totalitära staten även begick övergrepp på det ryska folket. Och att deras egna kommunistregimer var minst lika "elaka". Men men, man kan inte förvänta sig att folk ska sätta sig in i allt. Och tyvärr så finns det mycket agg mot ryssar bland framförallt vissa östeuropeiska folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in