2010-04-15, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wallabazz
Det man isåfall inte förstår är att den totalitära staten även begick övergrepp på det ryska folket. Och att deras egna kommunistregimer var minst lika "elaka". Men men, man kan inte förvänta sig att folk ska sätta sig in i allt. Och tyvärr så finns det mycket agg mot ryssar bland framförallt vissa östeuropeiska folk.

Jag håller med det du skriverm, gräver man sig djupare i det hela så ville väl Lenin/Stalin utrota ortodoxa kyrkan och begick en massa övergrepp på religiösa ryssar.

Det känns som att Ryssland gör enorma framsteg och hoppas att går bra i ryssarnas utveckling för det gynnar oss alla. Jag personligen har svårt för Putin eftersom jag aldrig skulle lita på honom, men tack vare honom är landet där det är idag.

Att östländernas kommunisregimer var minst lika elaka är ryssarnas fel till en stor del det går bara inte att komma ifrån. Ryssen var ögat som såg allt och styrde allt på den tiden i östra europa.

Har en rysk kompis som är från gränsen mot pakistan någonstans och jag gillar honom, han är schysst.
Citera
2010-04-16, 05:10
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nozzer
Jag håller med det du skriverm, gräver man sig djupare i det hela så ville väl Lenin/Stalin utrota ortodoxa kyrkan och begick en massa övergrepp på religiösa ryssar.
Man ville utrota allt vad etnicitet och religion hette, inte bara etniska ryssar och ortodoxin. Landet skulle bebos av sovjetmänniskan och den enda tron skulle vara: tron på kommunismens ljusa framtid...

Citat:
Det känns som att Ryssland gör enorma framsteg och hoppas att går bra i ryssarnas utveckling för det gynnar oss alla. Jag personligen har svårt för Putin eftersom jag aldrig skulle lita på honom, men tack vare honom är landet där det är idag.
Putin har gjort mycket för landet ja, mycket av dagens framsteg hade varit omöjliga utan hans "totalitära" och "odemokratiska" metoder.

Citat:
Att östländernas kommunisregimer var minst lika elaka är ryssarnas fel till en stor del det går bara inte att komma ifrån. Ryssen var ögat som såg allt och styrde allt på den tiden i östra europa.
Vi kan säga att det inte var några problem att hitta lämpliga personer som kunde göra grovjobbet i dessa länder... Vad jag försöker säga är att vissa folk måste förstå att ryssarna också var styrda av en totalitär kommunistregim under tiden de var det. Och dessutom, den kommunistregim som var upphovet till och beskyddaren av deras egna regimer.

Citat:
Har en rysk kompis som är från gränsen mot pakistan någonstans och jag gillar honom, han är schysst.
Ryssland gränsar inte till Pakistan!
Citera
2010-04-16, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wallabazz
Man ville utrota allt vad etnicitet och religion hette, inte bara etniska ryssar och ortodoxin. Landet skulle bebos av sovjetmänniskan och den enda tron skulle vara: tron på kommunismens ljusa framtid...

Putin har gjort mycket för landet ja, mycket av dagens framsteg hade varit omöjliga utan hans "totalitära" och "odemokratiska" metoder.

Vi kan säga att det inte var några problem att hitta lämpliga personer som kunde göra grovjobbet i dessa länder... Vad jag försöker säga är att vissa folk måste förstå att ryssarna också var styrda av en totalitär kommunistregim under tiden de var det. Och dessutom, den kommunistregim som var upphovet till och beskyddaren av deras egna regimer.

Ryssland gränsar inte till Pakistan!

Nej du har helt rätt min kompis är från Tadzjikistan och det är en liten landremsa som skiljer landet mellan paki och afghanistan. Han är etnisk ryss hursomhelst med ett Israeliskt pass.

Min personliga åsikt är att dem tidigare sovjet staterna är ganska ryska av sig om du förstår mig?

Vilken region i Ryssland anser du är mest demokratiskt och välutvecklad?
Citera
2010-04-16, 09:37
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:
Nej du har helt rätt min kompis är från Tadzjikistan och det är en liten landremsa som skiljer landet mellan paki och afghanistan. Han är etnisk ryss hursomhelst med ett Israeliskt pass.

Min personliga åsikt är att dem tidigare sovjet staterna är ganska ryska av sig om du förstår mig?

Vilken region i Ryssland anser du är mest demokratiskt och välutvecklad?
Ok!

I mångt och mycket så är de resterande f.d Sovjetstaterna rätt lika Ryssland ja - man har trots allt varit inom samma land under en väldigt lång period. Tadjikistan är dock förmodligen ett av de centralasiatiska länderna som är minst lika Ryssland idag. T.ex Kirgizistan och Kazakstan har båda ryskan på officiell nivå.

Det spelar ingen roll vad jag anser eftersom Moskva är slutdestination för mer än 50% av landets pengar... Så det vore ganska svårt för någon annan region att vara mer utvecklad. På andra plats kommer väl Sankt-Petersburg med tanke på att även den regionen, "Den norra huvudstaden", får en ganska stor del av kakan också.

Andra utvecklade regioner är t.ex vissa delar av Norra Sibirien där stora olje- och gasfyndigheter finns. I dessa regioner är levnadsstandarden bra, och lönerna är oftast betydligt högre än riksgenomsnittet.

Vad gäller demokrati så omfattas alla regioner av den ryska konstitutionen och är därmed demokratiska rent juridiskt.. Vilka regioner som har mest problem med "upprätthållandet av demokrati" har jag faktiskt inte riktigt koll på så här, men det skulle väl vara små, fattiga regioner där lokala strongmen lever rövare. Dessa brukar inte få så mycket uppmärksamhet och guvernörerna i sådana regioner brukar göra lite som de vill.
Citera
2010-04-16, 11:45
Medlem
tverskoys avatar
Citat:
Jag har träffat på en del polcaker i min nya stad Malmö och pratat en del med dem. Det jag förståt är att polacker avskyr ryssen, ryssen är i samma klass som negern hos polackerna.

Men självklart hoppas man att relationerna förbättras och att ett närmande länderna emellan är win win situation för alla.

Jag tror att du överdriver. Visst kan det finnas folk som har svårt att förlåta Sovjet för Stalintiden, men de flesta förstår ju saken och relaterar normalt till ryssar.

Din jämförelse är absurd, vad har negrar att göra med relationer mellan två europeiska folket? Det är samma som att påstå att danskar inte tycker om svenskar pga svenskar i samma klass som negern. Det låter ju helt absurd.
Citera
2010-04-16, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Jag tror att du överdriver. Visst kan det finnas folk som har svårt att förlåta Sovjet för Stalintiden, men de flesta förstår ju saken och relaterar normalt till ryssar.

Din jämförelse är absurd, vad har negrar att göra med relationer mellan två europeiska folket? Det är samma som att påstå att danskar inte tycker om svenskar pga svenskar i samma klass som negern. Det låter ju helt absurd.

Märk att det inte är mina ord, det är vad 2 polacker som renoverade hos mig har sagt när vi kom in på lite olika samtal. Jag har inget emot något folkslag egentligen (undantag mena och zigenare) som får göra vad dem vill. Har själv utländsk bakgrund.
Citera
2010-04-16, 19:52
Medlem
Citat:
Märk att det inte är mina ord, det är vad 2 polacker som renoverade hos mig har sagt när vi kom in på lite olika samtal. Jag har inget emot något folkslag egentligen (undantag mena och zigenare) som får göra vad dem vill. Har själv utländsk bakgrund.

2 polacker gör ingen befolkning
Visst, det är många polacker (framför allt äldre) som inte gillar ryssar pga historien. Dock är det väldigt långt till att säga att de är lika avskydda som menamuslimer är på detta forumet. Dock kommer hatet att släppa med tiden. Tror nog tjeckerna i så fall är mindre förtjusta i ryssar än polacker.
Citera
2010-04-16, 19:59
Bannlyst
Citat:

Inte ett dug förvånad, men jag kan garantera dig att det är inget dom skulle sagt ögon mot ögon till en ryss, då skulle blodet flytta.
Citera
2010-04-16, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
2 polacker gör ingen befolkning
Visst, det är många polacker (framför allt äldre) som inte gillar ryssar pga historien. Dock är det väldigt långt till att säga att de är lika avskydda som menamuslimer är på detta forumet. Dock kommer hatet att släppa med tiden. Tror nog tjeckerna i så fall är mindre förtjusta i ryssar än polacker.

Nej men sedan så vet man att polacker är lite kleptomaner också, min kamera försvann och jag saknar flera grejer sedan dem var hos mig.

Jag har aldrig träffat polacker innan jag flyttade till Malmö och du har helt rätt dem 2 polackerna som var hos mig var äldre 50+. Jag antar att polska ungdomarna ser annorlunda på historien och är mer förlåtande då dem inte har blivit drabbade.

Jag ser heller ingen anledning till att ogilla ryssarna enbart för att röda armen var kriminella och begick diverse krigsbroot men å andra sidan så gjorde tyskarna det med. Det som är positivt är att hela världen blickar frammåt och lämnar historien till att jusst vara historia.
Citera
2010-04-16, 22:08
Medlem
Citat:
Nej men sedan så vet man att polacker är lite kleptomaner också, min kamera försvann och jag saknar flera grejer sedan dem var hos mig.

Jag har aldrig träffat polacker innan jag flyttade till Malmö och du har helt rätt dem 2 polackerna som var hos mig var äldre 50+. Jag antar att polska ungdomarna ser annorlunda på historien och är mer förlåtande då dem inte har blivit drabbade.

Jag ser heller ingen anledning till att ogilla ryssarna enbart för att röda armen var kriminella och begick diverse krigsbroot men å andra sidan så gjorde tyskarna det med. Det som är positivt är att hela världen blickar frammåt och lämnar historien till att jusst vara historia.

De som råkade värst ut var ryssarna själva. Ryska soldater sprang inte runt i andra länder och levde rövare. Var mycket i öst under sovjettiden, men soldaterna var betydligt lugnare än vad amerikanska soldater allt som oftast är. Oftast var det politiskt tillsatta personer som var riktigt jävliga. Erich Honecker i DDR var nog fan värre än vad Stalin var, och jag tvivlar starkt på att han utförde sin terror på order av Duman.
Citera
2011-05-14, 16:14
Medlem
shishkabobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tverskoy
Om man går in på den största polska nätportalen onet.pl, ser man en artikel skrivet delvis på ryska där polacker tackar ryssar för stödet och solidaritét

Spasiba!

http://tygodnik.onet.pl/30,0,44315,artykul.html

Där finns också en videoinspelning där en känd polack dikterar texten som handlar om ett varm vänskap och bröderskap mellan ryska folket och polska folket

Tror ni på ett varmt vänskap i närmaste framtiden mellan bröderfolket: ryssar och polacker?

Verkligen inte. Det som har skett i historiens förflutna kommer ALDRIG att föra polcker och ryssar till någon ''varm vänskap''. Polacker gillar inte ryssar vilket jag vet av egna erfarenheter då jag själv är polack. Och jag gillar inte ryssar. Och jag har aldrig hört en polack säga att den gillar ryssar.

Tror du på en varm vänskap mellan serber och albaner?
Citera
2011-05-14, 17:07
Bannlyst
Polacker är efterblivna judiska rövslickarhoror. Ett skitfolk som man i Ryssland varken tänker på eller har något emot förrän man träffar på dessa nollor i något EU-land. Jag vill inte ha med polacker att göra och bästa av allt är att låta detta horlandet och folket att självdö med resten av EUs vissa efterblivna länder. De utgör varken något hot eller vänner och så skall det förbli. Ryssladn har en annan väg att vandra som en framtida supermakt kanske. Polen är ju bara en liten piss i Mississippi. Kränkande att ens Ryssland jämförs med detta lilla sketna horland av halvjudar. Det jag har lärt mig av möte med polacker i EU, är att de är falska som judar. De är dessutom horor hela folket. De säljer sig till vem som helst.

Ryssland behöver inte och SKALL inte ha någon relation med halvjudarna Polen. Landet borde delats upp DÅ, av Tyskland och Ryssland så hade vi haft ett problem mindre. Kanske något att fundera över om polackfittorna börjar hota och bråka igen. Bra för svenskar att veta, är att Polen är en fristad för islamistiska tjetjener. Det finns ett helt samhälle i Polen där man tar hand om muslimska svarskallar och motarbetar vita grannländer.

Som Zhirinovsky sa; Ryssland skall sluta hjälpa alla östeuropeiska förrädare när de får problem, för de gör allt annat än att vara tacksamma, tvärtom hugger de Ryssland i ryggen. Utan Ryssland hade dessa länder varit ockuperade av turkar och nazister.
Senast redigerad av yebatj 2011-05-14 kl. 17:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in