2004-05-04, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teknikern
Finns det någon som känner till ett eventuellt haveri med ett sovjetiskt Migplan som jagade ett svenskt Viggen över Östersjön under kalla kriget?

Japp...

Dom lekte med varandra men när migplanet låste sina vapen på viggen dök han.
Citera
2004-05-04, 13:17
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Memphis
ville bara tillägga att i dag så är kontrollen i princip noll av hydrofonanläggnigen vid försäkningen vid Kungsholmen.

Jaså? Det är alltså vad du tror?!?!?

/P
Citera
2004-05-12, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermania
Japp...

vad dum han i migplanet måste kännt sig..
Citera
2004-05-12, 12:35
Medlem
Aardwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermania
Japp...

Det var utanför Gotland som detta inträffade. Dom körde katt och råtta och när Viggen dök så följde Mig efter men när Viggen drog uppåt igen så hängde inte den andra med utan plumsa i vattnet
Citera
2004-05-12, 14:32
Medlem
fox_343s avatar
dog inte killen i miggen? har för mej jag hörde det iaf..
Citera
2004-05-12, 15:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fox_343
dog inte killen i miggen? har för mej jag hörde det iaf..

Jo, han omkom. Det stod ganska mycket om det i tidningarna när det hände..
Citera
2004-05-13, 00:52
Medlem
Fläskbak(kille)s avatar
Jag tjänstgjorde som ung kadett när U-137 gick på grund. Det gick en massa rykten. Av 100 rykten fanns det substans i 2-3 st. Det har inte fångats några skadade grodmän.

Kommer aldrig glömma när en KJ skottställde grg:et med skarp rsv mot en kobbe, he he...

För övrigt har det skrivits en massa dravel här. Den här personen som kallar sig Pelge verkar dock ha koll på läget. Bra substans i hans inlägg.

Har deltagit själv som truppförande vid åtminstone 3 ubåtsjakt varav jag sköt skarp verkanseld vid en. Inget märkvärdigt. Som tidigare nämnts gäller det bara att hålla huvudet kallt. De högre stabsofficerarna var nervösa som skitnödiga konfirmander.
Citera
2004-05-14, 10:30
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fläskbak(kille)
Jag tjänstgjorde som ung kadett när U-137 gick på grund. Det gick en massa rykten. Av 100 rykten fanns det substans i 2-3 st. Det har inte fångats några skadade grodmän.

Kommer aldrig glömma när en KJ skottställde grg:et med skarp rsv mot en kobbe, he he...

För övrigt har det skrivits en massa dravel här. Den här personen som kallar sig Pelge verkar dock ha koll på läget. Bra substans i hans inlägg.

Har deltagit själv som truppförande vid åtminstone 3 ubåtsjakt varav jag sköt skarp verkanseld vid en. Inget märkvärdigt. Som tidigare nämnts gäller det bara att hålla huvudet kallt. De högre stabsofficerarna var nervösa som skitnödiga konfirmander.

Tack Fläskbak....
Jag brukar inte stoppa näsan i blöt men när jag läste alla fullständigt galna inlägg om ubåtsjakter, påstådda incidenter och strategiska atomubåtar inne i Karlskronas hamn så var jag bara tvungen att sätt ner foten.
Särskilt svårt att tiga är det när man är insatt i saken....

/Pelge
Citera
2004-09-03, 13:14
Bannlyst
Nu kanske jag har missat några rekomendationer eftersom jag bara skummat igenom en del av tråden. Men vad finns det för böcker som handlar om u137-händelsen? Jag har läst en del av "ubåt 137 - Tio dagar som skakade Sverige" men för det första är den skriven av en journalist (blir alltid dåliga böcker då...) samt att den påminner om en roman vilket får mig att undra om den inte är lite utbroderad.
Citera
2004-09-03, 20:52
Medlem
bojos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humpf
Nu kanske jag har missat några rekomendationer eftersom jag bara skummat igenom en del av tråden. Men vad finns det för böcker som handlar om u137-händelsen? Jag har läst en del av "ubåt 137 - Tio dagar som skakade Sverige" men för det första är den skriven av en journalist (blir alltid dåliga böcker då...) samt att den påminner om en roman vilket får mig att undra om den inte är lite utbroderad.
En bok som bland annat nämner lite grann om bevakningen och nervositeten är boken "Myran – en hemlig anläggning går ur tiden" skriven av Bjarne Darwall, och går nog att få tag på om man söker lite.

Venona : Spåren Från Ett Underrättelsekrig nämner lite om det, men inte så mycket. Dock en riktigt intressant bok.

samt givetvis senaste boken från Fort och Bunker Del 2 av Blekinge där det berättas om det kustatereliet som var i beredskap under den incidenten http://www.bunker.nu/bocker6.htm

En annan bok jag kan tipsa om som jag tycker var mycket intressant Svenska förintelsevapen
Citera
2004-09-06, 19:33
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humpf

Hej,

Testa Ola Tunanders bok "Hårsfjärden - det hemliga ubåtskriget mot Sverige"
Jag har inte själv läst den men den tar upp problematiken om påstådda ubåtskränkningar på ett ganska förnuftigt sätt.

/P
Citera
2004-10-02, 14:09
Medlem
Pelges avatar
Nån kommentar?

http://www.aftonbladet.se/vss/telegram/0,1082,64018366_852__,00.html

/P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto