2004-04-26, 23:21
  #73
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Padme
...var beredda att öppna eld mot de sovjetiska fartyg som försökte ta sig in på svenskt vatten.

Någon som vet något mer om detta? Det enda jag vet var att en (tror det vara 34:e) Robotbåtsdivson blev utsänd för att möta upp de ryska fartygen.
Citera
2004-04-27, 15:47
  #74
Medlem
Kontroll av hydrofoner i Karlskrona

Kan meddela dig Memphis att så sent som för 8 månader sedan så var det i alla fall koll på de hydrofonerna och en del andra saker där. Invånarna i Karlskrona kan sova tryggt och behöver inte frukta att en främmande ubåt tar sig in, utan vår vetskap. Det kan jag garantera.
Citera
2004-04-27, 16:20
  #75
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jootoo
Är det fler källor som jag har åberopat och varit vag i så säg till så ska jag utveckla dom.

Det du har skrivit har jag läst i en bok (Ola Tunander, Hårsfjärden - det hemliga ubåtskriget mot Sverige, Norstedt, 2001, ISBN 91-1-301038-7). Den baserar sig också på krigsdagböckerna och är upplagd efter datum precis som du har gjort.

Du har väl inte plagierat den???
Citera
2004-04-27, 19:57
  #76
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermania
Det du har skrivit har jag läst i en bok (Ola Tunander, Hårsfjärden - det hemliga ubåtskriget mot Sverige, Norstedt, 2001, ISBN 91-1-301038-7). Den baserar sig också på krigsdagböckerna och är upplagd efter datum precis som du har gjort.

Du har väl inte plagierat den???

Anledningen till likheten är att det var den boken som väckte mitt intresse och det är den som jag använde för att lägga upp mitt arbete. Har även haft hjälp av den när det gäller vilka källor man bör börja med.
Citera
2004-04-27, 21:55
  #77
Medlem
pickopungs avatar
[quote=Azrael]Under tidigt 80-tal rapporterar dagspressen under en ubåtsjakt att kustjägare öppnat eld mot oidentifierade dykare (vilket många av oss minns).

Men. Med ännu större M. Betyder det att fientliga dykare faktiskt befann sig på svensk territorium? Kan inte även en kustjägare ha fel? Och om en KJ skriker "Fienden rakt fram!" och öppnar eld, kommer då inte resten av plutonen att öppna eld? Ni icke-syltryggar som faktiskt gjort lumpen; minns ni hur mycket konstigt man ser efter 36 timmar i vaket tillstånd?
QUOTE]


Jag har inte läst det själv, men hört från en KA1-officer samma sak. Det var hans pluton som fick kontakt och sköt verkanseld, och han sa att de t om hittat blodspår.

Men som du redan belyst: Bevis finns inte.
Och: Jag har själv beordrat ett anfall mot ett kalhygge där stubbarna misstogs för fienden (under en övning så klart), så jag håller med om tröttheten.

Och incidenter med främmande makt är ju tacksamma att orera över då man kan hänvisa till sekretess om nån vill ha konkreta bevis

//Pickopung
Citera
2004-04-27, 22:08
  #78
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jootoo
Anledningen till likheten är att det var den boken som väckte mitt intresse och det är den som jag använde för att lägga upp mitt arbete. Har även haft hjälp av den när det gäller vilka källor man bör börja med.

Verkar onödigt att göra dubbelt arbete men du är kanske väldigt intresserad...
Citera
2004-04-28, 00:02
  #79
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermania
Verkar onödigt att göra dubbelt arbete men du är kanske väldigt intresserad...

Har utökat läsningen en hel del. Dessutom har jag ju sett vad han har belägg för och vad som är spekulationer från hans sida. Men visst. En hel del dubbelarbete har det blivit. Men har man bara intresset så.
Citera
2004-04-28, 00:42
  #80
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teknikern
Kan meddela dig Memphis att så sent som för 8 månader sedan så var det i alla fall koll på de hydrofonerna och en del andra saker där. Invånarna i Karlskrona kan sova tryggt och behöver inte frukta att en främmande ubåt tar sig in, utan vår vetskap. Det kan jag garantera.

vilka stackare är det som sitter och lyssnar då? bevakningscentralen på Kungsholmen är ju stängd och bommad.
Citera
2004-04-28, 09:00
  #81
Medlem
Det både lyssnas och ses, men inte från Kungsholmen. Det lyssnas och ses mer än man kan tro. Skall nog inte gå in närmare på det, men det är så det ligger till.
Citera
2004-04-28, 14:05
  #82
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teknikern
Det både lyssnas och ses, men inte från Kungsholmen. Det lyssnas och ses mer än man kan tro. Skall nog inte gå in närmare på det, men det är så det ligger till.


Du jag tror du snackar mer än vad du igentligen har koll på. Hur som helst så är inga minstationer eller hydrofonstationer längs KNA-kusten besatta. Sjöled-centralen i Torskors har bara hand om yt-kontrollen.
Citera
2004-04-28, 22:45
  #83
Medlem
Jag vet inte vilka källor du har eller erfarenhet. Jag bestrider inte att du är kunnig inom området, men jag varken bör eller vill säga mer än det jag tidigare har skrivit. Det vore oklokt, inte för att det är något KH eller liknande, men ärenden som berör fortfarande aktiva installationer/organisation osv inom Försvarsmakten som inte bör diskuteras, skall helt enkelt inte diskuteras. För vilken nytta har allmänheten av att veta vad som ligger var och gör vad om inte endast för nyfikenhets skull?

Att diskutera allmänt debatterade/diskuterade/kritiserade ubåtsjakter och liknande, incidenter är däremot helt okej, eftersom det inte är något som påverkar struktur och funktion av dagens försvar.

För att driva det resonemanget vidare tänkte jag här komma med en fråga:
Finns det någon som känner till ett eventuellt haveri med ett sovjetiskt Migplan som jagade ett svenskt Viggen över Östersjön under kalla kriget?
Citera
2004-04-29, 09:21
  #84
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teknikern
Jag vet inte vilka källor du har eller erfarenhet. Jag bestrider inte att du är kunnig inom området, men jag varken bör eller vill säga mer än det jag tidigare har skrivit. Det vore oklokt, inte för att det är något KH eller liknande, men ärenden som berör fortfarande aktiva installationer/organisation osv inom Försvarsmakten som inte bör diskuteras, skall helt enkelt inte diskuteras. För vilken nytta har allmänheten av att veta vad som ligger var och gör vad om inte endast för nyfikenhets skull?

Att diskutera allmänt debatterade/diskuterade/kritiserade ubåtsjakter och liknande, incidenter är däremot helt okej, eftersom det inte är något som påverkar struktur och funktion av dagens försvar.

För att driva det resonemanget vidare tänkte jag här komma med en fråga:
Finns det någon som känner till ett eventuellt haveri med ett sovjetiskt Migplan som jagade ett svenskt Viggen över Östersjön under kalla kriget?


ok, jag tror dig. och jag går med på att lägga ned den diskutionen.

Över till din fråga:

Min farsa låg inne som Viggenreparatör på Såtenäs det året det hände.

Detta är vad jag har hört:

ett Viggen var ute på uppdrag längs den svenska territorialvattengränsen, troligen ett incidentberedskapslarm. Där ute får ett (eller var det två, vet ej) MIG-plan upp vittringen av vårt Viggen. Ett av MIG-planen låste på vårt viggen. Viggenplanet försöker skaka av sig mig-planet, Störtdyker och steg aldess innan vattenytan. Det gjorde inte MIG-planet.

Det är vad jag har hört. Vet någon mer så vore det väldigt intressant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in