2018-04-03, 20:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Om någon har inloggning på DN så kanske det står något om det här: https://www.dn.se/arkiv/inrikes/20-ar-sedan-ubatsdramat-kapten-gusjtjin-fick-milt-straff/

"Kapten Gusjtjin fick milt straff" tyder på att artikeln kan berätta mer men jag har inte läst resten i brist på konto.

Det är ju nog DN`s egna beskrivning utav det hela..

Antar att det smärtade rejält i själen på Skepparen, när han begrep att det inte skulle ges någon ny postering på Ubåt.., någonsin. Likaså att skämma ut egna nationen.

Finner som sagt inget nytt om den vidare karriären, men han tycks ha varit en tilltänkt påläggskalv :

Anatolij Gusjtjin, kapten av tredje graden, fartygschef för U 137 (S-363), utbildad vid Högre utbåtsskolan i Leningrad. Tog examen 1977, fick befäl över U 137 i februari 1981 som då yngste befälhavare i hela ubåtsbrigaden.[1]

https://wikivisually.com/lang-sv/wiki/U_137

Kort karriär. Ifrån feb -81.., till grundstötningen 27 okt samma år.
Senast redigerad av Snapcount 2018-04-03 kl. 20:45.
Citera
2018-10-08, 19:24
Medlem
Skogssorkens avatar
Journalisten Anders Carlgren skrev idag på twitter:

Citat:
Amiral Bror Stefenson har avlidit 89 år gammal. Han var den siste bland de högsta officerarna som hade kunnat berätta vad som egentligen hände i Hårsfjärden 1982. Jag råkar veta att marinen då sänkte en polsk miniubåt. Men ingen vill bekräfta vad min källa berättat. #svfm

följt av:

Citat:
Personal från specialtruppera tills med tungdykare plockade då upp en död och en levande sovjetisk sjöman. Den som var vid liv flögs till KS och hämtades senare av sovjetiska ambassaden miniubåten sägs fortfarande ligga kvar på 30 meters djup. #säkpol #svfm

Länk: https://twitter.com/AndersCarlgren/status/1049283583989432320
Citera
2018-10-08, 19:43
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skogssorken

följt av:

Jag tolkar det som om han egentligen inte hade mer att berätta.
Citera
2018-10-08, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skogssorken

följt av:

Vilka är "specialtrupperna"?

Och om det är som den här stollen till journalist skriver så lär det ju knappast endast vara Amiral Stefenson som är den siste nu i livet som " vet nåt " om det hela.

Då lår det ju va några hundra människor, exempelvis officerare, värnpliktiga, tungdykare, läkare och sjuksköterskor på KS, poliser, personal vid UD m.fl. som unisont skulle ha hållit truten om vad som hände i sådär en lite drygt 35 års tid. Väldigt troligt!!!!

Inte heller framgår i Twitterinlägget HUR den skulle ha sänkts. Och enligt polen existerade tydligen inte Warsawapakten heller?
Senast redigerad av Macke85 2018-10-08 kl. 20:00.
Citera
2018-10-08, 20:04
Medlem
Skogssorkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Vilka är "specialtrupperna"?

Och om det är som den här stollen till journalist skriver så lär det ju knappast endast vara Amiral Stefenson som är den siste nu i livet som " vet nåt " om det hela.

Då lår det ju va några hundra människor, exempelvis officerare, värnpliktiga, tungdykare, läkare och sjuksköterskor på KS, poliser, personal vid UD m.fl. som unisont skulle ha hållit truten om vad som hände i sådär en lite drygt 35 års tid. Väldigt troligt!!!!

Inte heller framgår i Twitterinlägget HUR den skulle ha sänkts. Och enligt polen existerade tydligen inte Warsawapakten heller?

Mycket riktigt, jag lägger ingen större värdering i detta i dagsläget då all information kommer från hans anonyma källor och inget mer. Dock så ämnar jag att fortsätta följa detta. Kan komma mer, förhoppningsvis med bättre grund.

Han skrev senare:

Citat:
Publicerar allt som kan sägas så småningom...

Han fick även fråga likt den du ställde fast mer inriktad på personal som närvarade vid operationen på KS, hans svar löd:
Citat:
Det stämmer. Men bland de närvarande då det begav är det bara två som valt att öppna munnen mot löfte om källskyddd. Jag publicerar bara det jag kan publicera utan att röja identiteter.
Så inte mycket att gå på direkt.
Citera
2018-10-09, 08:45
Medlem
Pre 1914s avatar
Bara idioter håller käft i 35 år. Tystnaden om detta och andra motsvarande fall talar för sig själv.
Även de som inlåtit sig att skriva på en särskild tystnadsplikt skulle tala efter tio-femton år.
Citera
2018-10-09, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Bara idioter håller käft i 35 år. Tystnaden om detta och andra motsvarande fall talar för sig själv.
Även de som inlåtit sig att skriva på en särskild tystnadsplikt skulle tala efter tio-femton år.

Varför det?
Finns folk som inte pratar.
Förväntar du tex att läkare osv skulle prata om detta?
Det gör inte jag iallafall
Citera
2018-10-09, 13:16
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Varför det?
Finns folk som inte pratar.
Förväntar du tex att läkare osv skulle prata om detta?
Det gör inte jag iallafall
Även läkare ja, handlar ju inte direkt om psyientsekretess. Och det finns några som av någon outgrundlig anledning inte skulle tala. Jag skulle tom. kalla det för konspiratoriskt att förklara den nästan totala frånvaron av info om sådana extrema händelser.
Citera
2018-10-09, 14:21
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Bara idioter håller käft i 35 år. Tystnaden om detta och andra motsvarande fall talar för sig själv. Även de som inlåtit sig att skriva på en särskild tystnadsplikt skulle tala efter tio-femton år.

Finns två aspekter på detta.

Dels är 35 år precis som du säger en låååång tid. Andra världskrigets största hemligheter, som Ultra, höll kortare tid än så.

Dels är det betydligt lättare att få folk att hålla käften i små konsensusländer som Sverige än i USA, exempelvis.

Att källan är en journalist gör det dock mindre troligt. De älskar skrönor.
Citera
2018-10-09, 14:43
Medlem
jag låg i flottan på den tiden,uppgiften om polsk ubåt sänktes florerade över hela basen..
Jag var röjdykare i Karlskrona.. Sanning eller fiktion vem vet..Frågade Amiralen på Nya Varvet om det han bara skrattade..
Citera
2018-10-09, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
jag låg i flottan på den tiden,uppgiften om polsk ubåt sänktes florerade över hela basen..
Jag var röjdykare i Karlskrona.. Sanning eller fiktion vem vet..Frågade Amiralen på Nya Varvet om det han bara skrattade..

Ligger nya varvet i Karlskrona?
Citera
2018-10-09, 14:54
Medlem
Nej ,,jag låg först i Karlskrona sen flyttad till västkusten...Nya varvet---Göteborg..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in