Citat:
Ursprungligen postat av
Blommandagen
Jag har försökt läsa in mig på U-137 nu, men en stor fråga kvarstår för mig: Varför lät Sverige ubåten åka hem? Det rimliga IMO hade ju varit att arrestera besättningen, plocka hem ubåten till svedala och detaljstudera den. Jag förstår att detta i praktiken hade krävt en bordning (eller hade det inte gått att helt enkelt tvångs-bogsera ubåten till fastlandet och svälta ut besättningen?), och att det hade blivit s.k. "dålig stämning". Men att bara ge tillbaka ubåten hipsomhapp?
Jag antar att det låg ett rätt gediget politiskt spel bakom att ge tillbaka ubåten. Finns det någon som vill spekulera i vad Sverige fick i byte av Sovjet för att gå med på det? Eller är det jag som har missuppfattat hur läget låg till och vilka alternativ Sverige hade?
Dels är det dumt att göra en aggressiv granne mer arg än nödvändigt, dels kan man anta att besättningen skulle göra motstånd (i efterhand har det framkommit att de riggat båten att explodera vid bordning), dels visade mätningar att det fanns kärnvapen ombord.
Sammantaget är de flesta alternativen oattraktiva och man vill mest bli av med problemet.