Citat:
Ursprungligen postat av
Pre 1914
TIR-bilar fyllda med sovjetisk spionutrustning var det snack om ända sedan de började finnas. Hur många bilar stoppade säpo och fann spionutrustning i?
Nu kan ju en trailer lastad med normalt gods vara en bra anledning att åka omkring på svenska vägar och se sig omkring, men hur mycket hemligt ser man från vägen? Visst, fienden lägger pussel och så där. Men kommer man inte nära verksamhetens detaljer blir det lätt ointressant även med saker som borde vara intressanta.
Har säpo fångat tir-förare som uppenbart spionerat, och kanske tom haft filmrullar och anteckningar undanstoppade?
Finns det egentligen någon grund för tir-bilarnas dåliga rykte?
Vi hittade en TIR bil på vår tilltänkta grupperingsplats 1990.
Jag plus två befäl och en bilförare skulle kolla platsen och vilka möjligheter det fanns för samband på platsen.
Både via tråd och RA145.
När vi kom dit stod bilen på den lilla äng som vi skulle kolla till.
Föraren var försvunnen.
Vi backade ur situationen och jag fick till fots ta mig till närmsta civila hus, där vi hade avtal med ägaren om att få låna telefon 24/7.
Dit var det ca två km genom skogen.
Min uppgift var att först ringa polis sedan till vakten P4 i Skövde.
De andra upprättade RA145 och försökte nå vårt kompani som hade trådförbindelse med PSTN.
De spärrade dessutom vägen med den Volvo 245 vi hade.
Jag och föraren hade k-pistar men ett av befälen tog min, så jag kunde springa enklare.
Så fort de började sända med radion återvände föraren till bilen ihop med en man till.
De startade och körde ut via en bakväg på det övningsfält vi var på(hene).
Det visade sig senare att man klippt låset på bommen som spärrade vägen.
Tyvärr hann polis och vakterna inte fram.
Området spärrades av.
Det visade sig senare vara så att där lastbilen stod skulle den då nya "giraff-radarn" grupperas för tester under kommande övning.
Vår uppgift, som vid tillfället inte visste om var att reka deras samband.
Polisens tekniker hittade någon form av pejl utrustning på platsen.
Teorin var att TIR bilen också var en pejlutrustning som man använde för att mäta in och märka upp platsen åt spionsatelliter med.