2016-08-25, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Men det var ganska enkelt, fältapan var i stort sett bara en tråd med två lurar i vardera ända, jag kommer inte ihåg hur den fick ström det var trots allt på 80-talet.
Det kunde i sällsynta fall hända att man fick in radio fast den inte ens vara gjord för att ta in signaler utifrån utan bara skulle kommunicera mellan två lurar via en kabel.
Denna utrustning användes ofta mellan tält och op, ksp eller annan postering.

Edit har nu läst på lite om faltapan aka fälttelefonapparat m/1937 och det var lite mer än en tråd och två lurar, men vi använde den bara för att prata mellan tält och postering.

Det där jag är lite tveksam till att en eller ett par flyende killar i torrdräkt skulle ha tid med att använda mer än en nöd-pejl.
Å andra sidan, IOM att det pågick torpedprov, skulle det likna gärna funnits nedgrävda spaningsgrupper på öarna, innan deras dykande kollegor jagades.
Dessa kan mycket väl kopplat upp sig på PSTN nätet och ringt ut via vanlig tfn.
Och pga slump eller dåliga vpl på vår sida har man missat något och kopplat ihop sig med lede fi.
Citera
2016-08-26, 00:13
Medlem
Pre 1914s avatar
TIR-bilar fyllda med sovjetisk spionutrustning var det snack om ända sedan de började finnas. Hur många bilar stoppade säpo och fann spionutrustning i?
Nu kan ju en trailer lastad med normalt gods vara en bra anledning att åka omkring på svenska vägar och se sig omkring, men hur mycket hemligt ser man från vägen? Visst, fienden lägger pussel och så där. Men kommer man inte nära verksamhetens detaljer blir det lätt ointressant även med saker som borde vara intressanta.
Har säpo fångat tir-förare som uppenbart spionerat, och kanske tom haft filmrullar och anteckningar undanstoppade?
Finns det egentligen någon grund för tir-bilarnas dåliga rykte?
Citera
2016-08-26, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
TIR-bilar fyllda med sovjetisk spionutrustning var det snack om ända sedan de började finnas. Hur många bilar stoppade säpo och fann spionutrustning i?
Nu kan ju en trailer lastad med normalt gods vara en bra anledning att åka omkring på svenska vägar och se sig omkring, men hur mycket hemligt ser man från vägen? Visst, fienden lägger pussel och så där. Men kommer man inte nära verksamhetens detaljer blir det lätt ointressant även med saker som borde vara intressanta.
Har säpo fångat tir-förare som uppenbart spionerat, och kanske tom haft filmrullar och anteckningar undanstoppade?
I Romanen Operation Garbo om en Sovjetisk invasion av Sverige, så har Sovjetiska pansarregementschefer varit i Sverige som förare av TIR-lastbilar.
Citera
2016-08-26, 00:46
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArleighBurke
I Romanen Operation Garbo om en Sovjetisk invasion av Sverige, så har Sovjetiska pansarregementschefer varit i Sverige som förare av TIR-lastbilar.
Ren dikt förstås, men det ger en förklaring utan blanda in rena tekniska olagligheter. Rätt oskyldigt faktiskt.
Citera
2016-08-26, 01:00
Medlem
Citat:
Ren dikt förstås, men det ger en förklaring utan blanda in rena tekniska olagligheter. Rätt oskyldigt faktiskt.
Kan ha hänt även i verkligheten. Lättare att ta beslut om man vet hur det ser ut i verkligheten, och inte enbart på en karta med 50 000 skala.
Citera
2016-08-26, 22:30
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Har det presenterats några bevis för dessa aggregat?

http://gyllenhaals.blogspot.se/2014/10/den-sovjetiska-skyddshjalmen-i-muskos.html

Här får du en munsbit i väntan på fler.
Citera
2016-08-26, 22:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Du vet väl att TIR bilar inte fick stoppas och genomsökas och just därför hade de beteckningen TIR, som sagt så har jag själv sett smygfilmat material där TIR chaufförer dels står med bilen uppställd mot F6 i Karlsborg? Varför då om du kör gods? och just mot en flygflottilj? Dels hur chaufförer sprang och rotade i nygrävda fiberoptiska kablar.

http://hjak.se/2013/05/23/med-langtradare-mot-sanningen/
Citera
2016-08-27, 07:48
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du vet väl att TIR bilar inte fick stoppas och genomsökas och just därför hade de beteckningen TIR, som sagt så har jag själv sett smygfilmat material där TIR chaufförer dels står med bilen uppställd mot F6 i Karlsborg? Varför då om du kör gods? och just mot en flygflottilj? Dels hur chaufförer sprang och rotade i nygrävda fiberoptiska kablar.

http://hjak.se/2013/05/23/med-langtradare-mot-sanningen/
Klart man får öppna tir-bilar. Och jag undrar hur många säpo fann anledning till att öppna och hur många av dem de fann komprometterande utrustning i. Eller om de tom var tomma eller hade irrelevant gods utan mottagare, att de bara var på rundtur.
Men som någon skrev, att bilarna kördes av typ bataljonschefer för att de skulle få känsla för landet de en gång kanske invaderar. Men om bilarna rutinmässigt har regementsbefäl bakom rattarna så borde säpo kunnat se det också, på ett eller annat vis.
Citera
2016-08-27, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
http://gyllenhaals.blogspot.se/2014/10/den-sovjetiska-skyddshjalmen-i-muskos.html

Här får du en munsbit i väntan på fler.
Har grodmän eller andra sovjetiska bakomfiendenslinjersoldater använt skyddshjälmar?

Att material från andra länder flyter till Sverige är inget som helst bevis, om man sedan tänker på att ryssarna har en tradition att dricka alkohol till lunch så inser man att det är ofrånkomligt.
Senast redigerad av kroppskultur 2016-08-27 kl. 08:38.
Citera
2016-08-28, 10:29
Medlem
Citat:

Vi hittade en TIR bil på vår tilltänkta grupperingsplats 1990.
Jag plus två befäl och en bilförare skulle kolla platsen och vilka möjligheter det fanns för samband på platsen.
Både via tråd och RA145.
När vi kom dit stod bilen på den lilla äng som vi skulle kolla till.
Föraren var försvunnen.
Vi backade ur situationen och jag fick till fots ta mig till närmsta civila hus, där vi hade avtal med ägaren om att få låna telefon 24/7.
Dit var det ca två km genom skogen.
Min uppgift var att först ringa polis sedan till vakten P4 i Skövde.
De andra upprättade RA145 och försökte nå vårt kompani som hade trådförbindelse med PSTN.
De spärrade dessutom vägen med den Volvo 245 vi hade.
Jag och föraren hade k-pistar men ett av befälen tog min, så jag kunde springa enklare.

Så fort de började sända med radion återvände föraren till bilen ihop med en man till.
De startade och körde ut via en bakväg på det övningsfält vi var på(hene).
Det visade sig senare att man klippt låset på bommen som spärrade vägen.

Tyvärr hann polis och vakterna inte fram.

Området spärrades av.
Det visade sig senare vara så att där lastbilen stod skulle den då nya "giraff-radarn" grupperas för tester under kommande övning.
Vår uppgift, som vid tillfället inte visste om var att reka deras samband.

Polisens tekniker hittade någon form av pejl utrustning på platsen.

Teorin var att TIR bilen också var en pejlutrustning som man använde för att mäta in och märka upp platsen åt spionsatelliter med.
Citera
2016-08-28, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
Vi hittade en TIR bil på vår tilltänkta grupperingsplats 1990.
Jag plus två befäl och en bilförare skulle kolla platsen och vilka möjligheter det fanns för samband på platsen.
Både via tråd och RA145.
När vi kom dit stod bilen på den lilla äng som vi skulle kolla till.
Föraren var försvunnen.
Vi backade ur situationen och jag fick till fots ta mig till närmsta civila hus, där vi hade avtal med ägaren om att få låna telefon 24/7.
Dit var det ca två km genom skogen.
Min uppgift var att först ringa polis sedan till vakten P4 i Skövde.
De andra upprättade RA145 och försökte nå vårt kompani som hade trådförbindelse med PSTN.
De spärrade dessutom vägen med den Volvo 245 vi hade.
Jag och föraren hade k-pistar men ett av befälen tog min, så jag kunde springa enklare.

Så fort de började sända med radion återvände föraren till bilen ihop med en man till.
De startade och körde ut via en bakväg på det övningsfält vi var på(hene).
Det visade sig senare att man klippt låset på bommen som spärrade vägen.

Tyvärr hann polis och vakterna inte fram.

Området spärrades av.
Det visade sig senare vara så att där lastbilen stod skulle den då nya "giraff-radarn" grupperas för tester under kommande övning.
Vår uppgift, som vid tillfället inte visste om var att reka deras samband.

Polisens tekniker hittade någon form av pejl utrustning på platsen.

Teorin var att TIR bilen också var en pejlutrustning som man använde för att mäta in och märka upp platsen åt spionsatelliter med.
Vad hade TIR-bilen för ursprung?
Citera
2016-08-28, 23:07
Medlem
Citat:
Vad hade TIR-bilen för ursprung?
Det fick vi aldrig veta.
Det hade iaf svenskt kapell.
Det återkom dock under övningen som följde.
Det var i vart fall inte från Östtyskland.
IOM att jag gjorde lumpen på ett pansartrosskomp och P4 utförde under åren 1989-1990 en del prov på div fordon, såg vi nästan dagligen TIR lastbilar på och precis utanför övningsfälten.
De flesta hade polska skyltar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in