2004-03-27, 13:00
Bannlyst
Fråga:
Måste inte ubåten ha gått i ytläge för att ha slutat i en sån position som den gjorde? Det mesta av ubåten var ju över ytan, vad jag minns. Kan man rimligen åstadkomma detta från undervattensläge?

Kashmir:
Citat:
Så jävla risig var den inte heller, förvisso gammalt som gatan men var ganska nyligen, innan den hittades, ordentligt moderniserad.
Modellen är alltså från 50-talet, och Sovjets ubåtsvapen var nog lite på efterkälken då ännu. Förmodligen byggdes detta exemplar nångång då. Även om man byter ut lite instrument och sätter kärnvapenladdningar i torpederna etc, så kommer man inte ifrån att det var en riktigt omodern modell. Whiskey-ubåten jag kunde besöka som museum, skrek andravärldskriget.

Jag hittar inget om den på www.sommarland.se. Vore intressant att veta var den finns idag...
Citera
2004-03-27, 18:16
Medlem
U-Båt

Det finns inget som är skrivet i krigsdagböckerna som man har kunnat belägga som felaktigt. Allt tyder på att man skulle ha följt regelementet och fört in korrekta uppgifter.

U-137 gick i Ytläge i hög fart på grund. Redan 20 minuter tidigare hörde vittnen ljudet av den och ringde Kustbevakningen och meddelade att ett väldigt bullrigt fartyg var på väg in i fjärden. Innan man han undersöka det ordentligt så gick den på grund. Den smög alltså inte in. Det är dessutom inte lätt att smyga in med en sådan U-Båt som inte är ljuddämpad.
Citera
2004-03-27, 18:36
Medlem
Kobuns avatar
Angående Sam Rayburn och huruvida den skulle puttra omkring i våra vatten kan jag bara säga varför?

En atomubåt på 8000+ ton i u-läge, närmare 20 kärnvapenmissiler som är runt 10x1,5 meter och en totallängd på ca 135 meter. Varför placerar man en ubåt som hör hemma någonstans i atlanten i östersjön?
Citera
2004-03-29, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jootoo
Ja, jag är säker på att de finns. Jag har försökt få ut dom men dom är för hårt säkerhetsklassade.

Du är säker på att dom finns? Vad betyder det?
Har du begärt registerförteckningen från FOI:s registratur? Träffade du en kille på krogen som berättade att rapporterna fanns?
Om du nu vet att dom finns, vad har dom för titel och vem/vilka skrev dom? Och vilket/vilka nummer har dom?
Och vad har dom för sekretessnivå?

Citat:
Anledningen till teorin är att några skottska arbetare skulle ha sett när man monterade in ett periskop på ubåten och då kommit upp och tittat ner i tronet och sett att det bara var ramen kvar. Man höll på och byggde upp tornet på nytt. Förmodligen så berodde det på att det var skadat, men rent teoretiskt så skulle mab kunna få ihop det med hans Teori. Om ubåten skulle gå och köra utan torn vet jag inte. Vet bara att det idag finn ubåtar med mycket litet eller inget torn. Så kanske.

Det hjälper nog om ubåten designades från början att inte ha torn. Du valde lägligt nog att inte kommentera det faktum att ubåten skulle sakna dykroder om man tog bort tornet. Hur hade du tänkt dig att kontrollerade djupändringar skulle gå till? Som en ballong, blåsa tankarna och hoppas på det bästa?
Citera
2004-03-29, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nine mirrors

Det hjälper nog om ubåten designades från början att inte ha torn. Du valde lägligt nog att inte kommentera det faktum att ubåten skulle sakna dykroder om man tog bort tornet. Hur hade du tänkt dig att kontrollerade djupändringar skulle gå till? Som en ballong, blåsa tankarna och hoppas på det bästa?

Jag har inte påstått att det faktiskt är så. Jag har förklarat en teori som en kille tidigare i tråden kommenterade. Detta är hur han har försökt förklara detta. Han anser att debatten har varit allt för inriktad på att det är Sovjetiska ubåtar som har kränkt våra vatten. Det är alltså inte mina teorier utan jag har gjort vad jag har kunnat för att reda ut hans teori.

Det är bara delen om Hårsfjäden som är mitt arbete. Jag har utgått från Ola Tunanders publicerade artiklar och via Krigsarkivet och Marintaktiska kommandot håller jag på och belägger fakta och forskar vidare i detta.

Påståendena om att FOA skulle mäta radioaktiviteten i vatten runt kränkningsplattserna hörde jag på krogen när jag var dyngrak av en kille i 12-års åldern...

Jag har fått uppgiften om att dom mätte radioaktiviteten från Tommy Lindfors. Jag har begärt att få ut dom via Krigsarkivet men fått ett nej.
Citera
2004-03-30, 20:49
Medlem
Citat:
Jag har inte påstått att det faktiskt är så. Jag har förklarat en teori som en kille tidigare i tråden kommenterade. Detta är hur han har försökt förklara detta. Han anser att debatten har varit allt för inriktad på att det är Sovjetiska ubåtar som har kränkt våra vatten. Det är alltså inte mina teorier utan jag har gjort vad jag har kunnat för att reda ut hans teori.

Påståendena om att FOA skulle mäta radioaktiviteten i vatten runt kränkningsplattserna hörde jag på krogen när jag var dyngrak av en kille i 12-års åldern...

Jag har fått uppgiften om att dom mätte radioaktiviteten från Tommy Lindfors. Jag har begärt att få ut dom via Krigsarkivet men fått ett nej.

Var det inte Tommy Lindfors som först torgförde ideen om USS Samuel Rayburns löstagbara torn i en artikel på DN Debatt?

Du har alltså begärt ut rapporten. Då kan du väl berätta vad den heter?
Och varför tror du den/dom finns i Krigsarkivet (till skillnad från FOA där man kan tycka att den borde finnas).
För att ha så många detaljer är du väldigt vag på dina källor.
Citera
2004-03-30, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nine mirrors
Var det inte Tommy Lindfors som först torgförde ideen om USS Samuel Rayburns löstagbara torn i en artikel på DN Debatt?

Du har alltså begärt ut rapporten. Då kan du väl berätta vad den heter?
Och varför tror du den/dom finns i Krigsarkivet (till skillnad från FOA där man kan tycka att den borde finnas).
För att ha så många detaljer är du väldigt vag på dina källor.

Jodå, det stämmer att det var Tommy Lindfors som kom med idéen. Har kom med hela idéen om att det kunde vara NATO som stod för intrången.

Anledningen till att jag har begärt ut handlingarna via Krigsarkivet är att dom sköter arkiveringen av alla äldre militära handlingar. Dom har tidigare hjälpt mig med att få ut uppgifter från Militärtaktiska kommandot i form av krigsdagböcker. Dom har bra kontakter på alla militärens arkiv.
Jag har genom dom bett att få ta del av FOAs resultat av mätningar i Karlskronabassängen men fått ett nej. Dom har alltså inte sagt att det inte finns utan ett avslag.

Då jag inte hade de officiella betckningarna på rapporten så skrev jag bara rapporter rörande FOAs mätningar i Karlskronabassängen bland uppgifterna jag bad att få ta del av.

Är det fler källor som jag har åberopat och varit vag i så säg till så ska jag utveckla dom.
Citera
2004-04-02, 22:04
Medlem
Citat:
Jodå, det stämmer att det var Tommy Lindfors som kom med idéen. Har kom med hela idéen om att det kunde vara NATO som stod för intrången.

Har du försökt applicera sunt förnuft eller Occams rakkniv på den teorin?

Citat:
Anledningen till att jag har begärt ut handlingarna via Krigsarkivet är att dom sköter arkiveringen av alla äldre militära handlingar. Dom har tidigare hjälpt mig med att få ut uppgifter från Militärtaktiska kommandot i form av krigsdagböcker. Dom har bra kontakter på alla militärens arkiv.
Jag har genom dom bett att få ta del av FOAs resultat av mätningar i Karlskronabassängen men fått ett nej. Dom har alltså inte sagt att det inte finns utan ett avslag.

Då jag inte hade de officiella betckningarna på rapporten så skrev jag bara rapporter rörande FOAs mätningar i Karlskronabassängen bland uppgifterna jag bad att få ta del av.

Är det fler källor som jag har åberopat och varit vag i så säg till så ska jag utveckla dom.

Då jag jobbat på FOA har jag lite insikt.
Alla hemliga och kval hemliga rapporter finns i registraturens lista som är öppen handling. Du kan mao begöra ut listan över rapporter och få den. Sedan är det bara att läsa.

Bara för att myndigheten ger avslag behöver det inte betyda att rapporten/-erna finns.
Citera
2004-04-26, 19:53
Medlem
Det har nu gått lite mer än 20 år sedan Sverige skakades av att en sovjetisk U-båt gick på grund i Karlskrona Skärgård. En av de som var med när det begav sig var den dåvarande sovjetiske ambassadören Boris Pankin.
Reporter: Alexander Lindman. Källa: TV4.

Reportaget finns på (realPlayer):

http://www.tv4.se/_inc/cls/videolink.asp?filename=TV4vxjpankin
Citera
2004-04-26, 23:13
Medlem
U-137 måste ha navigerat fel. Varför skulle de annars in på gåsöfjärden att göra? Om de hade kommit in å hade de aldrig kunnat vända. För stor u-båt & för liten plats.
Citera
2004-04-26, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsieur Arshloch
Jag var troppchef för första svenska armeförband på plats, hade ryssarna bara ANAT att vi, i inväntan på FJS och KJS bara fick gå och flexa våra AK4r utan att ladda så hade dom skrattat bråck på sig. Stämningen bland den församlade klicken av höga militärer var MYCKET stirrig ,en enda som höll huvudet kallt var Överste Elming, chef för FJS när han väl kom på plats,.

Du, mitt närmsta befäl som jag har just nu var också först på plats. Du borde känna honom. Han påstår att han förde befälet över första styrkan på plats. Vet du vem jag menar?
Citera
2004-04-26, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelge
Nej nej nej och åter nej.....

SSBN Sam Rayburn kan INTE gå in i Karlskrona skärgård. Obestridligen så är det ca 20 meter djupt i farleden från yttre skärgården in till Verkö. Men för att använda farleden och komma in i den inre skärgården så måste alla båtar med större djupgående än ca 5 meter passera inloppet mellan Aspö och Kungsholmen med undervattenshinder, som är ett nålsöga för större fartyg.
Och denna passage är troligtvis en av de mest bevakade vattenpassager i norra Europa eftersom Karlskrona Radio och Kustartilleriet bevakade den.
Dessutom passerar civila fartyg. örlogsfartyg och fritidsbåtar stup i kvarten. Att i u-läge manövrera in en 140 meter lång atomdriven ubåt går helt enkelt inte.

Jag förnekar inte att det förekom jakt på påstådda indikationer av undervattensfarkoster, detta är precis som du säger väl dokumenterat och väl kvar i minnet på många. Men i nästan alla fall så vågar jag påstå att indikationerna kan förklaras med naturliga undervattensljud, illrar och ljud från den egna utrustningen som studsar på vattenlager. I vissa fall även producerade ljud för att berättiga marinens insatser.

Vad det gäller grodmän så har jag själv sett grodmän svepa förbi strax under vattenytan vid några tillfällen. Det är en obehaglig känsla att sitta en sen sommarkväll långt ute på nån ö och meta och helt plötsligt så kommer det några mörkklädda dykare och sveper förbi strax under fötterna.
Sådana upplevelser föder naturligtvis oräkneliga idéer om främmande makts undervattensverksamhet men detta är marinens egna, och i vissa fall utländska dykare som övar.
Dykskolan informerar naturligtvis inte andra förband om sina övningar och därför uppstår detta med jämna mellanrum?.

/P

ville bara tillägga att i dag så är kontrollen i princip noll av hydrofonanläggnigen vid försäkningen vid Kungsholmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in