2012-06-23, 22:33
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebastianFlyte
Mycket intressant och fascinerade tråd/ämne. Skulle någon av er insatta i ämnet kunna plotta var ubåten stod på grund, var nånstans torpedövningarna skulle äga rum, örlogsbasens placering, var krigsplaceringsplatserna låg och andra viktiga installationer/platser fanns? Gåsefjärden hittas ju lätt på Eniro men jag tänkte med ett riktigt sjökort där allt är inlagt. Skulle ju kunna vara ett öppet dokument där man kan bidra själv med viktiga punkter. Är själv gammal flottist och som haft sommarhus i området och minns hur vi fick ha med oss pass på vårkanten för att få åka ut till stället vi hade.

Eniro har ju sjökort. För grundstötningsplatsen för S-363, slå in koordinaterna:

WGS 84 (lat, lon):
N 56° 4.346', E 15° 43.875'

WGS 84 decimal (lat, lon):
56.07243, 15.73126

RT90:
6215997, 1495392

SWEREF99 TM:
6214382, 545521

När det gäller dina önskemål om övriga viktiga installationer:
- Sjökortet markerar ett område för våra mineringar - det står liksom officiellt "minefield".
- Marinens torpedbärgare ”Heros” befann sig nära Aspö för de hemliga testerna av torped 42, samtidigt som S-363 gick på grund.
- Var marinbasen är belägen kan du enkelt se på Eniros satellit.
- Det numera plomberade och avvecklade Batteri TÖ, alltså 15,2 cm-pjäsen på Tjurkö - den enda fasta KA-pjäs som nästan stod eldberedd då den sovjetiska fritagningsstyrkan var på väg mot S-363 var beläget här (koordinater under spoiler-knappen):

Krigsförtöjningsplatser etc. är ingenting som jag är bekväm med att droppa i den här sortens forum.
Inte ens om de är förmodat avvecklade. Ursäkta min gammalmodiga skitnödighet.
Senast redigerad av HEDP502 2012-06-23 kl. 23:28. Anledning: Adderat position för Batt TÖ.
Citera
2012-06-23, 22:48
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouAgain
Nog klarar jag utav ett tangentbord med jag är bättre på havet då det är där jag jobbat i över 25 år både inom marinen och inom fiskeflottan.
Då tackar jag min lyckliga gud att jag inte behövt möta dig i ditt yrke! Och ännu mer att jag inte behövt vara beroende av dig i ett skarp läge då du saknar allt som jag tillskriver en god sjöman.

Citat:
* Börjar med att korrigera dina rena faktafel, trimtankarna var inte hel tomma, detta enligt ryssarna själva utan det fanns en del kvar att blåsa.
Trimtankarna var tomma, tro inget annat.
” en del kvar att blåsa” Är du på riktigt??

Citat:
det som du kallar bevis är väl bara du och kommendörkapten Karl Andersson som anser vara bevis.
Resten av försvaret anser det vara svammel på hög nivå.
Karl Andersson tror ju inte ens att det fanns ubåtar 1982 i Hårsfjärden
Resten av försvaret? Hur många känner du som har varit i försvaret mer än under sin värnplikt?
Dessutom massa snack om bevis, trodde vi sysslade men argument?

Citat:
Dyka blir ju svårt men vända på 1000 m klarar en 613 ubåt utav med lite trixande. man hade säkerligen flyttat en hel del lera med det skulle gått om man bara vill.
Flytta lera? Så man tar alltså en ubåt av U137’s storlek in i Gåsefjärden, av högst osannolik anledning” och riskerar att behöva flytta lera? Prova detta på dig själv i badrumsspegeln och återkom men hur det känns. Hallå, verkligheten ringde och ville träffa dig….

Citat:
Har någon (mer än dig) skrivit att "U137 inne i Gåsefjärden vänder "elegant" i mörker, under tidspress, utan hjälp och utan att bli upptäckt" ?
Nöjd med mitt tidigare svar?

Citat:
* De kan inte gått hela vägen i övervattensläge för då hade svensk radar sett dem och inte minst de helikoptrar som fanns i området pga. skjutområdet för den nya torpeden upptäckt dem.
Vad menar du? Ubåtar går i undervattensläge om inte situationen kräver annorlunda.

Citat:
* Att de gjort kursändringar vet vi inget om det sjökort som en matros först kom upp med visades aldrig upp igen. Det andra sjökortet som togs fram var helt klart manipulerat detta även enligt Karl Andersson.
Så, om de gjorde kursändringar bevisar det att intrånget i Gåsefjärden var avsiktligt. Om de inte gjorde kursändringar så bevisar det också att intrånget var avsiktligt?

Citat:
Det som pekar på medvetet intrång är bland annat detta:
Hur kan något av det du citerar tala för att ett intrång i Gåsefjärden var avsiktligt? Du kan ju lika gärna argumentera för ett intrång på Visingsö.

Citat:
Gå och lägg dig eller kom med lite fakta som visar på att din och Karl Andersson tes är den riktiga.
Fakta visar precis som alla utredningar kommit fram till att S-363 gick in medvetet på svenskt skyddsområde. Har du andra teser så lägg fram dem istället för att hoppa på alla andra användare på forumet.
Att jag har en annan uppfattning än din om saken tvivlar nog ingen på. Och till skillnad från dig, och ett antal andra tomtar, är min uppfattning väl underbyggd och baserad fakta, erfarenhet och kunskap om händelsen. Orkar du använda sökfunktionen så hittar mer information och då slipper du skriva inlägg som detta.
Din brist på argument är slående och innan jag överhuvudtaget vidare bemöter dina inlägg ber jag dig hänvisa till åtminstone några av ”alla utredningar” som du skriver.

Och till alla belackare, utombordsäventyrare, tangentbordsflottister och foliehattar av min version ber jag er läsa följande innan ni postar era verklighetsfrämmande inlägg som YouAgain, Svithjod, Bergakungen, Eerieye, BAGARN69 & Steelpizza.

Citat:
Ursprungligen postat av Pelge

Sovjets flottan får för sig att i Gåsefjärden finns underrättelser att hämta, dessa är så viktiga att de är värda den politiska förlusten man riskerar vid eventuell upptäckt.
Man bestämmer sig för att skicka en ubåt av whiskey-klass, inte för att den är mest lämpad utan för att man har råd med förlusten vid eventuell upptäckt. Man bestämmer sig för tidspunkten då det råder omfattande militär marin aktivitet i inträngningsområdet då målnationen håller på med en torpedtest, och enda sättet att nå slutmålet är att, med en bullrig ubåt, passera dessa svenska örlogsfartyg för att slutligen penetrera en liten fjärd i en bit från en marinbas. På väg mot sin destination gör man ett antal kursändringar på öppet vatten men i sista minuten bestämmer man sig för att med tomma trimtankar dundra fram i 7 knop, i övervattensläge och dimma, rakt in i Gåsefjärden. Att man på plats, i ett kort fönster av mörker, varken kunde vända, dyka eller skydda det egna fartyget brydde man sig inte om.
Att det förekom tester av ny typ av torped utanför det militära skyddsområdet men inom den territoriella gränsen för målnationen är en ren slump. Istället för att inta en trygg position i övningsområdet och samla underrättelser om torpedtesterna var ett intrång i Gåsefjärden det verkliga syftet.

Kan vi lyfta debatten något?

/P
Citera
2012-06-23, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Exakt vad man hade för uppdrag och vad som gick fel vet ingen förutom besättningen/kaptenen, givetvis begick man ett misstag genom att gå på grund.
Säker på att det var ett misstag att låta den u-båten gå på grund just då och just där? När en stor del av militären hade jämt göra att reda ut den villervallan och media m.fl. hade ögonen riktade ditåt så är jag inte så säker på att det inte hände andra saker på andra ställen efter kusten. Vissa indikationer på att så var fallet har enligt hörsägen framkommit efteråt men hur det egentligen stod till lär nog ingen av oss få reda på.
Citera
2012-06-24, 00:13
Medlem
SebastianFlytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HEDP502
Eniro har ju sjökort. För grundstötningsplatsen för S-363, slå in koordinaterna:

WGS 84 (lat, lon):
N 56° 4.346', E 15° 43.875'

WGS 84 decimal (lat, lon):
56.07243, 15.73126

RT90:
6215997, 1495392

SWEREF99 TM:
6214382, 545521

När det gäller dina önskemål om övriga viktiga installationer:
- Sjökortet markerar ett område för våra mineringar - det står liksom officiellt "minefield".
- Marinens torpedbärgare ”Heros” befann sig nära Aspö för de hemliga testerna av torped 42, samtidigt som S-363 gick på grund.
- Var marinbasen är belägen kan du enkelt se på Eniros satellit.
- Det numera plomberade och avvecklade Batteri TÖ, alltså 15,2 cm-pjäsen på Tjurkö - den enda fasta KA-pjäs som nästan stod eldberedd då den sovjetiska fritagningsstyrkan var på väg mot S-363 var beläget här (koordinater under spoiler-knappen):

Krigsförtöjningsplatser etc. är ingenting som jag är bekväm med att droppa i den här sortens forum.
Inte ens om de är förmodat avvecklade. Ursäkta min gammalmodiga skitnödighet.
Stort tack, bra synpunkt angående att inte lägga ut krigsförtöjningsplatserna, trodde dom var offentligt allmängods.
Citera
2012-06-24, 00:34
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Vänta nu lite...
Här är ni, ett antal tangentbordssakkunniga, tillika experter i militära frågor och örlogsfartyg, väl insatta i politiken under kalla kriget och väl förtrogna i navigation och Karlskrona skärgård?

Helt utan att reflektera eller se händelsen i ett större sammanhang hävdar ni att U137's egentliga syfte var att ta sig in i Gåsefjärden. Inte för att ni kunnat presentera ett enda logiskt argument varför, ännu mindre bemöta argumenten varför det var ett omöjligt projekt. Istället har ni lämnat de mest sanslösa förklaringar till intrånget, allt från att det var en militär farled in till marinbasen, man gjorde det bara för att man kunde (vilket man inte kunde) och en hög men andra fåniga argument.
Inte heller det faktum att det som borde intressera Sovjet fanns ute i Hanöbukten under den aktuella tidspunken får er att vika från era vanföreställningen att U137 hade för avsikt att penetrera Gåsefjärden. En plats som ingen kapten skulle vilja ta sitt fartyg under förutsättningarna som rådde.

Smaka på detta:
Sovjets flottan får för sig att i Gåsefjärden finns underrättelser att hämta, dessa är så viktiga att de är värda den politiska förlusten man riskerar vid eventuell upptäckt.
Man bestämmer sig för att skicka en ubåt av whiskey-klass, inte för att den är mest lämpad utan för att man har råd med förlusten vid eventuell upptäckt. Man bestämmer sig för tidspunkten då det råder omfattande militär marin aktivitet i inträngningsområdet då målnationen håller på med en torpedtest, och enda sättet att nå slutmålet är att, med en bullrig ubåt, passera dessa svenska örlogsfartyg för att slutligen penetrera en liten fjärd i en bit från en marinbas. På väg mot sin destination gör man ett antal kursändringar på öppet vatten men i sista minuten bestämmer man sig för att med tomma trimtankar dundra fram i 7 knop, i övervattensläge och dimma, rakt in i Gåsefjärden. Att man på plats, i ett kort fönster av mörker, varken kunde vända, dyka eller skydda det egna fartyget brydde man sig inte om.
Att det förekom tester av ny typ av torped utanför det militära skyddsområdet men inom den territoriella gränsen för målnationen är en ren slump. Istället för att inta en trygg position i övningsområdet och samla underrättelser om torpedtesterna var ett intrång i Gåsefjärden det verkliga syftet.

Kommentar någon?

/P

Dundra fram i sju knop? Dessa båtar gjorde 20 knop med rätt trim i ytläge och med dieslarna. "Öronvittnena" hörde f ö aldrig detta dundrande när de gick in i fjärden. Båten måste ha gått på elmotorerna och med blåsta eller i stort sett blåsta trimtankar. Sedan körde de iofs dieslarna så att hela ön skakade, men det var när man försökte komma loss.

Sju knop, blåsta trimtankar, manövrer, ingen radarindikation från helikoptrar mm, ingen påslagen navigationsradar, syntes inte i den låga loben från mastradarn i närheten mm mm. Tja, något fuffens hade de för sig. Det bör inte en klart tänkande person betvivla. Frågan är snarast i vilket skede de gjorde det fatala misstaget. Jag har hört teorin om att de egentligen skulle in i Kållefjärden men att de hade gjort en felaktig positionsbestämning vid början av angörningen. Manövrerna som sedan utfördes, som hade varit korrekta i Kållefjärden, ledde då till att man smällde på skäret eftersom man olyckligtvis befann sig i fel fjärd.

Denna teori kan ju vara något att diskutera i tråden, för jag har nämligen inte satt mig in i detalj hur båten manövrerade.
Citera
2012-06-24, 00:44
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebastianFlyte
Stort tack, bra synpunkt angående att inte lägga ut krigsförtöjningsplatserna, trodde dom var offentligt allmängods.

Ingen orsak.

När det gäller krigsförtöjningsplatser så är jag möjligen lite nojig, men diskussioner på andra, mer slutna diskussionsplatser, har givit så olika och blandade besked från de riktigt insatta, att jag helt enkelt ser det som enklast att hålla tyst. Förtöjningsplatserna är ju inte heller helt enkla att namnsätta och positionsbestämma, även om man använder GPS-koordinater.

Nå, Mikael Holmström säger ju i den här artikeln, att ”Gåsefjärden var heller inte vilken vik som helst. Där fanns förtöjningsplatser för den svenska flottans ytattackfartyg. Där skulle de i krig kunna ligga framskjutet för att snabbt gå ut och slå till mot en fiende.”

Mina 50 cent är att alla krigsförtöjningsplatser ännu inte är avvecklade. Men någon av flottans män här på forumet kan säkert ge rakare besked.
Citera
2012-06-24, 02:20
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Tja, något fuffens hade de för sig. Det bör inte en klart tänkande person betvivla.

Fuffens-teori:
- Marinen provade ubåtsjakttorped 42 nära Aspö – en god anledning för ryssarna att snoka lite.
- ryssarna visste att två nya kontrollerbara minlinjer hade lagts ut i Gåsefjärden, ytterligare en god anledning att ta sig en titt på lite svenska kobbar och skär.

- - - - - -

Ryskt problem:
För att följa torpedtesterna blev S-363 troligen liggande i djuphålan utanför Gåsefjärden lite längre tid än man tänkt sig. Krämen i batterierna började ta slut.

Rysk lösning:
För att ladda batterierna valde S-363 att i skydd av mörkret gå i ytläge inåt skärgården för att vända (och ladda batterierna) i Gåsefjärden och använda svenskarnas hemmaplan som skydd. Att gå utåt för snorkling vore detsamma som att bli upptäckt genast. Svenskarna hade ubåten ”Neptun” fanns i området, vilket ryssarna också visste.

Resten är en navigationsmiss i en militär farled och Kalla Kriget-historia...

- - - - - -

Källa: Årsbok för Marinmusei Vänner 2010, Rolf Lindén C Op vid Blekinge kustartilleriförsvar.
Citera
2012-06-24, 07:50
Medlem
YouAgains avatar
Citat:
Då tackar jag min lyckliga gud att jag inte behövt möta dig i ditt yrke! Och ännu mer att jag inte behövt vara beroende av dig i ett skarp läge då du saknar allt som jag tillskriver en god sjöman.

Ville inte bli personlig men när du öppnar den dörren så..

Antingen är du en mytoman eller så är du en tangentbordsflottist utav största klass.

Enligt dina egna ord så är du 43 år och gjorde du lumpen i slutet av 80-talet och har efter det jobbat med Customer Service på europeiskt systerföretag till ett amerikansk läkemedelsföretag under minst 20 år och du har under den tiden besökt ett 70 tal länder.

Så hur många dagar kan du varit till sjöss de senaste 30 åren?

Gissar på att du har någon släkting som varit vid flottan och det är därifrån du får att dina tokiga idéer.

Citat:
Hur många känner du som har varit i försvaret mer än under sin värnplikt?
Dessutom massa snack om bevis, trodde vi sysslade men argument?

Argument?

Nej fakta talar i alla fall jag om, dina luddiga argument kan du hålla för dig själv.

Citat:
Och till skillnad från dig, och ett antal andra tomtar, är min uppfattning väl underbyggd och baserad fakta, erfarenhet och kunskap om händelsen.

Kan vi lyfta debatten något?

/P

Så vad är det för erfarenhet och kunskap om händelsen som du anser dig besitta?

Nu har du chansen att höja debatten så svara på frågorna nedan.

Hur förklarar du att enligt Karl Andersson så tog en besättningsman först tog upp ett mycket detaljerat Decca sjökort över området. Och då det ryska befälet upptäckte misstaget så skickades besättningsmannen att hämta ett betydligt mindre detaljerat sjökort över hela södra Östersjön?

Hur förklarar du att ryssarna säger att man navigerade fel trots fungerade:

* Decca
* Djuplogg
* Gyrokompass
* Och troligen ett helt fungerade tröghetsnavigeringssystem?

Enligt förhör med fartygschefen så gick ubåten i sk. mellanläge, dvs. med ballasttankarna delvis fyllda. Inte med helt tomma tankar som du hela tiden felaktigt försöker hävda.

Hävdar du tvärtemot SOU 2001:85 av Rolf Ekéus & Mathias Mossberg att en ubåt av Whiskey-klass inte kan vända i Gåsefjärden med rimlig säkerhet?
Senast redigerad av YouAgain 2012-06-24 kl. 07:52.
Citera
2012-06-24, 12:06
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Fuffens-teori:
- Marinen provade ubåtsjakttorped 42 nära Aspö – en god anledning för ryssarna att snoka lite.
- ryssarna visste att två nya kontrollerbara minlinjer hade lagts ut i Gåsefjärden, ytterligare en god anledning att ta sig en titt på lite svenska kobbar och skär.

- - - - - -

Ryskt problem:
För att följa torpedtesterna blev S-363 troligen liggande i djuphålan utanför Gåsefjärden lite längre tid än man tänkt sig. Krämen i batterierna började ta slut.

Rysk lösning:
För att ladda batterierna valde S-363 att i skydd av mörkret gå i ytläge inåt skärgården för att vända (och ladda batterierna) i Gåsefjärden och använda svenskarnas hemmaplan som skydd. Att gå utåt för snorkling vore detsamma som att bli upptäckt genast. Svenskarna hade ubåten ”Neptun” fanns i området, vilket ryssarna också visste.

Resten är en navigationsmiss i en militär farled och Kalla Kriget-historia...

- - - - - -

Källa: Årsbok för Marinmusei Vänner 2010, Rolf Lindén C Op vid Blekinge kustartilleriförsvar.

Så skulle det kunna vara. S363 var en av flera ubåtar som följde de svenska militära aktiviteterna. Så missbedömde man batteritiden och behövde köra dieslarna. Dumheten de då gjorde var att dra sig sakta inåt land, kanske hade man tänkt sig att ligga och köra med en diesel i Kållefjärden och därefter smyga ut igen. Så hade tröghetsnavigeringssystemet lurat dem så att de låg på fel ställe. När de stack upp periskopet kollade de Utlängans fyrsektorer, landprofilen och loggade djupet. Och då gick de in i Gåsefjärden istället, förväxlingsmöjligheten är stor mellan de två positionerna. Så kan det nog vara...
Citera
2012-06-24, 13:16
Medlem
Citat:
Mina 50 cent är att alla krigsförtöjningsplatser ännu inte är avvecklade. Men någon av flottans män här på forumet kan säkert ge rakare besked.
Visserligen inte en av flottans män men KFP är på intet sätt avvecklade, ska inte avvecklas utan kommer att bestå. Visserligen är försvaret på dekis just nu men att avveckla KFP är bra mycket kostsammare än att låta dom bestå. Nu talar jag inte om dom med förrådsanläggningar utan den enklare sorten med en kaj och krokar i berget för maskering och angöring.
Citera
2012-06-24, 13:36
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av *Teknikern*
Visserligen inte en av flottans män men KFP är på intet sätt avvecklade, ska inte avvecklas utan kommer att bestå. Visserligen är försvaret på dekis just nu men att avveckla KFP är bra mycket kostsammare än att låta dom bestå. Nu talar jag inte om dom med förrådsanläggningar utan den enklare sorten med en kaj och krokar i berget för maskering och angöring.

Jupp. Det är ungefär vad jag hört.
Och frågan är varför vi skulle riva dem, oavsett om hela flottan vore super-stealthy? Att kunna förtöja någon annanstans än fredsflottiljens kaj är antagligen en god idé, även i framtiden.

Många förtöjningsplatser hade dessutom en påkopplingsstolpe för att fartyget skulle kunna upprätta trådsamband (givetvis fanns en treställig förkortning för stolpen –*pks – spara denna till nästa omgång av Military Trivial Pursuit).
Citera
2012-06-24, 13:44
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Jupp. Det är ungefär vad jag hört.
Och frågan är varför vi skulle riva dem, oavsett om hela flottan vore super-stealthy? Att kunna förtöja någon annanstans än fredsflottiljens kaj är antagligen en god idé, även i framtiden.

Många förtöjningsplatser hade dessutom en påkopplingsstolpe för att fartyget skulle kunna upprätta trådsamband (givetvis fanns en treställig förkortning för stolpen –*pks – spara denna till nästa omgång av Military Trivial Pursuit).

Jag rör mig en del i skärgården, mer förr än nu, och jag vet flera ställen med rejäla krokar i berget. Ibland har jag hittat en kassun i närheten också. Med tanke på standoff-vapnens utveckling så blir det nog alltmer viktigt att kunna sprida ut styrkorna och förråden.

Men vi behöver ju inte sitta här och ge ledtrådar till de som pysslar med måluttagning för bl a Iskander så jag nöjer mig med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in