Citat:
Ursprungligen postat av YouAgain
Nog klarar jag utav ett tangentbord med jag är bättre på havet då det är där jag jobbat i över 25 år både inom marinen och inom fiskeflottan.
Då tackar jag min lyckliga gud att jag inte behövt möta dig i ditt yrke! Och ännu mer att jag inte behövt vara beroende av dig i ett skarp läge då du saknar allt som jag tillskriver en god sjöman.
Citat:
* Börjar med att korrigera dina rena faktafel, trimtankarna var inte hel tomma, detta enligt ryssarna själva utan det fanns en del kvar att blåsa.
Trimtankarna var tomma, tro inget annat.
” en del kvar att blåsa” Är du på riktigt??
Citat:
det som du kallar bevis är väl bara du och kommendörkapten Karl Andersson som anser vara bevis.
Resten av försvaret anser det vara svammel på hög nivå.
Karl Andersson tror ju inte ens att det fanns ubåtar 1982 i Hårsfjärden
Resten av försvaret? Hur många känner du som har varit i försvaret mer än under sin värnplikt?
Dessutom massa snack om bevis, trodde vi sysslade men argument?
Citat:
Dyka blir ju svårt men vända på 1000 m klarar en 613 ubåt utav med lite trixande. man hade säkerligen flyttat en hel del lera med det skulle gått om man bara vill.
Flytta lera? Så man tar alltså en ubåt av U137’s storlek in i Gåsefjärden, av högst osannolik anledning” och riskerar att behöva flytta lera? Prova detta på dig själv i badrumsspegeln och återkom men hur det känns. Hallå, verkligheten ringde och ville träffa dig….
Citat:
Har någon (mer än dig) skrivit att "U137 inne i Gåsefjärden vänder "elegant" i mörker, under tidspress, utan hjälp och utan att bli upptäckt" ?
Nöjd med mitt tidigare svar?
Citat:
* De kan inte gått hela vägen i övervattensläge för då hade svensk radar sett dem och inte minst de helikoptrar som fanns i området pga. skjutområdet för den nya torpeden upptäckt dem.
Vad menar du? Ubåtar går i undervattensläge om inte situationen kräver annorlunda.
Citat:
* Att de gjort kursändringar vet vi inget om det sjökort som en matros först kom upp med visades aldrig upp igen. Det andra sjökortet som togs fram var helt klart manipulerat detta även enligt Karl Andersson.
Så, om de gjorde kursändringar bevisar det att intrånget i Gåsefjärden var avsiktligt. Om de inte gjorde kursändringar så bevisar det också att intrånget var avsiktligt?
Citat:
Det som pekar på medvetet intrång är bland annat detta:
Hur kan något av det du citerar tala för att ett intrång i Gåsefjärden var avsiktligt? Du kan ju lika gärna argumentera för ett intrång på Visingsö.
Citat:
Gå och lägg dig eller kom med lite fakta som visar på att din och Karl Andersson tes är den riktiga.
Fakta visar precis som alla utredningar kommit fram till att S-363 gick in medvetet på svenskt skyddsområde. Har du andra teser så lägg fram dem istället för att hoppa på alla andra användare på forumet.
Att jag har en annan uppfattning än din om saken tvivlar nog ingen på. Och till skillnad från dig, och ett antal andra tomtar, är min uppfattning väl underbyggd och baserad fakta, erfarenhet och kunskap om händelsen. Orkar du använda sökfunktionen så hittar mer information och då slipper du skriva inlägg som detta.
Din brist på argument är slående och innan jag överhuvudtaget vidare bemöter dina inlägg ber jag dig hänvisa till åtminstone några av ”alla utredningar” som du skriver.
Och till alla belackare, utombordsäventyrare, tangentbordsflottister och foliehattar av min version ber jag er läsa följande innan ni postar era verklighetsfrämmande inlägg som YouAgain, Svithjod, Bergakungen, Eerieye, BAGARN69 & Steelpizza.
Citat:
Ursprungligen postat av Pelge
Sovjets flottan får för sig att i Gåsefjärden finns underrättelser att hämta, dessa är så viktiga att de är värda den politiska förlusten man riskerar vid eventuell upptäckt.
Man bestämmer sig för att skicka en ubåt av whiskey-klass, inte för att den är mest lämpad utan för att man har råd med förlusten vid eventuell upptäckt. Man bestämmer sig för tidspunkten då det råder omfattande militär marin aktivitet i inträngningsområdet då målnationen håller på med en torpedtest, och enda sättet att nå slutmålet är att, med en bullrig ubåt, passera dessa svenska örlogsfartyg för att slutligen penetrera en liten fjärd i en bit från en marinbas. På väg mot sin destination gör man ett antal kursändringar på öppet vatten men i sista minuten bestämmer man sig för att med tomma trimtankar dundra fram i 7 knop, i övervattensläge och dimma, rakt in i Gåsefjärden. Att man på plats, i ett kort fönster av mörker, varken kunde vända, dyka eller skydda det egna fartyget brydde man sig inte om.
Att det förekom tester av ny typ av torped utanför det militära skyddsområdet men inom den territoriella gränsen för målnationen är en ren slump. Istället för att inta en trygg position i övningsområdet och samla underrättelser om torpedtesterna var ett intrång i Gåsefjärden det verkliga syftet.
Kan vi lyfta debatten något?
/P