2006-08-07, 05:10
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perska
Att släppa sjunkbomber för att varna är en sak, det antar jag hör mer till spelets regler men skulle svenskar börja beskjuta de sovjetiska fartygen om dom skulle få för sig att "-Vodkan är slut jag vill hem, men nu åker vi in och hämtar den där jävla u-båten"???

Det tycker jag verkar lika osannolikt som de faktiskt skulle få för sig att utföra denna operation.

Sen närvaron av jägarförband som sprang runt och larvade sig är ju rent patetiskt, vad hade dom tänkt sig om det nu mot all förmodan skulle bli en "Shoot out"???

Jag är ganska övertygad om att man hade öppnat verkanseld om ryssarna försökt sig på nåt. Man hade inte vågat nåt annat, för då hade man ju visat att "välkomna hit och gör vad ni vill - vi vågar inte göra nåt" och förmodligen hade NATO med USA i spetsen anklagat Sverige för feghet/idioti/ryssvänlighet med mera och Sveriges trovärdighet hade slagit i botten all-time-low så att säga...

Kan tilläggas att delar av den ryska flottan gick mot den svenska kusten och man trodde att det var början på ett fritagningsförsök men de vände precis vid territorialgränsen när de märkte att Sverige faktiskt inte backade.
Citera
2006-08-07, 17:02
Medlem
perskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Jag är ganska övertygad om att man hade öppnat verkanseld om ryssarna försökt sig på nåt. Man hade inte vågat nåt annat, för då hade man ju visat att "välkomna hit och gör vad ni vill - vi vågar inte göra nåt" och förmodligen hade NATO med USA i spetsen anklagat Sverige för feghet/idioti/ryssvänlighet med mera och Sveriges trovärdighet hade slagit i botten all-time-low så att säga...

Kan tilläggas att delar av den ryska flottan gick mot den svenska kusten och man trodde att det var början på ett fritagningsförsök men de vände precis vid territorialgränsen när de märkte att Sverige faktiskt inte backade.

Jag håller med dig fullständigt att OM dom hade anfallit så hade Sverige svarat, men jag tror aldrig att det fanns några sådana planer utan som jag skrev allt var ett spel för kråkorna.
Det var en politisk uppgörelse.

Men som jag sa, Jag håller med dig fullständigt om att Sverige nog hade svarat med verkanseld.
Citera
2006-08-08, 07:57
Medlem
Mick_Marss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelge
Personen i fråga heter Karl "Kalle" Andersson och var kommendörkapten till graden. Dina uppgifter i övrigt känner jag inte igen och det är inte så som jag fått det berättat för mig. Men de kanske stämmer?!?!?!

/P

Ouch missade på namnet där. Min källa är boken "Ubåt 137 - 10 dagar som skakade Sverige" av Anders Hellberg & Anders Jörle.
Citera
2006-08-13, 15:00
Medlem
mummas avatar
Ang kärnladdade sjunbomber...

Ang kärnladdade sjunbomber så tyckte jag att dessa länkar var intressanta...
http://en.wikipedia.org/wiki/WE.177
http://en.wikipedia.org/wiki/Mk-101_Lulu_NDB_%28Nuclear_Depth_Bomb%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_45_torpedo
Citera
2006-08-21, 20:52
Medlem
statsminister fälldin lär ju ha sagt till ÖB när han informerades: "håll gränsen", varpå han lade på
Citera
2006-08-22, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rurach
statsminister fälldin lär ju ha sagt till ÖB när han informerades: "håll gränsen", varpå han lade på

Problemet var väl bara att det inte fanns så mycket att hålla gränsen med. Flottan var bland annat tvungna att köra ned med torpedbåtar från Stockholm eftersom det var brist på bemannade örlogsfartyg i Karlskrona.

När man skulle inspektera sjäva ubåten fick man dra ihop det folk sim var tillgängligt och åka ut med en obestyckad bevakningsbåt. Det fanns med andra ord knappast någon beredskap alls vid den här tidpunkten på året.
Citera
2006-08-22, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darth
Problemet var väl bara att det inte fanns så mycket att hålla gränsen med. Flottan var bland annat tvungna att köra ned med torpedbåtar från Stockholm eftersom det var brist på bemannade örlogsfartyg i Karlskrona.

När man skulle inspektera sjäva ubåten fick man dra ihop det folk sim var tillgängligt och åka ut med en obestyckad bevakningsbåt. Det fanns med andra ord knappast någon beredskap alls vid den här tidpunkten på året.
tja... torpedbåtarna i fråga ska gå ut vid anfall österifrån så vad som är konstigt vet jag inte... det var väl de gamla torpedbåtarna och de fläskar på hyfsat snabbt.

visst, ett hopplock av vad som fanns till hands men ryssarna insåg nog det jobbiga i ett antal torpedbestyckade svenska fartyg på väg ut.
Citera
2006-08-22, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rurach
tja... torpedbåtarna i fråga ska gå ut vid anfall österifrån så vad som är konstigt vet jag inte... det var väl de gamla torpedbåtarna och de fläskar på hyfsat snabbt.

visst, ett hopplock av vad som fanns till hands men ryssarna insåg nog det jobbiga i ett antal torpedbestyckade svenska fartyg på väg ut.

Min poäng är att det hade varit bra ha lite fartyg i beredskap i Karlskrona också, inte särskilt lyckat att behöva skicka ned torpedbåtar ända från Stockholm. Vi pratar ändå om en stor örlogsbas som de facto inte hade några fartyg att sätta in.
Citera
2006-08-23, 07:46
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
Lustigt är ju att vi svenskar sen dess förknippar ryssar med ubåtar (jo, ryss hör för många svenskar ihop med ord som schack, vodka och ubåt). Ryssarna själva har inga såna associationer och få av dem har någonsin hört talas om ryska ubåtskränkningar i Sverige.

Dricki vodkaja, åka ubåtski, blubb blubb blubb...

Det allra roligaste är att ubåt på ryska heter podvodnaja lodka, i dagligt tal podlodka, och alltså rimmar på vodka.
Citera
2006-08-23, 09:26
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
torpedbåtar

Var det inte robotbåtar de skickade ned från Stockholm? Vet att R 136 Västervik skickades dit, det var på den som förhöret med den sovjetiska befälhavaren Gusjin ägde rum.

Det var på den gamla goda tiden när vi hade några handfull ytstridsfartyg, skulle samma sak hända nu så har vi i princip bara några korvetter att skicka, visserligen utmärkta fartyg men alldeles för få.

Edit: Iofs var ju Västervik klassad som torpedbåt innan Norrköpingsklassen, som den tillhörde, fick RBS 15 med tillhörande stridslednings- och radarutrustning och blev omklassad till just robotbåt (sifferbeteckningen ändrades från T136 --> R136).
Citera
2006-08-23, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Var det inte robotbåtar de skickade ned från Stockholm? Vet att R 136 Västervik skickades dit, det var på den som förhöret med den sovjetiska befälhavaren Gusjin ägde rum.

Det var på den gamla goda tiden när vi hade några handfull ytstridsfartyg, skulle samma sak hända nu så har vi i princip bara några korvetter att skicka, visserligen utmärkta fartyg men alldeles för få.

Edit: Iofs var ju Västervik klassad som torpedbåt innan Norrköpingsklassen, som den tillhörde, fick RBS 15 med tillhörande stridslednings- och radarutrustning och blev omklassad till just robotbåt (sifferbeteckningen ändrades från T136 --> R136).

Precis, robot 15 var inte i bruk 1981 så Norrköpingklassen var fortfarande torpedbåtar med 6 stycken 53 cm torpedtuber.
Citera
2006-08-23, 11:29
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Precis, robot 15 var inte i bruk 1981 så Norrköpingklassen var fortfarande torpedbåtar med 6 stycken 53 cm torpedtuber.

RBS 15 började serielevereras 1985 men man började bygga om/modernisera båtarna 1981-85 genom att förse dem med ny spaningsradar, datorstött stridsledningssystem och passiv radarspaningsutrustning samt införde den nya trådstyrda & målsökande torpeden '613'.

Men även sen som robotbåtar så medfördes två till sex stycken torpedtuber beroende på antalet ombordtagna robotar.

Källa: Örlogsfartyg - Svenska maskindrivna fartyg under tretungad flagg av Gustaf von Hofsten & Jan Waernberg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in