Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Just detta har jag varit med om några gånger.
Men kan inte direkt svara på om det var ubåt eller nåt annat. Visserligen på tiden då man bara hade djupsiffra, vore trevligare om det hände nu när man faktiskt har ett ekolod som ritar upp botten under en.
Svettigast var jag en mulen kväll kring 92 då jag fått ensam vakt för första gången i båten och skulle börja närma mig in mot kusten efter att ha seglat utomskärs från smögen och söderut. Farsan var inne i båten och lagade mat, jag stod och styrde.
Där jag var så var det 50m till botten, hoppade upp till 5 sen 1.8 på två sekunder sen 50 igen. Då kölen på den båten stack 1.4 blev jag lite kallsvettig. Men börja allt fundera på ubåt då.
Var strax utanför Mollösund.
Skulle gissa på en större fisk eller säl men man vet aldrig för på 70-80 talet så fanns det helt klart ubåtar långt in bland skären.
Just när man seglar är det ännu mer chans att få se ubåten hade med den tidens utrusning svårt att höra dig komma seglade och det kom mycket bakgrundsekon från olika saltlager, botten osv.
Min far och jag kom någon på 70 talet gång seglade från Stenungsund på väg till Långedrag.
Det var en sådan där otrolig kväll då vinden precis fick båten att röra sig framåt men kanske 1,5-2 knop fart.
Jag fick se en bubbelrand som kom åkande i kapp oss med kanske 1 knops högre fart än vad vi hade.
Platsen var ungefär här
Koordinater
WGS 84 (lat, lon):N 57° 44.904', E 11° 39.690'
WGS 84 decimal (lat, lon):57.74841, 11.66151
RT90:6410182, 1253346
SWEREF99:6405597, 301331
Området är fortfarande skyddsområde har jag för mig.
Kan givetvis inte bevisa att detta vara en ubåt men det var i alla fall ingen dykare som simmade i den farten och något djur som släpper ut luft så länge har jag inte hört talas om.