2011-01-19, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Det var en Whiskey. Det blev ganska stort rabalder i tidningarna om det där minns jag. Bert hävdade att det inte var vilken gammal ubåt som helst utan (naturligtvis) självaste U137 han fått tag i. Övriga som uttalade sig var mer tveksamma till den saken.

minns att den såg ut som fan inombords, och man blev chockad över hur jävla stor den egentligen var.
man insåg att allt annat än felnavigering var uteslutet.
vet att jag såg delar av den komma glidande uppför göta älv, på pråm från gbg.
tror man fraktade den i tre delar till lidköping, för vidare TP på landsväg.
Citera
2011-04-12, 06:53
Medlem
SteelPizzas avatar
En gammal artikel om ämne som jag råkade stöta på

http://plus.aftonbladet.se/nyheter/9803/13/telegram/inrikes65.html

Citat:
USA hjälpte Sverige jaga sovjetiska ubåtar
STOCKHOLM. USA hjälpte Sverige att placera ut en avlyssningskabel i Östersjön i mitten av 80-talet.
Med hjälp av kabeln kunde all sovjetisk ubåtstrafik avlyssnas.
Villkoret för den amerikanska hjälpen var att all information skulle föras vidare till USA.
De sensationella uppgifterna presenterades på fredagen av Dagens eko-redaktionen.
Enligt Dagens eko var det efter ubåtsdramat i Hårsfjärden 1982 som USA erbjöd den svenska marinen det topphemliga oceanavlyssningssystemet. Ett system byggdes ut i norra Östersjön. En annan kabel drogs i södra delen av Östersjön.
När kabeln började rullas ut över Östersjöns botten 1985 fanns det avancerade systemet bara i USA och några få Nato-länder. Året därpå, 1986, fanns hela kabelsystemet på plats.

”Våldsam överdrift”
Systemet gjorde att den svenska marinen hade kontroll på nästan alla sovjetiska ubåtsrörelser i Östersjön - även på rörelser långt från svenskt territorialvatten. Informationen fördes sedan vidare från det officiellt neutrala och alliansfria Sverige till USA.
Forskaren Wilhelm Agrell menar att 80-talets ubåtskränkningar ledde till ett allt intensivare militärt samarbete mellan USA och Sverige.
-Efter Hårsfjärdsincidenten skickades bland annat bandupptagningar till Natolandet Norge för analys. Men det tystades ner senare, säger han till TT.
-Men klart är att allt sedan 50-talet har Sverige och en rad andra västländer fått tillgång till amerikansk militär teknologi på villkor att man delar informationen med USA.
-Från officiellt håll förnekar man givetvis detta indignerat, men det finns många bevis för att det var precis så, slår Wilhelm Agrell fast.
Per Rudberg, som var svensk marinchef mellan åren 1978 och 1984 kallar ekots uppgifter ”våldsamt överdrivna”

Bristande förmåga
-Under min tid lade vi ut åtskilliga kablar i Östersjön. En liten del av dem kom från USA, men det mesta kom från Finland. Det fanns aldrig några villkor. Den information vi fick stannade i Sverige, säger han till TT.
De många kablarna till trots lyckades Sverige aldrig tvinga upp någon kränkande ubåt. Det, menar Per Rudberg, var inte på grund av bristande politisk vilja.
-Viljan har nog alltid funnits, oavsett regering. Förmågan var det nog sämre ställt med.
Enligt Dagens eko höll Sverige dessutom gemensamma marinövningar under 60- och 70-talen. Även den uppgiften tillbakavisar Per Rudberg.
-USA:s marin kunde hålla interna övningar när de var här på officiellt besök. Det hände eftersom förhållandena i svenska vatten var kända för att vara svåra. Några planlagda övningar med Sverige var det aldrig tal om.

Samarbete förnekas
-Men visst hade vi goda kontakter med USA och andra mariner. Helt klart var kontakterna betydligt bättre västerut än österut, säger Per Rudberg.
Före detta statsminister Ingvar Carlsson förnekar för Dagens eko att den svenska regeringen skulle ha bedrivit något slags dubbelspel om neutraliteten.
-Vi vidtog vissa åtgärder. Det var svåra avvägningar om vad vi skulle göra om vi blev angripna. Bland annat förlängde vi vissa landningsbanor för flyg så att vi kunde få hjälp utifrån i händelse av krig.

Någon vet mera om dessa kablar?
Citera
2011-04-15, 11:01
Medlem
BrickTamlands avatar
Carl Bildt vet nog det mesta...
Citera
2011-04-15, 11:23
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
minns att den såg ut som fan inombords, och man blev chockad över hur jävla stor den egentligen var.
man insåg att allt annat än felnavigering var uteslutet.
vet att jag såg delar av den komma glidande uppför göta älv, på pråm från gbg.
tror man fraktade den i tre delar till lidköping, för vidare TP på landsväg.

Så Gûnther Priens intrång i Scapa Flow var en myt då med andra ord.
Folk har väl gjort de mest fantastiska prestationer med äldre mtrl.
Citera
2011-04-15, 11:29
Medlem
Dejads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
trevlig tråd.

har ett par frågor som ej behandlats:

2. en släkting till mig med en större motorseglare(hallberg/rassy-cutter) hävdar att han i samma område, dvs runt gullholmen fått mystiska utslag på sitt eko-lod.
enl sjökort skulle det vara runt 30 m djup på platsen, men hans instrument slog på runt 5 m, hela tiden.
detta var också på vid de stora ubåtsjakternas tid.
är det fullt möjligt för en ubåt vid den tiden, att använda en segelbåt, för att gömma sig i "ljudskuggan"?
och borde man inte i segelbåten upptäcka att det ligger minst 70 m ubåt under sig, utan ekolodet?
tänker vågsvall och motorljud motsv.
om detta var ubåt så kan den lika gärna vart svensk som rysk.
Just detta har jag varit med om några gånger.
Men kan inte direkt svara på om det var ubåt eller nåt annat. Visserligen på tiden då man bara hade djupsiffra, vore trevligare om det hände nu när man faktiskt har ett ekolod som ritar upp botten under en.

Svettigast var jag en mulen kväll kring 92 då jag fått ensam vakt för första gången i båten och skulle börja närma mig in mot kusten efter att ha seglat utomskärs från smögen och söderut. Farsan var inne i båten och lagade mat, jag stod och styrde.
Där jag var så var det 50m till botten, hoppade upp till 5 sen 1.8 på två sekunder sen 50 igen. Då kölen på den båten stack 1.4 blev jag lite kallsvettig. Men börja allt fundera på ubåt då.
Var strax utanför Mollösund.
Citera
2011-04-15, 12:28
Medlem
SteelPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dejad
Just detta har jag varit med om några gånger.
Men kan inte direkt svara på om det var ubåt eller nåt annat. Visserligen på tiden då man bara hade djupsiffra, vore trevligare om det hände nu när man faktiskt har ett ekolod som ritar upp botten under en.

Svettigast var jag en mulen kväll kring 92 då jag fått ensam vakt för första gången i båten och skulle börja närma mig in mot kusten efter att ha seglat utomskärs från smögen och söderut. Farsan var inne i båten och lagade mat, jag stod och styrde.
Där jag var så var det 50m till botten, hoppade upp till 5 sen 1.8 på två sekunder sen 50 igen. Då kölen på den båten stack 1.4 blev jag lite kallsvettig. Men börja allt fundera på ubåt då.
Var strax utanför Mollösund.

Skulle gissa på en större fisk eller säl men man vet aldrig för på 70-80 talet så fanns det helt klart ubåtar långt in bland skären.

Just när man seglar är det ännu mer chans att få se ubåten hade med den tidens utrusning svårt att höra dig komma seglade och det kom mycket bakgrundsekon från olika saltlager, botten osv.

Min far och jag kom någon på 70 talet gång seglade från Stenungsund på väg till Långedrag.

Det var en sådan där otrolig kväll då vinden precis fick båten att röra sig framåt men kanske 1,5-2 knop fart.

Jag fick se en bubbelrand som kom åkande i kapp oss med kanske 1 knops högre fart än vad vi hade.

Platsen var ungefär här

Koordinater
WGS 84 (lat, lon):N 57° 44.904', E 11° 39.690'
WGS 84 decimal (lat, lon):57.74841, 11.66151
RT90:6410182, 1253346
SWEREF99:6405597, 301331

Området är fortfarande skyddsområde har jag för mig.

Kan givetvis inte bevisa att detta vara en ubåt men det var i alla fall ingen dykare som simmade i den farten och något djur som släpper ut luft så länge har jag inte hört talas om.
Citera
2011-05-22, 23:46
Medlem
BrickTamlands avatar
Apropå ingenting egentligen, så fick jag nyligen en försvarlig bunt papper från MTS innehållande förteckningar över konstaterade/troliga UV-kränkningar under 80-talet. Det är fan slående hur mycket man fortfarande väljer att censurera... Man kan tycka att det är lite märkligt.
Det är ju inte så att man avslöjar nåt om nåt invasionsförsvar direkt...
Citera
2011-05-23, 19:10
Medlem
SteelPizzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrickTamland
Apropå ingenting egentligen, så fick jag nyligen en försvarlig bunt papper från MTS innehållande förteckningar över konstaterade/troliga UV-kränkningar under 80-talet. Det är fan slående hur mycket man fortfarande väljer att censurera... Man kan tycka att det är lite märkligt.

Har du begärt ut handlingar, eller varför skickar MTS papper till dig??

Vilka "konstaterade/troliga UV-kränkningar" stod det om i denna förteckning?
Citera
2011-05-25, 18:00
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Carl Bildt vet nog det mesta...
Ja du har nog rätt, det hade varit roligt om Bildt eller någon utav de andra äldre rävarna sket i all sekretess och skrev en bok för att få slut på konspirationerna och ryktena.
Citat:
Det skrämmande är enligt mig: att utländska ubåtar fick tillstånd att glida runt i svenska vatten men man kunde ju inte informera halva försvaret om detta. Exempel: en amerikansk ubåt lägger sig på botten av Östersjön någonstans längst Sveriges östkust för att öva missiluppskjutning(utan att avfyra några). De har tillstånd från svenskt håll(högt uppifrån) men det är ju hemliga övningar så man kan inte informera varenda kotte inom KA, Marinen och Flygvapnet om att vart ubåten befinner sig, vad den gör där och o.s.v... självklart uppstår det konstiga situationer då ubåten upptäcks och jagas iväg.

Tänker på incidenten där den lilla ubåten släpptes ut ur "fällan", alla som deltog i jakten kanske var skitstolta men blev sedan både ledsna och förbannade då order kom uppifrån om att släppa ut den... politikerna och de höga militärerna kanske kände till att ubåten befann sig på svenskt vatten men kunde inget annat än hoppas på att den inte upptäcktes.
Citera
2011-05-29, 00:49
Medlem
BrickTamlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteelPizza
Har du begärt ut handlingar, eller varför skickar MTS papper till dig??

Vilka "konstaterade/troliga UV-kränkningar" stod det om i denna förteckning?

Jo, jag begärde ut alla rapporter för MILO NN under 80-talet. Allt är inte sekretessprövat ännu, men jag har fått handlingarna från ca 82-87. Tidigare material har gått över till Krigsarkivet.

Det är i första hand den s.k. "Sundsvallsincidenten" som intresserar mig, men det är inte jättemycket nytt som är avhemligat om man jämför med den incidentrapport som jag läste och som släpptes INNAN 25 år hade gått. Ska kanske be att få ut denna igen också, så kan man jämföra sida för sida.

Det som egentligen är mest intressant med Sundsvallshistorien är att FM finner två anledningar till att främmande makts operation sannolikt inte avlöpt enligt planerna. Men det är såklart tippexat. För dock tankarna till bottenfynd...

Annars är det mest några observationer som jag inte kände till, t ex i Ullångersfjärden och längs Övikskusten under aktuell period. Var visst väldigt många indikationer utanför Hudiksvallskusten under 86 också. Men ingenting man hoppar högt över. Och inget som känns som NATO direkt.
Citera
2011-05-29, 00:53
Medlem
BrickTamlands avatar
Running_man: Har du läst "Den dolda alliansen"? http://www.atlantisbok.se/layout/detail.php?id=7570

Mikael Holmström tar ett jävla bra helhetsgrepp här. Inget ont om Wilhelm Agrell, men det här är lite mer lättsmält. Och dessutom lite mer uppdaterat.
Citera
2011-06-15, 13:04
Medlem
Running_mans avatar
Några intressanta länkar om ni vill läsa mer om miniubåtar:
Blotniak #1
Blotniak #2
Project 865 Piranha "Losos"
Triton
Sture Åström - "Sovjet hade bandgående U-båtar redan 1975"

Citat:
Running_man: Har du läst "Den dolda alliansen"?
Nej men ska beställa den boken, jag beställde några andra böcker om kalla kriget så bokbudgeten är sprängd. Bl.a. "Kriget som aldrig kom"...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in