2010-09-18, 01:14
Medlem
BrickTamlands avatar
Tja..
Besedins bok är väl inte speciellt uppseendeväckande. Han håller fast vid att det var ren felnavigering, och det enda "nya" som åtminstone inte jag kände till så mycket om tidigare, var väl redogörelsen för planerna på utbrytning. Men det hamnade visst en isbrytare i vägen.

Roligast är väl det fullkomligt svavelosande efterordet av Kjell-Abin Abrahamson.
Han spar inte på krutet!
Citera
2010-11-20, 15:10
Medlem
perry2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrickTamland
Tja..
Besedins bok är väl inte speciellt uppseendeväckande. Han håller fast vid att det var ren felnavigering, och det enda "nya" som åtminstone inte jag kände till så mycket om tidigare, var väl redogörelsen för planerna på utbrytning. Men det hamnade visst en isbrytare i vägen.

Roligast är väl det fullkomligt svavelosande efterordet av Kjell-Abin Abrahamson.
Han spar inte på krutet!

Felnavigering?
U137 gick på grund avsiktligt för att avleda uppmärksamheten och de militära resurserna. Ett annat ubåtsföretag pågick norr Stockholm där de röda kört fast.
U 137 blev en biljett för Carl Bildt och de blåa att kontra mot SossePalme.
Ungefär 1980 började kränkningarna bli mer offensiva och de röda (och Nato) fick mer självförtroende. Tidigare flydde de direkt vid pling eller sjunkbomber. Efter 1980 så stannar de kvar och gömmer sig.

Kan någon sjunga lite om ubåten som hängde under den ryska färjan som gick in mot huvudstaden.
Kan någon sjunga lite om souvenirjakten hos adyk och dess motsverighet inom spetsnats. Typ vägskyltar Klaipeda 52 km.
Citera
2010-11-20, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perry2
Kan någon sjunga lite om ubåten som hängde under den ryska färjan som gick in mot huvudstaden

Det där hände nog inte bara en gång Vad det gäller grodmän och annat strunt låter jag vara osagt för det är inte mitt område. Dock vet jag att de hittade ryska konserver vid Dalarö/Ornö-området med ett tappdatum som var 1980 och den hittades 82. Dessutom var den inte utsatt för någon större påverkan från vädrets sida.
Citera
2010-12-05, 21:48
Medlem
rovmuns avatar
Tror ni det finns någon möjlighet att dokument från wikileaks innehåller uppgifter om detta?
eller är det för gammalt
Citera
2010-12-05, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
Tror ni det finns någon möjlighet att dokument från wikileaks innehåller uppgifter om detta?
eller är det för gammalt

Jag tvivlar starkt på det. Främst för att en eventuell kränkning skulle ha varit långt tillbaka i tiden och i annat fall för att de flesta dokumenten inte verkar vara äldre än från 2000-talets början.
Citera
2010-12-06, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shiggy
Jag tvivlar starkt på det. Främst för att en eventuell kränkning skulle ha varit långt tillbaka i tiden och i annat fall för att de flesta dokumenten inte verkar vara äldre än från 2000-talets början.

Njae det tidigaste är ifrån 1966, fast det är ett glapp mellan 79-86 så det lär iaf inte finnas något dokument från tiden direkt efter U-137.

Se http://213.251.145.96/cablegate.html på vänster sida.
Citera
2010-12-07, 02:29
Medlem
iamnotsures avatar
"Spelet under ytan" av Ola Tunander , reviderad 2009 , ca 400 sidor finns att läsa här:

http://www.prio.no/upload/people/ola_tunander/Spelet%20under%20ytan.pdf

klicka på de olika kapitlen så öppnas en ny pdf-fil.

Nya ej tidigare kända bilder på sovjetiska , amerikanska , brittiska , tyska och italienska ubåtar och miniubåtar finns med.
Många intressanta uppgifter kommer fram bl.a. att det var praxis för amerikanska SEAL-team att testa olika länders försvar mot ubåtsinträngningar under kalla kriget , de kallades för "Red teams" då det skulle se ut som att det var Sovjetiska ubåtsinträngningar , det kom redan fram i en rättegång i Italien på 70-talet då CIA och USNavy erkände detta.

En sonarbild från Vidingefjärden 1984 visar en miniubåt på ca 30 meter som mest liknar en italiensk Cosmos.

Den amerikanska NR-1 transporterades av ett fartyg in i medelhavet på 70-talet , alltså hemligt , och opererade i hela medelhavet , men eftersom det avslöjades på 70-talet vilket fartyg som hade transporterat NR-1 behövdes andra mindre uppseéndeväckande fartyg användas som kunde bära miniubåtar , det amerikanska tankfartyget Mormacsky passerade Stockholm på väg till Finland under incidenten i Hårsfjärden 1982.

Ubåten NR-1 hade nedfällbara "lastbilshjul" , kan mycket väl vara NR-1 som är orsaken till bottenspåren utanför Gotland och på andra ställen

Jag köpte Tunanders bok "Secret war against Sweden" från 2004 obunden för ca 350 kr , inbunden kostade den nästan 1100 kr , så håll tillgodo.
Senast redigerad av iamnotsure 2010-12-07 kl. 03:09.
Citera
2011-01-19, 01:55
Medlem
iamnotsures avatar
Edit.
Citat:
Ursprungligen postat av iamnotsure
"Spelet under ytan" av Ola Tunander , reviderad 2009 , ca 400 sidor finns att läsa här:

http://www.prio.no/upload/people/ola_tunander/Spelet%20under%20ytan.pdf

klicka på de olika kapitlen så öppnas en ny pdf-fil.

Nya ej tidigare kända bilder på sovjetiska , amerikanska , brittiska , tyska och italienska ubåtar och miniubåtar finns med.
Många intressanta uppgifter kommer fram bl.a. att det var praxis för amerikanska SEAL-team att testa olika länders försvar mot ubåtsinträngningar under kalla kriget , de kallades för "Red teams" då det skulle se ut som att det var Sovjetiska ubåtsinträngningar , det kom redan fram i en rättegång i Italien år 2001 ( år 2001 skall det vara ) då CIA och USNavy erkände detta.

En sonarbild från Vidingefjärden 1984 visar en miniubåt på ca 30 meter som mest liknar en italiensk Cosmos.

Den amerikanska NR-1 transporterades av ett fartyg in i medelhavet på 70-talet , alltså hemligt , och opererade i hela medelhavet , men eftersom det avslöjades på 70-talet vilket fartyg som hade transporterat NR-1 behövdes andra mindre uppseéndeväckande fartyg användas som kunde bära miniubåtar , det amerikanska tankfartyget Mormacsky passerade Stockholm på väg till Finland under incidenten i Hårsfjärden 1982.

Ubåten NR-1 hade nedfällbara "lastbilshjul" , kan mycket väl vara NR-1 som är orsaken till bottenspåren utanför Gotland och på andra ställen

Jag köpte Tunanders bok "Secret war against Sweden" från 2004 obunden för ca 350 kr , inbunden kostade den nästan 1100 kr , så håll tillgodo.
Citera
2011-01-19, 15:59
Medlem
trevlig tråd.

har ett par frågor som ej behandlats:
1. den västtyska ubåten som påståtts ha jagats upp på västkusten.
enl en kamrat som var hydrofonoperatör på sjöhunden, eller motsv ubåt i samma klass, hävdar att de västtyska ubåtarna runt denna tid - 81-92 -(vet ej vilket år incidenten tillskrivs) var extremt högljuda.
och att man i skall istort sett hört dem starta på från kajplats i karlskrona.

denna ubåt skall ha kommit upp till ytläge, och fått fri lejd när det klargjorts att den var västtysk.
platsen skall ha vart någonstans mellan marsstrand och lysekil, på svenskt vatten.
ligger det någon sanning i detta?

jag kan gå med på att man lyckades jaga upp en stackars nato-båt, men nationaliteten känns med bakgrund av uttalandet om tyskarnas "200-båtar" lite fel.
en båt som låter värre än en whisky-klass, är väl inget man smyger omkring utanför gullmarn med.
dessa bullriga u-båtar skulle vara ett krav från de allierade och gällde 30 eller 40 år efter kriget.

2. en släkting till mig med en större motorseglare(hallberg/rassy-cutter) hävdar att han i samma område, dvs runt gullholmen fått mystiska utslag på sitt eko-lod.
enl sjökort skulle det vara runt 30 m djup på platsen, men hans instrument slog på runt 5 m, hela tiden.
detta var också på vid de stora ubåtsjakternas tid.
är det fullt möjligt för en ubåt vid den tiden, att använda en segelbåt, för att gömma sig i "ljudskuggan"?
och borde man inte i segelbåten upptäcka att det ligger minst 70 m ubåt under sig, utan ekolodet?
tänker vågsvall och motorljud motsv.
om detta var ubåt så kan den lika gärna vart svensk som rysk.

3."foliehattsvarning"
vid en föreläsning om "johan falk filmerna" förra året, nämnde regissören att personen som inspirerade honom till karaktären "frank wagner" skulle ha vart med vid en eller tom två enskilda ubåtsincidenter, i slutet av 80-talet.
"frank" skulle vart kock på en svensk ubåt som sjönk, och belos(förmodligen) fick rädda besättningen.
men att i samma veva sänktes en rysk(?) ubåt.
detta nämndes i förbigående, och regissör A. Nilsson är väl inte direkt känd för sina stora doser sanning, vare sig i sina filmer eller IRL.

men är det någon mer som hört dessa skrönor, från andra källor?
gissar att det skall ha gällt tidsmässing mellan 80 - 87.
Citera
2011-01-19, 16:51
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
är det fullt möjligt för en ubåt vid den tiden, att använda en segelbåt, för att gömma sig i "ljudskuggan"?
och borde man inte i segelbåten upptäcka att det ligger minst 70 m ubåt under sig, utan ekolodet?
tänker vågsvall och motorljud motsv.
om detta var ubåt så kan den lika gärna vart svensk som rysk

En mellanstor ubåt som bara har fem meter mellan ytan och ovandelen av skrovet kommer att göra svall på ytan om den går hastigheter över någon knop. Vad värre är, den kommer att ha tornet synligt...

Vi får ju i så fall anta att hela båten varit i U-läge, och då börjar 30 meter bli en smula obehagligt litet för en mellanstor ubåt.

Att "hänga" under ett fartyg har diskuterats, och kan mycket väl tänkas, men inte en gärna en plastbåt i 15-metersklassen. Dessutom är just en segelbåt litet vanskligt - de kan ju få för sig att börja segla.
Citera
2011-01-19, 17:35
Medlem
nu snackar vi ju dels ubåtar från 80-talet.
dels ekolod från samma tid.

dagens gotlands-klass kan jag tänka mig skulle kanske kunna hänga på denna segelbåtstypen.
men då snackar vi ju helt annan storlek och motorteknik, än tex vad nato skulle kunnat leka med då.
även de svenska går bort, tittar man på vad som ligger vid maritimans museum i gbg, så är det ju inte spiggen vi snackar om direkt.

annan fråga som kom upp också.
den gode bert karlsson hade ju ett vrak på sitt sommarland som han kallade U137.
var det en whiskyklass han släpat dit, eller vad var det för järnskrot?
Citera
2011-01-19, 18:11
Medlem
Slumlords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
annan fråga som kom upp också.
den gode bert karlsson hade ju ett vrak på sitt sommarland som han kallade U137.
var det en whiskyklass han släpat dit, eller vad var det för järnskrot?

Det var en Whiskey. Det blev ganska stort rabalder i tidningarna om det där minns jag. Bert hävdade att det inte var vilken gammal ubåt som helst utan (naturligtvis) självaste U137 han fått tag i. Övriga som uttalade sig var mer tveksamma till den saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in