2011-06-18, 01:13
Medlem
PokerNicks avatar
Tillbaks till ämnet...

Jag tyckte precis tvärtom att Sverige visade en väldigt stor undfallenhet i fråga om att borda och att ta hand om ubåten.

Jag gjorde ju min utbildning där i Karlskrona några år efter och vi blev ju utbildade i just ubåtsjakt.
Det fanns en hel del observationer både före och efter grundstötningen.

Konstiga saker som hände på varvet med försvunna farkoster. Dykare som sågs, vi hittade även konserver och matförpackningar med kyrillisk text på under några stenar på några av öarna i skärgården.
Citera
2011-06-18, 09:22
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PokerNick
Tillbaks till ämnet...

Jag tyckte precis tvärtom att Sverige visade en väldigt stor undfallenhet i fråga om att borda och att ta hand om ubåten.

Jag gjorde ju min utbildning där i Karlskrona några år efter och vi blev ju utbildade i just ubåtsjakt.
Det fanns en hel del observationer både före och efter grundstötningen.

Konstiga saker som hände på varvet med försvunna farkoster. Dykare som sågs, vi hittade även konserver och matförpackningar med kyrillisk text på under några stenar på några av öarna i skärgården.

Att slarva med matrester och förpackningar låter inte riktigt som tränade elitsoldater (ryska dykare på svenskt skyddsområde...) på uppdrag i främmande land, det förstår du väl?
Citera
2011-06-18, 18:26
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Att slarva med matrester och förpackningar låter inte riktigt som tränade elitsoldater (ryska dykare på svenskt skyddsområde...) på uppdrag i främmande land, det förstår du väl?

Låter som skräp som spolats i land eller liknande.
Citera
2011-06-20, 20:15
Medlem
Gudfadern_Sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Låter som skräp som spolats i land eller liknande.

I boken "Muskö - Örlogsbasen i berget" finns bilder på liknande föremål. Men även jag har svårt och tro att sovjetiska elitförband lämnar sådant efter sig.

Kanske det "planterades" för att sprida rysskräck?
Citera
2011-08-05, 19:06
Medlem
BrickTamlands avatar
Extremt långskott, men råkar nån forumläsare händelsevis ha tjänstgjort på HMS Sjöhästen under 1988?
Citera
2011-08-05, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrickTamland
Extremt långskott, men råkar nån forumläsare händelsevis ha tjänstgjort på HMS Sjöhästen under 1988?
Hade det här fartyget en nyckelroll vid U-137 eller kan du berätta vad som är intressant med detta fartyg..?
Citera
2011-08-05, 21:57
Medlem
BrickTamlands avatar
Nä, då var det väl Neptun som var ute och härjade...
Vet inte hur mycket jag vill säga innan jag har snackat med nån från Shä.
Citera
2011-08-06, 11:03
Medlem
SteelPizzas avatar
För er som ännu inte läs den.

http://www.prio.no/upload/people/ola_tunander/Spelet%20under%20ytan.pdf
Citera
2011-08-10, 23:07
Medlem
Har ögnat igenom hela den här tråden som är riktigt intressant förutom ett fåtal troll eller okunniga som fabulerar och hittar på.
Funderar på ett antal saker som jag hoppas någon verkligt insatt kan svara på.

1. Var de sovjetiska ubåtsbesättningarna uteslutande etniska ryssar? Känns som att ubåtsmän från t ex de baltiska staterna skulle ha börjat berätta eventuella hemligheter efter Sovjets fall. Har själv jobbat med Ester och Letter och har aldrig mött några större större rysshatare än Esterna.

2. De nämns ofta i tråden hur föråldrad och olämpliga Whiskey-klassen är för operationer i Skärgården men vad hade ryssarna för andra ubåtstyper i Östersjön vid den här tiden som skulle varit bättre lämpade?

3. Hur fungerar besättningssammarbetet när det gäller navigering i en ubåt? Jag är själv pilot och har flugit en del IFR vilket till viss del borde kunna liknas vid ubåtsnavigering på så sätt att man inte har några yttre referenser utan enbart navigerar efter instrument. För mig låter det helt bisarrt att man skulle ta ut en kurs som är 180grader fel och hålla den en så lång tid att man kommer till fel sida Östersjön. Visst kan man göra misstag vid navigering men det brukar man upptäcka när man dubbelkollar sig själv efter någon minut. Att vara en besättning på två i en helikopter brukar förhindra många misstag och i en ubåt så måste det väl vara betydligt fler än en (full som det påstods) person som har koll på navigeringsinstrumenten?
Citera
2011-08-11, 22:35
Medlem
Ru-olegs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteelPizza
För er som ännu inte läs den.

http://www.prio.no/upload/people/ola_tunander/Spelet%20under%20ytan.pdf
Arbetsrapport 16. vad finns det mer att läsa? Och vart laddar man ner dom?
Citera
2011-08-12, 08:26
Medlem
Citat:
1. Var de sovjetiska ubåtsbesättningarna uteslutande etniska ryssar? Känns som att ubåtsmän från t ex de baltiska staterna skulle ha börjat berätta eventuella hemligheter efter Sovjets fall. Har själv jobbat med Ester och Letter och har aldrig mött några större större rysshatare än Esterna.

2. De nämns ofta i tråden hur föråldrad och olämpliga Whiskey-klassen är för operationer i Skärgården men vad hade ryssarna för andra ubåtstyper i Östersjön vid den här tiden som skulle varit bättre lämpade?

1. ryssarna hade en filosofi om att skicka folk kors och tvärs över "unionen" vid värnplikt.
gissningsvis fanns det massor av balter som tjänstgjorde på ubåt, men merparten av dessa hamnade vid andra örlogsbaser än de i baltikum.
man ville helt enkelt ha etniska uppror där soldater från trakten kunde byta sida och använda röda armens vapen i syfte att starta frihetskamp.

dessutom ryssland är fortfarande kvar i kaliningrad och där bor det inte speciellt många "etniska balter".
här har du över 400.000 invånare vars huvudsakliga arbetsgivare heter "rysslands försvarsmakt"

2. efter ha sett vraket av en whiskey-ubåt i en grusgrop utanför skara, i slutet av 80-talet.(skara sommarland)
stod det rätt klart för undertecknad, att grundstötningen berodde på helt andra orsaker än spionage.
om det sedan berodde på trasiga instrument, full besättning eller myteri får vi nog aldrig reda på.

om sverige och nato kunde använda sina ubåtar i ryskt vatten i östersjön kunde ryssarna även de åka omkring med något mindre och modernare än whiskey-klass.
som den landkrabba jag är, överlåter jag spekulerandet till medlemmar i "båtklubben", om de har hämtat sig från pride-veckan :P
Citera
2011-08-12, 11:39
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaffaman2
2. efter ha sett vraket av en whiskey-ubåt i en grusgrop utanför skara, i slutet av 80-talet.(skara sommarland)
stod det rätt klart för undertecknad, att grundstötningen berodde på helt andra orsaker än spionage.
om det sedan berodde på trasiga instrument, full besättning eller myteri får vi nog aldrig reda på

Du skrev att du är landkrabba, och då kan det var befogat att påpeka att ubåtar (även en rustad Whiskey) har goda möjligheter till navigation, bra optiska observationsmöjligheter även i U-läge och det finns ingen anledning att tro att besättningen ombord på U137 på något sätt skulle varit inkompetenta (tolkat på det bussiga sättet). Grundstötningsplatsen ligger också på en plats som i alla fall förr var ett krigstida basområde för delar av svenska marinen.

Det du sett i grusgropen är en avrustad båt, en båt där varje användbar eller på minsta sätt känslig del är avmonterad och resten sålt för skrotvärdet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in