Citat:
Ursprungligen postat av Lurx
Det är alltså ingen hemlighet att dom hade till uppdrag att försöka ta hem en svensk övningstorped. Det är iaf vad jag tror, eftersom det vore guld för dem och mycket därmed faller på plats.
Jag vet också att väst-ubåtar levde rövare, speciellt på just västkusten, under de åren. V-tyskarna lär ha varit inte så lite fräcka. De spelade på att nationaliteten var känd, och att de iom detta inte skulle förstöras.
Vad gäller Hårsfjärden vet jag mindre. Men det är ju anmärkningsvärt att inga f.d Sovjetiska ubåtsmän har framträtt (inte ens mot betalnng!) och berättat om sina eskapader i Stockholms skärgård efter alla dessa år.
Sen har vi det här med Värnpliktsnytt: Vet någon om de i åren runt -89 till kanske -94 verkligen trodde på den story jag vet att de så helhjärtat jobbade med:
En svensk ubåt ska i öppet hav ha torpederat en Sovjetisk ubåt någon gång kring 1990, efter utmaningar under ytan som motsvarar de olika länders jaktflyg ägnar sig åt i luften. Eftersom det tjänstgör värnpliktiga på våra ubåtar, så ska V-nytt ha fått vetskap om saken via någon vpl.
Jag fick dett via V-nytt, och kunde inte hjälpa dem. Vad mig anbelangar är detta en skröna, eller rent av material för konspirationsforumet. ;-)
Tro och tro - återinrätta den svenska statskyrkan igen, så kan vi alla sitta där och tro sedan. Tills vi spricker.
ANLEDNINGEN till att S363 befann sig i området söder om Torumskär på em /kväll i okt. 1981 var att man skulle lyssna på de svenska torpedprov som man visste bedrevs i blekinges mellanskärgård.
Sedan fick man kontinuerligt in radarsignaler - inte från någon ksrr:are utan trol. från en svensk hkp. Då fick man halv panik och bestämde sig snabbt för att smita in en bit mot Gåsefjärden för att "gömma sig" till efternatten då den svenska aktiviteten förmodligen skulle avta.
I hastigheten missade man att hålla anpassad fart samt att ha båda motorerna inkopplade till propellerdrivning. När man kort före det man small på undervattensklippan insåg faran, så klarade man inte att vare sig väja eller få stopp.
Den mänskliga faktorn - ungefär som är svensken råkar köra på fel sida av vägen och hamnar i en frontalkrock!