2008-06-17, 17:21
Medlem
svempa79s avatar
y70

borde inte inte helikopter y70 fått in en ubåt på sin sonar om dom är ca 1400m från den möjliga ubåten som svt tror sig har funnits på platsen? eller fattar jag det hela fel?
Citera
2008-06-17, 20:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av svempa79
borde inte inte helikopter y70 fått in en ubåt på sin sonar om dom är ca 1400m från den möjliga ubåten som svt tror sig har funnits på platsen? eller fattar jag det hela fel?

Lyssnade kanske åt fel håll eller så var det något fysikt hinder i vägen.
Citera
2008-06-18, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurx
Det lär ha varit att fånga upp torpeder från svenska skjutövningar som ägde rum i området de dagarna, om jag minns ett uttalande i ett TV-program rätt. Den svenska marinens (hette det då) inställning till faktum att man provskjöt nya torpedmodeller var helt enkelt paranoid, så man vägrade att bekräfta att det ens existerade modernare torpeder än de som då fanns i bruk.

Det fanns /finns även andra svenska galningar som på fullt allvar påstår att svenska försvaret hade funnit ryska navigeringsbojar i inloppet till Gåsefjärden-----flyttat dessa ---- och sedan lurat Ivan att köra på grund! Dvs på kanten av Torumskär.

Befängt så det förslår! Dessa KalleAnkaTyper klarade ju inte att fiska upp misstänkta och påträffade transponders invid Mälsten hösten 1982 - varför skulle dom då ha kunnat finna på sådana i Gåsefjärden???

det svenska försvaret är och förblir ett av de största folkbedrägerierna i modern tid! Om vi hade en fungerande bedrägerirotel inom polisen så skulle alla skojarna ha varit inringade (inpingade) för länge sedan och satta på Carlstens Fästning....utan vatten eller bröd!

Citera
2008-06-18, 21:22
Medlem
Citat:
Det är alltså ingen hemlighet att dom hade till uppdrag att försöka ta hem en svensk övningstorped. Det är iaf vad jag tror, eftersom det vore guld för dem och mycket därmed faller på plats.

Jag vet också att väst-ubåtar levde rövare, speciellt på just västkusten, under de åren. V-tyskarna lär ha varit inte så lite fräcka. De spelade på att nationaliteten var känd, och att de iom detta inte skulle förstöras.

Vad gäller Hårsfjärden vet jag mindre. Men det är ju anmärkningsvärt att inga f.d Sovjetiska ubåtsmän har framträtt (inte ens mot betalnng!) och berättat om sina eskapader i Stockholms skärgård efter alla dessa år.

Sen har vi det här med Värnpliktsnytt: Vet någon om de i åren runt -89 till kanske -94 verkligen trodde på den story jag vet att de så helhjärtat jobbade med:

En svensk ubåt ska i öppet hav ha torpederat en Sovjetisk ubåt någon gång kring 1990, efter utmaningar under ytan som motsvarar de olika länders jaktflyg ägnar sig åt i luften. Eftersom det tjänstgör värnpliktiga på våra ubåtar, så ska V-nytt ha fått vetskap om saken via någon vpl.

Jag fick dett via V-nytt, och kunde inte hjälpa dem. Vad mig anbelangar är detta en skröna, eller rent av material för konspirationsforumet. ;-)

EN ANNAN skröna går ut på att duktiga svenska 37-piloter lurade flera ryska piloter att dyka efter dem ner mot havsytan. Varpå 37an vände och gick uppåt igen....medan Ivan flög ned i drickut.
Jönspellar - i Wallenbergarnas självmordsmaskiner!
Citera
2008-06-18, 21:36
Medlem
Citat:
Det är alltså ingen hemlighet att dom hade till uppdrag att försöka ta hem en svensk övningstorped. Det är iaf vad jag tror, eftersom det vore guld för dem och mycket därmed faller på plats.

Jag vet också att väst-ubåtar levde rövare, speciellt på just västkusten, under de åren. V-tyskarna lär ha varit inte så lite fräcka. De spelade på att nationaliteten var känd, och att de iom detta inte skulle förstöras.

Vad gäller Hårsfjärden vet jag mindre. Men det är ju anmärkningsvärt att inga f.d Sovjetiska ubåtsmän har framträtt (inte ens mot betalnng!) och berättat om sina eskapader i Stockholms skärgård efter alla dessa år.

Sen har vi det här med Värnpliktsnytt: Vet någon om de i åren runt -89 till kanske -94 verkligen trodde på den story jag vet att de så helhjärtat jobbade med:

En svensk ubåt ska i öppet hav ha torpederat en Sovjetisk ubåt någon gång kring 1990, efter utmaningar under ytan som motsvarar de olika länders jaktflyg ägnar sig åt i luften. Eftersom det tjänstgör värnpliktiga på våra ubåtar, så ska V-nytt ha fått vetskap om saken via någon vpl.

Jag fick dett via V-nytt, och kunde inte hjälpa dem. Vad mig anbelangar är detta en skröna, eller rent av material för konspirationsforumet. ;-)

Tro och tro - återinrätta den svenska statskyrkan igen, så kan vi alla sitta där och tro sedan. Tills vi spricker.

ANLEDNINGEN till att S363 befann sig i området söder om Torumskär på em /kväll i okt. 1981 var att man skulle lyssna på de svenska torpedprov som man visste bedrevs i blekinges mellanskärgård.
Sedan fick man kontinuerligt in radarsignaler - inte från någon ksrr:are utan trol. från en svensk hkp. Då fick man halv panik och bestämde sig snabbt för att smita in en bit mot Gåsefjärden för att "gömma sig" till efternatten då den svenska aktiviteten förmodligen skulle avta.
I hastigheten missade man att hålla anpassad fart samt att ha båda motorerna inkopplade till propellerdrivning. När man kort före det man small på undervattensklippan insåg faran, så klarade man inte att vare sig väja eller få stopp.
Den mänskliga faktorn - ungefär som är svensken råkar köra på fel sida av vägen och hamnar i en frontalkrock!
Citera
2008-06-18, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
EN ANNAN skröna går ut på att duktiga svenska 37-piloter lurade flera ryska piloter att dyka efter dem ner mot havsytan. Varpå 37an vände och gick uppåt igen....medan Ivan flög ned i drickut.
Jönspellar - i Wallenbergarnas självmordsmaskiner!
Fast detta är ingen skröna utan ren sanning och det stod i samtliga större tidningar på 80 talet, finns redan på denna forumdel.
Citera
2008-06-18, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Fast detta är ingen skröna utan ren sanning och det stod i samtliga större tidningar på 80 talet, finns redan på denna forumdel.

mmm, sedan så stod Ivan på sin nya jagare, siktade med HE lasern på 37.fotografen från F15, varpå det sa plask i bassängen.
Undras om MUST hittade spakryckarens huvud och ögon sedan. De senare bör ha sett ut som Hulkens...........
Citera
2008-06-18, 23:00
Medlem
Citat:
mmm, sedan så stod Ivan på sin nya jagare, siktade med HE lasern på 37.fotografen från F15, varpå det sa plask i bassängen.
Undras om MUST hittade spakryckarens huvud och ögon sedan. De senare bör ha sett ut som Hulkens...........
Vad pratar du om, på 80 talet stod det i varenda blaska om olyckan då en 37:a fintade ner ett ryskt jaktplan i vattnet, att olika flygvapen bjuder upp till dans lite då och då är kanske något du inte känner till, naturligtvis kan det hända olyckor vid sådan tillfällen.
Citera
2008-06-18, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Vad pratar du om, på 80 talet stod det i varenda blaska om olyckan då en 37:a fintade ner ett ryskt jaktplan i vattnet, att olika flygvapen bjuder upp till dans lite då och då är kanske något du inte känner till, naturligtvis kan det hända olyckor vid sådan tillfällen.

OK då, det har hänt som du säger.

Men också att ryssen plockade ned några stycken 37or under 80- och 90 tal:

19841108 , trol. en sh37

19961016, en 37 från F15, med rotekamrat bakom och i begrepp att fota en ny kryssare (Peter Balsjoj?)

Fast detta är två nedplockningar med två döda. Den svenska skyddade verkstan FLYGVAPNET&& Wallenbergarnas flygfirma har dock under åren 1947 till tidigt 80 tal konsumerat ungefär 950 svenskars liv.
Till Noll Nytta - utom att Wallenbergarna har blivit rikare och flyggeneralerna fått mer guldg läns på dräkten.
Citera
2008-06-19, 00:34
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
OK då, det har hänt som du säger.

Men också att ryssen plockade ned några stycken 37or under 80- och 90 tal:

19841108 , trol. en sh37

19961016, en 37 från F15, med rotekamrat bakom och i begrepp att fota en ny kryssare (Peter Balsjoj?)

Fast detta är två nedplockningar med två döda. Den svenska skyddade verkstan FLYGVAPNET&& Wallenbergarnas flygfirma har dock under åren 1947 till tidigt 80 tal konsumerat ungefär 950 svenskars liv.
Till Noll Nytta - utom att Wallenbergarna har blivit rikare och flyggeneralerna fått mer guldg läns på dräkten.

Även S35or har gått ner över Östersjön. Minns inte individnummert, men en S35a har man inte återfunnit. Kan ordna nummret imorgon om någon vill.

Det hände en incident på sent 90tal då en rote 39or och en rote MiG29or ligger jämsides på varsin sida om den ryska territorialvattengränsen utanför Kaliningrad. De konstflyger och showar för varandra när en av Gripen piloterna kollar bakåt och ser hur den ena Migen dyger neråt. Kort efteråt skjuter piloten ut sig. De svenska planen vänder snabbt hemåt.
Citera
2008-06-19, 00:42
Medlem
skalman1973s avatar
Jag kan iaf personligen bekräfta att bevaknings hundar i det aktuella området sniffade i sig något som gjorde dom obrukbara i 48 timmar
Citera
2008-06-19, 00:58
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Jag kan iaf personligen bekräfta att bevaknings hundar i det aktuella området sniffade i sig något som gjorde dom obrukbara i 48 timmar

Jag kan inte bekräfta något persnoligen, men jag har goda vänner som var med om dylika incidenter och har berättat samma sak.

En kul sak ang U137/S363 var att när de såg den svenska radarn (utanför Jämjö om jag inte missminner mig, idag utbytt till en mindre och modernare radar) var de övertygade om att det var Västtyska jagare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in