2006-08-06, 00:11
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingemar_ahlberg
Mkt bra fråga... Varför ska man tex öva sina värnpliktiga!? Det är väl ganska onödigt eller?

Beträffande utbildning av värnpliktiga så överlämnar jag det till försvarsstaben att ta fram riktlinjer för dessa.
Men om värnpliktiga övas för att jaga ubåtar av Wiskeyklassen i Gåsefjärden då blir jag sur. Det finns bättre sätt att slösa skattemedel.....

/P
Citera
2006-08-06, 00:36
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelge
Nej, jag läste rätt, djupet var otillräckligt för undervattensläge i inloppet till östra skärgården och det är helt korrekt.
Men vad menar du de hade för avsikter med intrånget? De kan ju knappast dyka innanför Gåsefjärden heller, inte vända och det finns ingen annan väg ut.
Menar du att de skulle fläska på i 7 knop, med tomma tankar och dieseldrift rakt in i östra skärgården för att sen backa ut?

Utan att på nåt sätt vara otrevlig så måste jag påpeka att du inte verkar veta så något om vare sig geografin i området eller sjöfart i allmänhet.
Och definitivt inget om de boende i området. Beträffande dem som så kan jag meddela att de kan höra skillnad på en fiskesmack och en ubåtsdiesel. Och när U137 grundstötte så slog de larm men det fanns ingen beredskap på marinbasen att omedelbart följa upp ärendet.

/P

Ang. ubåtens syfte så kan det vara många.
Tex. att lägga ut bojar som nämnts tidigare, kolla var det finns mineringar osv. har också nämnts tidigare, spionage av olika former helt enkelt.
Vad de exakt hade för sig där har jag ingen aning om , ryssarna har ju liksom inte berättat om det.

Och nej, jag är inte speciellt insatt i geografin i karlskrona skärgård, men boende kring området har själva sagt att de hörde något som bullrade vid kvällen men att de inte reagerade på det pga. de var så pass vana vid det, men visst - vissa rapporter kom in om oväsendet, men sjöbevakningen själva kanske inte koppla det direkt till en sovjetisk ubåt.

Men eftersom du verkar tro något annat så vill jag gärna veta hur du förklara det här tex.

http://webex.maritima.se/EXHIBITIONS/U137/CONTENT/Grundstotningen/AUT_6161.JPG

Hela fyra kursändringar innan de gick på grund.
I mina ögon ser det ut som om de, tills de gick på grund åtminstånde, visste exakt vad de sysslade med.

Eller varför inte det här.

http://webex.maritima.se/EXHIBITIONS/U137/CONTENT/Vilse%20pa%20Ostersjon/Navigationsanalys/AUT_6452.JPG
Den röda linjen visar vad ryssarna påstått sig ha trott att de var, medans den blåa visar var ubåten gick i verkligheten.
Kolla på den första pricken precis söder om Karlskrona och följ sedan denna till där ubåten gick på grund - ser det ut som en felnavigering ?

Men visst, det är ju alltid mycket enklare att sitta och påstå att andra har fel än att faktiskt komma med egna teorier och bevis , dvs. om du nu är så säker på din sak.

Edit: Ang. Ubåtens storlek så är valet utav en Whiskey klass ubåt ganska självklart.
Sovjet hade inga mindre ubåtar på den tiden.
Citera
2006-08-06, 03:12
Medlem
ubåts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schtaan
Var på Flygvapen ungdoms läger sommaren -82, en av våra ledare, numera avliden, berättade att han och en kollega varit på väg ut över havet med sina AJ-37 Viggen lastade med skarpladdade sjömålsrobotar med kurs mot de ryska jagare som med fullfart var på väg mot sveriges kust. Jagarna stannande strax innan gränsen innan flyget kom fram. Har inte hört denna historia breättas tidigare i någon form. Har funnits i mitt minne sedan den sköna sommaren!

Kan bekräfta att det fanns flygplan i luften men tänker inte komentera mer.

Att våra vänner i öster ville testa vår beredskap genom att "offra" en u-båt känns orimmlig men inte omöjligt. Dom hadde ju en del konstigheter försig
Citera
2006-08-06, 11:13
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubåt
Kan bekräfta att det fanns flygplan i luften men tänker inte komentera mer.

Det behöver du inte heller, detta är inge hemliga uppgifter.
Flygplan visade upp sig för både journalisterna vid ubåten och den sovjetiska 'räddningsstyrkan' , finns ute på nätet om du vill läsa mer.
Som sagt, inga hemligheter.
Citera
2006-08-06, 12:09
Medlem
Mick_Marss avatar
En liten rolig sak är ju att direkt när Lasse Andersson(svenske kapten som först var ombord på ubåten) frågar ryssarna om dom kan visa vart dom är på en karta så hux flux tas det fram en karta/bild av en menig direkt.. Som visar sig vara över Blekinges skärgård. En rysk officer ryter till och den menige försvinner direkt med kartan och återkommer om en stund med en karta över södra Sverige.
Citera
2006-08-06, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelge
Beträffande utbildning av värnpliktiga så överlämnar jag det till försvarsstaben att ta fram riktlinjer för dessa.
Men om värnpliktiga övas för att jaga ubåtar av Wiskeyklassen i Gåsefjärden då blir jag sur. Det finns bättre sätt att slösa skattemedel.....

/P

Det kanske är som så att den ryska flottan också behöver öva sina värnpliktiga!?
Citera
2006-08-06, 14:13
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Att våra vänner i öster ville testa vår beredskap genom att "offra" en u-båt känns orimligt men inte omöjligt.

De lär även ha testat den genom att låta en stor landstigningsstyrka under "övning" stäva rakt emot Gotland...

Men sånt var å andra sidan inte unikt för Sovjet, utan båda sidor sysslade med det under kalla kriget. DC3:an är väl det mest kända svenska exemplet.

Citat:
Vad skulle en sådan "sabotagepersonal" ta sig för i östra skärgården? Spränga utedassen på Trummenäs camping?

Mytbildningen runt spetznas och andra specialförband ter sig komisk så här i efterhand. I verkligheten hade hälften av dem förmodligen gått vilse.
Citera
2006-08-06, 19:44
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingemar_ahlberg
Det kanske är som så att den ryska flottan också behöver öva sina värnpliktiga!?
I Gåsefjärden med U137 som moderskepp????
Ni läser för mycket Tom Clancy grabbar

/P
Citera
2006-08-06, 19:50
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mick_Mars
En liten rolig sak är ju att direkt när Lasse Andersson(svenske kapten som först var ombord på ubåten) frågar ryssarna om dom kan visa vart dom är på en karta så hux flux tas det fram en karta/bild av en menig direkt.. Som visar sig vara över Blekinges skärgård. En rysk officer ryter till och den menige försvinner direkt med kartan och återkommer om en stund med en karta över södra Sverige.

Personen i fråga heter Karl "Kalle" Andersson och var kommendörkapten till graden. Dina uppgifter i övrigt känner jag inte igen och det är inte så som jag fått det berättat för mig. Men de kanske stämmer?!?!?!

/P
Citera
2006-08-06, 21:10
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Ang. ubåtens syfte så kan det vara många.
Tex. att lägga ut bojar som nämnts tidigare, kolla var det finns mineringar osv. har också nämnts tidigare, spionage av olika former helt enkelt.
Vad de exakt hade för sig där har jag ingen aning om , ryssarna har ju liksom inte berättat om det.

Och nej, jag är inte speciellt insatt i geografin i karlskrona skärgård, men boende kring området har själva sagt att de hörde något som bullrade vid kvällen men att de inte reagerade på det pga. de var så pass vana vid det, men visst - vissa rapporter kom in om oväsendet, men sjöbevakningen själva kanske inte koppla det direkt till en sovjetisk ubåt.

Men eftersom du verkar tro något annat så vill jag gärna veta hur du förklara det här tex.

http://webex.maritima.se/EXHIBITIONS/U137/CONTENT/Grundstotningen/AUT_6161.JPG

Hela fyra kursändringar innan de gick på grund.
I mina ögon ser det ut som om de, tills de gick på grund åtminstånde, visste exakt vad de sysslade med.

Eller varför inte det här.

http://webex.maritima.se/EXHIBITIONS/U137/CONTENT/Vilse%20pa%20Ostersjon/Navigationsanalys/AUT_6452.JPG
Den röda linjen visar vad ryssarna påstått sig ha trott att de var, medans den blåa visar var ubåten gick i verkligheten.
Kolla på den första pricken precis söder om Karlskrona och följ sedan denna till där ubåten gick på grund - ser det ut som en felnavigering ?

Men visst, det är ju alltid mycket enklare att sitta och påstå att andra har fel än att faktiskt komma med egna teorier och bevis , dvs. om du nu är så säker på din sak.

Edit: Ang. Ubåtens storlek så är valet utav en Whiskey klass ubåt ganska självklart.
Sovjet hade inga mindre ubåtar på den tiden.

Jo jag lovar, just i detta fall VET vad jag talar om, i motsats till dig.

Av ditt inlägg att döma så verkar det som om du fortfarande tror att intrånget i MILO Syds skyddsområde var avsiktligt. Och det kräver att en del frågetecken rätas ut.

* Hur många känner du i området runt Gåsefjärden som har berättat att de är vana att höra båtar som åker förbi? På sommaren kommer det en del fritidsbåtar förbi och en och annan fiskesmack under hela året. Övar svenska flottan i området så blir de alltid informerade innan. När U137 grundstötte rapporterade de direkt till MILO Syd via Sjöbevakningen. Men berätta gärna vad du hört spännande?

* Hur kan dessa 4 kursändringarna styrka din uppfattning att det var en avsiktlig kränkning av svensk territorialgräns? Är du medveten om att man tar sig in i Gåsefjärden genom att hålla en enslinje upp till i höjd med Flaggskär då man girar 15 grader babord. Om det är något dessa fyra kursändringarna säger så är det att de tror de är på öppet vatten. Men du kanske har annan information eller andra teorier, så utveckla gärna?

* Vad i hela friden skulle U137 göra inne i Gåsefjärden? Det enda av militär natur där inne är några krigsförtöjningsplatser och dessa ser man bäst från land. Varför ta en 75 meter lång ubåt sjövägen?

* Och sist men inte minst; tror du verkligen att en befälhavare på en 75 meter lång, kärnvapenbestyckad ubåt tar sitt fartyg in i Gåsefjärden. En seglats förbi småskär och öar i dålig sikt och mörker, i 7 knop med tomma trimtankar och dieseldrift, utan att kunna navigera efter enslinjen. Utan att kunna dyka eller fly vid upptäckt. Utan att kunna dyka inne i fjärden eller ens vända sin båt? Inser du inte det orimliga i detta?
Lyssna nu, det går INTE att segla in med ett sådant fartyg utan en massa förberedelser eller assistans från annan farkost.

Och åter igen, jag lovar att jag vet vad jag pratar om.

Men en sak som ibland fått mig att ändå tro på ett avsiktligt intrång är att Gusjtjin ville hoppa av och överlämna båten som en gåva till sin nya hemmanation. Kanske förfalskade han kurser och positioner inför sin sekond och den politiska officer som alltid är med på uppdrag. Och kanske fick han kalla fötter när han stod i kontakt med sin hemmabas och uppgav felnavigation som orsak till grundstötningen. Det är få, eller kanske ingen, som har följt upp detta scenario som kanske inte är otänkbart.
Och märk väl att Gusjtjin bosatte sig i Karlskrona en kort tid på 90-talet…..

/P
Citera
2006-08-07, 02:39
Medlem
Oddballs avatar
Jag tror inte heller att U137:s krock med Blekinge är nåt annat än en grav felnavigering, tror inte de var ute på några "spionresor". Det finns alldeles för mycket som talar emot det, precis som Pelge redan nämnt.
Citera
2006-08-07, 03:19
Medlem
perskas avatar
Jag tror att det var en felnavigering det handlade om men jag är inte särskilt kunning inom sjöfart annat än med betydligt mindre tingestar. "roddbåt"

Det jag är lite konfunderad över är att det beskrivs ofta som om det var väldigt nära att det "small".

Att släppa sjunkbomber för att varna är en sak, det antar jag hör mer till spelets regler men skulle svenskar börja beskjuta de sovjetiska fartygen om dom skulle få för sig att "-Vodkan är slut jag vill hem, men nu åker vi in och hämtar den där jävla u-båten"???

Det tycker jag verkar lika osannolikt som de faktiskt skulle få för sig att utföra denna operation.

Sen närvaron av jägarförband som sprang runt och larvade sig är ju rent patetiskt, vad hade dom tänkt sig om det nu mot all förmodan skulle bli en "Shoot out"???

Det finns väl vakter som kan hålla nyfikna åskådare på avstånd, repotrarna var väl inte direkt några paparazzi på den tiden som tog till vad som helst för en bild?
Flottan anordnade ju guidade turer för dom ändå... Ha ha ha

Jag är av den åsikten att detta var till en början kanske jävligt otäckt för många i beslutsfattande position. Men hela det ärendet i det stora hela var i själva verket rent politisk och utgången var ju ganska självklar.

Sverige är inga puckon när det gäller diplomati och i ärlighetens namn
löste sig inte det hela på ett "svenskt" sätt, slutet gott allting gott?

Jag har en fråga också,

Hur gick det för kaptenen när han kom hem?

Fick han något straff, avsked eller liknande för denna lilla "incident"?

Visst han bodde ju i Sverige en tid men det var väl på 90 talet efter Sovjets fall? Eller är jag ute och cyklar på den punkten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in