Jag tror att det var en felnavigering det handlade om men jag är inte särskilt kunning inom sjöfart annat än med betydligt mindre tingestar. "roddbåt"
Det jag är lite konfunderad över är att det beskrivs ofta som om det var väldigt nära att det "small".
Att släppa sjunkbomber för att varna är en sak, det antar jag hör mer till spelets regler men skulle svenskar börja beskjuta de sovjetiska fartygen om dom skulle få för sig att "-Vodkan är slut jag vill hem, men nu åker vi in och hämtar den där jävla u-båten"???
Det tycker jag verkar lika osannolikt som de faktiskt skulle få för sig att utföra denna operation.
Sen närvaron av jägarförband som sprang runt och larvade sig är ju rent patetiskt, vad hade dom tänkt sig om det nu mot all förmodan skulle bli en "Shoot out"???
Det finns väl vakter som kan hålla nyfikna åskådare på avstånd, repotrarna var väl inte direkt några paparazzi på den tiden som tog till vad som helst för en bild?
Flottan anordnade ju guidade turer för dom ändå... Ha ha ha
Jag är av den åsikten att detta var till en början kanske jävligt otäckt för många i beslutsfattande position. Men hela det ärendet i det stora hela var i själva verket rent politisk och utgången var ju ganska självklar.
Sverige är inga puckon när det gäller diplomati och i ärlighetens namn
löste sig inte det hela på ett "svenskt" sätt, slutet gott allting gott?
Jag har en fråga också,
Hur gick det för kaptenen när han kom hem?
Fick han något straff, avsked eller liknande för denna lilla "incident"?
Visst han bodde ju i Sverige en tid men det var väl på 90 talet efter Sovjets fall? Eller är jag ute och cyklar på den punkten?