2007-12-29, 19:15
Medlem
Pelges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Måhända att Pelge har insikt i hur farvattnen i skärgården ser ut, men sovjetiska ubåtar har han ingen större vetskap om och det gör han klart för oss ungefär lika ofta som han understryker hans kunskaper om Karlskrona skärgård.
Förvisso inte mitt starkaste område heller, men jag har ändå lyckats bilda mig en bättre uppfattning med lite efterforskning.

Djupare än så i debatten tänker jag inte ge mig in, men även jag som hör till skaran som tror att ryssen inte var där oavsiktligt tycker att det har presenterats en hel del skrattretande teorier om ryssens närvaro i skärgården.

Att vi har olika uppfattningar om just U137 har med all tydlighet framkommit tidigare i debatten. Jag vill dock åter belysa min ståndpunkt, jag har aldrig påstått att det inte förekom kränkningar av svensk territorialgräns men istället hävdat att det inte förekommit i den omfattning som det speglats i media och som marinen vill påskina. Den som hävdar annorlunda saknar inte bara förmågan att resonera utan även kunskap om örlogsfrågor och marinen och deras verksamhet.
Att U137 var ute på underrättelseuppdrag är med största sannolikhet korrekt men till skillnad från dig och dina gelikar så inser jag att de knappast var på väg in i Gåsefjärden avsikligt. Att påstå motsatsen tyder bara på okunskap om de faktiska förhållanden i området.

Jag har heller aldrig utgett mig för att vara expert på sovjetiska ubåtar som du antyder, bara att U137 knappast var avsikligt på väg in i Gåsefjärden och inte moderskepp till någon sabotagestyrka. Denna ståndpunkt borde även du inta om du lyckats bilda dig en bättre uppfattning efterforskning.

/P
Citera
2007-12-29, 19:48
Medlem
503s avatar
Jo, vi har ju redan framfört våra olika ståndpunkter och vi behöver knappast lägga mer tid på detta.

Jag har aldrig påstått att du är någon självutnämnd expert på sovjetiska ubåtar, men du påpekar ständigt och jämt att Whiskeyklassen skulle vara olämplig för inbrytning i Karlskrona skärgård pga. dess storlek osv. , någonting som är lite av en halvsanning.

Visst kan man tycka att en mindre ubåt skulle vara att föredra, men så vitt jag har erfaret så hade Sovjetunionen inga konventionella ubåtar vid tidpunkten som var mindre djupgående än just Whiskey, vilket per automatik gör den till det allra lämpligaste valet, även om en mindre klass hade varit att föredra så klart.
Citera
2007-12-29, 20:43
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 503
Jo, vi har ju redan framfört våra olika ståndpunkter och vi behöver knappast lägga mer tid på detta.

Jag har aldrig påstått att du är någon självutnämnd expert på sovjetiska ubåtar, men du påpekar ständigt och jämt att Whiskeyklassen skulle vara olämplig för inbrytning i Karlskrona skärgård pga. dess storlek osv. , någonting som är lite av en halvsanning.

Visst kan man tycka att en mindre ubåt skulle vara att föredra, men så vitt jag har erfaret så hade Sovjetunionen inga konventionella ubåtar vid tidpunkten som var mindre djupgående än just Whiskey, vilket per automatik gör den till det allra lämpligaste valet, även om en mindre klass hade varit att föredra så klart.

Som jag nämt tidigare fick en Ubåt fri lejd ur Kalix skärgård på 80-talet.
Den var så gott som fångad men efter påtryckningar så släpptes den ut.
Citera
2007-12-29, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman

Har du några mer specifika uppgifter om var, när och hur detta skedde?
Citera
2007-12-29, 21:26
Medlem
503s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman

...och det har exakt vad att göra med det jag skrev?
Citera
2007-12-30, 13:22
Medlem
merlin_snipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Huuuh - du känner till Karlskrona skärgård? Men det gjorde ju Ivan osso! Och med sina ca 5-6 ubåtar - alla i Whisky-storlek - så hade han heltäckning inne i Gåsefjärden. Med en båt i taget.
Hur dom kunde navigera, bullra samt hitta en håla att parkera i har du naturligtvis ringa kunskap om...

Skolgången i SE är givetvis usel - men det var inte där jag gick!

Återgå till sjökortet......

Några små reflektioner bara...

Nu har jag i alla fall sjökortet framför mig, så du menar att 76 meter 1.400 ton skrotfärdig plåt (dålig Whisky) av tysk typ 21 ursprung som inte kan ligga i bottenläge (med blåsta tankar) tack vare hydrofondomen, har medvetet gått in i Gåsefjärden. Typen har ett djupgående på 4,6 meter i övervattensläge och vändradie på 500 meter under gång, hon kan komma in visst, men sen då...

Snabba mätningar på sjökortet ger ett område 900 X 700 meter vart hon ens kan befinna sig i övervattensläge i fjärden, i u-läge behöver den dåliga whiskyn minst ett dykdjup på 20 meter för att lämna plats för passerande trafik på ytan. Dessa djup hittar man först 2 sjömil ut från grundstötningsplatsen, INTE IN.

Jag tror mer på Kapten Gusjtjins förklaring om en felnavigering på 70 sjömil, hans första kommentar var att han trodde sig befinna vid Stolpe bank öster om Bornholm. Detta tack vare en riktigt urkass gyrokompass som svängde/pendlade/vandrade efter ett mekaniskt fel. Magnetkompassen var obrukbar, ekolodet visade både dubbla och fyrdubbla djupet och masten till radiopejlens antenn var skadad. Allt detta konstaterades under undersökningen av svensk personal. Gyrokompassen som dom troligtvis navigerade efter vandrade från +30 till -30 på 90 minuter efter grundstötningen.
Citera
2008-01-03, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merlin_sniper
Några små reflektioner bara...

Nu har jag i alla fall sjökortet framför mig, så du menar att 76 meter 1.400 ton skrotfärdig plåt (dålig Whisky) av tysk typ 21 ursprung som inte kan ligga i bottenläge (med blåsta tankar) tack vare hydrofondomen, har medvetet gått in i Gåsefjärden. Typen har ett djupgående på 4,6 meter i övervattensläge och vändradie på 500 meter under gång, hon kan komma in visst, men sen då...

Snabba mätningar på sjökortet ger ett område 900 X 700 meter vart hon ens kan befinna sig i övervattensläge i fjärden, i u-läge behöver den dåliga whiskyn minst ett dykdjup på 20 meter för att lämna plats för passerande trafik på ytan. Dessa djup hittar man först 2 sjömil ut från grundstötningsplatsen, INTE IN.

Jag tror mer på Kapten Gusjtjins förklaring om en felnavigering på 70 sjömil, hans första kommentar var att han trodde sig befinna vid Stolpe bank öster om Bornholm. Detta tack vare en riktigt urkass gyrokompass som svängde/pendlade/vandrade efter ett mekaniskt fel. Magnetkompassen var obrukbar, ekolodet visade både dubbla och fyrdubbla djupet och masten till radiopejlens antenn var skadad. Allt detta konstaterades under undersökningen av svensk personal. Gyrokompassen som dom troligtvis navigerade efter vandrade från +30 till -30 på 90 minuter efter grundstötningen.

Nej, vändradien är inte 500 m med beprövad teknik. Går man in med vilje i ngt som Gåsefjärden så har man förmodligen dessförinnan tränat tills man blöder i händerna, på att göra en saxad vändning.
Och dom hade JU rekat botten-topografin där inne , redan i slutet av 60-talet, så att finna ett par lämpliga "djuphål" för strategisk "fickparkering" mötte inga problem. Och detta med att hydrofondomen i förskeppet var ivägen för parkering på botten är bara nys - dom hade en god teknik för det också.
Men detta är ju inga konstigheter - svenskarna har ju redan hittat spåren på botten därinne, där de usla Whisky-tunnorna legat och tryckt månadsvis---- beredda på att förvandla pinan till en gullig askhög...

Citera
2008-01-03, 16:37
Medlem
merlin_snipers avatar
Citat:
Nej, vändradien är inte 500 m med beprövad teknik. Går man in med vilje i ngt som Gåsefjärden så har man förmodligen dessförinnan tränat tills man blöder i händerna, på att göra en saxad vändning.
Och dom hade JU rekat botten-topografin där inne , redan i slutet av 60-talet, så att finna ett par lämpliga "djuphål" för strategisk "fickparkering" mötte inga problem. Och detta med att hydrofondomen i förskeppet var ivägen för parkering på botten är bara nys - dom hade en god teknik för det också.
Men detta är ju inga konstigheter - svenskarna har ju redan hittat spåren på botten därinne, där de usla Whisky-tunnorna legat och tryckt månadsvis---- beredda på att förvandla pinan till en gullig askhög...

Menar du allvarligt att det finns ett djuphål i Gåsefjärden som är minst 20 meter djupt och som håller detta djup över ett område på minst 100 X 20 meter?

Kan du upplysa mig om vilken teknik man använde för att inte skada hydrofondomen?

Vändradien jag hänvisade till var under gång, givevis kan man vända en liknande kärra genom att saxa eller vända på stället men försök och göra det utan att ploppa upp till ytan.
Citera
2008-01-03, 20:20
Medlem
Pelges avatar
Citat:

Detta blir bättre och bättre!
* Djuphålor och fickparkering av en ubåt i U137's storlek i Gåsefjärden?
* Rysk "heltäckning" inne i GF?
* "Taktiska kärnvapenMINOR" avlossade från GF genom hela skärgården och in till Karlskrona?
* Ubåtar som ligger och trycker månadsvis inne i GF?

Jag tror fortfarande du är ett troll, särskilt med tanke på ditt tidigare inlägg ang U137 i konspirationsforumet http://www.flashback.org/showthread.php?t=553707 För ingen kan väl vara så fullkomligt borta från verkligheten?!?!

/P
Citera
2008-01-03, 20:53
Medlem
humperdicks avatar
Det är klart som fan att U137 felnavigerade, inte fan tar man på sig slalompjäxor om man ska hoppa fallskärm bakom fiendens linjer och spana, att ryska befälhavare är liten strukna är ju inte heller direkt ovanligt.
Citera
2008-01-04, 12:08
Medlem
Undrar hur alla pålästa akademiker skulle reagera på ljudet av en torpedtub som fylls med vatten efter dygn av katt och råtta-lek på svenskt territorialvatten? De enda som vet sanningen i denna spekulationssoppa är de som var med...
Citera
2008-01-04, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelge
Detta blir bättre och bättre!
* Djuphålor och fickparkering av en ubåt i U137's storlek i Gåsefjärden?
* Rysk "heltäckning" inne i GF?
* "Taktiska kärnvapenMINOR" avlossade från GF genom hela skärgården och in till Karlskrona?
* Ubåtar som ligger och trycker månadsvis inne i GF?

Jag tror fortfarande du är ett troll, särskilt med tanke på ditt tidigare inlägg ang U137 i konspirationsforumet http://www.flashback.org/showthread.php?t=553707 För ingen kan väl vara så fullkomligt borta från verkligheten?!?!

/P

1.jepp. ty så har igor berättat det....
2.jepp. iaf under åren 1977-1981....
3.nja. taktiska slagfältskärnvapen - torpedburna. som puttrar in genom 1/4 av den inre skärgården, till själva basen....
4.submarinerna låg inte direkt och tryckte....de väntade på skjutorder....

en sån tur att de inte råkade trycka på knappen - ty då hade en mängd web-troll förvandlats till aska.....tillsammans med Kalle Andersson och hans sköna ankor....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in