Citat:
Ursprungligen postat av 503
Måhända att Pelge har insikt i hur farvattnen i skärgården ser ut, men sovjetiska ubåtar har han ingen större vetskap om och det gör han klart för oss ungefär lika ofta som han understryker hans kunskaper om Karlskrona skärgård.
Förvisso inte mitt starkaste område heller, men jag har ändå lyckats bilda mig en bättre uppfattning med lite efterforskning.
Djupare än så i debatten tänker jag inte ge mig in, men även jag som hör till skaran som tror att ryssen inte var där oavsiktligt tycker att det har presenterats en hel del skrattretande teorier om ryssens närvaro i skärgården.
Förvisso inte mitt starkaste område heller, men jag har ändå lyckats bilda mig en bättre uppfattning med lite efterforskning.
Djupare än så i debatten tänker jag inte ge mig in, men även jag som hör till skaran som tror att ryssen inte var där oavsiktligt tycker att det har presenterats en hel del skrattretande teorier om ryssens närvaro i skärgården.
Att vi har olika uppfattningar om just U137 har med all tydlighet framkommit tidigare i debatten. Jag vill dock åter belysa min ståndpunkt, jag har aldrig påstått att det inte förekom kränkningar av svensk territorialgräns men istället hävdat att det inte förekommit i den omfattning som det speglats i media och som marinen vill påskina. Den som hävdar annorlunda saknar inte bara förmågan att resonera utan även kunskap om örlogsfrågor och marinen och deras verksamhet.
Att U137 var ute på underrättelseuppdrag är med största sannolikhet korrekt men till skillnad från dig och dina gelikar så inser jag att de knappast var på väg in i Gåsefjärden avsikligt. Att påstå motsatsen tyder bara på okunskap om de faktiska förhållanden i området.
Jag har heller aldrig utgett mig för att vara expert på sovjetiska ubåtar som du antyder, bara att U137 knappast var avsikligt på väg in i Gåsefjärden och inte moderskepp till någon sabotagestyrka. Denna ståndpunkt borde även du inta om du lyckats bilda dig en bättre uppfattning efterforskning.
/P