2021-11-02, 15:34
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Ja varför spionerar man?
På nåt sätt har de räknat ut att ett prov ska ske. Sånt är inte helt svårt att räkna ut. Ska inte tipsa om hur det kan gå till. Tipset om provet behöver inte heller komma enbart från marinen.

Men bara för att man vet att ett prov ska ske så vet man inte resultatet eller vad som kommer ut av provet. Det vet ju egentligen inte de som provar heller även om de har en god aning.

Eller jämför ditt resonemang med att en fotbollsmatch ska ske. Bara för att vi vet att den ska ske så vet vi inte resultatet. Även om vissa bedömningar kan göras.
Vadå du vill inte avslöja hur man vet att ett torpedprov ska ske eller vadå?
För vem vill du inte avslöja det, Sovjet vet ju tydligen redan hur man listar ut när sådana prov ska ske ?
Det kan förstås va så att du inte har något svar och att jag har rätt och du fel och du vet om det och därför du inte vill "tipsa" om hur man får reda på när torpedprov ska ske.
Citera
2021-11-02, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Liko.Triko
Ja, det kan man ju på goda grunder tycka är helt osannolikt, om man bara har tillgång till lösryckt information såsom "hemliga torpedtester - sovjetisk ubåt i närheten!". Det låter ju minst sagt som det hänger ihop.

I verkligheten hade dock marinen testat provskjutningar med torpeden under åtta dygn. Under denna tid irrade U-137 runt långt ute i Östersjön. Under den aktuella dagen hade torpedtesterna också utförts och började sedan avslutas framåt kvällen. Ungefär samtidigt anländer U-137 till svenskt vatten. Den går till ytläge och kör förbi torpedprovsområdet på långt avstånd och dundrar slutligen rakt upp på land.

Jag vidhåller att det finns absolut ingenting som tyder på att dessa tester hade något med saken att göra, mer än att det låter lite "spännande" och kan locka till en motivbild vid en ytlig betraktelse.
Nu har jag inte sett hur den åkte ikring men det verkar klarlagt fram till sista kvällen då det är oklart vad de egentligen gjorde. Men du utgår ifrån att dels ryssarna bara använde en ubåt i sammanhanget och dels att det enbart var en slump. Jag vidhåller min uppfattning att de spionerade och att det inte var en slump att det inträffade vid torpedprov. Och att just u-137 klantade sig under kvällen/natten.
Citera
2021-11-02, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Vadå du vill inte avslöja hur man vet att ett torpedprov ska ske eller vadå?
För vem vill du inte avslöja det, Sovjet vet ju tydligen redan hur man listar ut när sådana prov ska ske ?
Det kan förstås va så att du inte har något svar och att jag har rätt och du fel och du vet om det och därför du inte vill "tipsa" om hur man får reda på när torpedprov ska ske.
Du kan utgå ifrån att även om de troligen vet när så finns det även andra sätt att räkna ut det. Om de nu inte vet det så tänker jag inte ge nåt tips som de kanske missat. Eftersom jag inte vet vad de kan om rutiner etc så vet jag ju inte om de vet alla sätt.
Det vet du inte heller om du inte jobbar åt ryssarna.

Men visst är det som jag skrev att bara för ifall man vet att ett prov ska ske så vet man inte utkomsten. Alltså vill de veta när ett prov sker, var och avsikten med det samt gärna kunna följa det och se resultatet. Även om det skulle vara så att de tror att de kommer över nån rapport som visar resultatet, så vill de nog gärna även följa det för att se att de inte blir dubbelspelade.
Citera
2021-11-02, 16:54
Medlem
Liko.Trikos avatar
Citat:
Nu har jag inte sett hur den åkte ikring men det verkar klarlagt fram till sista kvällen då det är oklart vad de egentligen gjorde.

Nja, den sista kvällen är inte mer okänd än den övriga färden cirka två veckor bakåt, som alltså är spårbar via navigationsjournalen.

Citat:
Men du utgår ifrån att dels ryssarna bara använde en ubåt i sammanhanget och dels att det enbart var en slump.

Det är klart man kan spekulera vilt, men ja, bara en ubåt är känd och som alltså visade noll intresse av dessa torpedprov. Tvärtom verkar den fullständigt omedveten om dem då den absurt nog passerar förbi provområdet i ytläge och i dieseldrift, trots att både svensk ubåt och svensk helikopter finns i området.

Citat:
Jag vidhåller min uppfattning att de spionerade och att det inte var en slump att det inträffade vid torpedprov.

Det får du självklart tro. Jag kan bara inte se att det finns något hållbart belägg bakom det, men spekulera är ju alltid fritt. Gällande att var "vid" ett torpedprov så passerar alltså U-137 testområdet på många tusen meters håll.
Citera
2021-11-02, 17:23
Medlem
Citat:
Fast gäller det att välja uppfattning mellan random snubbe utan nån stödbevisning och en officiell kommission som redovisat underlag så är ditt påstående som random snubbe inte speciellt mycket värt.

Ja kärnvapen är en annan fråga, men var med i samma citerade mening och har bevisats vara med.
Kommissionen har fått mothugg av personer som var betydligt mer än random snubbar, som t.ex. första svensken ombord på U137.
Citera
2021-11-02, 20:06
Medlem
Citat:
Nja, den sista kvällen är inte mer okänd än den övriga färden cirka två veckor bakåt, som alltså är spårbar via navigationsjournalen.

Det är klart man kan spekulera vilt, men ja, bara en ubåt är känd och som alltså visade noll intresse av dessa torpedprov. Tvärtom verkar den fullständigt omedveten om dem då den absurt nog passerar förbi provområdet i ytläge och i dieseldrift, trots att både svensk ubåt och svensk helikopter finns i området.

Det får du självklart tro. Jag kan bara inte se att det finns något hållbart belägg bakom det, men spekulera är ju alltid fritt. Gällande att var "vid" ett torpedprov så passerar alltså U-137 testområdet på många tusen meters håll.
Avståndet är ju en svår fråga, hur nära måste man vara för att få några data, hur nära kan man vara ur risksynpunkt?
Riskområdet är ju ganska häftigt stort beroende på om det är en skarp torped och vad som ska provas.

Var det dessutom prov under utveckling är ju riskbedömningen sådan att man vill ha större marginaler.
Citera
2021-11-02, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Kommissionen har fått mothugg av personer som var betydligt mer än random snubbar, som t.ex. första svensken ombord på U137.
Ok. Var kan jag hitta att Karl Andersson skulle ifrågasätta slutsatsen att de navigerat in med avsikt? Jag har uppfattat att han var extremt tveksam till att de felnavigerat.

För han var väl först ombord?
Citera
2021-11-02, 20:17
Medlem
Citat:
Ok. Var kan jag hitta att Karl Andersson skulle ifrågasätta slutsatsen att de navigerat in med avsikt? Jag har uppfattat att han var extremt tveksam till att de felnavigerat.

För han var väl först ombord?
B.la. annat här

https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_Andersson_(militär)

Edit, och här

https://militarhistoria.se/1900-tal/kalla-kriget/kommendorkaptenen-om-u137-dramat
Senast redigerad av kroppskultur 2021-11-02 kl. 20:25.
Citera
2021-11-02, 20:39
Medlem
Citat:
B.la. annat här

https://sv.wikipedia.org/wiki/Karl_Andersson_(militär)

Edit, och här

https://militarhistoria.se/1900-tal/kalla-kriget/kommendorkaptenen-om-u137-dramat
Tack för länkarna. Intressant väg han tagit, det har jag missat eller förträngt tydligen.

I wiki för u-137 finns en annan uppgift: Karl Andersson påpekade att bravaden med att lyckas navigera så fel närmast vore något för Guinness Rekordbok, varpå Emil Svensson skrattade till och frågade om det är så här den sovjetiska flottan brukar navigera.

Nu är ju wiki som det är, men jag kollade wayback för en av noterna som visar att han ändrat sig till att förorda felnavigering. Han menar även att det inte fanns kärnvapen ombord med motiveringen att det vore märkligt om sovjet tillåter sin personal att sova i torpedrummet. Där har han att möta FOI s expertis som har lite mer tekniska mätningar bakom sin uppfattning.

Vad gäller felnavigering så bedömer jag att kommissionens text verkar mer sannolik baserad på bla de analyser som gjorts av flera grupper och som kommit fram till att det är intrång med avsikt.
Citera
2021-11-02, 21:14
Medlem
Liko.Trikos avatar
Citat:
Avståndet är ju en svår fråga, hur nära måste man vara för att få några data, hur nära kan man vara ur risksynpunkt?

Eftersom de körde med dieslarna så kan de inte ha hört någonting alls, och dessutom var det ju bra långt ifrån.

Citat:
Riskområdet är ju ganska häftigt stort beroende på om det är en skarp torped och vad som ska provas.

Torpeden kan inte varit skarp såsom att den hade en skarp stridsdel. Som jag förstår det låg den svenska ubåten på botten och agerade någon form av mål, där torpeden sedan skulle passera över den.

Generellt är just sådan utprovningsverksamhet något som till och med en lite ålderdomlig ubåt skulle kunna vara lämpad till. Det vill säga smyga in tyst och långsamt (under vattenytan) och sedan passivt lyssna på tester med ny försvarsmateriel. Nu verkar ju inte U-137 gjort det, men principiellt är det något som en sådan ubåt har förmåga till. Att dundra in i grunda återvändsgränder för att spionera på en förtöjningsplats är däremot inte ett så lämpligt användningsområde.
Citera
2021-11-02, 23:49
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Sju oberoende källor hörde motorbuller som plötsligt avtog samma tid som U-137 grundstötning, det är inga ryska källor.
Ja?
Öbor på öarna runt omkring hörde motorbullret men man kunde inte se någonting i mörkret. De flesta antog att det rörde sig om en marinövning i närheten, och man gick och lade sig för natten.

Citat:
Så då tar man en ubåt med trött besättning som redan varit ute på annat uppdrag och skickar in dom i trånga vatten som är helt olämpliga för fartyget?

Exempel på bevis som inte är ryska källor är den sökning som Sovjet gjorde på platsen för ubåtens senaste uppgivna position.

Vad som får mig att häpna mest är att så många pappskallar pratar om innerskärgård, hade ubåten gått på grund på en plats långt inne i skärgården som krävde många olika manövrar hade allt varit annorlunda men så är det inte.
Torumskär ligger nära öppet vatten, att hamna där med rak kurs är fullt möjligt. många har antytt att det krävs fler precisa kursändringar vilket är skitsnack
"Exempel på bevis som inte är ryska källor är den sökning som Sovjet gjorde"
Du vet att Ryssland, ryssar, ryska etc och Sovjet, sovjetiska är synonymer i de här sammanhangen?
Citera
2021-11-03, 00:03
Medlem
Jeckes avatar
Citat:
Tack för ett utförligt svar och ett intresse att diskutera sakfrågorna. Gällande att det är enbart ryska källor så stämmer det ju i huvudsak, men som nämnt tidigare:

De diskuterade sakuppgifter om ubåtens agerande, inklusive ytläge, kommer från dess navigationsjournal. Denna utsattes för flera noggranna undersökningar, bland annat av lektor Hans Rosengren och navigationsläraren Jan Snöberg vid Kalmar sjöbefälsskola samt kommendörkapten Bengt Ståhl från Marinen.

Slutsatsen, som också återfinns i den vetenskapliga utredningen SOU 1995:135, är att uppgifterna ur navigationsjournalen har bedömts "ha stor trovärdighet".

Värt att notera är alltså att även stora förespråkare för teorin om medvetet intrång, exempelvis f.d. ÖB Bengt Gustafsson, inte invänder mot uppgifterna i navigationsjournalen.

Det finns ingen som på 40 år har kunnat visa att de uppgifterna var förfalskade eller manipulerade. Min uppfattning är att det inte råder någon allmän misstro mot just dessa anteckningar, som har använts för att räkna ut ubåtens färd från grunden och bakåt. Tvärtemot så applicerar ofta de som anser att ubåtens intrång var avsiktligt olika teorier just om att man tänkte sig maskera sig som en fiskebåt m.m. genom färden i ytläge.
Inklusive de jag gjort får man då förmoda.

Citat:
Gällande källorna så menar jag alltså att navigationsjournalen har av svenska experter ansett som ha hög trovärdighet och ingen har kunnat motbevisa detta faktum. Tills annat visas får man anta att det stämmer anser jag.
Oavsett vilket så är det återigen endast ryska källor som det finns att förlita sig på.

Citat:
Jag håller inte med om det. Dels gick ubåten till ytläge oerhört långt innan den skulle vara tvungen. Dels så uppträder ubåtar, på hemligt spionageuppdrag på främmande makts inre vatten, typiskt inte på sådant djup där man måste gå till ytläge. Finns det något annat exempel under Kalla Kriget att så skulle ha skett?
Som du själv skrev ovan:
"Tvärtemot så applicerar ofta de som anser att ubåtens intrång var avsiktligt olika teorier just om att man tänkte sig maskera sig som en fiskebåt m.m. genom färden i ytläge. "

Citat:
Angående källorna så är det samma som tidigare. Gällande beteendet så är det likväl ett extremt dåligt taktiskt beteende från en ubåt på hemligt uppdrag. Om man kan färdas under ytan och göra stridsmässiga observationer med periskopet har man oerhört stora möjligheter att inte bli sedd. Kör man med periskopet uppe en timme är det ren tur att man inte blir det. Så agerar inte ubåtar, enligt alla kända beteendemönster. Finns det några andra kända exempel på spionuppdrag där man istället för att utföra en enkel och säker standardmanöver istället medvetet gör något dåraktigt, och helt onödigt, och bara hoppas på ren tur att man inte blir upptäckt?
Man får skilja på att bli sedd och att bli upptäckt. Man blev både sedd och hörd utan att man blev upptäckt eftersom det är lätt att ta miste på en ubåt och en annan i mörkret.

Citat:
Se ovan också. Att göra något fullkomligt onödigt och gravt otaktiskt för att förlita sig på slumpen är inte hur avancerade militära spionageuppdrag typiskt gestaltar sig.
Gravt otaktiskt men ändå extremt framgångsriskt då det dröjde tills morgonen innan man blev upptäckta ens efter att man hamnat på grund.

Citat:
Se ovan igen. Att ha ett enkelt standardförfarande till hands, men istället välja något uppseendeväckande och hoppas på rent tur är ej logiskt.

Det är lite som att det skulle landat ett MIG-29 på Arlanda och sedan taxat rakt in i huvudterminalen, och där man senare skulle tänka sig att detta var en "smart manöver" för det är ju ändå så mycket flygplan på den platsen.
Förutom att det finns en massa ljus och lyktor på Arlanda och mängder av folk som extremt snabbt kommer att känna igen ett ryskt krigsflygplan bland alla civila flygplan.
Medans det tog lång tid innan någon ens upptäckte en rysk ubåt som stod på grund i fullt dagsljus i det området de var i.

Citat:
Ja, och ingen har på 40 år kunnat visa något som helst rimligt skäl till detta. Tvärtom talar allt för att det inte fanns något i den fjärden som en kärnvapenbeväpnad 76 meter lång ubåt skulle kunna spionera på. Och igen, ubåtar tar sig typiskt inte in i återvändsgränder där de inte har någon som helst möjlighet att fly.
Testerna med Torped 42. Ett väldigt starkt skäl till att befinna sig i det aktuella området under den aktuella tiden.

Citat:
Problemet med teorin om ett medvetet intrång så måste man veta att man är inne i, eller strax intill, Karlskronas skärgård. Att köra på med hög fart i ett område fullt med grund är ju ett oerhört risktagande och igen helt onödigt. Om de vet var de är, även om det inte är på metern när, så bör man rimligen anpassa sin fart så att man inte kör 25 meter upp på land om man krockar.
Du menar 25 meter FRÅN land?

https://sv.wikipedia.org/wiki/U_137
"Endast 30–40 meter från ubåten skymtade en liten ö och 100 meter längre bort syns en större ö."
http://photos.wikimapia.org/p/00/04/44/34/55_big.jpg

Citat:
Dels så missar jag det inte, jag har diskuterat det ett flertal gånger. Dels har jag också visat att dessa torpedtest med största sannolikhet inte har något med U-137:s färd in på svenskt vatten att göra. Om det är vad du menar?
Och varför skulle de inte ha något med det hela att göra? För att det förstör hela resonemanget om att det inte fanns något skäl till att en rysk ubåt skulle vara i det aktuella området den aktuella natten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in