• 1
  • 2
2010-04-02, 13:30
Medlem
EliasAlucards avatar
Goda nyheter för alla Ubuntuanvändare som, liksom jag, irriterade er på det fula negertemat med rasblandningspropagandan och afrikanskt djungelläte varje gång man startade Ubuntu. Ubuntu skall i och med version 10.04 (Lucid Lynx) komma med ett nytt tema vid namn "Light":
Citat:
The new style in Ubuntu is inspired by the idea of "Light".

We're drawn to Light because it denotes both warmth and clarity, and intrigued by the idea that "light" is a good value in software. Good software is "light" in the sense that it uses your resources efficiently, runs quickly, and can easily be reshaped as needed. Ubuntu represents a break with the bloatware of proprietary operating systems and an opportunity to delight to those who use computers for work and play. More and more of our communications are powered by light, and in future, our processing power will depend on our ability to work with light, too.

Visually, light is beautiful, light is ethereal, light brings clarity and comfort.

Historical perspective: From 2004-2010, the theme in Ubuntu was "Human". Our tagline was "Linux for Human Beings" and we used a palette reflective of the full range of humanity. Our focus as a project was bringing Linux from the data center into the lives of our friends and global family.
https://wiki.ubuntu.com/Brand#Light:...is%20Lightware

Temat som sådant ger lite Mac OS X rip-off vibbar, men det är hur som helst en rejäl förbättring jämfört med nigger linux temat som var standard förr. Ubuntu kommer såklart fortsätta vara ett negerlinux i mina ögon i och med att det tillverkas i Sydafrika och har ett Niger-Congo deriverat namn. Men ändå, detta är ett steg i rätt riktning menar jag.

Själva Light-temat och dess ikoner för installation hittar ni på följande länkar:

https://launchpad.net/ubuntu/+source....1.5.4_all.deb
http://launchpadlibrarian.net/401955..._0.0.6_all.deb

Frågeställning:
Vad tycker ni om temaförändringen? Var det rätt väg att gå av Canonical? Kommer detta att hjälpa eller stjälpa Ubuntu? Kommer Canonical fortsätta att marknadsaföra Ubuntu som ett negeroperativsystem? Jag tänker främst på anti-intellektuell marknadsföring av den här stilen:

https://usshop.ubuntu.com/images/training.jpg

OBS: detta är inte en tråd om Ubuntu 10.04 LTS utan snarare om det nya lighttemat.
Senast redigerad av EliasAlucard 2010-04-02 kl. 13:36.
Citera
2010-04-02, 15:43
Medlem
TheVeryUberEnds avatar
Jag tror du har missuppfattat hela idén med FOSS.

Ja, det är en total rip-off av OSX.
Citera
2010-04-02, 16:21
Medlem
Jag sitter med Ubuntu 9.10 i detta nu och har aldrig haft en tanke på rasism förrän denna tråd.

Är förbluffad över att det finns folk som lägger en rasistisk värdering på ett operativsystem.
Citera
2010-04-02, 17:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Frågeställning:
Vad tycker ni om temaförändringen? Var det rätt väg att gå av Canonical? Kommer detta att hjälpa eller stjälpa Ubuntu? Kommer Canonical fortsätta att marknadsaföra Ubuntu som ett negeroperativsystem? Jag tänker främst på anti-intellektuell marknadsföring av den här stilen:

https://usshop.ubuntu.com/images/training.jpg

OBS: detta är inte en tråd om Ubuntu 10.04 LTS utan snarare om det nya lighttemat.

Jag är förvånad att andra här i tråden inte har hört att ubuntu förknippas som en negerdist.
Men visst, du får räkna med skit om du attackerar Ubuntu.
Dess användarskara är en hög full av extremister, fanatiska och skyr inga medel om någon talar illa om deras kära linuxdist

Dessa jävla bongotrummor bajsbrunt över allt har också fått mig spy, självklart går det att ändra men att leverera en dist med den fula stylen förvånar många.

Skönt höra att Ubuntu har tänkt om, allt kan bara bli bättre.
Jag är själv ingen fan av den disten och jag tror inte Ubuntu tappar något alls utan möjligtvis ökar användarantalet.
Citera
2010-04-02, 17:50
Medlem
trickydicks avatar
Mark Shuttleworth som är skapare bakom disten är förvisso sydafrikan men inte neger. Hans företag som utvecklar och ger ut Ubuntu linux heter Canonical Ltd och är baserat i England.

Jag tror inte många negrer har varit inblandade i Ubuntuprojektet.. Men Canonical har spelat mycket på multikulti, "en dist för alla" osv Ubuntu är ett afrikanskt ord, och orginaltemat är bajsbrunt. T om loggan är ett ideogram på människor av olika raser som dansar eller håller om varandra..

http://alexp0205.files.wordpress.com...untu-logo1.jpg
Citera
2010-04-03, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -rwxr-x
"Ubuntu utsatt för rasism" => http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=84&t=47391
Jag tror att du har rätt, men är det inte sorgligt så säg.
Citera
2010-04-03, 09:28
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
Jag tror du har missuppfattat hela idén med FOSS.
Jasså, har jag? Jag var inte medveten om att hela idén med fri och öppen mjukvara var att ha en massa fula negrer på omslaget och använda sig av bongotrummor vid varje reboot av operativsystemet.
Citat:
Ursprungligen postat av TheVeryUberEnd
Ja, det är en total rip-off av OSX.
Men är det bra eller dåligt?
Citat:
On 4 March 2010 it was announced that Lucid Lynx will feature a new theme, including new logos, taking Ubuntu's new paradigm [75] into account:
The new style in Ubuntu is inspired by the idea of "Light". We're drawn to Light because it denotes both warmth and clarity, and intrigued by the idea that "light" is a good value in software. Good software is "light" in the sense that it uses your resources efficiently, runs quickly, and can easily be reshaped as needed. Ubuntu represents a break with the bloatware of proprietary operating systems and an opportunity to delight to those who use computers for work and play. More and more of our communications are powered by light, and in future, our processing power will depend on our ability to work with light, too. Visually, light is beautiful, light is ethereal, light brings clarity and comfort. Historical perspective: From 2004-2010, the theme in Ubuntu was "Human". Our tagline was "Linux for Human Beings" and we used a palette reflective of the full range of humanity. Our focus as a project was bringing Linux from the data center into the lives of our friends and global family.
Critical responses to the new theme have been mixed. Ars Technica's Ryan Paul said "The new themes and updated color palette are nice improvement for Ubuntu... After testing the new theme for several hours, I feel like it's a step forward, but it still falls a bit short of my expectations." Paul also noted that the most controversial aspect of the new design amongst users has been the placement of the window control buttons on the left instead of the right side of the windows.[76][77] TechSource's Jun Auza expressed concern that the new theme is too close to that used by Apple's Mac OS X: "I think Ubuntu is having an identity crisis right now and should seriously consider changing several things in terms of look and feel to avoid being branded as a Mac OS X rip-off, or worse, get sued by Apple." Auza also summarized Ubuntu user feedback: "I believe the fans are divided right now. Some have learned to love the brown color scheme since it uniquely represents Ubuntu, while others wanted change."[78]
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...8Lucid_Lynx.29

Instämmer ni med Jun Auza att Ubuntu genomgår en identitetskris i och med Light-temat? Eftersom det trots allt är 10.04 så har Canonical valt att ändra temat, vilket inte är så konstigt. Och eftersom X är 10 i det romerska språket så har Canonical passat på att kopiera Mac OS X, vilket är Mac OS 10.

Så detta verkar vara avsiktligt. Själv har jag alltid tyckt att GNOME är förbannat fult, och föredrog KDE bara för att KDE såg något fräschare ut, men det här nya Light-temat som Ubuntu kommer ha är inte illa. Kanske kommer jag till och med att uppskatta det?
Citat:
Ursprungligen postat av -rwxr-x
Jag är förvånad att andra här i tråden inte har hört att ubuntu förknippas som en negerdist.
Dess användarskara är en hög full av extremister, fanatiska och skyr inga medel om någon talar illa om deras kära linuxdist

Dessa jävla bongotrummor bajsbrunt över allt har också fått mig spy, självklart går det att ändra men att leverera en dist med den fula stylen förvånar många.

Skönt höra att Ubuntu har tänkt om, allt kan bara bli bättre.
Jag är själv ingen fan av den disten och jag tror inte Ubuntu tappar något alls utan möjligtvis ökar användarantalet.
Alla linuxtöntar är fanatiker som blir upprörda när man kritiserar deras halvfungerande kommunistoperativsystem. Ubuntufanboys är inte annorlunda.

Och jag håller med, vad fan tänkte Canonical när de släppte en Linuxdistro med så extremt avtändande tema som Ubuntu har haft fram tills 9.10? Jag har alltid fått intrycket av att det är ett idiotiskt operativsystem, vilket inte stämmer egentligen eftersom Ubuntu inte är så tokigt om man bortser från negertemat. Jag tror att Light-temat som sådant kan ge Ubuntu ett mer seriöst intryck för de som inte är bekanta med Linux.

Jag har installerat Light-filerna på Ubuntu 9.10 på min linuxlaptop, det ser bra ut, även om det inte är riktigt exakt likadant i och med att det fortfarande är 9.10 och inte 10.04 som körs. Förhoppningsvis lägger Canonical ner leende negrer och djungelläte vid uppstart av Ubuntu, i och med 10.04 releasen. Det ser och låter dumt, med ett sådant operativsystem. Och självklart förtjänar Ubuntu att hånas för det tramset.
Senast redigerad av EliasAlucard 2010-04-03 kl. 09:31.
Citera
2010-04-03, 09:55
Medlem
Citat:
Jasså, har jag? Jag var inte medveten om att hela idén med fri och öppen mjukvara var att ha en massa fula negrer på omslaget och använda sig av bongotrummor vid varje reboot av operativsystemet.Men är det bra eller dåligt?http://en.wikipedia.org/wiki/List_of...8Lucid_Lynx.29

(...)

Så detta verkar vara avsiktligt. Själv har jag alltid tyckt att GNOME är förbannat fult, och föredrog KDE bara för att KDE såg något fräschare ut, men det här nya Light-temat som Ubuntu kommer ha är inte illa. Kanske kommer jag till och med att uppskatta det?Alla linuxtöntar är fanatiker som blir upprörda när man kritiserar deras halvfungerande kommunistoperativsystem. Ubuntufanboys är inte annorlunda.

Och jag håller med, vad fan tänkte Canonical när de släppte en Linuxdistro med så extremt avtändande tema som Ubuntu har haft fram tills 9.10? Jag har alltid fått intrycket av att det är ett idiotiskt operativsystem, vilket inte stämmer egentligen eftersom Ubuntu inte är så tokigt om man bortser från negertemat. Jag tror att Light-temat som sådant kan ge Ubuntu ett mer seriöst intryck för de som inte är bekanta med Linux.

Jag har installerat Light-filerna på Ubuntu 9.10 på min linuxlaptop, det ser bra ut, även om det inte är riktigt exakt likadant i och med att det fortfarande är 9.10 och inte 10.04 som körs. Förhoppningsvis lägger Canonical ner leende negrer och djungelläte vid uppstart av Ubuntu, i och med 10.04 releasen. Det ser och låter dumt, med ett sådant operativsystem. Och självklart förtjänar Ubuntu att hånas för det tramset.
vad vill du egentligen? snacka skit om negrer, linuxanvändare, faktiskt uttrycka en åsikt (som gömmer sig djupt in i din text) eller bara trolla? är du så jävla sur på deras gamla tema: skriv och klaga till dem eller sluta bara använda disten om det upprör dig så.

dock måste jag tillstå att det nya temat, enligt mig, är mycket snyggare än något de tidigare släppt disten med.
Citera
2010-04-03, 10:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av serein
vad vill du egentligen? snacka skit om negrer, linuxanvändare, faktiskt uttrycka en åsikt (som gömmer sig djupt in i din text) eller bara trolla? är du så jävla sur på deras gamla tema: skriv och klaga till dem eller sluta bara använda disten om det upprör dig så.

dock måste jag tillstå att det nya temat, enligt mig, är mycket snyggare än något de tidigare släppt disten med.

Lugna ner dig, du framstår bara som en töntig linuxhardcorefanboy.

Han vill diskutera temat och han tycker att temat har negertendenser, vad är problemet för dig?

Jag tycker också att att nuvarande standardtema är brutalt fult, äckligt, vidrigt och påminner om djupaste afrika.

När man hör bongotrummorna virvla igång efter inloggning i Gnome och sen träder en bajsbrun färg fram överallt, klart att man associerar det med neger, ungefär som man förr sa negerboll för chokladboll.
Börja inte nu med något jäkla PK-snack om rasism, vi diskuterar ett tema.
Citera
2010-04-03, 10:11
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Negertramset känt Ubuntu råkar dessvärre vara den populäraste linuxdistributionen i dagsläget, och det i sig säger väl en hel del om vilket dåligt skämt Ubuntu är. Att nu Ubuntu har ändrat tema från negrer till ljus, är helt klart intressant att diskutera vad Canonical har för avsikt med en sådan radikal förändring. Vit supremasism, möjligtvis? Det är trots allt ljushet som är deras nya tema nu. Låter lite rasistiskt av Ubuntu att upphöja ljushet, tycker du inte?

Dessutom är det inte jag som trollar, snarare var det Canonical som förnedrade vår intelligens med deras negrer och rasbastarder som håller varandra hand i hand, logo.
Citat:
Light-temat ser bra ut, faktiskt. Frågan är om detta enbart gäller i skrivbordsläge eller om det kommer att påverka hela distributionen som sådan (omslaget och allt det där)? Och hur länge kommer Ubuntu ha det här nya Light-temat? Ha i åtanke att Canonical körde med negrer är människor temat ett bra tag.
Senast redigerad av EliasAlucard 2010-04-03 kl. 10:18.
Citera
2010-04-03, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qix
"Ubuntu utsatt för rasism" => http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=84&t=47391
Jag tror att du har rätt, men är det inte sorgligt så säg.

Haha, dom stackars ubuntu-anhängarna på ubuntu-se.org tar åt sig personligt av denna tråden

Citat:

Så detta verkar vara avsiktligt. Själv har jag alltid tyckt att GNOME är förbannat fult, och föredrog KDE bara för att KDE såg något fräschare ut, men det här nya Light-temat som Ubuntu kommer ha är inte illa. Kanske kommer jag till och med att uppskatta det?Alla linuxtöntar är fanatiker som blir upprörda när man kritiserar deras halvfungerande kommunistoperativsystem. Ubuntufanboys är inte annorlunda.

Nja, jag håller inte med, det finns linuxfanboys och sen finns det ubuntuhardcorefanboys, det är en viss skillnad mellan dessa, det ser man ju bara på hur aktivt det är på ubuntu-se.org.
Ett gäng patriotiska idioter som tar illa upp av denna tråden, det har dom visat då dom skapat en tråd för att diskutera denna tråden på FB.
Citera
2010-04-03, 13:19
Medlem
det är ju så svårt att ändra om så man inte har "negerlinux" utan något mer stilrent. Är ju hur enkelt som helst att få det snyggt.
Klarar man skriva ett inlägg på flashback borde man kunna ändra allt för att få sitt egna utseende på negerdisten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in