2010-04-03, 13:56
Medlem
Ruvils avatar
Vad synd Det nya temat är ju bra mycket fulare än de som redan finns... de bruna färgerna var riktigt snygga faktiskt.
Citera
2010-04-03, 14:51
Medlem
Sproxxs avatar
Tycker det är synd när man tar in termer som neger och "jävla bongotrummor" osv. Det har en mycket nedsättande ton och kan uppfattas som stötande. Vad som är fult för vissa kan vara fint för andra, lär er att uttrycka er behärskat.

Ubuntu har länge varit brunt. Vissa gillar det, vissa gillar det inte. Det har dock alltid varit väldigt enkelt att byta tema. Det går både snabbt och lätt, och det finns många teman att välja på. Detta gör så att jag inte förstår den frustration som verkar ha funnits av att Ubuntu varit brunt.
Byt bara om du inte gillar det.

Tror snarare det finns ett begär att uttrycka sig negativt mot svarta och utlänningar på detta forumet, och där med dra paralleller till att allt som har med Afrika att göra är så jävla äckligt och "får en att spy".

Sådana frågor har inget med "Övriga operativsystem" eller Linux att göra.

Ubuntus nya tema ser förövrigt fint ut, det var på tiden med lite förändring. Gillar dock inte att "fönsterknapparna" är som default på vänster sida. Men som tur är så är det ju enkelt att byta...
Citera
2010-04-03, 15:17
Bannlyst
Allting kan uppfattas som stötande, sedan är det dock sanningen och jag ser inte anledningen till att vara politiskt korrekt i varje sammanhang. Jag har själv kört ubuntu men det är okompatibelt och dess negersympati / multikultibilder gjorde så att jag avinstallerade det, kör just nu Windows 7 vilket är överlägset ubuntu på varje sätt och vis.
Citera
2010-04-03, 19:10
Medlem
trickydicks avatar
Negerdist eller ej, jag ger mig fan på att inte en enda neger har skrivit en rad kod till Ubuntu. Mark Shuttleworth är själv inte neger, han är Boer Dvs med Holändsk urspung.. Tror inte Boer har så mycket positivt att säga om negrer. Det är bara multikulti-tjaft för att sprida goodwill om disten
Citera
2010-04-03, 20:15
Medlem
nnncs avatar
Visst har ubuntu kört väldigt hårt på att vara PK-disten nummer ett. Tyvärr tror jag inte att ett ljusare tema på något sätt kommer ta bort alla-är-vi-människor-och-borde-alla-kramas hippie-känslan runt disten. Något som stör mig mycket mera än att man har bilder på svarta här och var.

De bruna teman ubuntu kört med är dessutom en helt annan färg än hudfärgen på svarta afrikaner.

Frågan berör inte mig vidare, det närmaste jag kommer ubuntu är att ge lite support på basala grejer.
Citera
2010-04-03, 21:30
Medlem
Slapsticks avatar
Om vi lägger rasismdiskussionen åt sidan för ett ögonblick, vill jag bara säga ett väl valt ord om denna förändring; "ÄNTLIGEN!"

Varje gång jag nyinstallerar Ubuntu har jag alltid som absolut första handling när skrivbordet dyker upp för första gången bytt tema. Ubuntus defaulttema är alldeles groteskt fult. Screenshotsen på det nya temat verkar lovande dock. Mer än lovande. Det ser ju riktigt wackurt ut.

Har Canonical äntligen lyckas banka ihop ett OS som man kan använda out of the box, på riktigt?
Citera
2010-04-03, 22:47
Medlem
PhantomBlots avatar
Tråden handlar inte om ifall TS är rasist, utan tar upp den ofattbart intressanta diskussionen om Ubuntus utseende. En massa inlägg raderade; håll er till ämnet!

mod
Citera
2010-04-03, 22:54
Medlem
Ondves avatar
Har kört ubuntu över ett år nu. Visste innebörden av ordet ubuntu när jag installerade, men tycker inte jag märkt av något negertema i övrigt.
Fast när jag tänker på det hela så lockar det faktiskt fram lite skratt, att negrer skulle kunna anväda datorer är ju minst sagt en löjeväckande tanke
Citera
2010-04-04, 00:00
Medlem
jag fattar inte varför vissa personer är så förbannat besatta av ubuntus originaltema. ni fattar att man kan byta ut ett tema va?
Citera
2010-04-04, 00:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Birger_
jag fattar inte varför vissa personer är så förbannat besatta av ubuntus originaltema. ni fattar att man kan byta ut ett tema va?

Alla fattar det, varför tror du inte detta?
Citera
2010-04-04, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Negerdist eller ej, jag ger mig fan på att inte en enda neger har skrivit en rad kod till Ubuntu. Mark Shuttleworth är själv inte neger, han är Boer Dvs med Holändsk urspung.. Tror inte Boer har så mycket positivt att säga om negrer. Det är bara multikulti-tjaft för att sprida goodwill om disten
Boer? Är han inte Brittisk-Sydafrikansk?

Hursomhelst är det löjligt att kalla det för negerdistro. Men man behöver inte vara rasist för att inse att i ZA är det vita som bygger upp och svarta som bryter ner. Hur tror ni en linuxdistro skulle se ut om den var plockat ihop av bara renrasiga negrer?
Citera
2010-04-05, 12:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pr0teus
Boer? Är han inte Brittisk-Sydafrikansk?

Hursomhelst är det löjligt att kalla det för negerdistro. Men man behöver inte vara rasist för att inse att i ZA är det vita som bygger upp och svarta som bryter ner. Hur tror ni en linuxdistro skulle se ut om den var plockat ihop av bara renrasiga negrer?
ja, hur skulle den se ut? har du nåt exempel att visa? någon referens att styrka påståendet "vita som bygger upp och svarta som bryter ner"?

btw:
"What does Ubuntu mean?

Ubuntu is an African word meaning 'Humanity to others', or 'I am what I am because of who we all are'. The Ubuntu distribution brings the spirit of Ubuntu to the software world."

http://www.ubuntu.com/products/whatisubuntu

vill man inte ha en dist med "negertema" ska man kanske inte välja en dist vars namn är av afrikanskt ursprung. gnäller man över att det är den populäraste får man skylla sig själv att man inte kan tänka själv.

sen undrar jag huruvida det faktiskt kan bli någonting vettigt av den här diskussionen eller om den bara kommer fortsätta hantera irrelevant nonsens som inte alls har att göra med övriga operativsystem...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in