2013-01-12, 11:39
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HighTek
Tack för inlägget. Vilka program behövs för det här i Windows miljö?

Jag har aldrig satt upp något liknande under Windows. Men jag vet att PLESK även finns till Windows. Jag har för mig att PLESK kostar cirka 500kr/mån att använda.
Citera
2013-01-18, 11:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommyt
Bara så jag förstår dig rätt, du vill starta webbhotell och lägga kunderna på en egen server?

Ja. Är det en dålig idè? Vanlig webbhotell vet jag inte hur mycket man kan kryptera? Så här har man fria händer. Vet inte hur det går till i praktiken?
Citera
2013-01-18, 13:39
Medlem
Citat:
Ja. Är det en dålig idè? Vanlig webbhotell vet jag inte hur mycket man kan kryptera? Så här har man fria händer. Vet inte hur det går till i praktiken?
Det hänger så mycket på i vilken riktning du vill ta det, men helt klart är att om du skall ha plats för kunder så behöver dom en kontrollpanel... cpanel, directadmin, plesk eller liknande... om du nu inte utvecklar en egen.

För windows finns väl egentligen bara plesk och websitepanel.

Skall du nu hyra ut plats på servern, så kräver kunderna att servern är stabil och att anslutningen också är det.
Citera
2013-01-18, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tommyt
Det hänger så mycket på i vilken riktning du vill ta det, men helt klart är att om du skall ha plats för kunder så behöver dom en kontrollpanel... cpanel, directadmin, plesk eller liknande... om du nu inte utvecklar en egen.

För windows finns väl egentligen bara plesk och websitepanel.

Skall du nu hyra ut plats på servern, så kräver kunderna att servern är stabil och att anslutningen också är det.

Det jag menar är att kunna driva en sida. Vanligtvis så reggar man ett domän och får webbhotell. Men i mitt fall vill jag ha webbhotellet på en egen server så jag kan kryptera allt som finns på servern. Med vanlig webbhotell så är man väl ganska begränsad vad gäller kryptering. Förstår du vad jag menar nu?
Citera
2013-01-18, 17:09
Medlem
Citat:
Det jag menar är att kunna driva en sida. Vanligtvis så reggar man ett domän och får webbhotell. Men i mitt fall vill jag ha webbhotellet på en egen server så jag kan kryptera allt som finns på servern. Med vanlig webbhotell så är man väl ganska begränsad vad gäller kryptering. Förstår du vad jag menar nu?
Ja, jag förstår. Du behöver ingen kontrollpanel om inte du skall ha kunder liggande hos dig. Det var min ursprungliga frågeställning och anledningen till att jag frågade. Det hänger dock lite på hur mycket du kan själv, och hur mycket du vill leja bort i form av sysadmintjänster osv.

Det går alltså fint att sätta upp sin egen server om man vill. Du har följande alternativ.

1. Hyr en vps
2. Hyr en dedikerad
3. Köp en server och skaffa colo
4. Köp en server och serva från egen lokal och med egen lina

Den servern du skaffar behöver sedan ha ett operativsystem, webbserver och databas.

Operativsystem väljer du ett som du kan eller som din leverantör väljer åt dig om det är managed. Som webbserver väljer du lämpligen nginx.
Citera
2013-01-18, 17:33
Medlem
Kommer köra dedikerat server. Ha både webbserver och databas på den. Kommer köra Windows.
Frågan nu blir vilka program behöver jag för att kunna göra det här?

nginx? Trodde det var apache som var kungen?
Citera
2013-02-19, 19:56
Medlem
Om man köper "starter" produkten på Surftown, ingår det då MYSQL och PHP?

https://surftown.se/order/webbhotell-privat-starter
Citera
2013-02-19, 21:57
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowlops

Om du prövat att använda rullgardinsmenyn på den sidan och välaj mellan de olika abbonnemangen så skulle du snabbt se att "Nej, mySQL/PHP ingår inte i Starter".
Citera
2013-02-19, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Om du prövat att använda rullgardinsmenyn på den sidan och välaj mellan de olika abbonnemangen så skulle du snabbt se att "Nej, mySQL/PHP ingår inte i Starter".
Okej, såg inte att det ändrades sig.
Citera
2013-02-23, 17:21
Medlem
zonedisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowlops

Hur funkar det med den dealen? Låter för bra för att vara sann med 1kr för ett helt år, som dessutom gäller för både starter, advanced och expert. Vad säger avtalet? Bunden för nästkommande år också? Uppsägningstid? Eller är det bara att säga upp det strax innan första året är slut så har man haft ett webbhotell för 1kr under ett års tid utan att behöva betala en spänn mer?

Har planer på att öppna en nya privat sida, mest för att lära mig medan jag utvecklar ett litet eget projekt. Började kolla på webbhotell igår, och verkar som att varenda sida har någon form av "bästa dealen 2013" just nu.
Crystone: 15kr/mån för webbhotell + .se domän för 19kr/år om man beställer under Februari 2013
Citynetwork: 10kr/mån för webbhotell om man beställer innan 31:a mars 2013
Surftown: 1kr/år för webbhotell

Tips på vad man bör satsa på? Är som sagt för en privat sida, kommer varken kräva mycket lagringsutrymme eller trafik, vill bara komma fram så billigt som möjligt hos ett webbhotell som är stabilt och fungerar bra. Detta utan att bli lurad med någon bra 1års deal och sedan vara bunden till någon värdelös och svindyr deal kommande år eller dylikt. Vill helt enkelt kunna regga mig för ett år billigt, när tjänsten närmar sig slutet vill jag kunna säga upp det direkt om jag inte är nöjd/det blir för dyrt kommande år utan att det kostar mig en krona extra.

Tack på förhand.
MVH/ ZD
Senast redigerad av zonedisk 2013-02-23 kl. 17:33.
Citera
2013-02-24, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zonedisk
Hur funkar det med den dealen? Låter för bra för att vara sann med 1kr för ett helt år, som dessutom gäller för både starter, advanced och expert. Vad säger avtalet? Bunden för nästkommande år också? Uppsägningstid? Eller är det bara att säga upp det strax innan första året är slut så har man haft ett webbhotell för 1kr under ett års tid utan att behöva betala en spänn mer?

Har planer på att öppna en nya privat sida, mest för att lära mig medan jag utvecklar ett litet eget projekt. Började kolla på webbhotell igår, och verkar som att varenda sida har någon form av "bästa dealen 2013" just nu.
Crystone: 15kr/mån för webbhotell + .se domän för 19kr/år om man beställer under Februari 2013
Citynetwork: 10kr/mån för webbhotell om man beställer innan 31:a mars 2013
Surftown: 1kr/år för webbhotell

Tips på vad man bör satsa på? Är som sagt för en privat sida, kommer varken kräva mycket lagringsutrymme eller trafik, vill bara komma fram så billigt som möjligt hos ett webbhotell som är stabilt och fungerar bra. Detta utan att bli lurad med någon bra 1års deal och sedan vara bunden till någon värdelös och svindyr deal kommande år eller dylikt. Vill helt enkelt kunna regga mig för ett år billigt, när tjänsten närmar sig slutet vill jag kunna säga upp det direkt om jag inte är nöjd/det blir för dyrt kommande år utan att det kostar mig en krona extra.

Tack på förhand.
MVH/ ZD
Kolla avtalet noga och se eventuell uppsägningstid. Orka hålla på så där och hatta runt för att spara nån hundring om året. Finns ju både billiga och bra webbhotell om inte man vill riskera att få ett dyrt abbonemang på halsen.
Citera
2013-03-15, 19:22
Medlem
zamlags avatar
Någon som har nå tips på någon sida där man kan lägga upp en server till ett spel, tex wow?
Min polare och jag letade ett tag med är inte så duktig på det här så hör med flashback för dom brukar oftast vara klokast!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in