Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-05, 22:40
  #385
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maida
Tack för svaret!

Hur gör man för att skicka e-posten någon annanstans? Med alias eller på nåt annat sätt? Jag har domännamnet på ett annat ställe, så jag kan ändra namnservrar, tror jag, fast det har jag bara behövt göra en gång.

Nej, det är inget företag, det är min släkt. Domännamnet är ett efternamn. Vissa har två mailadresser, en för reklam, nyhetsbrev mm, och en som man försöker hålla ren. Typ.
Det kanske räcker med 25 adresser. Det som jag främst är ute efter är som sagt att jag gärna vill kunna begränsa varje användares kvot.

Jag delade ut en adress på one.com till en bekant som får extremt mycket mail, som den aldrig ens någonsin läser, så det ångrar jag lite nu. Det är ca 14.000 och personen har typ läst 2 st.

Har faktiskt aldrig använt g-mail. Ska kolla upp det.
Du använder en forward för att skicka mailen dit du vill. Alla seriösa webbhotell ska ha en sån funktion. Då skickas alla mail vidare helt sömlöst. Om de mot förmodan inte har en forward så kan det gå att lösa med POP3. Exempelvis Gmail har funktion för att hämta mail via POP3.
En stor fördel med att köra alla mail till Gmail är att spamfiltret där är riktigt bra och det är enkelt att sätta upp regler och filter om något skulle komma fel.

Om man byter till någon webbmail (ex. Gmail) och forwardar allt dit så kan man med hjälp av IMAP lyfta över alla mail dit från sitt befintliga konto eller om man tankat hem dem till datorn.
Citera
2018-12-05, 07:41
  #386
Medlem
d00rkeys avatar
One.com eller wopsa.se?

Jag funderar på att lägga upp en hemsida med eget domännamn men är ganska lost när det gäller vilket företag som jag ska placera den hos. Det kommer inte att handla om någon e-handel. Jag experimenterar dock lite med PHP och MySQL emellanåt. I grunden handlar det alltså om en förhållandevis enkel personlig hemsida.

De jag funderar över just nu är one.com eller wopsa.se

Det verkar som att one.com har fått en del kritik och kanske framför allt vad det gäller deras e-posthantering, och att wopsa.se antagligen är ett stabilare och "bättre" alternativ (i den budgetklass som jag kommer att köra med). Men jag har inte sett mycket till negativ kritik om wopsa, mer än att de kanske har vuxit lite för fort på sistone.

Synpunkter? Eventuella alternativ (i den här budgetklassen)?
(Jag utesluter antagligen (?) misshosting.se.)
Citera
2018-12-05, 18:04
  #387
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Jag funderar på att lägga upp en hemsida med eget domännamn men är ganska lost när det gäller vilket företag som jag ska placera den hos. Det kommer inte att handla om någon e-handel. Jag experimenterar dock lite med PHP och MySQL emellanåt. I grunden handlar det alltså om en förhållandevis enkel personlig hemsida.

De jag funderar över just nu är one.com eller wopsa.se

Det verkar som att one.com har fått en del kritik och kanske framför allt vad det gäller deras e-posthantering, och att wopsa.se antagligen är ett stabilare och "bättre" alternativ (i den budgetklass som jag kommer att köra med). Men jag har inte sett mycket till negativ kritik om wopsa, mer än att de kanske har vuxit lite för fort på sistone.

Synpunkter? Eventuella alternativ (i den här budgetklassen)?
(Jag utesluter antagligen (?) misshosting.se.)
En webbsida är portabel och kan flyttas mellan olika leverantörer. Det kvittar alltså egentligen vilken leverantör du väljer så testa dig fram. Blir du missnöjd så byter till en annan. Det är även något man bör ha en plan för och regelbundet göra, dvs. hur tar man backup på sin webbsida och får upp den på nytt på en annan server. Har man aldrig testat det så kommer man sannolikt sitta i skiten den dag någon utnyttjar något säkerhetshål och förstör webbsidan eller då webbhotellet får för sig att chockhöja sina priser eller försämras enormt.

Samma sak med mail. Du flyttar den till en annan leverantör enkelt. Vill man spara sina mail på webbhotellets servrar så kan man flytta mailen via IMAP. Mozilla Thunderbird är den klient jag brukar använda för det jobbet. Bara dra över mailen mellan olika IMAP-konton.
Jag föredrar att man istället använder en Gmail-adress dit man forwardar alla mail så man slipper det mesta av beroendet till ett webbhotells mailservrar. En stor fördel med Gmail är att spamfiltreringen är makalöst bra. Det går alldeles utmärkt att skicka mail från Gmail med sitt eget domännamn.
__________________
Senast redigerad av e7andy 2018-12-05 kl. 18:07.
Citera
2018-12-06, 01:23
  #388
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
En webbsida är portabel och kan flyttas mellan olika leverantörer. Det kvittar alltså egentligen vilken leverantör du väljer så testa dig fram. Blir du missnöjd så byter till en annan. [...]

Det går alldeles utmärkt att skicka mail från Gmail med sitt eget domännamn.
Tack för synpunkterna, e7andy.
Det där med att man kan fortsätta använda Gmail, och särskilt att skicka e-posten från det kontot fast under eget domännamn tycker jag låter mycket välkommet.

Det lutar helt klart åt Wopsa för mitt vidkommande. Vad jag kan se så kräver de ju t ex inte någon uppläggningsavgift + att deras rabatt just nu är klart fördelaktig. Sen får man ju se vad som händer med priserna framöver. Och hur man värderar t ex support, stabilitet och funktionalitet.

PS. Läste också någonstans att någon kund hade fått problem med one.com vad det gäller överföring av gammal e-post när han/hon skulle byta hotell.
Citera
2018-12-06, 04:32
  #389
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Tack för synpunkterna, e7andy.
Det där med att man kan fortsätta använda Gmail, och särskilt att skicka e-posten från det kontot fast under eget domännamn tycker jag låter mycket välkommet.

Det lutar helt klart åt Wopsa för mitt vidkommande. Vad jag kan se så kräver de ju t ex inte någon uppläggningsavgift + att deras rabatt just nu är klart fördelaktig. Sen får man ju se vad som händer med priserna framöver. Och hur man värderar t ex support, stabilitet och funktionalitet.

PS. Läste också någonstans att någon kund hade fått problem med one.com vad det gäller överföring av gammal e-post när han/hon skulle byta hotell.
Wopsa ser onekligen bra ut. Sen får man se hur det är med prestanda och hur väl servrarna sköts, men det är inte lätt att ta reda på innan. Via klagomål från tidigare och nuvarande kunder kan man få reda på en del, men det säger sällan hela historien.
Citera
2019-03-04, 00:53
  #390
Medlem
gratis webbhotell

1) Jag undrar om det finns något webbhotell som man kan använda om man har egen kod i html/css som man vill lägga över.

2) Reklam på websidan skulle jag vilja ha men jag vet inte hur man gör. Finns det någon länk eller bok som man kan läsa för att få till den biten eller sköter webhotellet den biten?
Man kanske får bättre avkastning om man har en blogg istället?
Citera
2019-03-04, 01:08
  #391
Medlem
xitunos avatar
Jo, det finns gratis webbhotell, och de lägger till reklam på sidan, men det är inget du får ta del av.
Intäkterna av reklamen går till att ge dig gratis plats.

Det finns webbhotell där du kan göra vad du vill (som är lagligt) och där du kan visa din egen reklam.
För 20 kronor i månaden.
Citera
2019-03-04, 01:24
  #392
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Jo, det finns gratis webbhotell, och de lägger till reklam på sidan, men det är inget du får ta del av.
Intäkterna av reklamen går till att ge dig gratis plats.

Det finns webbhotell där du kan göra vad du vill (som är lagligt) och där du kan visa din egen reklam.
För 20 kronor i månaden.

Kan man lägga in reklam själv utan att det påverkar webhotellets reklam?
Citera
2019-03-04, 01:31
  #393
Medlem
xitunos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landwhale
Kan man lägga in reklam själv utan att det påverkar webhotellets reklam?
Det beror på vilket webbhotell det är.

Ursäkta att jag undrar, men om du inte har råd att betala 20 kronor i månaden, är det verkligen lönt att lägga tid på det?
Citera
2019-03-04, 01:38
  #394
Medlem
DigiFlaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landwhale
1) Jag undrar om det finns något webbhotell som man kan använda om man har egen kod i html/css som man vill lägga över.

GitHub Pages kan rekommenderas i ditt fall. Du behöver egentligen bara ett mer traditionellt webbhotell för back-end.
__________________
Senast redigerad av DigiFlax 2019-03-04 kl. 01:44.
Citera
2019-03-04, 02:55
  #395
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xituno
Det beror på vilket webbhotell det är.

Ursäkta att jag undrar, men om du inte har råd att betala 20 kronor i månaden, är det verkligen lönt att lägga tid på det?

Det beror på vad man får för de pengarna. Kan jag styra min egen reklam och kolla var trafiken kommer ifrån så jag kan modifiera SEO:n.
Citera
2019-03-04, 10:06
  #396
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landwhale
Det beror på vad man får för de pengarna. Kan jag styra min egen reklam och kolla var trafiken kommer ifrån så jag kan modifiera SEO:n.
Du får konkreta intäkter från reklam om du har flera hundra tusen besökare per månad. Då kan du inte hosta gratis, självklart.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback