2016-11-07, 08:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lampros
Om du med Borges menar Jorge Luis Borges så säger jag -- ja, detta är lite annorlunda än Strindberg. Det må vara att Strindberg är en personlighet, gillar man något av honom gillar man allt -- och är man mer likgiltig för honom så imponeras men inte heller av "storverken".

Dock var Strindberg ypperlig som lyrisk poet.

Men -- personligen gillar jag i så fall Borges mer. Borges är novellist, han är underfundig, han kan koncentrera en romans innehåll till en novell -- som i Kongressen, i samlingen Gåvornas natt. Den boken + Doktor Brodies rapport och Ficciones ger valuta för pengarna. Fantastiska noveller med en återhållen ton.
Schysst, har precis börjat läsa Ficciones. Riktigt bra jag fullkomligt älskar de olika novellerna. Passar mig perfekt! Ska fortsätta med Borges ett tag, givetvis vet man ju om personen Strindberg, ska försöka läsa hans böcker. Med det sagt, har jag inga problem med att vänta. Borges tex har jag vetat om ett tag men tiden var just nu kommen för att läsa honom. Så läser jag böcker, Mvh! tack för svar
Citera
2016-11-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Jag har inte läst tråden så jag ber om ursäkt om detta tagits upp redan men är det någon som har någon idé om varför Strindberg väljer att ibland inte namnge karaktärer? Han kallar de för X eller Y eller * eller endast vid titel medans andra karaktärer i samma verk är namngivna.

Finns det någon mening bakom detta?

I pjäserna handlar det nog om att han vill framhäva den roll de har i samhället eller i äktenskapet: "Ryttmästaren", "Diktaren", "den Okände", "Damen" osv. Han såg ofta både samhället och mänskliga relationer som teater: "all the world's a stage", och att fokusera på titeln eller typen i stället för namnet blir isåfall ett sätt att lyfta fram det allmängiltiga. Dessutom var han intresserad av myter och mytiska motiv, det förstärkte också den här tendensen mot det allmängiltiga och typiska (sedan kan man ju tycka att Strindbergs figurer inte alls är speciellt vanliga eller typiska, men de är ofta tänkta att vara det...).

Titeln "doktor" förde med sig betydande prestige vid den här tiden, den var ett hederstecken vare sig det handlade om en läkare eller en fil.dr. En person man lyssnar på, en i eliten. Ibsen är också tydlig med vilka personer som är doktorer i hans pjäser, ibland har de bara efternamn, inga förnamn.
Citera
2016-11-21, 02:13
Bannlyst
La stanza rossa. Börja läsa Röda rummet. Den är bra.
Citera
2017-04-26, 00:15
Medlem
Röda Rummet!
Citera
2018-06-26, 23:55
Medlem
Aldrig läst Strindberg tidigare så jag undrar om man kan börja med att läsa "Inferno" direkt eller är det lite överambitiöst? Många föreslår "Röda rummet" men har precis läst "Mina drömmars stad" och det känns som böckerna har liknande drag?
Citera
2018-06-28, 11:24
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tejparn1
Aldrig läst Strindberg tidigare så jag undrar om man kan börja med att läsa "Inferno" direkt eller är det lite överambitiöst? Många föreslår "Röda rummet" men har precis läst "Mina drömmars stad" och det känns som böckerna har liknande drag?
Röda rummet är antagligen den viktigaste boken för Strindbergs karriär och mycket betydelsefull ur ett litteraturhistoriskt perspektiv. Men för en samtida läsare är det långtifrån någon av hans bästa verk.
Så jag tycker att Inferno, Giftas I eller Tjänstekvinnans son är avsevärt bättre rekommendationer för en aspirerande Strindbergläsare.
Citera
2018-06-28, 19:13
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Röda rummet är antagligen den viktigaste boken för Strindbergs karriär och mycket betydelsefull ur ett litteraturhistoriskt perspektiv. Men för en samtida läsare är det långtifrån någon av hans bästa verk.
Så jag tycker att Inferno, Giftas I eller Tjänstekvinnans son är avsevärt bättre rekommendationer för en aspirerande Strindbergläsare.

Det är säkert ett gott råd till den som studerar litteraturvetenskap (eller liknande...) men för en vanlig läsare är Röda rummet en mkt lämplig introduktion.
Citera
2018-06-29, 09:48
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fortran77
Det är säkert ett gott råd till den som studerar litteraturvetenskap (eller liknande...) men för en vanlig läsare är Röda rummet en mkt lämplig introduktion.
Det håller jag inte med om.
Betydligt lättare för det moderna läsögat är det som uppfattas som biografiskt, och det är både Tjänstekvinnas son och Inferno tveklöst.

Röda rummet är egentligen oläsbar.
Citera
2018-06-29, 09:50
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fortran77
Det är ju precis tvärtom, vilket jag också skrev i mitt inlägg!
Citera
2018-06-30, 22:10
Medlem
Hemsöborna är väl en lättsam start annars ?
Citera
2018-06-30, 23:08
Medlem
Hemsöborna är ju skitjobbig med alla båt- och sjötermer. Om man inte är specialintresserad av vattenlivet är den helt oläsbar.
Citera
2018-07-01, 13:17
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grovport
Hemsöborna är väl en lättsam start annars ?
Om det är just lättsamt och lättläst du är ute efter, då är det "Inferno" du bör läsa.

Den är ju skriven i dagboksform och därmed mycket lättläst.
Dessutom är den lite rolig på sina håll.
Den ställer inga större krav på läsaren allt.

Dessutom är den kort.

Egentligen så Bör man ha läst "Inferno" som svensk medborgare.
Den borde finnas med i varje svensks kulturella bakgrund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in