Citat:
Ursprungligen postat av jobbin
Jag tyckte personligen att det verkade uppenbart att Pool spenderat pengar oansvarigt med tanke på att man knappt har råd att sparka tränare nuförtiden. Uppenbarligen hade jag helt fel. Du har dock inte kommit med någon information om hur jag har tänkt fel. Förövrigt är jag väl insatt med att skuldsituationen i klubbarna uppstått för att ägarna belånat klubben, det behöver dock inte innebära att de inte spenderat oansvarigt med tanke på hur stor del av deras profit som går åt till att t.ex. betala ränta på lån.
Okok, saken är ju den att Liverpool netto inte har spenderat en krona sen säsongen 2007/2008, det kan väl knappast betraktas som oansvarigt? Nu har jag inte de exakta siffrorna på Liverpools ränteavbetalningar men jag har för mig att de ligger i storleksordningen £25-35m per år. Om Liverpool eller United spenderat säg £50m till totalt skulle det med en ränta på 8% ge en extra årsutgift på £4m. Saken är ju den att i t.ex. Uniteds fall spelar det ingen större roll om räntorna kostar £60m, £70m eller £75m om året, det är fortfarande en ohållbar situation eftersom klubbens vinst före spelartransfers ligger runt £50m eller så. Så även om United skulle spendera 0 spänn varje säsong skulle "klubben" gå med förlust. Dessutom är skulderna strukturerade så att PIK-lånen som har en ränta på 15% årligen inte kan betalas av förrän övriga skulder har betalats av. Från början (2005) var PIK-lånen typ £125m, nu lär de vara uppe runt £200m just eftersom de inte kan betalas av.
Liverpools problem är att H&G är skyldiga RBS typ £300m, lån som de nu krävs på. Med tanke på hur marknaden ser ut idag och hur inkompetent de betett sig vill ingen omfinansiera deras lån. Hicks försöker nu hitta finansiärer så att han kan köpa ut Gillette och driva klubben själv, RBS hotar med att ta över klubben och själva försöka hitta en köpare. Mitt i all denna cirkus finns det ingen som är särskilt sugen på att låna ut pengar till H&G så att de kan förstärka spelartruppen, vilket ju krävs för att Liverpool ska kunna kvalificera sig till CL och öka inkomsterna.