2010-10-03, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jobbin
Jag tyckte personligen att det verkade uppenbart att Pool spenderat pengar oansvarigt med tanke på att man knappt har råd att sparka tränare nuförtiden. Uppenbarligen hade jag helt fel. Du har dock inte kommit med någon information om hur jag har tänkt fel. Förövrigt är jag väl insatt med att skuldsituationen i klubbarna uppstått för att ägarna belånat klubben, det behöver dock inte innebära att de inte spenderat oansvarigt med tanke på hur stor del av deras profit som går åt till att t.ex. betala ränta på lån.

Okok, saken är ju den att Liverpool netto inte har spenderat en krona sen säsongen 2007/2008, det kan väl knappast betraktas som oansvarigt? Nu har jag inte de exakta siffrorna på Liverpools ränteavbetalningar men jag har för mig att de ligger i storleksordningen £25-35m per år. Om Liverpool eller United spenderat säg £50m till totalt skulle det med en ränta på 8% ge en extra årsutgift på £4m. Saken är ju den att i t.ex. Uniteds fall spelar det ingen större roll om räntorna kostar £60m, £70m eller £75m om året, det är fortfarande en ohållbar situation eftersom klubbens vinst före spelartransfers ligger runt £50m eller så. Så även om United skulle spendera 0 spänn varje säsong skulle "klubben" gå med förlust. Dessutom är skulderna strukturerade så att PIK-lånen som har en ränta på 15% årligen inte kan betalas av förrän övriga skulder har betalats av. Från början (2005) var PIK-lånen typ £125m, nu lär de vara uppe runt £200m just eftersom de inte kan betalas av.

Liverpools problem är att H&G är skyldiga RBS typ £300m, lån som de nu krävs på. Med tanke på hur marknaden ser ut idag och hur inkompetent de betett sig vill ingen omfinansiera deras lån. Hicks försöker nu hitta finansiärer så att han kan köpa ut Gillette och driva klubben själv, RBS hotar med att ta över klubben och själva försöka hitta en köpare. Mitt i all denna cirkus finns det ingen som är särskilt sugen på att låna ut pengar till H&G så att de kan förstärka spelartruppen, vilket ju krävs för att Liverpool ska kunna kvalificera sig till CL och öka inkomsterna.
Citera
2010-10-03, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simme
Jaja lugna ner dig lite, rättade mig medan du skrev det där inlägget. Ta ett djupt andetag nu bossen.

Haha, jag är lugn : )
Citera
2010-10-03, 23:21
Medlem
Liverpool i div 2 nästa säsong? Just nu framstår sparkandet av Benitez som rena idiot beslutet, man undrar vem som tar över efter Hodgson? Med nuvarande resultat lär han inte sitta kvar ens fram till juluppehållet.
Citera
2010-10-03, 23:27
Medlem
jobbins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pjucko
Okok, saken är ju den att Liverpool netto inte har spenderat en krona sen säsongen 2007/2008, det kan väl knappast betraktas som oansvarigt? Nu har jag inte de exakta siffrorna på Liverpools ränteavbetalningar men jag har för mig att de ligger i storleksordningen £25-35m per år. Om Liverpool eller United spenderat säg £50m till totalt skulle det med en ränta på 8% ge en extra årsutgift på £4m. Saken är ju den att i t.ex. Uniteds fall spelar det ingen större roll om räntorna kostar £60m, £70m eller £75m om året, det är fortfarande en ohållbar situation eftersom klubbens vinst före spelartransfers ligger runt £50m eller så. Så även om United skulle spendera 0 spänn varje säsong skulle "klubben" gå med förlust. Dessutom är skulderna strukturerade så att PIK-lånen som har en ränta på 15% årligen inte kan betalas av förrän övriga skulder har betalats av. Från början (2005) var PIK-lånen typ £125m, nu lär de vara uppe runt £200m just eftersom de inte kan betalas av.

Liverpools problem är att H&G är skyldiga RBS typ £300m, lån som de nu krävs på. Med tanke på hur marknaden ser ut idag och hur inkompetent de betett sig vill ingen omfinansiera deras lån. Hicks försöker nu hitta finansiärer så att han kan köpa ut Gillette och driva klubben själv, RBS hotar med att ta över klubben och själva försöka hitta en köpare. Mitt i all denna cirkus finns det ingen som är särskilt sugen på att låna ut pengar till H&G så att de kan förstärka spelartruppen, vilket ju krävs för att Liverpool ska kunna kvalificera sig till CL och öka inkomsterna.

Aight, tack för redogörelsen. Sjuk röra en så anrik och stolt klubb som Liverpool hamnat i
Citera
2010-10-03, 23:28
Medlem
Nu kanske jag är något partisk men spontant känns det bara som att det är Chelsea själva som kan stoppa Chelsea att vinna PL i år igen. Har spelarna psyket att hålla den här höga nivån dom startat i säsongen ut vinner dom PL. Det underlättar givetvis att det hackar i maskineriet för dom största konkurrenterna men jag tror ändå inte att det kommer bli särskilt avgörande.

Det var ett jäkla snack om Chelseas påstådda lätta spelschema för ett tag sedan och att dom skulle börja tappa när matcherna blev tuffare. Studerar man och jämför tabellen med den största konkurrenten till att vinna liga, United, inser man att så inte är fallet. Chelsea har nu betat av två möten mot så kallade big four lag - United inga.

Chelsea har dessutom inlett säsongen mot lag som startat ligan starkt och ändå dominerat. Efter nästa match mot Villa har dom mött 7 av dom 9 högst placerade lagen i ligan - det högst placerade laget som United mött är Fulham som ligger 10a...

Så det ser onekligen ljust ut för Chelsea.
Citera
2010-10-03, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jobbin
Aight, tack för redogörelsen. Sjuk röra en så anrik och stolt klubb som Liverpool hamnat i

Jupp, anledningen till att United och Liverpool har hamnat i respektive röror är ju just för att de har många supportrar och välskött ekonomi, det gör ju att det är en skaplig affärsidé att låna en massa pengar och låta klubbens vinster betala av räntorna. På så sätt har man ju lyckats få klubben gratis! Skitsmart, och Premier League verkade inte ha några invändningar. "Fit and proper" my arse.
Citera
2010-10-03, 23:54
Medlem
TheBunks avatar
Hade hemskt gärna sett en annan utgång på Chelsea-Arsenal men fick iaf rätt om mina tankar om dagens matcher. Liverpool fick som väntat svårt mot Blackpool men tippade att dom skulle mäkta med 1-1 iaf, City slog Newcastle och Londonderbyt slutade 2-0 som jag tippade.

Ett reservbetonat Arsenal fick som väntat svårt mot Chelsea. Gunners har ett bra mittfält, Chelsea har ett bra lag. Orkar inte säga så mycket mer om den matchen, besviken på att man verkar ha sämsta fysteamet på denna jord, en snål manager och saknade skärpan framåt. Håller på Arsenal men detta lag är långt från det lag som fick mig att falla för Gunners som liten, med fantastiska spelare som Merson, Adams, Dixon, Limpar, Wright, Faxe mfl.

Angående diskussionen om ekonomi så rekommenderar jag Hyllmans blogg på fotbollskanalen. Kanske jobbigt att scrolla tillbaka till det men han har tagit upp olika klubbars ekonomi flera gånger. Tycker han redogjort tydligt hur svårt Chelsea kommer få att nå UEFA:s krav på att va självförsörjande. Förutom att man har för små intäkter generellt och framförallt inte alls samma matchdayintäkter som tex Arsenal så har man en åldersstigen spelartrupp som kostar mycket i lön och behöver förnyas framöver.
Citera
2010-10-03, 23:55
Medlem
FotbollsAnalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDeLa
Nu kanske jag är något partisk men spontant känns det bara som att det är Chelsea själva som kan stoppa Chelsea att vinna PL i år igen. Har spelarna psyket att hålla den här höga nivån dom startat i säsongen ut vinner dom PL. Det underlättar givetvis att det hackar i maskineriet för dom största konkurrenterna men jag tror ändå inte att det kommer bli särskilt avgörande.

Det var ett jäkla snack om Chelseas påstådda lätta spelschema för ett tag sedan och att dom skulle börja tappa när matcherna blev tuffare. Studerar man och jämför tabellen med den största konkurrenten till att vinna liga, United, inser man att så inte är fallet. Chelsea har nu betat av två möten mot så kallade big four lag - United inga.

Chelsea har dessutom inlett säsongen mot lag som startat ligan starkt och ändå dominerat. Efter nästa match mot Villa har dom mött 7 av dom 9 högst placerade lagen i ligan - det högst placerade laget som United mött är Fulham som ligger 10a...

Kan inget annat än hålla med dig, fast du har fel vid en punkt, Chelsea har inte mött två av "Big four"-lagen utan bara ett, Arsenal. Liverpool är trots att dom verkligen är värdelösa än så länge, ett "Big four"-lag.

Men när jag sitter och kollar in Chelsea's kommande matcher kan jag inget annat än en ligaseger förvänta mig, men man ska inte förvänta sig för mycket trots denna strålande inledning!

Är ganska säker på att City inte kommer avsluta som tvåa i tabellen, jag vet att United kommer ligga där och nosa Chelsea i röven i slutändan och Arsenal kommer (som vanligt) avsluta säsongen titellösa, möjligtvis att dom vinner cupen men ingen stor titel, dom är alldeles för ojämna helt enkelt, tror dom liksom förra året avslutar på tredjeplatsen. Fjärdeplatsen kniper City.

Ganska grymt för övrigt av Drogba att hålla i sin sjuka form mot Arsenal, 13 mål på 11 senaste mötena med Arsenal är sjuka siffror. Sen när Alex bjuder på sånna där kanoner njuter man bara, jävla tillslag den mannen har. Ramires gjorde sin första bra match i Chelsea också, dock inte jätteimponerande.
Senast redigerad av FotbollsAnalen 2010-10-03 kl. 23:57.
Citera
2010-10-04, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OscarDeLa

Chelsea ser onekligen starka ut.
Däremot är det väl ändå få som trodde att Chelsea skulle ha riktiga problem med något storlag när de är i form?
Det är ytterst svårt, om inte omöjligt att hålla i en sån där form hela säsongen ut.
Formsvacka/skadebekymmer kommer nästan säkerligen ske, frågan är bara när.
Sker det under ett hektiskt spelschema mot svårt motstånd så kan hela säsongen rasera.
Chelseas trupp är ju inte lika bred som förra året så om skadeproblem skulle ske under November (hektiskt schema för Chelsea) eller kanske under Januari när Drogba, Essien och Mikel (rätta mig om jag har fel) åker till ACN så skulle ni nog få det tufft.
Citera
2010-10-04, 00:07
Medlem
FotbollsAnalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyz
Chelsea ser onekligen starka ut.
Däremot är det väl ändå få som trodde att Chelsea skulle ha riktiga problem med något storlag när de är i form?
Det är ytterst svårt, om inte omöjligt att hålla i en sån där form hela säsongen ut.
Formsvacka/skadebekymmer kommer nästan säkerligen ske, frågan är bara när.
Sker det under ett hektiskt spelschema mot svårt motstånd så kan hela säsongen rasera.
Chelseas trupp är ju inte lika bred som förra året så om skadeproblem skulle ske under November (hektiskt schema för Chelsea) eller kanske under Januari när Drogba, Essien och Mikel (rätta mig om jag har fel) åker till ACN så skulle ni nog få det tufft.

Lägg till Kalou där också
Citera
2010-10-04, 00:19
Medlem
Aritzos avatar
Arsenal...Arsenal...
Jävla skämt!

Spelar man så mot Chelsea så borde man bara ha vunnit matchen.
Arsenal hade bäst möjligheter. Kunde göra mål men valde att göra 1 extra pass, 1 extra touch osv.
Dom borde träna på att skjuta utanför boxen. Arshavin gjorde det och de blev hur bra som helst.

Chamakh var inget vidare heller, han fick någon bra chans och sånna ska man sätta.

Chelsea utnjyttade sina chans riktigt bra.
Arsenal borde ha vunnit matchen!
Citera
2010-10-04, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FotbollsAnalen
Kan inget annat än hålla med dig, fast du har fel vid en punkt, Chelsea har inte mött två av "Big four"-lagen utan bara ett, Arsenal. Liverpool är trots att dom verkligen är värdelösa än så länge, ett "Big four"-lag.

Nej du har fel. Big four är för det första ett ganska löjligt uttryck men det är inte statiskt utan något dynamiskt. Bara för att man en gång tillhört den gruppen innebär det såklart inte att man är kvar där för alltid. Som utvecklingen ser ut nu har jag mycket svårt att se att Liverpool skulle passera Man C i ligan inom dom närmaste 5 åren. Man C är i toppen och kommer stanna där.

Citat:
Ursprungligen postat av Gyz

Ännu ett ACN? Du gjorde mig orolig ett litet tag. Som tur är kollade jag upp det lite närmre och nästa ACN hålls inte förens 2012 så vi kan pusta ut ett tag till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in