Citat:
artwood skrev
Också Nyheter24 följer upp sin fråga till Augustsson för tredje gången. A. svarar ungefär lika som till VI. N24 har också kontaktat UC-Malmö som ansvarar för klagomål mot åklagare. De säger sig vara maktlösa, då de inget kan göra så länge inte A. tar ett beslut.
Men det finns ju instanser ovanför A. som skulle kunna ingripa om dom fann skäl. Om inte annat borde man oroas av den allvarliga skada A. och IU ger rättssystemet.
Kvinna rättslös-gruppen säger att A. medvetet förhalar fram till sin pension senare i år. Då slipper han allt ansvar.
En helt bisarr situation.

Det som åklagare Ingela Sörgård säger:
Citat:
Hur kommer det sig att ni inte inlett förundersökning mot Augustsson?
- Vi avvaktar det beslut som skulle komma. Det har ju dröjt och förskjutits fram vecka för vecka vilket varit bekymmersamt, för när vi inte får något beslut kan vi inte göra någon överprövning av det, säger åklagare Ingela Sörgård, som ansvarar för ärendet, med en tung suck.
Men då kan han alltså undvika granskning från er genom att vägra fatta beslut?
- Det skulle man kunna säga att han gör, för det blir inte så meningsfullt att pröva ärendet då. Men kommer det inte inom ett par veckor är vi ju tvungna att göra nånting åt det i så fall. Det här blir ju ohållbart till slut.
Varje gång vi pratar med Augustsson säger han att ett beslut är nära förestående inom de närmaste dagarna.
- Ja, jag har talat med honom nästan varje vecka och då får jag intrycket av att beslut är nära förestående. Jag är inte hans överordnade, jag sitter bara i en mellanposition. Jag kan inte göra mycket mer än ställa samma fråga som du ställt innan. Jag kan inte påverka hans görande och låtande.
http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/...-om-valdtakten
Kristian Augustssons chef är överåklagare Björn Ericson på riksenheten för polismål i Malmö.