Resultat: Hälsning
Vila i frid
84,17%
2542 röster
R.I.P
15,83%
478 röster
2010-03-04, 18:12
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teknosolv
Ja precis, ca en fjärdedel av schaktet är försett med ej avklippta armeringsjärn som man kan klättra på. Stiger man längst ut på ett armeringsjärn så böjs det med all sannolikhet och man faller ner

Men...kommer man ända ner på något sätt o vad finns där?
Citera
2010-03-04, 18:15
Medlem
bill claytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roobbe
Tycker det är löjligt att hålla på att länka till de där inläggen. Även om det är jävligt dumt att klippa upp låset så är det knappast hans fel att 13-åringen är död, och att försöka hitta någon syndabock är bara löjligt.

13-åringen får skylla sig själv, han är ansvarig för sin egen död.

Ifall det var olåst när 13-åringen tog sig in i det utrymmet så är den som har brutit upp låset i allra högsta grad ansvarig för att 13-åringen dog.
Citera
2010-03-04, 18:23
Medlem
ErikJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkish
Jag tycker ni som skyller pojkens död på någon annan är helt dumma i huvudet. Om man resonerar som er kan man lika gärna låsa in alla under 18 år någonstans och slipa ner eggarna på alla vassa föremål och sätta mjuka kuddar på allt som är hårt.

Jävligt sorgligt ändå måste jag säga. Klart man som en 13 åring vill ha lite spänning i livet men ger man sig in på såna saker för man tyvärr ta konsekvenserna om något går snett.

R.I.P

Men om någon har satt dit ett hänglås finns det oftast en anledning till det. Dessutom är det troligen den personens "mark" vilket innebär att man dels är på obehörig mark utan tillstånd samt att man klippt upp någon annan persons lås utan att återgälda saken innan man går därifrån.

Hade personen som gjorde olagligt intrång satt tillbaka ett likadant lås efter (fanns ju en anledning till att låset satt där) så hade troligen inte denna tragiska olycka skett. Så hur kan du säga att man är dum i huvudet för att man anser att den som utan tillstånd tagit sig in på obehörig mark och brytit upp ett låst inte ska bära något som helst ansvar? Det skulle jag gärna vilja ha svar på...??
Citera
2010-03-04, 18:24
Medlem
Det jag funderar på, är hur man faktiskt lyckades hitta kroppen i det lilla schaktet. Hur tog sig polisens insatta ned dit ned, de lär ju knappast ha klättrat på järnen på väggen? På bilderna ser det dessutom ut som att man inte kan se hela vägen ned, även om man nu skulle lysa med starka ficklampor.

Sedan kan man ju fråga sig hur bottnen faktiskt ser ut. Finns det flera gångar där nere eller är det bara ett tomt "rum"? Detta kanske redan har nämnts tidigare i tråden, vad vet jag.
Citera
2010-03-04, 18:24
Medlem
looolsis avatar
Min teori, någon nämnde att han hade setts på highlights för att köpa sprayburkar innan.

Killen 13 år skulle ner dra sina "tags" på något ställe där ingen annan gjort det, sen vid ett annat tillfälle ta med sina kompisar och visa vad han gjort. Men han lyckades aldrig komma så långt. Oavsett är det sjukt tragiskt.

R.I.P
Citera
2010-03-04, 18:29
Medlem
saprofyt.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teknosolv
Ja precis, ca en fjärdedel av schaktet är försett med ej avklippta armeringsjärn som man kan klättra på. Stiger man längst ut på ett armeringsjärn så böjs det med all sannolikhet och man faller ner

Hur fan vågar du stå på en sådan som den på bilden? Jag hade inte gjort det för hur mycket pengar som helst. Och tror du att det var en sådan Gabriel stod på? Var det det där schaktet han föll ned i?
Citera
2010-03-04, 18:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av looolsi
Min teori, någon nämnde att han hade setts på highlights för att köpa sprayburkar innan.

Han var i och för sig medlem i Highlights-fansida på Facebook, så att han hade ett par kannor och drog ett par tags här och var är inte alls omöjligt... men att han skulle ha gjort det där och då. Nja...
Citera
2010-03-04, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av saprofyt.
Hur fan vågar du stå på en sådan som den på bilden? Jag hade inte gjort det för hur mycket pengar som helst. Och tror du att det var en sådan Gabriel stod på? Var det det där schaktet han föll ned i?

Det är schaktet, ja. Finns flertalet bilder i tråden...
Citera
2010-03-04, 18:31
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkish
Jag tycker ni som skyller pojkens död på någon annan är helt dumma i huvudet. Om man resonerar som er kan man lika gärna låsa in alla under 18 år någonstans och slipa ner eggarna på alla vassa föremål och sätta mjuka kuddar på allt som är hårt.

Jävligt sorgligt ändå måste jag säga. Klart man som en 13 åring vill ha lite spänning i livet men ger man sig in på såna saker för man tyvärr ta konsekvenserna om något går snett.

R.I.P

Var någonstans går gränsen för var vuxna har ansvar för minderåriga slut tycker du?
10, 11, 12?
O hur dum får man som vuxen vara utan att straffas för det?

Grabben gjorde ett ödesstigern felval, inte tu tal om saken men det är liksom det som är lite meningen att man som yngre tonåring ska göra, utan att för den skull dö för det....

Jag tycker definitivt att tillbomningen av en så pass farlig o tydligen populär plats var under all kritik.
Har någon dessutom lämnat den vidöppen är det nästan så korkat så man borde få plats på ett gruppboende....men vad vet jag, den som klippte låset kanske inte är mycket äldre själv.
Citera
2010-03-04, 18:34
Medlem
Infernuss avatar
Vad är det folk inte förstår? DET STOD ÖPPET...Det satt inget lås på grinden, det har inte gjort det på ett bra tag...Men det kan inte myndigheterna säga då det skulle vara deras fel isåfall...
Citera
2010-03-04, 18:37
Medlem
henkishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ErikJ
Men om någon har satt dit ett hänglås finns det oftast en anledning till det. Dessutom är det troligen den personens "mark" vilket innebär att man dels är på obehörig mark utan tillstånd samt att man klippt upp någon annan persons lås utan att återgälda saken innan man går därifrån.

Hade personen som gjorde olagligt intrång satt tillbaka ett likadant lås efter (fanns ju en anledning till att låset satt där) så hade troligen inte denna tragiska olycka skett. Så hur kan du säga att man är dum i huvudet för att man anser att den som utan tillstånd tagit sig in på obehörig mark och brytit upp ett låst inte ska bära något som helst ansvar? Det skulle jag gärna vilja ha svar på...??
Det finns alltid en anledning till allt. Men det som hände det hände och det är pojkens val att gå ner i tunnelsystemet öht. Jag säger inte att den som klippte upp låset gjorde rätt jag säger bara att det inte är hans ansvar att ungen dog. Man är inte helt dum i huvudet när man är 13 år. Man förstår saker och de flesta 13 åringar har till viss del utvecklat något som kallas sunt förnuft. Visst det är säkert roligt och spännande att ge sig ner i tunnlarna och jag ser inget fel med de men då får man även vara beredd på konsekvenserna och det är inte direkt ofta sånt här händer och jag kan lova dig att han inte var den första ungdomen att springa i tunnlarna i Stockholm.
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Var någonstans går gränsen för var vuxna har ansvar för minderåriga slut tycker du?
10, 11, 12?
O hur dum får man som vuxen vara utan att straffas för det?

Grabben gjorde ett ödesstigern felval, inte tu tal om saken men det är liksom det som är lite meningen att man som yngre tonåring ska göra, utan att för den skull dö för det....

Jag tycker definitivt att tillbomningen av en så pass farlig o tydligen populär plats var under all kritik.
Har någon dessutom lämnat den vidöppen är det nästan så korkat så man borde få plats på ett gruppboende....men vad vet jag, den som klippte låset kanske inte är mycket äldre själv.
Ansvar har äldre tills man fyller 18 på så sett men det betyder inte att alla under 18 är dumma i huvudet. som 13 år förstår man vad man håller på med. Tyvärr händer såna här saker men det är livets gång och klart det är tråkigt men det var grabbens val att ge sig ner där.

I Sverige är allt så jävla skyddat och så fort någon råkar illa ut är det någon annans fel.
Senast redigerad av henkish 2010-03-04 kl. 18:40.
Citera
2010-03-04, 18:38
Medlem
magers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infernus
Vad är det folk inte förstår? DET STOD ÖPPET...Det satt inget lås på grinden, det har inte gjort det på ett bra tag...Men det kan inte myndigheterna säga då det skulle vara deras fel isåfall...
Det var en quote tidigare från någon på forumet som sa att dom just varit och klippt låset.. tror posten var från december 09, det är därför folk pratar om klippta lås hit och dit
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in