2010-03-04, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
Det är många diskussioner om bibeln, koranen o.s.v. Men det skulle kanske vara mer givande att skippa snacket om sagoböckerna och allt det, och istället diskutera enbart om det finns något mer än det livet vi lever just nu, utan att blanda in religionerna (jag är medveten om att forumet heter "Religion", men det känns ändå som rätt forum). För livet och världen är ändå ett mysterium.

Så vad tycker ni talar för och emot att det finns något mer?

Inte kanske beroende på vad som står i Bibeln, Koranen eller i ngn annan "helig" text...men visst tror jag att det finns så oändligt mkt mer än det vi har nu.
Citera
2010-03-04, 15:00
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukpudding
jo det är klart, det handlar ju om hur man tolkar upplevelsen.

jag ser det som att kropp och själ/ande är ihopkopplade till en enhet som skiljs åt när kroppen dör.

om forskarna skulle kunna bygga en kropp av atomer så den blir helt riktig så tror jag ändå inte den skulle bli levande just för att det bara är en kropp.
Ja, det är ju skillnad på en levande kropp och en död kropp, även om atomerna är desamma. Är det själva livet som du kallar för själen? Eller medvetenheten? Men den är, såvitt vi kan bedömma, bara en konsekvens av hjärnans aktivitet. Upphör hjärnaktiviteten så upphör rimligen upplevelsen också.
Citera
2010-03-04, 22:51
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rootswaller
det märks att du inte lyssnat på biologilektionerna i skolan vart vill du komma med denna hypotes, att det krävs magi från gud för att något ska kunna leva?

ja, det krävs Guds hand för att en levande varelse ska kunna tillverkas. (jag räknar inte fortplantning förstås)

de bästa forskarna kan inte ens skapa den enklaste levande organism, typ amöba

anmäl dig gärna till en bibelskola så kan du sitta och lyssna där på lektionerna http://www.bibelskola.nu/
Citera
2010-03-04, 23:03
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Ja, det är ju skillnad på en levande kropp och en död kropp, även om atomerna är desamma. Är det själva livet som du kallar för själen? Eller medvetenheten? Men den är, såvitt vi kan bedömma, bara en konsekvens av hjärnans aktivitet. Upphör hjärnaktiviteten så upphör rimligen upplevelsen också.

det är ju ganska abstrakt när man talar om själen. bibeln talar om att vi har kropp, själ och ande. skillnaden på själ och ande har jag lite svårt att definiera, men jag har fått för mig att vår ande har att göra med vår moral och att vår gudstro finns i vår ande.

en kropp kan inte leva utan utan själen (jag ser det som att kropp och själ kan skiljas åt alltså) och som jag skrev ovan så kan skickliga forskare inte tillverka ett levande djur eller en människa. även om dom gör helt rätt så blir det "bara" en kropp.
Citera
2010-03-04, 23:08
Medlem
Citat:
ja, det krävs Guds hand för att en levande varelse ska kunna tillverkas. (jag räknar inte fortplantning förstås)

de bästa forskarna kan inte ens skapa den enklaste levande organism, typ amöba
Men de är på god väg:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7203186.stm
Citera
2010-03-04, 23:09
Medlem
kmers avatar
Citat:
det är ju ganska abstrakt när man talar om själen. bibeln talar om att vi har kropp, själ och ande. skillnaden på själ och ande har jag lite svårt att definiera, men jag har fått för mig att vår ande har att göra med vår moral och att vår gudstro finns i vår ande.

en kropp kan inte leva utan utan själen (jag ser det som att kropp och själ kan skiljas åt alltså) och som jag skrev ovan så kan skickliga forskare inte tillverka ett levande djur eller en människa. även om dom gör helt rätt så blir det "bara" en kropp.
Men det du säger har fortfarande inga belägg. Du kan se det på det viset hur mycket du vill, men det enda vi har belägg för är att vi har en hjärna, och att vi inte kan ha ett medvetande utan den.
Citera
2010-03-05, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
Det är många diskussioner om bibeln, koranen o.s.v. Men det skulle kanske vara mer givande att skippa snacket om sagoböckerna och allt det, och istället diskutera enbart om det finns något mer än det livet vi lever just nu, utan att blanda in religionerna (jag är medveten om att forumet heter "Religion", men det känns ändå som rätt forum). För livet och världen är ändå ett mysterium.

Så vad tycker ni talar för och emot att det finns något mer?

OKej,ska inte blanda in religion men,tänk själv min vän,med ditt sunda förnuft, Varför har en bil,hus,flygplan, etc etc en skapare(människa) men när det kommer till människan själv så har den ingen skapare??Vi skapade bilen,flygplanet etc etc,men vfr har ingen skapat oss?låter bara dumt tkr jag
Citera
2010-03-05, 05:05
Medlem
wwtfsmds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningen1431
OKej,ska inte blanda in religion men,tänk själv min vän,med ditt sunda förnuft, Varför har en bil,hus,flygplan, etc etc en skapare(människa) men när det kommer till människan själv så har den ingen skapare??Vi skapade bilen,flygplanet etc etc,men vfr har ingen skapat oss?låter bara dumt tkr jag

Självklart låter det dumt om man aldrig stött på naturliga processer såsom evolution förut. Precis på samma sätt som en grottmänniska som såg en TV-apparat för första gången skulle tro att den var en magisk låda med små gubbar i.
Citera
2010-03-05, 08:07
Medlem
kmers avatar
Citat:
Skillnaden, som jag ofta har påpekat, är att de saker du tar upp inte förökar sig med variation (eller öht). En människa (och alla andra organismer) förökar sig med variation och utsätts för ett selektivt tryck, vilket leder till att de förändras över tid. Det är så utveckling sker hos biologiska organismer.
Citera
2010-03-05, 14:43
Medlem
Citat:
vad förvånad du kommer bli när du står inför Jesus på domedagen.

Håll dej till ämnet, sluta prata om Gud och bibeln och jesus och allt. Alla andra trådar handlar om det, vi kan i alla fall ha en tråd som inte handlar om sagoböcker. Livet och världen är ett betydligt större mysterium än några gamla böcker.

Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Inte kanske beroende på vad som står i Bibeln, Koranen eller i ngn annan "helig" text...men visst tror jag att det finns så oändligt mkt mer än det vi har nu.

Det är delvis sådana som du jag ville rikta denna tråden till, sådana som inte tror på sagoböcker men ändå tror på något.

Citat:
Ursprungligen postat av wwtfsmd
Det som folk tror talar för är instinkten och önskan om att det finns något mer bortom detta.

Självklart är detta inte giltiga argument(men det vet inte dom) och via den vetenskap vi idag accepterar finns det inget som tyder på att medvetandet(hjärnan) överlever utanför det fysiska. Men allt är möjligt, dock behövs lite indikationer på att detta kan ske innan man bör börja tro på det.

Det är inget riktigt bevis nej, absolut inte. Men det är lika mycket önsketänkande att säga att det inte finns som att det finns.

Förmodligen är det en slump, men det är ändå en ganska så stor sak att ta till sig. Visst man kan rationalisera det, och förmodligen blir vi bara maskmat, nästan allt om man ska rationalisera det pekar på det. Men ändå, du har aldrig reflekterat över vilken extremt stor slump det är att just ditt medvetande finns just här, just nu i just denna kropp. Om inte din mamma och pappa hade lekt just den natten med varandra, hade det betytt att ditt medvetande aldrig hade funnits och aldrig skulle ha blivit till någonsin? Medvetandet är ju ändå unikt, så även om det födds miljarder å åter miljarder, så är det ändå en extrem slump att just du finns, för du kommer aldrig att finnas igen (om man nu inte tro på själavandring) oavsett hur många miljarder människor det än är som födds, du är unik!

Så om ditt medvetande bara en slump och en följd av kemikalier i hjärnan, borde inte ditt medvetande kunna återuppstå då?

Man kan klona levande ting o.s.v, men av vad jag vet så kan inte klona medvetande. Men som sagt det här bevisar inget, det påstår jag absolut inte. Men det är ändå värt att reflektera över.

Vad som skulle kunna bevisa det är dessa nära döden upplevelser och att folk ser spöken och dylik, men där är det frågan om vad som är inbillning och vad som inte är det, och hur ska man kunna bevisa det? Som jag sa tidigare så skulle NDU få mer trovärdighet om mer ateister skulle ha dem.
Senast redigerad av HenrikE 2010-03-05 kl. 15:15.
Citera
2010-03-05, 15:02
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:

Mina föräldrar skapade mig naturligtvis, frågan bör kanske snarare vara hur de fick förmågan att skapa människor.

Svaret på den frågan är att alla levande organimer har sätt att reproducera sig, från celler som delar sig till människor, den förmågan har varit en förutsättning för den processen som gjort att självreproducerande molekyler kunnat utvecklas till avancerade djur och är på så sätt nedärvd hela vägen från dessa molekyler till oss.
Citera
2010-03-05, 15:09
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus

Jag tycker det vi har nu är så stort och fantastiskt att jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna vara mer än så.

Vad kan vara mer fantastiskt än att vara resultatet av en lång process vari självreproducerande molekyler utvecklats till tänkande, kännande, näst intill omöjligt avancerade kluster av levande celler som bor bekvämt på ett gruskorn i rymdens enorma vidder av tomhet, livsfarlig strålning, supernovor, extrema temperaturer etc, jag tycker det är helt obegripligt otroligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in