Citat:
Ursprungligen postat av mjukpudding
vad förvånad du kommer bli när du står inför Jesus på domedagen.
Håll dej till ämnet, sluta prata om Gud och bibeln och jesus och allt. Alla andra trådar handlar om det, vi kan i alla fall ha en tråd som inte handlar om sagoböcker. Livet och världen är ett betydligt större mysterium än några gamla böcker.
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Inte kanske beroende på vad som står i Bibeln, Koranen eller i ngn annan "helig" text...men visst tror jag att det finns så oändligt mkt mer än det vi har nu.
Det är delvis sådana som du jag ville rikta denna tråden till, sådana som inte tror på sagoböcker men ändå tror på något.
Citat:
Ursprungligen postat av wwtfsmd
Det som folk tror talar för är instinkten och önskan om att det finns något mer bortom detta.
Självklart är detta inte giltiga argument(men det vet inte dom) och via den vetenskap vi idag accepterar finns det inget som tyder på att medvetandet(hjärnan) överlever utanför det fysiska. Men allt är möjligt, dock behövs lite indikationer på att detta kan ske innan man bör börja tro på det.
Det är inget riktigt bevis nej, absolut inte. Men det är lika mycket önsketänkande att säga att det inte finns som att det finns.
Förmodligen är det en slump, men det är ändå en ganska så stor sak att ta till sig. Visst man kan rationalisera det, och förmodligen blir vi bara maskmat, nästan allt om man ska rationalisera det pekar på det. Men ändå, du har aldrig reflekterat över vilken extremt stor slump det är att just ditt medvetande finns just här, just nu i just denna kropp. Om inte din mamma och pappa hade lekt just den natten med varandra, hade det betytt att ditt medvetande aldrig hade funnits och aldrig skulle ha blivit till någonsin? Medvetandet är ju ändå unikt, så även om det födds miljarder å åter miljarder, så är det ändå en extrem slump att just du finns, för du kommer aldrig att finnas igen (om man nu inte tro på själavandring) oavsett hur många miljarder människor det än är som födds, du är unik!
Så om ditt medvetande bara en slump och en följd av kemikalier i hjärnan, borde inte ditt medvetande kunna återuppstå då?
Man kan klona levande ting o.s.v, men av vad jag vet så kan inte klona medvetande. Men som sagt det här bevisar inget, det påstår jag absolut inte. Men det är ändå värt att reflektera över.
Vad som skulle kunna bevisa det är dessa nära döden upplevelser och att folk ser spöken och dylik, men där är det frågan om vad som är inbillning och vad som inte är det, och hur ska man kunna bevisa det? Som jag sa tidigare så skulle NDU få mer trovärdighet om mer ateister skulle ha dem.