HenrikE
Citat:
Vem har sagt att jag riktar mej till religiösa, man kan faktiskt tro utan att vara religiös. Sen var är det jag bemöter någon respektlöst?
Att vända sig i en TS och skriva om folks sagor, är inte speciellt smart drag. Det är ju ändå troligtvis mest religiösa som finns här och disktuerar. Och det är som att ge en spark i magen och sen fråga 'vill du ha kaffe?' ungefär. Jag efterlyser bara lite vanligt vett och etikett, varken mer eller mindre.
Citat:
Jag kan annars förstå din filosofiska ståndpunkt om vad som talar för att det finns ett "liv" efter detta, även om inte det övertygar mej på något sätt.
Fast du frågade väl vad vi andra tror? Då säger vi ju det, handlar inte om att du ska övertygas om det, utan vi är artiga och svarar på det du frågar helt enkelt.
Citat:
Jag tycker den unika känslan som alla har, plus då man tänker över den enorma slumpen som har gjort att man har födds öht, och just här, just nu o.s.v. Det är förmodligen inget annat än en slump och den unika känslan räcker inte som bevis för för livet efter döden, men det är ändå sånt som får en att reflektera över det.
Bra beskrivet, så kan det kännas, jag har haft liknande tankar därför kan jag relatera till det du skriver här.
Citat:
Mer handgripliga bevis, är ju exempelvis nära döden upplevelserna som vissa människor har. Men jag ställer mej väldigt skeptisk till dem, jag vill först se att några riktigt ateister får en sådan upplevelse för jag ska kunna se dem som trovärdiga. Så länge det bara är religiösa och barn som har dem så har de noll trovärdighet hos mej.
Du menar du har inget förtroende för religiösa, bara för ateister? Jag vet inget om sånt där heller, har aldrig upplevt sånt. Bara när det vid ett par tillfällen har känts som om livet skulle ta slut, en gång t.ex. när jag höll på att bli överkörd och livet fladdrade förbi i bilder på ett par sekunder, men det är ju knappast samma sak som 'nära döden upplevelser' som du här kanske tänker på.
Citat:
Sen nämnde någon spöken, och det är ju många som ser det (och inte bara fanatiker utan alla slags människor) även jag aldrig själv har gjort det. Men jag känner folk som jag litar på som har sett det. Men jag vet inte, förmodligen är det bara hjärnspöken.
Jag vet också människor som ser 'det som inte syns' men ändå finns. Jag tror ju på att det finns sånt som vi inte kan förnimma med våra sinnen, eller som inte alla är givna att få se helt enkelt. Här kan jag se det som man 'skonas' från att se ting. Av någon anledning.
Citat:
Sen har vi världens uppkomst, som är ett mysterium i sig. Dock så förflyttar man bara frågan om man använder sig av skaparen som förklaring på det, men vem har sagt att det behöver vara en skapare?
Ja det är något mycket stort så klart, verkligen hårdvaluta. Och mäktigt, för hade inte detta 'mysterium' skett så hade inget av allt det som vi tar för givet funnits. Det typen av tankar är mer än mäktiga, de är lite skrämmande, lockande ja det finns många olika olika tankar som kan dyka upp i samband med det.