Citat:
Ursprungligen postat av wwtfsmd
Denna slutsatsen är för mig helt förbryllande. Håller helt med om att en specifik persons medvetande är hiskeligt komplext, men hur kan detta vara någonting som talar för att det kan skapas igen med precis samma egenskaper och innehåll? Inversen tycker jag stämmer bättre.
Allt som är en slump bör kunna ske igen, är inte det en ganska så rimlig utgångspunkt? Med tanke på ditt exempel längre ner, så om vi lever i all evighet, så bör vi inte för eller senare sitta här och prata igen?
Om du kastar en tärning, och det blir en 3:a, så är det en slump, om du fortsätter kasta den så bör det för eller senare bli 3 igen.
Jag mest filosoferar lite, men en poäng är att om vi lever flera gånger så betyder inte det nödvändigtvis att det behöver bero på något övernaturligt, utan det kan finnas en vetenskaplig förklaring ifall vi lever flera gånger, så som denna.
Citat:
Ursprungligen postat av wwtfsmd
NDU är ett tillstånd då hjärnan lider av syrebrist p.g.a låg blodtillförsel. Detta tillstånd kan induceras artificiellt och personen får då precis samma upplevelser som vanliga NDUs. Det finns ingenting som talar för att detta på något vis är en portal till "andra sidan" eller whatever. Detta är väl dokumenterat fenomen och visar ännu en gång att våra sinnen och vår intuition är otillräckliga, i många fall, att bedöma verkligheten.
Jag tror du har missat att även klinisk döda människor har haft de upplevelserna under tiden de var klinisk döda. Den enda förklaringen till det är att hjärnan kan ha aktivitet trots att den enligt våra maskiner i dagens läge inte visar det, eller så hittar de bara på.
Bara för man kan ha de upplevelserna i andra lägen så bevisar inte det att de upplevelserna är fake, det kanske antyder lite grann på att det är fake, men det bevisar absolut inte det.