2010-03-05, 15:23
Medlem
wwtfsmds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
text unik!

Så om ditt medvetande bara en slump och en följd av kemikalier i hjärnan, borde inte ditt medvetande kunna återuppstå då?

Denna slutsatsen är för mig helt förbryllande. Håller helt med om att en specifik persons medvetande är hiskeligt komplext, men hur kan detta vara någonting som talar för att det kan skapas igen med precis samma egenskaper och innehåll? Inversen tycker jag stämmer bättre.

En sak som kan vara förvirrande är att försöka bestämma sannolikhet post hoc, dvs efter faktum. Sannolikheten att en händelse har skett efter händelsen redan skett är alltid 1, men ska man försöka analysera sannolikhet innan faktum går denna sannolikhet snabbt mot 1 på oändligheten beroende på hur långt tillbaka man vill gå. Jag prenumererar på den antropiska principen som säger ungefär "om alla omständigheter som gjorde att vi nu sitter här och pratar inte skulle infallit så skulle vi inte sitta här och prata om det".

Citat:
Man kan klona levande ting o.s.v, men av vad jag vet så kan inte klona medvetande. Men som sagt det här bevisar inget, det påstår jag absolut inte. Men det är ändå värt att reflektera över.

Vad som skulle kunna bevisa det är dessa nära döden upplevelser och att folk ser spöken och dylik, men där är det frågan om vad som är inbillning och vad som inte är det, och hur ska man kunna bevisa det? Som jag sa tidigare så skulle NDU få mer trovärdighet om mer ateister skulle ha dem.

NDU är ett tillstånd då hjärnan lider av syrebrist p.g.a låg blodtillförsel. Detta tillstånd kan induceras artificiellt och personen får då precis samma upplevelser som vanliga NDUs. Det finns ingenting som talar för att detta på något vis är en portal till "andra sidan" eller whatever. Detta är väl dokumenterat fenomen och visar ännu en gång att våra sinnen och vår intuition är otillräckliga, i många fall, att bedöma verkligheten.
Senast redigerad av wwtfsmd 2010-03-05 kl. 15:44.
Citera
2010-03-05, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwtfsmd
Denna slutsatsen är för mig helt förbryllande. Håller helt med om att en specifik persons medvetande är hiskeligt komplext, men hur kan detta vara någonting som talar för att det kan skapas igen med precis samma egenskaper och innehåll? Inversen tycker jag stämmer bättre.

Allt som är en slump bör kunna ske igen, är inte det en ganska så rimlig utgångspunkt? Med tanke på ditt exempel längre ner, så om vi lever i all evighet, så bör vi inte för eller senare sitta här och prata igen?

Om du kastar en tärning, och det blir en 3:a, så är det en slump, om du fortsätter kasta den så bör det för eller senare bli 3 igen.

Jag mest filosoferar lite, men en poäng är att om vi lever flera gånger så betyder inte det nödvändigtvis att det behöver bero på något övernaturligt, utan det kan finnas en vetenskaplig förklaring ifall vi lever flera gånger, så som denna.

Citat:
Ursprungligen postat av wwtfsmd
NDU är ett tillstånd då hjärnan lider av syrebrist p.g.a låg blodtillförsel. Detta tillstånd kan induceras artificiellt och personen får då precis samma upplevelser som vanliga NDUs. Det finns ingenting som talar för att detta på något vis är en portal till "andra sidan" eller whatever. Detta är väl dokumenterat fenomen och visar ännu en gång att våra sinnen och vår intuition är otillräckliga, i många fall, att bedöma verkligheten.

Jag tror du har missat att även klinisk döda människor har haft de upplevelserna under tiden de var klinisk döda. Den enda förklaringen till det är att hjärnan kan ha aktivitet trots att den enligt våra maskiner i dagens läge inte visar det, eller så hittar de bara på.

Bara för man kan ha de upplevelserna i andra lägen så bevisar inte det att de upplevelserna är fake, det kanske antyder lite grann på att det är fake, men det bevisar absolut inte det.
Senast redigerad av HenrikE 2010-03-05 kl. 16:36.
Citera
2010-03-05, 16:43
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:

Jag tror du har missat att även klinisk döda människor har haft de upplevelserna under tiden de var klinisk döda. Den enda förklaringen till det är att hjärnan kan ha aktivitet trots att den enligt våra maskiner i dagens läge inte visar det, eller så hittar de bara på.

Hur kan man veta att upplevelserna ägde rum när de var kliniskt döda och inte alldeles före eller efter?
Citera
2010-03-05, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz
Hur kan man veta att upplevelserna ägde rum när de var kliniskt döda och inte alldeles före eller efter?

Jag vill poängtera att jag fortfarande inte riktigt tror på på dessa NDU, mycket för det är redan religiösa som har haft dem. Men de har bland annat hört samtal som läkarna hade under själva tiden de opererade och patienten var klinisk död.

Men det är kanske påhittat, vad vet jag. Jag var inte där.
Citera
2010-03-07, 13:19
Medlem
Jag skulle vilja ha ett svar på detta då jag är nyfiken.

För utveckla frågan lite, var kommer JAGET ifrån? Om vi säger att det beror på en kemiblandning i hjärnan, så måste det ju vara en väldigt specifik kemiblandning som gör mej till mej, den borde ju dels kunna kopieras men den borde ju också vara väldigt känslig. En liten smäll på huvudet och jag borde bli en helt annan person. Varför blir jag inte det?

Hjärnan genomgår förändringar hela tiden, man blir smartare och ibland dummare med åren, man kan förändras på alla sätt och vis, man kan till och med operera i hjärnan så dens personlighet förändras, kanske inte så vanligt nuförtiden dock.

Men hur mycket man än förändras på ytan, så förblir du du innerst inne, även om du för andra personer kan uppfattas som en helt ny person. Så vad kommer JAG känslan ifrån? Om den sitter i hjärnan, vart någonstans? Å varför kan man inte ändra på den så det blir en ny persons upplevelser? Säger inte att det behöver finnas en övernaturlig förklaring, utan jag är intresserad av frågan oavsett svaret.
Citera
2010-03-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz
Jag tycker det vi har nu är så stort och fantastiskt att jag har svårt att tänka mig att det skulle kunna vara mer än så.

Vad kan vara mer fantastiskt än att vara resultatet av en lång process vari självreproducerande molekyler utvecklats till tänkande, kännande, näst intill omöjligt avancerade kluster av levande celler som bor bekvämt på ett gruskorn i rymdens enorma vidder av tomhet, livsfarlig strålning, supernovor, extrema temperaturer etc, jag tycker det är helt obegripligt otroligt.

Håller med dig!
Och jag tycker det är alldeles för otroligt för att livet bara ska ta slut en dag. För vissa tidigare än för andra. Det är för mkt i (det vardagliga) livet som pekar på att saker och ting sker med mening.
För många "underliga" "sammanträffanden"...för mkt kapacitet utöver det "jordiska" som människosinnet har.
Citera
2010-03-07, 22:37
Medlem
Citat:
Jag vill poängtera att jag fortfarande inte riktigt tror på på dessa NDU, mycket för det är redan religiösa som har haft dem. Men de har bland annat hört samtal som läkarna hade under själva tiden de opererade och patienten var klinisk död.

Men det är kanske påhittat, vad vet jag. Jag var inte där.

Det finns många barn som berättat om ndu och tidigare liv. Och de har inte hunnit bli religiösa.
Citera
2010-03-07, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Det finns många barn som berättat om ndu och tidigare liv. Och de har inte hunnit bli religiösa.
Många barn tror även på tomten och tandfén...
Citera
2010-03-07, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Många barn tror även på tomten och tandfén...

Jaså?
Det är mkt möjligt.
Jag antar att du inte läst så mkt om ämnet.
Citera
2010-03-07, 23:50
Medlem
Citat:
Jaså?
Det är mkt möjligt.
Jag antar att du inte läst så mkt om ämnet.
Letar man efter tecken tillräckligt länge hittar man det förr eller senare oavsett hur pass övertygande de egentligen är. Barn har väldigt livlig fantasi...
Citera
2010-03-07, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Letar man efter tecken tillräckligt länge hittar man det förr eller senare oavsett hur pass övertygande de egentligen är. Barn har väldigt livlig fantasi...

Jo jag tror att de som forskar i ämnet vet att barn har livlig fantasi.
Det är därför allting kollas ordentligt.
Citera
2010-03-08, 00:48
Medlem
Citat:
Jo jag tror att de som forskar i ämnet vet att barn har livlig fantasi.
Det är därför allting kollas ordentligt.

Hur har de då kontrollerat uppgifterna? Barn har tyvärr ingen trovärdighet.

Det mest anmärkingsvärda jag har läst angående barn är att de har kunnat säga vad deras föräldrar gjorde i det andra rummet, men det kan lätt förklaras med att de känner sina föräldrar och de vet hur de beter sig vid stress, eller bara en lyckosam gissning. Jag har också haft "sann" drömmar.

Sen är jag inte bara ute efter att "neutrala" personer ska ha haft de här upplevelserna utan en riktig ateist.

Jag vet att det finns dem som påstår sig ha varit ateist innan denna upplevelse, finns några klipp på youtube för de som är intresserade. Men då man lyssnar på dem så blir det alldeles uppenbart att de inte var ateist innan och de bara bullshitar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in