Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
Om nu detta skulle vara kopplad till JAGET, borde inte skador där framkalla en ny person istället för bara minnesluckor? Så jag tycker snarare hans bevis motbevisar han, eftersom det trots skador där han säger JAGET finns så förblir personen samma person. Då är ju allvarliga fall av dissociativ identitetsstörning ett mycket bättre exempel, men även där kan man ifrågasätta vad det är som egentligen händer? Är det verkligen en ny person som kommer fram, är det inte bara en personlighetsändring ihop med i vissa fall en minneslucka.
Fast neurologiska skador kan förändra självmedvetenheten samt personligheten. En person med grava hjärnskador och som bara stirra tom har högst sannolikt mycket låg självmedvetenhet. Skador på frontalloberna kan t.ex. förändra ens personlighet etc.
Citat:
Så om det är evolutionärt fördelaktig att ha ett självmedvetande p.g.a att vi har nytta av att minnas, borde det inte då vara minnena som är intakta istället för JAG-känslan? Men det är ju tvärtom, du tappar ju mycket lättare minnet och blandar ihop minnena och förlorar olika förmågor o.s.v. än vad du tappar ditt självmedvetande.
Men JAG-medvetande är ju själva utgångspunkten för minnet, eller hur? Det skapar själva navet för kontexten.
Citat:
Menar du att man inte skulle se ur bådas ögon utan fortfarande bara "sina"
Fast då man dör, så raderas väl minnena? Å varför skulle minnena behöva raderas? Det jag menar är att exakt samma neurologisk process borde ju kunna uppstå i vilken kropp som helst.
Fast då man dör, så raderas väl minnena? Å varför skulle minnena behöva raderas? Det jag menar är att exakt samma neurologisk process borde ju kunna uppstå i vilken kropp som helst.
Vad jag menar är, lika lite som om du klonar dig som om du kopierar in ditt medvetande i något, så upplever du enbart världen ur just ditt perspektiv. Efterson detta "Du" är bundet till något specifikt.
Exakt samma process ja, men inte exakt samma material. Så någon gång kan det finnas någon som upplever världen på samma sätt som du, men det kommer du inte vara medveten om.