2010-03-15, 21:39
Medlem
Varangians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
Om nu detta skulle vara kopplad till JAGET, borde inte skador där framkalla en ny person istället för bara minnesluckor? Så jag tycker snarare hans bevis motbevisar han, eftersom det trots skador där han säger JAGET finns så förblir personen samma person. Då är ju allvarliga fall av dissociativ identitetsstörning ett mycket bättre exempel, men även där kan man ifrågasätta vad det är som egentligen händer? Är det verkligen en ny person som kommer fram, är det inte bara en personlighetsändring ihop med i vissa fall en minneslucka.

Fast neurologiska skador kan förändra självmedvetenheten samt personligheten. En person med grava hjärnskador och som bara stirra tom har högst sannolikt mycket låg självmedvetenhet. Skador på frontalloberna kan t.ex. förändra ens personlighet etc.

Citat:
Så om det är evolutionärt fördelaktig att ha ett självmedvetande p.g.a att vi har nytta av att minnas, borde det inte då vara minnena som är intakta istället för JAG-känslan? Men det är ju tvärtom, du tappar ju mycket lättare minnet och blandar ihop minnena och förlorar olika förmågor o.s.v. än vad du tappar ditt självmedvetande.

Men JAG-medvetande är ju själva utgångspunkten för minnet, eller hur? Det skapar själva navet för kontexten.

Citat:
Menar du att man inte skulle se ur bådas ögon utan fortfarande bara "sina"

Fast då man dör, så raderas väl minnena? Å varför skulle minnena behöva raderas? Det jag menar är att exakt samma neurologisk process borde ju kunna uppstå i vilken kropp som helst.

Vad jag menar är, lika lite som om du klonar dig som om du kopierar in ditt medvetande i något, så upplever du enbart världen ur just ditt perspektiv. Efterson detta "Du" är bundet till något specifikt.

Exakt samma process ja, men inte exakt samma material. Så någon gång kan det finnas någon som upplever världen på samma sätt som du, men det kommer du inte vara medveten om.
Citera
2010-03-15, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Fast neurologiska skador kan förändra självmedvetenheten samt personligheten. En person med grava hjärnskador och som bara stirra tom har högst sannolikt mycket låg självmedvetenhet. Skador på frontalloberna kan t.ex. förändra ens personlighet etc..

Men när han vaknar upp ur den dvalan så är han ju sig själv igen. Så som sagt om han nu har skador där JAGET sitter, varför faller han bara i en dvala? Varför ändras inte ens då JAG-känslan, varför vaknar inte exempelvis du upp i hans kropp? Så som sagt jag tycker det är mer ett bevis emot hans teori än för hans teori.

Sen om frånvaron av självmedvetande för en stund bevisar något så förstår jag som sagt inte varför man ska gå så långt som till hjärnskador, det räcker ju med att titta på de som sover och kolla hur mycket de minns ifrån de timmarna.

Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Men JAG-medvetande är ju själva utgångspunkten för minnet, eller hur? Det skapar själva navet för kontexten. .

Är den verkligen det? En maskin kan väl minnas utan att ha ett självmedvetande? Varför skulle JAG-känslan vara ett måste för att minnas? Även om det skulle vara ett måste att ha ett självmedvetande för att minnas, så förklarar inte det varför vi har samma genom hela livet. Varför kan inte den förändras som allt annat?

Citat:
Vad jag menar är, lika lite som om du klonar dig som om du kopierar in ditt medvetande i något, så upplever du enbart världen ur just ditt perspektiv. Efterson detta "Du" är bundet till något specifikt.

Exakt samma process ja, men inte exakt samma material. Så någon gång kan det finnas någon som upplever världen på samma sätt som du, men det kommer du inte vara medveten om.

Okej, det stämmer säkert, men då kan man alltså inte kopiera JAG-känslan, för om det inte är jag som upplever det så är det ju inte min JAG-känsla, och att det är jag som ska uppleva det är ju hela poängen med JAG-känslan.
Citera
2010-03-16, 10:26
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Men när han vaknar upp ur den dvalan så är han ju sig själv igen. Så som sagt om han nu har skador där JAGET sitter, varför faller han bara i en dvala? Varför ändras inte ens då JAG-känslan, varför vaknar inte exempelvis du upp i hans kropp? Så som sagt jag tycker det är mer ett bevis emot hans teori än för hans teori.

Häromdan kom jag in på en ganska lustig filosofisk/psykologisk tankegång:

Tänk dig att du dör varje gång du somnar och att din kropp sedan besätts under sömnen av en ny själ som ärver alla dina minnen (tack vare att de är inprogrammerade i kroppens hjärna). Du skulle inte märka att detta sker, varje natt går "du" och lägger dig i tron att "du" kommer att vakna men ingen av själarna som lever i din kropp överlever sömnen, det jaget utplånas precis som om du hade dött. Bara en tanke angående hur mycket "jaget" är knutet till minnena man har.
Citera
2010-03-17, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nevermindz

Tänk dig att du dör varje gång du somnar och att din kropp sedan besätts under sömnen av en ny själ som ärver alla dina minnen (tack vare att de är inprogrammerade i kroppens hjärna). Du skulle inte märka att detta sker, varje natt går "du" och lägger dig i tron att "du" kommer att vakna men ingen av själarna som lever i din kropp överlever sömnen, det jaget utplånas precis som om du hade dött. Bara en tanke angående hur mycket "jaget" är knutet till minnena man har.

Det kan vara möjlig, men varför ligger man då kvar i sängen?
Citera
2010-03-17, 23:43
Medlem
Citat:
Citat:

Det kan vara möjlig, men varför ligger man då kvar i sängen?
...och vad är denna "själ" som alla pratar om?
Citera
2010-03-18, 10:48
Medlem
flygande mattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach

The nature and essence of the human soul
http://thetruereligion.org/modules/articles/item.php?itemid=69
Citera
2010-03-18, 10:54
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:

För mig är det liktydigt med det som har den subjektiva upplevelsen att vara "jag". Jag är medveten om att detta inte stämmer med den religiösa uppfattningen. Jag ville skilja det från "jaget" som även innehåller minnen i bred bemärkelse.
Citera
2010-03-18, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
The nature and essence of the human soul
http://thetruereligion.org/modules/articles/item.php?itemid=69

Citat:
För mig är det liktydigt med det som har den subjektiva upplevelsen att vara "jag". Jag är medveten om att detta inte stämmer med den religiösa uppfattningen. Jag ville skilja det från "jaget" som även innehåller minnen i bred bemärkelse.
Andligt skitsnack, med andra ord.
Citera
2010-03-18, 13:18
Medlem
nevermindzs avatar
Citat:
Andligt skitsnack, med andra ord.

Njet, jag tror inte på andar, gudar, halvgudar, tomtar, feer eller annat, jag använde ett ord för att syfta på något jag inte kunde komma på något annat ord för, om du vet ett ord som syftar på vad det nu är som upplever jagkänslan så tar jag tacksamt emot. "Jaget" fungerar inte för mig eftersom det är lätt att tänka på Jung då och det Jaget syftar på något annat.
Citera
2010-03-18, 16:20
Medlem
Leovinuss avatar
Eftersom det inte går att bevis dess existens -> att vi INTE interagerar med den andliga världen -> ignorera den och bry dig om verkligheten i stället, den räcker till och blir över för oss, särskilt för astrofysikerna
Citera
2010-03-18, 17:59
Medlem
Citat:
Njet, jag tror inte på andar, gudar, halvgudar, tomtar, feer eller annat, jag använde ett ord för att syfta på något jag inte kunde komma på något annat ord för, om du vet ett ord som syftar på vad det nu är som upplever jagkänslan så tar jag tacksamt emot. "Jaget" fungerar inte för mig eftersom det är lätt att tänka på Jung då och det Jaget syftar på något annat.
Självmedvetande kanske? Jag vet inte, men "själ" låter väldigt andligt i mina öron.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in