2010-03-03, 19:12
Medlem
Xploits avatar
Topic är alltså inte vad ateism är eller vad man kan eller inte kan tro på som ateist. OT raderat
/Mod
Citera
2010-03-03, 22:40
Bannlyst
Det är, som jag ser det en omöjlig fråga. Det kan bara spekuleras i olika hypoteser. Rent vetenskapligt är döden att kroppen återgår till att bli atomer. Sedan kan ju det livet vi lever nu vara meningslöst, varför föds vi, lever för att sedan helt försvinna. De flesta tror jag använder försvarsmekanismen bortträngning när det gäller dessa frågor. Vem vill förintas efter döden. Men vi har inga svar på det. Kanske finns det en mening med att vi inte ska veta vad som sker efter döden.
Citera
2010-03-03, 23:44
Medlem
mjukpuddings avatar
många av oss upplever sig själva som mer än själva kroppen. att man har en själ. detta (tycker jag) talar för att man kan fortsätta existera när kroppen dör.
Citera
2010-03-03, 23:49
Medlem
kmers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukpudding
många av oss upplever sig själva som mer än själva kroppen. att man har en själ. detta (tycker jag) talar för att man kan fortsätta existera när kroppen dör.
Men upplevelsen av en själ och existensen av en själ är två helt olika saker.

På vilket sätt skulle upplevelsen av själen skilja sig från upplevelsen av ett medvetande som skapas i hjärnan? Och vad har vi hjärnan till om vi har en själ som är vårt "jag" och sköter vår tankeverksamhet?
Citera
2010-03-04, 00:14
Medlem
rootswallers avatar
om vi bortser från religiösa skrifter och istället vidtar de rationella principerna som t.ex. ockmans rakkniv, är det väldigt osannolikt att livet skulle vara mer än det empiriskt ter sig vara.

d.v.s. cyniskt uttryckt, livet är ett misstag som vi ska utnyttja, inte begränsa för att få det bättre i ett annat väsen/liv/etc.
Citera
2010-03-04, 00:16
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
det kallas för självmedvetenhet/ego och ryms i en utvecklad hjärna, "själen" alltså.
Citera
2010-03-04, 00:32
Medlem
Voltaire1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aspera
Det är, som jag ser det en omöjlig fråga. Det kan bara spekuleras i olika hypoteser. Rent vetenskapligt är döden att kroppen återgår till att bli atomer. Sedan kan ju det livet vi lever nu vara meningslöst, varför föds vi, lever för att sedan helt försvinna. De flesta tror jag använder försvarsmekanismen bortträngning när det gäller dessa frågor. Vem vill förintas efter döden. Men vi har inga svar på det. Kanske finns det en mening med att vi inte ska veta vad som sker efter döden.
Detta tänkte Demokritus på redan för 2300 år sen när det gäller döden. Han menar att det som händer när man dör är att atomerna som bildar kroppen skiljer på sig, det finns inget "döden" då det bara är ett mänskligt begrepp, bara att atomerna som bygger vår kropp förändras. Sen så bygger, tror det var Plotonius eller Epucherides(stavning?), på med att döden är ingenting att fundera över eftersom vi aldrig kan uppfatta vad döden är, vi kan endast uppfatta livet. Där livet är finns inte döden; där döden är finns inte livet osv.
Jag, detta är frågan, varför finns vi? Jag tror(nästintill VET) att religion inte kan ge svar på dessa metafysiska frågor, eftersom det utgår ifrån en vetskap om saker ingen egentligen har en aning om. Det jag VET är att vi finns, vi tänker, vi kan uppfatta egenskaper av materian mm. mm.
Att försöka fundera över VARFÖR allt detta har blivit till är enligt mig omöjligt och kommer bara leda till diskussioner i mörkret.

Jag har en personlig teori när det gäller döden - jag TROR att när man dör så skiljs energin som får en att leva ifrån kroppen och återgår till universum. Precis som mängden vatten aldrig har förändrats på vår planet så har mängden energi aldrig förändrats i universum.
Flum? Kanske det. Men det tror jag på iaf. Det kan jag stå för, Tubbo.

Människans undran kommer aldrig att bli mättad, därför bör vi fortsätta med våra frågor, funderingar och vetenskap. Men svar kommer vi i livet ALDRIG att få, oavsett hur många svar vi kommer komma fram till så kommer fortfarande det finnas minst en fråga till.

worrying is like a rocking chair, it keeps you busy, but never gets you anywere.

V
Citera
2010-03-04, 00:50
Medlem
Nej. Det enda som händer är att de elektriska impulser som går genom vår kropp dör för alltid och våra sinnen kan därför längre inte uppleva något. Det finns absolut inget som talar för att något skulle finnas efter det liv vi lever nu (utom massa galna teorier om folk som varit nära döden och "sett" saker som senare visat sig ha ganska vettiga förklaringar).

På samma sätt som vi inte kan föreställa oss hur det var att inte existera innan vi föddes kan vi heller inte riktigt greppa konceptet med att inte existera efter vi har dött. Själar och efterliv och himmel och helvete är bara trams som folk har hittat på för att det känns bättre att tro att man vet något än att inte veta något alls.

Vi föds och vi dör. Allt däremellan kommer inte ha någon betydelse alls sen när detta universum inte längre kan uppehålla liv. Trist men sant.
Citera
2010-03-04, 02:53
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Men upplevelsen av en själ och existensen av en själ är två helt olika saker.

På vilket sätt skulle upplevelsen av själen skilja sig från upplevelsen av ett medvetande som skapas i hjärnan? Och vad har vi hjärnan till om vi har en själ som är vårt "jag" och sköter vår tankeverksamhet?

jo det är klart, det handlar ju om hur man tolkar upplevelsen.

jag ser det som att kropp och själ/ande är ihopkopplade till en enhet som skiljs åt när kroppen dör.

om forskarna skulle kunna bygga en kropp av atomer så den blir helt riktig så tror jag ändå inte den skulle bli levande just för att det bara är en kropp.
Citera
2010-03-04, 02:55
Medlem
mjukpuddings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netzach
Nej. Det enda som händer är att de elektriska impulser som går genom vår kropp dör för alltid och våra sinnen kan därför längre inte uppleva något. Det finns absolut inget som talar för att något skulle finnas efter det liv vi lever nu (utom massa galna teorier om folk som varit nära döden och "sett" saker som senare visat sig ha ganska vettiga förklaringar).

På samma sätt som vi inte kan föreställa oss hur det var att inte existera innan vi föddes kan vi heller inte riktigt greppa konceptet med att inte existera efter vi har dött. Själar och efterliv och himmel och helvete är bara trams som folk har hittat på för att det känns bättre att tro att man vet något än att inte veta något alls.

Vi föds och vi dör. Allt däremellan kommer inte ha någon betydelse alls sen när detta universum inte längre kan uppehålla liv. Trist men sant.

vad förvånad du kommer bli när du står inför Jesus på domedagen.
Citera
2010-03-04, 03:13
Medlem
rootswallers avatar
Citat:
om forskarna skulle kunna bygga en kropp av atomer så den blir helt riktig så tror jag ändå inte den skulle bli levande just för att det bara är en kropp.
det märks att du inte lyssnat på biologilektionerna i skolan vart vill du komma med denna hypotes, att det krävs magi från gud för att något ska kunna leva?
Citera
2010-03-04, 04:59
Medlem
wwtfsmds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikE
Det är många diskussioner om bibeln, koranen o.s.v. Men det skulle kanske vara mer givande att skippa snacket om sagoböckerna och allt det, och istället diskutera enbart om det finns något mer än det livet vi lever just nu, utan att blanda in religionerna (jag är medveten om att forumet heter "Religion", men det känns ändå som rätt forum). För livet och världen är ändå ett mysterium.

Så vad tycker ni talar för och emot att det finns något mer?

Det som folk tror talar för är instinkten och önskan om att det finns något mer bortom detta.

Självklart är detta inte giltiga argument(men det vet inte dom) och via den vetenskap vi idag accepterar finns det inget som tyder på att medvetandet(hjärnan) överlever utanför det fysiska. Men allt är möjligt, dock behövs lite indikationer på att detta kan ske innan man bör börja tro på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in