2013-03-19, 17:30
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PHP-GBG
Vad händer om en klubb skulle gå i konkurs? Gäller alltid en degradering till div. 1 för en allsvensk eller superettanklubb eller var ÖIS ett specialfall då det tekniskt sett inte var föreningen som gick i konkurs utan AB:et?
Om föreningen går i konkurs finns den inte mer. Varumärket Göteborgs Atlet & Idrottssällskap kommer inte få användas för 25 år framåt (tror jag) och alla titlar som vunnits försvinner med konkursboet.

I Öis fall var det deras bolag ÖFAB som gick i konkurs, som fram tills dess ägt fotbollssektionen, men som snabbt som satan flyttade över laget till föreningen igen när KK:n var ett faktum och därigenom undvek likvidation utav laget och dess tillgångat - dvs nedläggning.

Trots flytten hade man dock för dålig ekonomi i form av eget kapital (tror jag) och man blev därav tvångsdegraderade till söderettan.

Då GAIS inte har någon form av bolag till sin fotbollssektion utan endast är en förening innebär det att en KK är tack och adjö kort och gott.
Citera
2013-03-19, 17:49
Medlem
PHP-GBGs avatar
Aj fan, så illa! Jag var naiv och dum nog att tro att världen är mjuk och rosa och att en konkurs för ett fotbollslag skulle innebära någon slags automatisk rekonstruktion i en lägre serie...
Citera
2013-03-19, 18:12
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet
I Öis fall var det deras bolag ÖFAB som gick i konkurs, som fram tills dess ägt fotbollssektionen, men som snabbt som satan flyttade över laget till föreningen igen när KK:n var ett faktum och därigenom undvek likvidation utav laget och dess tillgångat - dvs nedläggning.
Stämmer verkligen detta händelseförlopp? Uppenbarligen lever ju ÖIS kvar så på något sätt lyckades de överleva, men det finns ju regler om återvinning av såld egendom då ett AB går i konkurs som sträcker sig tre månader bak i tiden. Dessa är ju till för att förhindra just sådana här försäljningar/överföringar som missgynnar konkursboet och övriga borgenärer, vilket väl en överföring av fotbollsverksamheten får anses göra (Konk.L kap. 4 tror jag).
Senast redigerad av Casaba 2013-03-19 kl. 18:18.
Citera
2013-03-19, 18:21
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Stämmer verkligen detta händelseförlopp?
Nej. Googlade lite snabbt. Man behövde inte ens flytta på 'tillgångarna', spelrättigheterna förflyttas tydligen automatiskt till moderföreningen om bolaget går i KK om jag fattat det rätt.
Citera
2013-03-19, 18:22
Medlem
PHP-GBGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Casaba
Stämmer verkligen detta händelseförlopp? Uppenbarligen lever ju ÖIS kvar så på något sätt lyckades de överleva, men det finns ju regler om återvinning av såld egendom då ett AB går i konkurs som sträcker sig tre månader bak i tiden. Dessa är ju till för att förhindra just sådana här försäljningar/överföringar som missgynnar konkursboet och övriga borgenärer, vilket väl en överföring av fotbollsverksamheten får anses göra (Konk.L kap. 4 tror jag).
Citat:
Ursprungligen postat av ÖIS
Konkursens innebörd
Spelrättigheterna återgår till föreningen Örgryte IS och degradering sker initialt till division 1 södra. Samtidigt upphör kontrakten för spelare och tränare att gälla.
Vad jag förstår av det som står här och av vad som hände efteråt så skrev bara spelare och tränare på för föreningen ÖIS när företaget ÖFAB gått i konkurs och deras kontrakt slutat gälla.

Hela artikeln från ÖIS hemsida: http://fotboll.ois.se/8586/Nyhet.aspx
Citera
2013-03-19, 19:35
Medlem
Casabas avatar
Citat:
Vad jag förstår av det som står här och av vad som hände efteråt så skrev bara spelare och tränare på för föreningen ÖIS när företaget ÖFAB gått i konkurs och deras kontrakt slutat gälla.

Hela artikeln från ÖIS hemsida: http://fotboll.ois.se/8586/Nyhet.aspx
Ja, okej det låter väl rimligt. Nu är jag inte insatt i särskild juridik kring idrottskontrakt men även om de får anses vara tillgångar av stort värde för ett bolag så är det väl vettigt att de upphör istället för att konkursförvaltaren får dem i besittning för att försöka sälja vidare varje spelare och få in värde..

På ett sätt är det ju dock lite intressant. Jag undrar om det görs någon skillnad i dessa fall, då AB driver fotbollsverksamheten, om de valt att ta upp spelarkontraktet i balansräkningen eller inte (vilket de har möjlighet att välja mellan). Tas de inte upp ses de väl som vanligt personalavtal vid konkurs etc. Men har de tagits upp i balansräkningen, och påverkar värdet på ett helt annat sätt än endast lönekostnader, borde de ju rimligtvis även vara en tillgång för bolaget vid konkurs. Dock uppkommer ju problemet igen med hur konkursförvaltaren ska behandla försäljningen av kontrakten. Ingen som har mer koll på detta?

edit: i och för sig står det väl möjligtvis i spelarkontrakten att dessa upphör vid eventuell konkurs och på så sätt undgår man väl den problematiken
Senast redigerad av Casaba 2013-03-19 kl. 19:40.
Citera
2013-03-19, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenosan
* Peking får in två miljoner (fyra matcher á 500.000) från Uefa för att Parken kommer att användas under Dam-EM.

* Kommunen betalar de tre och en halv miljonerna det kostar att lägga om till naturgräs samt rustar upp Bollspelaren (Sylvias gamla hemmaarena) för 10 miljoner.

Vad har du för källa på att det betalas ut 500k per match?

Hur betalades upprustningen av Parken?
Citera
2013-03-19, 20:04
Medlem
PHP-GBGs avatar
Förresten, vad hände med Gaisgården? Är den redan såld eller inte? Var väl snack om det i somras?
Citera
2013-03-19, 20:08
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Förresten, vad hände med Gaisgården? Är den redan såld eller inte? Var väl snack om det i somras?
Inte såld.
Citera
2013-03-19, 20:17
Medlem
PHP-GBGs avatar
Vad hände då? Kan inte hitta nåt som handlar om att försäljningen gick i stöpet efter att GAIS själva på sin hemsida publicerat en artikel om att den VAR såld: http://www.gais.se/Fotboll/gais.nsf/...257A1000476F0D
Citera
2013-03-19, 23:05
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Vad hände då? Kan inte hitta nåt som handlar om att försäljningen gick i stöpet efter att GAIS själva på sin hemsida publicerat en artikel om att den VAR såld: http://www.gais.se/Fotboll/gais.nsf/...257A1000476F0D
Ingen vet.

Ordet gick bara för några månader att gården inte ens skulle behövas säljas, väldigt inofficiellt dock.
Jag börjar allmänt bli så jävla uppgiven att jag skiter i allt. Precis det vissa i styrelsen säkert vill.
Citera
2013-03-20, 00:04
Medlem
PHP-GBGs avatar
Tycker faktiskt synd om dig Bornet och alla andra GAISare som inser hur illa klubben är skött utan att egentligen kunna göra något åt det i dagens läge annat än att vänta in en mirakulös räddning eller undergången. Förjävligt!

Däremot blir jag oerhört irriterad på de blåögda jävlar som stoppar huvudet i sanden, inte inser hur misskött klubben är och tror att krisen inte är svårt och att styrelsen "säkert kommer på nåt". När jag tänker på sådana individer hoppas en liten del av mig att det går riktigt illa så att de inser hur dumma de är och har varit...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in