Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
feldgrau
Du som är initierad och skapligt objektiv i dina analyser.
Hurpass illa är ett sådant drag av Gais?
Skulle vara intressant höra dina reflektioner om deras läge.
Vill någon annan göra detsamma hör jag gärna det med.
Att AIK gjorde det kan jag till viss del åtminstone köpa, man är åtminstone en storklubb med svenska mått sett med ett högt publiksnitt osv. Hur GAIS ska klara detta kan jag inte riktigt förstå. Gamblar man all-in med Wanderson?
Det är klart att det inte är bra, men GAIS har varit i nästan samma sits även de två föregående vårvintrarna, med väldigt låg balanslikviditet och nästan inga likvida medel, dock utan att behöva ta lån (vad jag vet). Men det behöver inte vara så illa som det låter. Om man i övrigt har ekonomin i ordning så kan det ju handla om att de stora intäkterna över ett år kommer senare än många av de stora kostnaderna över året. I fotbollsklubbars fall är det rätt ofta så, under vintern ska det betalas löner, träningsläger, sign-on och transfersummor medan intäkterna är väldigt små, medan det på sommarhalvåret kommer större intäkter genom matcher medan kostnaderna är (relativt sett) mindre.
Nu har jag ingen detaljerad årsredovisning för GAIS då de aldrig verkar lägga ut dem på nätet (om någon sitter på dessa för de senaste åren tar jag tacksamt emot dem) så det är mest fråga om spekulationer från mitt håll, men som det verkar så hade ju GAIS räknat med att sälja minst en spelare under vintern (Wanderson) och på så sätt få in lite klirr i kassan. Nu blir det troligtvis inte så och då sitter man både utan pengar i kassan och dessutom med en av Allsvenskans högsta löner att betala under hela våren. Får man sålt Wanderson under året är man förmodligen tillbaka på en rätt stabil grund, för man får tro det eller ej men GAIS har de senaste åren ändå lyckats balansera sin ekonomi rätt bra och är bland de föreningar som de senaste tre åren gått minst back på driften (om än man alltså ligger precis på gränsen när det gäller pengar i kassan).
Jag tror att GAIS klarar det här, men att ekonomin försämrats något gentemot tidigare år.
/feldgrau