2012-01-25, 18:50
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vapendragare
Nu vet jag inte hur stor pengapåse HIF lockade med men var det 15 miljoner+ och de valde att inte sälja så kan det stå GAIS dyrt i framtiden.

Nej nej..Det var långt mindre...Sen verkar Wanderson inte vara intresserad av att gå till en annan svensk klubb. Sen har vi hans lön i GAIS som knappast någon svensk klubb är villig att bjuda över..Däri ligger flera "problem" att ta hänsyn till.

Men genomgående verkar GAIS vara mer villiga att sälja än Wanderson själv.
Senast redigerad av Steff83 2012-01-25 kl. 18:52.
Citera
2012-01-25, 18:56
Medlem
David Pruttons avatar
feldgrau

Du som är initierad och skapligt objektiv i dina analyser.
Hurpass illa är ett sådant drag av Gais?
Skulle vara intressant höra dina reflektioner om deras läge.

Vill någon annan göra detsamma hör jag gärna det med.

Att AIK gjorde det kan jag till viss del åtminstone köpa, man är åtminstone en storklubb med svenska mått sett med ett högt publiksnitt osv. Hur GAIS ska klara detta kan jag inte riktigt förstå. Gamblar man all-in med Wanderson?
Citera
2012-01-25, 20:34
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Nej nej..Det var långt mindre...Sen verkar Wanderson inte vara intresserad av att gå till en annan svensk klubb. Sen har vi hans lön i GAIS som knappast någon svensk klubb är villig att bjuda över..Däri ligger flera "problem" att ta hänsyn till.

Men genomgående verkar GAIS vara mer villiga att sälja än Wanderson själv.
Wandersons lön i GAIS är knappast rekordstor sett till andra klubbars (dock rekordstor i GAIS), DIF har folk i frysboxen som inte är från Afrika som tjänar mer än så. Men i stort är det väl som du säger klubbledningen vill sälja, Wanderson vill stanna i GAIS så länge han är i Sverige och fansen kommer hamna i kollektivt mördarpsykos om han säljs till annan AS-klubb (utom möjligtvis Malmö då folk bara kommer bli skogstokiga).

Citat:
Ursprungligen postat av David Prutton
Allt det beror på hur stort underskottet på driften 2011 är, och dessa siffror har inte kommit ut än.
Citera
2012-01-25, 20:42
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
feldgrau

Du som är initierad och skapligt objektiv i dina analyser.

Vill någon annan göra detsamma hör jag gärna det med.

Att AIK gjorde det kan jag till viss del åtminstone köpa, man är åtminstone en storklubb med svenska mått sett med ett högt publiksnitt osv. Hur GAIS ska klara detta kan jag inte riktigt förstå. Gamblar man all-in med Wanderson?

Det är klart att det inte är bra, men GAIS har varit i nästan samma sits även de två föregående vårvintrarna, med väldigt låg balanslikviditet och nästan inga likvida medel, dock utan att behöva ta lån (vad jag vet). Men det behöver inte vara så illa som det låter. Om man i övrigt har ekonomin i ordning så kan det ju handla om att de stora intäkterna över ett år kommer senare än många av de stora kostnaderna över året. I fotbollsklubbars fall är det rätt ofta så, under vintern ska det betalas löner, träningsläger, sign-on och transfersummor medan intäkterna är väldigt små, medan det på sommarhalvåret kommer större intäkter genom matcher medan kostnaderna är (relativt sett) mindre.

Nu har jag ingen detaljerad årsredovisning för GAIS då de aldrig verkar lägga ut dem på nätet (om någon sitter på dessa för de senaste åren tar jag tacksamt emot dem) så det är mest fråga om spekulationer från mitt håll, men som det verkar så hade ju GAIS räknat med att sälja minst en spelare under vintern (Wanderson) och på så sätt få in lite klirr i kassan. Nu blir det troligtvis inte så och då sitter man både utan pengar i kassan och dessutom med en av Allsvenskans högsta löner att betala under hela våren. Får man sålt Wanderson under året är man förmodligen tillbaka på en rätt stabil grund, för man får tro det eller ej men GAIS har de senaste åren ändå lyckats balansera sin ekonomi rätt bra och är bland de föreningar som de senaste tre åren gått minst back på driften (om än man alltså ligger precis på gränsen när det gäller pengar i kassan).

Jag tror att GAIS klarar det här, men att ekonomin försämrats något gentemot tidigare år.

/feldgrau
Citera
2012-01-25, 23:38
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bornet

Allt det beror på hur stort underskottet på driften 2011 är, och dessa siffror har inte kommit ut än.

Citat:
Ursprungligen postat av feldgrau
Det är klart att det inte är bra, men GAIS har varit i nästan samma sits även de två föregående vårvintrarna, med väldigt låg balanslikviditet och nästan inga likvida medel, dock utan att behöva ta lån (vad jag vet). Men det behöver inte vara så illa som det låter. Om man i övrigt har ekonomin i ordning så kan det ju handla om att de stora intäkterna över ett år kommer senare än många av de stora kostnaderna över året. I fotbollsklubbars fall är det rätt ofta så, under vintern ska det betalas löner, träningsläger, sign-on och transfersummor medan intäkterna är väldigt små, medan det på sommarhalvåret kommer större intäkter genom matcher medan kostnaderna är (relativt sett) mindre.

Nu har jag ingen detaljerad årsredovisning för GAIS då de aldrig verkar lägga ut dem på nätet (om någon sitter på dessa för de senaste åren tar jag tacksamt emot dem) så det är mest fråga om spekulationer från mitt håll, men som det verkar så hade ju GAIS räknat med att sälja minst en spelare under vintern (Wanderson) och på så sätt få in lite klirr i kassan. Nu blir det troligtvis inte så och då sitter man både utan pengar i kassan och dessutom med en av Allsvenskans högsta löner att betala under hela våren. Får man sålt Wanderson under året är man förmodligen tillbaka på en rätt stabil grund, för man får tro det eller ej men GAIS har de senaste åren ändå lyckats balansera sin ekonomi rätt bra och är bland de föreningar som de senaste tre åren gått minst back på driften (om än man alltså ligger precis på gränsen när det gäller pengar i kassan).

Jag tror att GAIS klarar det här, men att ekonomin försämrats något gentemot tidigare år.

/feldgrau

Tack, svaret är att vi inte vet fullt ut med andra ord.
Men att det troligen inte är så illa som det kan "låta" då.
Citera
2012-01-26, 07:38
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Tack, svaret är att vi inte vet fullt ut med andra ord.
Men att det troligen inte är så illa som det kan "låta" då.
Nej, det kan vara värre.
Som sagt, jag håller andan tills ÅR ges ut.
Citera
2012-02-14, 10:31
Medlem
mishimas avatar
Här är ett lag som vi inte kommer att se i Allsvenskan på ett bra tag. Skulle sätta en slant på att de spelar i Division 1 Södra om ett år.

http://www.sydsvenskan.se/sport/fotb...addar-TFF.html
Citera
2012-02-14, 14:54
Medlem
Bornets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Här är ett lag som vi inte kommer att se i Allsvenskan på ett bra tag. Skulle sätta en slant på att de spelar i Division 1 Södra om ett år.

Jag är smått allergisk mot överoptimism och hans uttalande om att behålla samma omsättning i SE som i AS gav mig utslag över hela kroppen.
Citera
2012-02-14, 14:58
Medlem
mishimas avatar
Äsch, nu tänkte jag fel.
Senast redigerad av mishima 2012-02-14 kl. 15:02.
Citera
2012-02-14, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mishima

Icke troligt då Rune Andersson kommer punga in de miljoner som TFF backar ett antal år framöver. Så nog spelar de i Superettan/Allsvenskan ett tag till. När Rune inte längre finns, då är det ett problem.
Citera
2012-02-14, 20:32
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gummibear
Icke troligt då Rune Andersson kommer punga in de miljoner som TFF backar ett antal år framöver. Så nog spelar de i Superettan/Allsvenskan ett tag till. När Rune inte längre finns, då är det ett problem.

Då har vi inte tagit upp problemen de kommer att få med Vångavallen. Ska Runa betala en ny arena också för kommunen verkar rätt kalla?
Citera
2012-02-16, 04:17
Bannlyst
Hur mycket pengar är denne Rune god för? Jävlar vad han plöjt in med pengar i TFF. Synd att han inte håller på laget ett tiotal minuter därifrån.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in