Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-02-23, 18:06
  #1597
Medlem
SGustafsson91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Jaha, det hade jag helt missat!

Google säger...


http://www.expressen.se/gt/sport/mil...-ifk-goteborg/

Sam kan förhoppningsvis inbringa något liknande.
Det gäller dessutom bara om Werder Bremen inte åker ur Bundesliga, vilket är långt ifrån en omöjlighet så som det ser ut idag...
Citera
2017-02-23, 18:14
  #1598
Medlem
Samizdats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGustafsson91
Det gäller dessutom bara om Werder Bremen inte åker ur Bundesliga, vilket är långt ifrån en omöjlighet så som det ser ut idag...
Vet att det var tal om en sådan klausul i höstas men ser inget om det här:
http://www.fck.dk/#/nyhed/2017/01/30...men-fra-sommer
Citera
2017-02-24, 08:53
  #1599
Medlem
kostymnisses avatar
Naturligtvis är det bra när/om försäljningar räddar oss men vi kan inte lita på det vartenda år. Därför är det viktigaste att vi nu börjar sänka kostnaderna för a-truppen med fem mille. Det är iaf en start, givetvis gör det oss sämre på sikt men man kan inte köpa en ferrari om man bara har råd med en cykel för att travestera ett känt Mild-uttalande.
Sedan kan man ju alltid väga det där med att vara med i toppen/ha förutsättningar för det i kostnad mot vad det innebär i minskade publikintäkter etc om vi får ett gäng sjundeplatser i följd igen. Det är inte säkert att det innebär en vinst mot att satsa då.
Citera
2017-02-24, 22:17
  #1600
Medlem
civilians avatar
+5 miljoner för Elfsborg 2016. Ungefär +-0 exklusive försäljningar, känns betryggande.

-

Läser också att vi erhåller en icke försumbar bonus om Simon Hedlunds Union Berlin, som i detta nu ligger på kvalplats, tar sig till Bundesliga. Det var mer än jag kände till. Fint.
Citera
2017-02-27, 00:02
  #1601
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Jaha, det hade jag helt missat!

Google säger...


http://www.expressen.se/gt/sport/mil...-ifk-goteborg/

Sam kan förhoppningsvis inbringa något liknande.

Jag fattar bara inte hur de kan få Blåvitts del av SolidaritetsErsättningen till 1,5 miljoner?

Han var där två säsonger, sina 19e och 20e år, vilket berättigar IFK till 20% av den totala solidaritetsersättningen. Då motsvarar 1,5 miljoner en total SE-summa på 7,5 miljoner, vilket skulle kräva en övergångssumma på 150 miljoner.

Kanske en petitess, men med svenska klubbars ansträngda ekonomi spelar (förutom i MFF:s fall, kanske) en miljon hit eller dit fortfarande ganska stor roll. Särskilt som den ligger till grund för siffran sju miljoner som de rapar upp ett flertal gånger.

Eller är jag bara för öldum såhär på söndagkvällen?

(Minnesregel till self: två år ger en procent, så slipper du sitta med miniräknaren och peta)
Citera
2017-02-27, 00:11
  #1602
Medlem
Tlagnojs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ondskefull
Jag fattar bara inte hur de kan få Blåvitts del av SolidaritetsErsättningen till 1,5 miljoner?

Han var där två säsonger, sina 19e och 20e år, vilket berättigar IFK till 20% av den totala solidaritetsersättningen. Då motsvarar 1,5 miljoner en total SE-summa på 7,5 miljoner, vilket skulle kräva en övergångssumma på 150 miljoner.

Kanske en petitess, men med svenska klubbars ansträngda ekonomi spelar (förutom i MFF:s fall, kanske) en miljon hit eller dit fortfarande ganska stor roll. Särskilt som den ligger till grund för siffran sju miljoner som de rapar upp ett flertal gånger.

Eller är jag bara för öldum såhär på söndagkvällen?

(Minnesregel till self: två år ger en procent, så slipper du sitta med miniräknaren och peta)

Får IFK 5.5MSEK för 15% av överskottet och de sålde för 13MSEK borde transfersumman varit 50MSEK. 1.5MSEK är 3% av transfersumman vilket pekar på att gt är ute och cyklar. 3% är all solidaritetsersättning utom den i FCK och avdraget för att han fortfarande är under 23. Rätt borde vara att IFK får 0.5MSEK och BP 1MSEK.
Citera
2017-02-27, 19:08
  #1603
Medlem
Ja, det är nog lite i överkant. Men 6 mille hade ändå varit helt ok. Man får hoppas att Sam går för en hyfsad summa också... angående driften.

Citat:
Föreningens driftresultat har under
ett flertal år i rad visat på ett stort under-
skott som under 2016 minskar till –18,1
MSEK (–22,2).

Årets resultat blev 5,8 MSEK. Ett hyfsat år, om man då bortser från ovanstående problematik, agentkostnaderna exploderade.

Intressant kuriosa.
Citat:
Änglagårdsskolan
, där samtliga ele-
ver har tre fotbollsträningar i veckan på
schemat, är utsedd till den 16:e främsta
skolan av Sveriges 5000 grundskolor och
den bästa i Västra Götalandsregionen.
Då handlar det om betygen och man räk-
nar in det s.k. SALSA värdet vilket inne-
fattar bakgrundsfaktorer som föräldrar-
nas utbildningsnivå, fördelningen
pojkar/flickor och andelen nyinvandrade
elever eller elever som har okänd bak-
grund. Ett fantastiskt resultat efter åtta
års hårt utvecklingsarbete med Ängla-
gårdsskolan.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-02-27 kl. 19:10.
Citera
2017-02-28, 10:44
  #1604
Medlem
kostymnisses avatar
Många har jublat över att vi "säkrar" ekonomin när vi säljer spelare och gör plus. Jag förfasas över driftens resultat.
Givetvis kommer vi antagligen "alltid" ha minus där men vi har ett enormt stort minus och det oroar mycket. Vi måste få ner det och det är på väg men det känns ändå oroande. Jag menar vad ska vi göra det åren vi inte säljer flera spelare likt ifjol?
Citera
2017-02-28, 11:57
  #1605
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Många har jublat över att vi "säkrar" ekonomin när vi säljer spelare och gör plus. Jag förfasas över driftens resultat.
Givetvis kommer vi antagligen "alltid" ha minus där men vi har ett enormt stort minus och det oroar mycket. Vi måste få ner det och det är på väg men det känns ändå oroande. Jag menar vad ska vi göra det åren vi inte säljer flera spelare likt ifjol?

Ja det gör jag med, finns dock en del att glädjas över i rapporten också, så helt nattsvart är det ju inte, har för mig att Mats har en budget på 5 mille mindre att jobba med i år och framöver, återstår att se hur det går, och vilken effekt det får på driftresultatet.

Egentligen så är det bara ett par år till som känns kritiska rent ekonomiskt, om uppgifterna om det nya tv avtalet stämmer. Sam+Ludde-pengar borde kunna täcka ungefär 66% av driftunderskottet, då är det ungefär 7 mille som måste in för att vi skall få ett positivt resultat även i år, då känns egentligen 2018 rätt safe också. Men visst vi(precis som många andra) är väldigt beroende av transfers.

Att vi alltid kommer ha ett negativt driftresultat tycker jag inte nödvändigtvis att vi skall acceptera, det finns mer att hämta både på sponsorsidan och privatmarknad, det gäller att jobba hårdare, och att alla drar sitt strå till stacken. Vi är en, i brist på bättre ord, bortskämd stad, det är irriterande att det skall vara så svårt att få folk att dyka upp på matcherna, och nej, jag går inte på allt, men det borde inte krävas för att fylla GU, hade fler gått på ett 3-4 matcher per år så hade det var lapp på luckan, av de "stora" så är det MFF och Bajen som gör det dom skall, även DIF och Gnaget borde kunna få mer folk att gå på matcherna.
__________________
Senast redigerad av Eaglesandshit 2017-02-28 kl. 12:02.
Citera
2017-02-28, 19:38
  #1606
Medlem
Cfopartner har kommit med sin analys av Blåvitts resultat. Jag instämmer i att det är en total katastrof att det enda som skiljer Blåvitt från konkursens rand är spelarförsäljningar och UEFA-pengar, och detta under ett år där kostnaderna skulle stå i centrum.

http://fotboll.cfopartner.se/2017/02...sultatrakning/
Citera
2017-02-28, 20:31
  #1607
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Cfopartner har kommit med sin analys av Blåvitts resultat. Jag instämmer i att det är en total katastrof att det enda som skiljer Blåvitt från konkursens rand är spelarförsäljningar och UEFA-pengar, och detta under ett år där kostnaderna skulle stå i centrum.

http://fotboll.cfopartner.se/2017/02...sultatrakning/

Ja man får hoppas på att de externa kostnaderna var en engångskostnad...

Serneke rapporterade idag, och det pratades en del om PSA i konferenssamtalet, finns att lyssna på även i efterhand för den som är intresserad.
Citera
2017-03-01, 09:26
  #1608
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Ja det gör jag med, finns dock en del att glädjas över i rapporten också, så helt nattsvart är det ju inte, har för mig att Mats har en budget på 5 mille mindre att jobba med i år och framöver, återstår att se hur det går, och vilken effekt det får på driftresultatet.

Egentligen så är det bara ett par år till som känns kritiska rent ekonomiskt, om uppgifterna om det nya tv avtalet stämmer. Sam+Ludde-pengar borde kunna täcka ungefär 66% av driftunderskottet, då är det ungefär 7 mille som måste in för att vi skall få ett positivt resultat även i år, då känns egentligen 2018 rätt safe också. Men visst vi(precis som många andra) är väldigt beroende av transfers.

Att vi alltid kommer ha ett negativt driftresultat tycker jag inte nödvändigtvis att vi skall acceptera, det finns mer att hämta både på sponsorsidan och privatmarknad, det gäller att jobba hårdare, och att alla drar sitt strå till stacken. Vi är en, i brist på bättre ord, bortskämd stad, det är irriterande att det skall vara så svårt att få folk att dyka upp på matcherna, och nej, jag går inte på allt, men det borde inte krävas för att fylla GU, hade fler gått på ett 3-4 matcher per år så hade det var lapp på luckan, av de "stora" så är det MFF och Bajen som gör det dom skall, även DIF och Gnaget borde kunna få mer folk att gå på matcherna.

Vi hamnar i samma gamla läge beträffande att locka folk, vi har en sorgligt dålig marknadssida. Säljavdelningen är väl något bättre men det finns betydligt mer att göra där med såklart.
Man skall dock inte glömma att det är svårt att göra sig av med kostnader för truppen "i ett nafs" då kontrakt löper över flera år. Därför tycker jag vi borde nappat på bud på fler spelare under vintern.

Att locka folk är en viktig bit, där är vi direkt usla idag och inget på marknad tyder på att det kommer ändra sig. Folk tjötar om att vi fans själva måste hjälpa till mer genom att dela på sociala medier etc och det kan väl hjälpa en ytterst liten del men inte alls så att det gör att vi får fyllda arenor. Klubben måste själv jobba med frågan.
Idag är det uselt skött och vi är många som ser en utveckling iår med en fullsatt premiär och sedan en nöjd marknad som iaf internt säger "kolla vad vi gjorde med premiären, vi är sååå duktiga". Kan vi i princip sälja ut en premiär mot Åtvid på Gamla är det inte så briljant att lyckas sälja 15 tusen till mot MFF i en "happening" på Ullevi.

Klubben har dock rätt klart visat att inga förslag duger utan att man litar blint på sina egna icke-existerande idéer.

Det blir problem med Ullevi-matcher också i den mening att evenemangs-publiken nu inte kommer till Gamla i samma utsträckning utan kommer vänta in nästa Ullevi-match. Man har ju redan öppnat för en sådan vilket är idioti.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback