Citat:
Ursprungligen postat av
skogsburkan
Jag tror alla förstår att AIKs ekonomi är alarmerande och i princip på ruinens brant om detta fortsätter, alla förutom han som inte lyssnar på poddar av någon märklig anledning.
Men den foliehatten har sneat in på fabricerade saker när de gäller andra klubbar så all tid och fokus går väl dit.
Jag har aldrig förnekat att våra finanser ser tråkiga ut. Det enda jag vänder mig mot är att människor som så uppenbart inte har en fucking clue om vad dom pratar om ska sitta och berätta för mig hur våra finanser ser ut därför dom minsann läst ett twitterinlägg. Det blir omgående pajasstämpel på hela skiten. Bara solidaritetsersättningen för Isak's övergång landade på 32 miljoner. Vi cashade också in på klausuler för JKA efter att han fick debutera i Bundesliga.
Sen är väl spelartransfers visserligen den stora biten av kakan, men vi har ett publiksnitt som redan är störst i Skandinavien och som fortsätter att öka, merch försäljning som ökar, sponsoravtal som ökar, osv. Sen kan vi också titta på hur kontraktsituationen ser ut i klubben. Nordfeldt har förlängt, och Sotte har fått ett nytt förslag för några dagar sedan, men annars sitter Isherwood, JG, och Besirovic på kontrakt som går ut vid årsskiftet. Att det där är en betydande del av våra utgifter hoppas jag inte att jag behöver förklara något närmare.
Men visst, inga större spelartransfers och förmodligen en missad Europaplats i år kommer innebära att vi kommer tvingas att vara restriktiva med våra medel. Att det skulle vara så allvarligt som Bajenekonomerna i tråden hävdar, däremot, är trams. Blir det kris på allvar är vi fortfarande Sveriges största fotbollsklubb som inte kommer ha några som helst problem att låna in pengar för att lösa tillfälliga ekonomiska problem.