2025-10-23, 16:13
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Det var ett medlemsmöte, brutto siffror är helt irrelevanta när man pratar om vad Bajen sålt för på sådana möten och därför pratar man självklart om nettosiffror.

Som sagt vi får se när de faktiska siffrorna presenteras, så får vi sem "vem som gör bort sig".

Vi sålde för ungefär 240M brutto förra året, gjorde vi inte?
Isf så menar du att vi sålt för samma summor i år som förra året trots att alla, utöver dig..., konstaterar att Bajen sålt för allsvenska rekordsummor detta år?

Du verkar inte förstå "marginalnytta" så vi släpper det. Ingen annan än dig har haft någon invändning, så det får stå för dig.

Haha. Du har förstått att summan var tagen från ett medlemsmöte nu alltså? Framsteg ändå.

Är fullt införstådd med vad marginalnytta innebär. Utrymme för 100 % högre budget faller inte in under den definitionen.

Ett annat uttryck är att befinna sig på hal is. I ditt fall befinner du dig permanent i en isvak. Varför försöker du låtsats du vara något du inte är? Finns ingen som inte ser igenom dig.
Citera
2025-10-23, 16:16
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Haha. Du har förstått att summan var tagen från ett medlemsmöte nu alltså? Framsteg ändå.
Vad är det med ditt attitydsproblem? Jag ställde en enkel fråga och du svarade. Inte helt lätt att veta vilken "Stefan" du syftade på.

Citat:
Ett annat uttryck är att befinna sig på hal is. I ditt fall befinner du dig permanent i en isvak. Varför försöker du låtsats du vara något du inte är? Finns ingen som inte ser igenom dig.
Du beter dig som en 9:åring. Jag är inte intresserad av det om du inte hade något annat vettigt kring ämnet att diskutera.
Citera
2025-10-23, 16:31
Medlem
Londons avatar
Citat:
Vad är det med ditt attitydsproblem? Jag ställde en enkel fråga och du svarade. Inte helt lätt att veta vilken "Stefan" du syftade på.

Du beter dig som en 9:åring. Jag är inte intresserad av det om du inte hade något annat vettigt kring ämnet att diskutera.

Hade du deltagit på mötet så hade både namn och summa säkert varit bekant för dig. Gissningsvis var du upptagen med annat den dagen? Testa stör kanske?

Som alltid med dig får vi invänta framtiden - i det här fallet närmare bestämt mars/april nästa år för att se siffrorna. Vad som är framtid idag kommer då vara historia för dig och istället 2027 året Bajen går om MFF eller (ens) DIF ekonomiskt.

En evigt repad skiva.
Citera
2025-10-23, 18:14
Medlem
Teus avatar
Citat:
Hade du deltagit på mötet så hade både namn och summa säkert varit bekant för dig. Gissningsvis var du upptagen med annat den dagen? Testa stör kanske?

Som alltid med dig får vi invänta framtiden - i det här fallet närmare bestämt mars/april nästa år för att se siffrorna. Vad som är framtid idag kommer då vara historia för dig och istället 2027 året Bajen går om MFF eller (ens) DIF ekonomiskt.

En evigt repad skiva.
Han kan ju inte missa DIFpodden. Top secret Bajenspy. T-röd. shaken, not stirred.
Citera
2025-10-23, 19:20
Medlem
Gällande tjatet om att Bajens siffror skulle vara överdrivna "Bajenmiljoner"
så stämmer väl det som sagts förut ganska bra med de 154,4 miljoner som BOKFÖRINGEN säger...?

Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Ja, det är synd att Vogel missat att det är helt lugnt med aiks ekonomi bara!
Det är det ju INTE.
Han berättade att Aik tvingas KÖPA spelare mycket på KREDIT
men SÅLT spelare CASH
för att klara ekonomin...

Vet inte om det är sant att det gått ut order att spela fler unga för att få köpare.

UNDERSKOTT på driften ca 70 miljoner per år exklusive spelartransfers.
2024 sålde Aik för 93,5 miljoner, i år bara ca 20 miljoner...
Citat:
(Om MFF.)
Om dom inte klarar topp 3 i samma utsträckning framöver, pga denna ökade konkurrens, så kommer dom behöva kapa stort i sina kostnader, sen kan vi titta på om skillnaden är så stor. Deras ekonomi är byggd på att gå till Europagruppspel 2-3 gånger av 5.
Det var väl 3-4 gånger på 5 år.
Vid 2 går de back på en femårsperiod om de inte drar ner på kostnaderna.
Citera
2025-10-23, 19:25
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
så stämmer väl det som sagts förut ganska bra med de 154,4 miljoner som BOKFÖRINGEN säger...?

Det är det ju INTE.
men SÅLT spelare CASH

Vet inte om det är sant att det gått ut order att spela fler unga för att få köpare.

Jag tror alla förstår att AIKs ekonomi är alarmerande och i princip på ruinens brant om detta fortsätter, alla förutom han som inte lyssnar på poddar av någon märklig anledning.

Men den foliehatten har sneat in på fabricerade saker när de gäller andra klubbar så all tid och fokus går väl dit.
Citera
2025-10-23, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Undantag som bekräftar regel snarare.Lite som Leicester,som nu är Championshiplag,som vann Premier League 2016(lite osäker på årtalet så här i skrivande stund)

Korrelationen mellan sportslig framgång och större ekonomiska muskler än flertalet av sina konkurrenter är med mycket enstaka undantag av permanent art.Det finns absolut ingenting som säger att detta någonsin kommer att ändra sig.

Lönetak kombat med draftsystem är antagligen enda utvägen på lång sikt emot en utarmning gällande allsvenskans topp platser.

Yes, absolut så betyder ju pengar massor och de rikaste är alltid nära toppen sett över tid. Men så länge det ibland inträffar undantag så finns ju liksom hoppet kvar hos en lång rad mindre klubbar. Och sånt är oerhört viktigt för alla fans till lag som "egentligen" är chanslösa. Någon säsong så kanske kanske. (gäller även cuptitlar).
Citera
2025-10-23, 21:40
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Jag tror alla förstår att AIKs ekonomi är alarmerande och i princip på ruinens brant om detta fortsätter, alla förutom han som inte lyssnar på poddar av någon märklig anledning.

Men den foliehatten har sneat in på fabricerade saker när de gäller andra klubbar så all tid och fokus går väl dit.
Jag har aldrig förnekat att våra finanser ser tråkiga ut. Det enda jag vänder mig mot är att människor som så uppenbart inte har en fucking clue om vad dom pratar om ska sitta och berätta för mig hur våra finanser ser ut därför dom minsann läst ett twitterinlägg. Det blir omgående pajasstämpel på hela skiten. Bara solidaritetsersättningen för Isak's övergång landade på 32 miljoner. Vi cashade också in på klausuler för JKA efter att han fick debutera i Bundesliga.

Sen är väl spelartransfers visserligen den stora biten av kakan, men vi har ett publiksnitt som redan är störst i Skandinavien och som fortsätter att öka, merch försäljning som ökar, sponsoravtal som ökar, osv. Sen kan vi också titta på hur kontraktsituationen ser ut i klubben. Nordfeldt har förlängt, och Sotte har fått ett nytt förslag för några dagar sedan, men annars sitter Isherwood, JG, och Besirovic på kontrakt som går ut vid årsskiftet. Att det där är en betydande del av våra utgifter hoppas jag inte att jag behöver förklara något närmare.

Men visst, inga större spelartransfers och förmodligen en missad Europaplats i år kommer innebära att vi kommer tvingas att vara restriktiva med våra medel. Att det skulle vara så allvarligt som Bajenekonomerna i tråden hävdar, däremot, är trams. Blir det kris på allvar är vi fortfarande Sveriges största fotbollsklubb som inte kommer ha några som helst problem att låna in pengar för att lösa tillfälliga ekonomiska problem.
Citera
2025-10-23, 22:23
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Han kan ju inte missa DIFpodden. Top secret Bajenspy. T-röd. shaken, not stirred.

Får ändå ge den ludne att han introducerat mig till DIFpodden. Trevligt uppsnack inför match och airpodvänlig timme cirka någon dag efter match. Taget som bakgrundsljud.

Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531

Det är det ju INTE.
men SÅLT spelare CASH

154,4 stämmer alldeles utmärkt. Svart på vitt i not 2 på sid 16 i årsredovisningen.

En annan siffra än vad som presenterad här dock (220 mkr):

(FB) Ekonomin i svenska fotbollsklubbar

På motsvarande vis bör du inte bli förvånad när 380 mkr inte finns att finna i samma not i årsredovisningen för 2025.

Bajenmiljoner.
Citera
2025-10-23, 22:57
Medlem
Citat:
Får ändå ge den ludne att han introducerat mig till DIFpodden. Trevligt uppsnack inför match och airpodvänlig timme cirka någon dag efter match. Taget som bakgrundsljud.

154,4 stämmer alldeles utmärkt. Svart på vitt i not 2 på sid 16 i årsredovisningen.

En annan siffra än vad som presenterad här dock (220 mkr):

(FB) Ekonomin i svenska fotbollsklubbar

På motsvarande vis bör du inte bli förvånad när 380 mkr inte finns att finna i samma not i årsredovisningen för 2025.

Bajenmiljoner.
Fast vad jag ser står det inte om VFK och agentarvoden är borträknade innan den summan. Vid en snabbkoll hittade jag inte att de skulle vara räknade någon annanstans.
Citera
2025-10-27, 15:18
Medlem
Fått det viskat till mig att vi antagligen kommer gå +20 miljoner i år och slå alla våra ekonomiska rekord. Lite tidigt än att göra bokslut men borde vara rätt få grejer som påverkar oss så här sent på året. Ett hälsosamt plusresultat lär det väl bli hursomhelst.

Det är såklart att man bör göra ett stort plusresultat när vi säljer Salech och Jeng för uppemot 70m netto, men samtidigt har vi ju haft en riktigt tung säsong och värvat en hel del också. Det man kan glädja sig åt är väl att vi trots det kassa tabelläget i somras bara gjort långsiktiga lösningar, och en del hade vi gjort även om vi legat bra till. Det enda bagaget vi behöver hantera från den här säsongen är en handfull äldre spelare på rätt långa kontrakt som halkat längre och längre från startelvan och knappast har en framtid hos oss. Får se om vi kan vara kreativa där.

Nästa års ekonomi lär rivstarta med ett tillskott via Walta i januari. Där hoppas jag vi spänner bågen lite mer och budgeterar för ett nollresultat.
Citera
2025-10-27, 15:40
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Nästa års ekonomi lär rivstarta med ett tillskott via Walta i januari. Där hoppas jag vi spänner bågen lite mer och budgeterar för ett nollresultat.
Walta blir en intressant försäljning. Ryktas det om några summor/klubbar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in