• 1
  • 2
2010-02-26, 00:08
Medlem
Shalashaskas avatar
Slavoj Žižek är utan tvekan en akademisk "superstjärna", men är han egentligen något att ha?

Han är i mitt tycke obestridligen rolig att lyssna på men det händer ofta att jag frågar mig själv om det finns något bortom den ibland radikala pop-vänster retoriken.

Johan Tralau skrev en gång i Svenskan, ganska träffande om Zizek så här:
Citat:
Ursprungligen postat av Ur Johan Tralaus artikel
Zizek är ett retoriskt "event". "Blek, med tovigt hår, mörka ringar under ögonen och medborgarrättskämpeskägg spelar han verkningsfullt den filosofiske tungomålstalaren" som låtsas upptäcka hela kapitalismens repressiva karaktär när han fantiserar fram allt mer långsökta tolkningar ur en ölreklam eller ett övergångsställe. Men hans provokationer om Lenins förträfflighet eller den 11 september som "den amerikanska paranoida fantasin", är charlataneri som bara tjänar till att iscensätta Zizek själv som den Store Europeiske Intellektuelle som har genomskådat och vågar säga allt, och som därför blir "en av de stora stjärnorna i det transatlantiska kongress-jetsettet."

Vad säger ni?
Citera
2010-02-26, 01:00
Medlem
"Žižek uses examples from popular culture to explain the theory of Jacques Lacan and uses Lacanian psychoanalysis, Hegelian philosophy and Marxist politico-economic critique to interpret social phenomena." - Wikipedia

Lacan [X]
Psykoanalys [X]
Hegel [X]
Marxism [X]

Fyra X av fyra möjliga. Det kan ju inte gå annat än fel.

Hade man nämnt social konstruktionism eller dekonstruktion så hade det blivit en facepalm som grädde på moset.

Någon Žižekian som kan rekommendera centralt verk med särdeles starka argument att plocka sönder?
Citera
2010-02-26, 01:52
Medlem
Vänder ni er alltid till allsköns troll och knytt när ni önskar hyra en vespa, herr Seburo C-X? Kanske vill ni öppna öronen och nosa upp en bättre bild än wikipedia?

Slavoj har ju en särskild konvoj av beivrare och besvärare som jag menar är mer intresserade av att äta koögat än dissekera det....
Citera
2010-02-26, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YaYa
Vänder ni er alltid till allsköns troll och knytt när ni önskar hyra en vespa, herr Seburo C-X? Kanske vill ni öppna öronen och nosa upp en bättre bild än wikipedia?

Slavoj har ju en särskild konvoj av beivrare och besvärare som jag menar är mer intresserade av att äta koögat än dissekera det....

Rekommendera ett centralt verk som innehåller hans starkaste argument. Om du har koll på Žižek så vore det inga problem. Så att jag kan bedöma grundligt. Finns det tillgängligt gratis över nätet blir jag förstås extra glad.

Jag är alltid öppen för idéer. Tro inget annat.

Men du menar alltså att citatet inte stämmer alls? Ska alla boxar kryssas av? Eller är det bara någon eller några av dem?
Citera
2010-02-26, 02:14
Medlem
Den postmoderna ironin inrymmer intet avståndstagande!
Citera
2010-02-26, 02:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YaYa
Den postmoderna ironin inrymmer intet avståndstagande!

Okej, så då tar han inte avstånd från nazism, raslära, totalitarianism, förintelsen, pedofili, och att han är en idiot?

Då undrar jag förstås om han är en idiot eller inte. Är han under 20 på Mental deficiency-kartan? Eller tar han sig över 20 så att han når imbecill?

[ http://en.wikipedia.org/wiki/IQ_refe...tal_deficiency ]

I vilket fall. Om du nu har koll på Žižek, så, kan du rekommendera ett centralt verk med de starkaste av hans argument.
Citera
2010-02-26, 02:34
Medlem
Ju mer man sätter sig in i hans budskap ju flummigare blir han.
Citera
2010-02-26, 03:55
Medlem
Shalashaskas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Okej, så då tar han inte avstånd från nazism, raslära, totalitarianism, förintelsen, pedofili, och att han är en idiot?

Då undrar jag förstås om han är en idiot eller inte. Är han under 20 på Mental deficiency-kartan? Eller tar han sig över 20 så att han når imbecill?

I vilket fall. Om du nu har koll på Žižek, så, kan du rekommendera ett centralt verk med de starkaste av hans argument.
Ideologins sublima objekt
Citera
2010-02-26, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shalashaska
Ideologins sublima objekt

Tackare. Hittade den inte på svenska, dock på engelska

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1844673006

Är faktiskt i färd med att beställa ett gäng böcker så det är inte omöjligt att den hamnar på listan.
Citera
2010-02-26, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X

Den postmoderna ironin inrymmer inget avståndstagande. En ironitör skulle med sin ironi med andra ord inte ta avstånd från det som det ironiseras över.

Nu menar du på fullt allvar att Slavoj är IRONISK? Helvete satan helvete.
Citera
2010-02-27, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramzz
Den postmoderna ironin inrymmer inget avståndstagande. En ironitör skulle med sin ironi med andra ord inte ta avstånd från det som det ironiseras över.

Nu menar du på fullt allvar att Slavoj är IRONISK? Helvete satan helvete.

Det beror på vad du menar med postmodern ironi. Är det den oanalyserade strömningen av kulturen som har haft vissa tendenser? Eller är det det som verkligen är postmodernt, snarare än det som föreslås vara postmodernt? Namely, dårarna som älskar motsägelser, och som har fört fram analysen utan analysandum. Om du menar det senare så hamnar du i en oändlig spiral oavsett vilken räcka av ord som förs fram.

Att använda sig av uttrycket den postmoderna ironin, som är tyngt, är att snärja in sig i postmodernt trams. Jag använder inte uttrycket eftersom jag inte accepterar de postmodernas analys, eller hellre, traktat.

Därför har du ingen aning vad jag menade med inlägget, inte sant?

Holmgången mellan de som älskar motsägelser och de som har rätt (!), kan du få en survey av i Peter Van Inwagens artikel "Objectivity". Det är rätt uppenbart hur utgången gick, ändå tror en del att deras fria fantasier skulle ha någon som helst egentlig betydelse.
Citera
2010-02-28, 14:47
Medlem
TiberiusGracchuss avatar
Om man uttrycker det så här: Zizek kommer betraktas som rätt obetydlig om 20 år, han är ingen Alain Badiou men "flamsig pratkvarn" är en orättvis beskrivning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in