Citat:
Ursprungligen postat av Ramzz
Den postmoderna ironin inrymmer inget avståndstagande. En ironitör skulle med sin ironi med andra ord inte ta avstånd från det som det ironiseras över.
Nu menar du på fullt allvar att Slavoj är IRONISK? Helvete satan helvete.
Det beror på vad du menar med postmodern ironi. Är det den oanalyserade strömningen av kulturen som har haft vissa tendenser? Eller är det det som verkligen är postmodernt, snarare än det som föreslås vara postmodernt? Namely, dårarna som älskar motsägelser, och som har fört fram analysen utan analysandum. Om du menar det senare så hamnar du i en oändlig spiral oavsett vilken räcka av ord som förs fram.
Att använda sig av uttrycket den postmoderna ironin, som är tyngt, är att snärja in sig i postmodernt trams. Jag använder inte uttrycket eftersom jag inte accepterar de postmodernas analys, eller hellre, traktat.
Därför har du ingen aning vad jag menade med inlägget, inte sant?
Holmgången mellan de som älskar motsägelser och de som har rätt (!), kan du få en survey av i Peter Van Inwagens artikel "Objectivity". Det är rätt uppenbart hur utgången gick, ändå tror en del att deras fria fantasier skulle ha någon som helst egentlig betydelse.