Citat:
Ursprungligen postat av
mansen66
Zizek skall inte analyseras och dissikeras, att gå på en föreläsning med honom är en berg och dalbana. Fantastiskt roligt!
Jag tycker hans film perverts guide to cinema var jätterolig, och jag ser fram emot perverts guide till ideology.
Mera Zizek!
Ja, om man i huvudsak uppskattar honom för att han är rolig så håller jag absolut med om att han levererar!
Men jag tror att han hamnat i lite utav en rävsax/gyllene bur. Jag tror att den i huvudsak unga universitetspublik han, dessvärre, fått som målgrupp snarast mest tycker han är "rolig" samt att de själva känner sig "smarta" av att ta del av hans "events", samt gillar att han är "vänster".
Zizek verkar tyvärr ha funnit sig i detta och de gånger jag sett honom på TV o.dyl. den senaste tiden så verkar han mest "ge folket vad de vill ha", vilket är synd då han är verkligt skärpt.
Detta medför också att hans mest lästa böcker i dagsläget torde vara de små
The Year of Dreaming Dangerously och
First As Tragedy, Then As Farce (Föga förvånande är de böckerna bland de få som finns översatta, givetvis tillsammans med en om Irak-kriget!) medan en bok han själv uttryckt som en av sina favoriter,
Opera's Second Death, nog tillhör hans kanske minst lästa.
Jag håller dock med dig om att det ska bli "kul" att se hans "The Pervert's Guide to Ideology".