Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-08-04, 08:26
  #73
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klockren321
blåtira läsken var ju förjävla go när man var liten. finns den ens kvar än?

Citat:
Ursprungligen postat av Detvarintemittfel
Den har jag sett på Ica maxi där jag bor
Vasa bryggeri har den. De har som idé att skaffa recepten och rättigheterna på äldre läsksorter "som man minns", och sätta dem i produktion igen. http://www.vasabryggeri.se/

Nog är jag för ung för att minnas många av deras sorter (och andra finns ju fortfarande kvar, t ex trocadero), men de har vira blåtira, cuba cola, olika sorters julmust och påskmust, och en mycket större sortimentslista än t ex coca cola eller pepsi har på sina läskedrycker.

Och slutligen har de i mitt tycke mycket godare sockerdricka och fruktsoda än andra. så där kan ni nog hitta andra gamla läsksorter ni trott varit borta för alltid
Citera
2016-08-04, 14:19
  #74
Medlem
Broiler fanns i varenda frysdisk och säkert i de flesta hemmafrysar på 80-talet. Det är rent omöjligt att få tag på broiler nu för tiden.
Citera
2016-08-07, 09:01
  #75
Medlem
Mayahexs avatar
Saknar äkta kalvdans! Guuu så gott! Offrar mig trots att jag är laktosintolerant
Citera
2016-08-07, 17:44
  #76
Medlem
Nemjungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahex
Saknar äkta kalvdans! Guuu så gott! Offrar mig trots att jag är laktosintolerant

Finns att köpa i Saluhallarna oftast, I Göteborg och runtom med kan jag tänka mig när det är säsong.
Citera
2016-08-07, 18:44
  #77
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Broiler fanns i varenda frysdisk och säkert i de flesta hemmafrysar på 80-talet. Det är rent omöjligt att få tag på broiler nu för tiden.
De bytte bara namn till "kyckling". Broilern fick dåligt rykte så det var dags för ett namnbyte.
Citera
2016-08-08, 17:20
  #78
Medlem
Minns att det fanns en läsk runt 92-93 som smakade som iste med kolsyra i. Burken var vit och orange/brun. Var helt besatt av den som liten.

Någon som vet vad detta var?
Citera
2016-08-08, 17:25
  #79
Medlem
CarolynHaxs avatar
Polarbröds renklämma! Levde på den på sjuttitalet! Kontrasten mellan det mjäkiga brödet och det smakrika renköttet var perfekt!
Citera
2016-08-08, 17:36
  #80
Medlem
calina85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Polarbröds renklämma! Levde på den på sjuttitalet! Kontrasten mellan det mjäkiga brödet och det smakrika renköttet var perfekt!
Den finns ju på vissa Hemköp och ibland på bensinmackar samt matautomater. Köpte den alltid i vår automat på jobbet för något år sen
Citera
2016-08-08, 18:20
  #81
Avstängd
Oljefaergs avatar
Finns och finns... Det vore intressant att testa barkbröd nån gång.

Lunga (lungmos) är troligen heller inte så vanligt, men det passar säkert bra i pölsa.

Rent allmänt är inälvsmat väldigt nyttigt, billigt och hyfsat gott.
__________________
Senast redigerad av Oljefaerg 2016-08-08 kl. 18:23.
Citera
2016-08-08, 19:35
  #82
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahex
Saknar äkta kalvdans! Guuu så gott! Offrar mig trots att jag är laktosintolerant

Finns många små lokala tillverkare av riktig kalvdans. Borde inte vara svårt att hitta. Köpte för någon månad sedan bara, på en lokal bondens-marknad. Det är inte dumt.
Citera
2016-08-08, 19:39
  #83
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calina85
Den finns ju på vissa Hemköp och ibland på bensinmackar samt matautomater. Köpte den alltid i vår automat på jobbet för något år sen

Och i restaurangvagnen på SJ:s nattåg till Övre Norrland, inte minst. Åt en där senast i förra veckan.
Citera
2016-08-09, 00:11
  #84
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Och i restaurangvagnen på SJ:s nattåg till Övre Norrland, inte minst. Åt en där senast i förra veckan.
Även i serveringen ombord på Tåg i Bergslagens tåg brukar renklämmor finnas.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback