2018-01-09, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Men hr str det: "Avjoniserat, demineraliserat vatten, batterivatten: Renat frn nitrater, kalcium, magnesium, tungmetaller. Billigare n destillerat men inte lika rent.
Fr att med filtrering kan man ocks vlja hur mycket man "tar i". En lite smre filtrering blir frsts billigare.

Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Finns det ngot enkelt stt att avkalka och rena kranvattnet hemma? Om man kokar det eller hller i citronsyra till exempel? Jag ska inte dricka vattnet utan ha det i min luftfuktare. Om jag ska kpa 10 liter batterivatten om dagen s blir det ganska dyrt i lngden.

Tar aktivt kol bort kalk i vattnet? Man renar vl akvarievatten med kol och d borde det g lika bra i luftfuktare.

Skulle denna rena vattnet i luftfuktare?
Nej aktivt kol tar inte bort kalk (mineral), utan riktar sig mot biologiska/organiska orenheter.

Det finns finfina avkalkningsfilter som man monterar p tillvattenrret till permanentanslutna kaffebryggare av bttre kvalitet. Sedan byter man filterpatron ca en gng per r eller vid behov.

Om det inte blir fr dyrt s r de utmrkta ven till luftfuktare.
Citera
2018-01-09, 13:20
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Fr att med filtrering kan man ocks vlja hur mycket man "tar i". En lite smre filtrering blir frsts billigare.

Nej aktivt kol tar inte bort kalk (mineral), utan riktar sig mot biologiska/organiska orenheter.

Det finns finfina avkalkningsfilter som man monterar p tillvattenrret till permanentanslutna kaffebryggare av bttre kvalitet. Sedan byter man filterpatron ca en gng per r eller vid behov.

Om det inte blir fr dyrt s r de utmrkta ven till luftfuktare.

Avkalkningsfilter bli fr dyrt. Jag tnkte hlla i vattnet i luftfuktaren. Om man hller i citronsyra d? Det anvnds ju fr att avkalka kaffebryggare.
Citera
2018-02-22, 15:42
Medlem
Pantheraduss avatar
Hmmm... Undrar om det gr som via en hembrnningsapparat att koka vatten, fast nu r det inte alkohol med s man kokar upp det (ej till 72 grader utan 100) och leder vattenngan till ett krl? Vet ej om det gr..? Bara en tanke.
Citera
2018-08-30, 09:54
Medlem
Dricka destillerat vatten/batterivatten?

Efter att ha skummat runt p internet s verkar det som att frtring av destillerat vatten ska vara ofarligt om man inte enbart frliter sig p att dricka det fr att f i sig vtska. Finns det ngon annan sikt p detta?

Min plan var annars att anvnda batterivatten frn tex biltema fr att gra iskuber fr att ha i drinkar mm som d borde bli helt klara/genomskinliga istllet fr vitgrumliga som isen alltid blir nr jag gr den med kranvatten.
Citera
2018-08-30, 10:00
Medlem
Ja s sm mngder r helt ofarligt.

Frmodligen r det luft(-bubblor) som du str dig p.

Stll redan nu en (ppen) kanna med kallt kranvatten i kylen.

Nr den sttt i ngra timmar/dygn s frys kuber av det samtidigt som du fryser dest.vatten och "frskt" kranvatten och jmfr vilka kuber som blir klarast.
Citera
2018-08-30, 10:33
Medlem
AX64s avatar
Kr p. Enda anledningen att inte enbart dricka destillerat vatten r fr att vanlig kranvatten innehller (eller har blivit tillsatt av reningsverket) mnen som kroppen behver.

Vill du slippa kpa vattnet s funkar det utmrkt att koka kranvatten en eller tv gnger fr att f mycket klarare iskuber n med vatten direkt frn kran.
Citera
2018-08-30, 10:49
Medlem
bara att koka vattnet innan du fryser dina iskuber, det tar bort det mesta av syret s blir iskuberna mycket klarare.
Citera
2018-08-30, 11:24
Medlem
Om mlet r att f klar is s ska du frysa det frn ett hl.

Frklaring i klippet nedan
https://www.youtube.com/watch?v=mA-8I9_em0g
Citera
2018-08-30, 13:42
Medlem
skunkjobbs avatar
Du skte inte en enda sekund innan du startade denna trd va? Det finns minst en lng hrlig trd om detta redan.
Citera
2018-08-30, 17:27
Medlem
LekandePyromanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Du skte inte en enda sekund innan du startade denna trd va? Det finns minst en lng hrlig trd om detta redan.

Finns faktiskt minst tre trdar. Och efter dessa flera trdarna r konsensus att det r helt ofarligt att enbart dricka destillerat vatten, frutsatt att man har en bra varierad kost. Tror dock inte att det blir klarare iskuber med dest vatten. Om du hade skt s hade du ftt hundratusentals trffar p hur du gr klar is.
Citera
2018-08-30, 17:29
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Tror dock inte att det blir klarare iskuber med dest vatten.

Fast det blir det. D har vl trden tillfrt ngot tminstone..
Citera
2018-08-30, 22:24
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LekandePyromanen
Finns faktiskt minst tre trdar. Och efter dessa flera trdarna r konsensus att det r helt ofarligt att enbart dricka destillerat vatten, frutsatt att man har en bra varierad kost. Tror dock inte att det blir klarare iskuber med dest vatten. Om du hade skt s hade du ftt hundratusentals trffar p hur du gr klar is.
"Du"??? Jag r inte trdstartaren och jag har inte frgat om hur man gr klar is. Det r i alla fall ondigt att anvnda destillerat vatten bara fr att f klar is, det gr ltt med vanligt kranvatten med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in