2010-02-25, 00:40
Medlem
midnighttrains avatar
r vl att jmfra att det skulle vara farligt att ta rapsolja. I sig r det inte farligt men bristen p salter/mineraler gr att kosten r olmplig.
nr det gller osmos s skulle det antagligen krvas mycket destillerat vatten innan det skulle ge en ptaglig effekt.
Citera
2010-02-25, 04:06
Medlem
om man dricker destilerart (kemiskt helt rent) vatten spricker cellerna av det osmotiska trycket, i mindre mngder blir halsen torr. Svrt att sga hur mycket som e farligt, fara fr livet eller bara en frstrd hals? Det r nd bara att ta en nypa salt i s gr det att dricka.
Citera
2010-02-25, 07:55
Medlem
D sger vi det igen. Astronauter, och folk p hangarfartyg dricker inget annat vatten n det hr. De lider inte av torr hals, eller osmotisk obalans.
B!
Citera
2010-02-25, 11:08
Medlem
arsamiluks avatar
"The product contains no substances which at their given concentration, are considered to be hazardous to health"
CAS 7732-18-5

Fr man i sig mnen ifrn andra kllor s r det inga problem att dricka det.
Citera
2010-04-09, 16:52
Medlem
Siddans avatar
Destillerat vatten r inget dricksvatten.

Det r "dtt vatten" och inget liv kan frekomma i det.
Kroppen bestr av ca 70% vatten, s vill du verkligen att dina vvnader ska fuktas med detta vatten och att dina celler ska bada i det?
Citera
2010-04-09, 17:55
Medlem
Destillerat r inte dtt. Dtt r organiskt i nedbrytningsfasen. Destillerat vatten r befriat frn organiska froreningar, och drmed lngtids-frvaringsbart, utan att det var illa, till skillnad frn biologiskt frorenat, allts "levande", eller "dtt" vatten.
Det r absolut inget fel p att dricka destillerat vatten. Det var det mrkligaste argumentet mot destillerade drycker jag hrt, ngonsin...
Citera
2010-04-10, 09:18
Medlem
Siddans avatar
Detta ska bli intressant

Det var drfr jag hade jag dtt inom "citationstecken".
Alla knner till att vatten r en frutsttning fr all biologiskt liv - Destillerat vatten dremot ddar allt liv som stts i den och dricker vi enbart det s dr vi ocks, mycket snabbare n frn kranvatten som nd innehller massa gifter och froreningar.

Destillerat vatten eller omvnd osmos r onaturligt men perfekt rent. Och detta typ av vatten r ideellt fr maskiner och till batterier.

Vanligt och nyttigt vatten r till formen hexagonalt, och ju fler hexagonala former det finns i vattnet desto mer hlsosammare r det. Destillerat vatten dremot r till formen pentagonalt och det r en svr frutsttning fr vra celler att handskas med. Detta kommer f kroppen att behva arbeta mycket hrdare och det leder till flera rader olika sjukdomar. Det frekommer ofta ett hgt vrde med pentagonalt format vatten i de som har nedsatt immun-system.

r du iallafall verens om att fr mycket intag av destillerat vatten r skadligt fr ens hlsa?
Mer skadligt n vanligt kranvatten t.ex. Ska man inte kunna dricka friskt vatten utan att behva tnka p doseringen och vad fr extra tillskott man mste f i sig?
Citera
2010-04-10, 12:58
Medlem
Destillerat vatten r inte skadligt fr din hlsa, och du behver inte tnka p vad du stoppar i dig fr vrigt, ven om det r den enda kllan till dricksvatten du har. Precis som med vanligt vatten ska man inte hlla i sig x antal liter p en gng, eftersom det r skadligt. Du kan dock utan vidare ha destillerat vatten som nda vattenklla i all evighet, utan negativa bieffekter. Frga vilken yrkesmilitr som helst i amerikanska flottan.

Hexagonalt / pentagonalt vatten r ungefr lika tillfrlitlig vetenskap som all annan healing naturterapeuter hller p med. Med andra ord, inte alls. Det faller in i samma kategori som virvlat vatten, och papperslappar med speciella mnster tryckta p dem som hvdas stoppa mobilstrlning.

Hr kommer en frga rrande ditt hexa/penta vatten. Nr anser du att det gr vergngen frn hexagonalt, till pentagonalt i fljande exempel:
Du kokar vatten, fr att koka potatis, eller pasta. Vattennga kondenseras p kksflkten.

?

Nr det gller liv i destillerat vatten, s r det ett problem eftersom samma saltbalans som pverkar folk som kommer ur knen pverkar exempelvis fisk som man stoppar i destilerat vatten. Eftersom salthalten r mycket hgre i fisken n utanfr den s vandrar vattenmolekyler genom vvnaderna fr att utjmna osmostrycket, och fiskens njurar klarar inte av att skilja ur vattnet i samma takt som det strmmar in, och den dr. Exakt samma sak hnder med saltvattens fisk som slpps i vatten med fr lg salthalt, och det omvnda hnder om man slpper en fisk i vatten med fr hg salthalt. Det r allts inget magiskt med att allt dr av destillerat vatten. En strre skldpadda till exempel, klarar sig mycket bra i destillerat vatten. (Dock br jag nmna att s fort skldpaddan hamnat i vattnet r det tekniskt sett inte lngre destillerat vatten. Lika lite som det r det nr en fisk hamnat dr.)

Andra skrnor jag gillar r att destillerat vatten skulle vara "frstrt" och att det skulle ta flera hundra r innan det blir "normalt" vatten igen. Vad r den magiska skillnaden mellan rent regnvatten, och destillerat vatten? Tack vare vr miljpverkan r ju mngden rent regnvatten pfallande liten, men i vrigt r det exakt samma sak... S speciellt onaturligt r det ju inte.
B!
Citera
2010-04-10, 14:03
Medlem
Ojoj!

Frlt att jag r burdus, men det r vldigt mycket du ftt helt om bakfoten!

Citat:
Ursprungligen postat av Siddan
Det var drfr jag hade jag dtt inom "citationstecken".
Alla knner till att vatten r en frutsttning fr all biologiskt liv - Destillerat vatten dremot ddar allt liv som stts i den och dricker vi enbart det s dr vi ocks, mycket snabbare n frn kranvatten som nd innehller massa gifter och froreningar.

1. Vatten r en frutsttning fr liv som vi knner det. Helt korrekt.

2. Att destillerat vatten skulle dda liv r helt enkelt inte sant.
Ls upp ndvndiga salter (populrt kallat mineraler eller mineralsalter) i destvatten, och du ska se att vxter och bakterier trivs precis lika bra dr som i annat rent vatten.

Dremot inte i saltvatten, drav min betoning p rent vatten.

Citat:
Destillerat vatten eller omvnd osmos r onaturligt men perfekt rent. Och detta typ av vatten r ideellt fr maskiner och till batterier.

Vet du, maskiner och batterier r av mnniskan skapade verk, drfr lngt smre till funktion och konstruktion n ngot av Naturen skapat. Drmed mycket krsnare!

Om vattnet r bra nog till maskiner och batterier, s r det garanterat bra nog fr att duga t levande organismer. Dremot inte tvrtom!

Levande organismer ska fungera i de mest ogstvnliga miljer, ibland i de mest ogynnsamma frhllanden som tnkas kan. D duger det inte att krva rent vatten! Reningen mste man antingen fixa sjlv, eller nyttja andra organismer till. Eller utveckla metoder att kring problemet.

Att ngot r "naturligt" sger just ingenting om dess kvalitet!
Gullregn r naturligt, men giftigt utav helvete rent. Knappast bra, om n naturligt!
Ungefr lika missriktat som att framhlla storlek som garanti fr funktionsduglighet.

Citat:
Vanligt och nyttigt vatten r till formen hexagonalt, och ju fler hexagonala former det finns i vattnet desto mer hlsosammare r det. Destillerat vatten dremot r till formen pentagonalt och det r en svr frutsttning fr vra celler att handskas med. Detta kommer f kroppen att behva arbeta mycket hrdare och det leder till flera rader olika sjukdomar. Det frekommer ofta ett hgt vrde med pentagonalt format vatten i de som har nedsatt immunsystem.

r du iallafall verens om att fr mycket intag av destillerat vatten r skadligt fr ens hlsa?
Mer skadligt n vanligt kranvatten t.ex. Ska man inte kunna dricka friskt vatten utan att behva tnka p doseringen och vad fr extra tillskott man mste f i sig?

Det citerade stycket r rent ut sagt nonsens.

Is, dvs fruset vatten, har hexagonal struktur. Det gr inte isen nyttigare n flytande vatten.

Pstendet att destvatten skulle vara pentagonalt skulle innebra att du tilldelar vatten helt nya, drtill oknda, egenskaper.

Hur pvisar man "hgt vrde med pentagonalt format vatten"? Om det finns s mste det g att detektera. Och pstr man att det freligger ett "hgt vrde med pentagonalt format vatten", s mste man ocks kunna mta detta vrde. Hur kan man annars pst att det r hgt?

Hur mts detta "vrde med pentagonalt format vatten"?

Tja, inte vet jag. Vet du?

Intag av fr mycket r skadligt oavsett mne.

En gammal fin regel sger: fr lite och fr mycket skmmer allt!
Senast redigerad av GaussBonnet 2010-04-10 kl. 14:49.
Citera
2010-04-12, 11:21
Medlem
Siddans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -=Mr_B=-
... Exakt samma sak hnder med saltvattens fisk som slpps i vatten med fr lg salthalt, och det omvnda hnder om man slpper en fisk i vatten med fr hg salthalt. Det r allts inget magiskt med att allt dr av destillerat vatten. En strre skldpadda till exempel, klarar sig mycket bra i destillerat vatten. (Dock br jag nmna att s fort skldpaddan hamnat i vattnet r det tekniskt sett inte lngre destillerat vatten. Lika lite som det r det nr en fisk hamnat dr.)
Och samma sak hnder nr en djuphavsfisk simmar p ytan....
Jag pratar inte om saltvatten, jag pratar om dricksvatten, samma sorts vatten som ven stvattenfiskar har mjlighet att leva i.

Citat:
Andra skrnor jag gillar r att destillerat vatten skulle vara "frstrt" och att det skulle ta flera hundra r innan det blir "normalt" vatten igen. Vad r den magiska skillnaden mellan rent regnvatten, och destillerat vatten? Tack vare vr miljpverkan r ju mngden rent regnvatten pfallande liten, men i vrigt r det exakt samma sak... S speciellt onaturligt r det ju inte.
B!

Du pratar om vanlig naturlig osmos, jag pratar om omvnd osmos vilket r onaturligt och drmed nnu mer skadligare fr biologiskt liv att dricka. Det r just detta typ av destillerat vatten som mnga tror r nnu mer hlsosamt att dricka och sljs drfr fortfarande.

Citat:

En strre skldpadda till exempel, klarar sig mycket bra i destillerat vatten. (Dock br jag nmna att s fort skldpaddan hamnat i vattnet r det tekniskt sett inte lngre destillerat vatten. Lika lite som det r det nr en fisk hamnat dr.)

Jag har svrt att tro att en skldpadda kan klara sig mycket bra i ett destillerat nringsfattigt vatten. Och varfr r vattnet inte lngre destillerat nr ett djur hamnar i det, frutom att djurets/fiskens kropp har "smutsat" ner det i sdanafall? Kan du utveckla?

Citat:
Ursprungligen postat av GaussBonnet
Om vattnet r bra nog till maskiner och batterier, s r det garanterat bra nog fr att duga t levande organismer. Dremot inte tvrtom!
Det dr fr du utveckla, lter vldigt rrigt.
Vatten som r bra till maskiner och batterier r ven bra till mnniskor
men vatten som r bra till mnniskor r inte bra till maskiner och batterier? Fick jag det korrekt uppfattat dr? Lustig jmfrelse annars.

Citat:
Att ngot r "naturligt" sger just ingenting om dess kvalitet!
Gullregn r naturligt, men giftigt utav helvete rent. Knappast bra, om n naturligt!
Ungefr lika missriktat som att framhlla storlek som garanti fr funktionsduglighet.
Snlla... Nu kan ska du inte jmfra med olika vxter gllande nyttighet och giftighet nr vi hr talar om dricksvatten.

Citat:

Det citerade stycket r rent ut sagt nonsens.
Is, dvs fruset vatten, har hexagonal struktur. Det gr inte isen nyttigare n flytande vatten.

... Hur mts detta "vrde med pentagonalt format vatten"? ...

Undrar vem som skriver nonsens hr... Det r bara i fruset tillstnd man kan se vattnets struktur. Vanligt vatten har flest strukturer av en hexagonal form. Fastn kranvatten kan ha mnga deformationer.
Destillerat vatten (osmos) har flera pentagonala strukturer och Omvnd osmos har i verlag mycket fler pentagonala strukturer n hexagonala.
Det mts helt enkelt genom att rkna ett medelvrde genom att frusa ett antal droppar och jmfra antalet olika strukturer som frekommer.

Ju fler antal pentagonala vattenstrukturer det finns i varje klunk, desto skadligare r det fr kroppen, eftersom cellerna har helt enkelt svrare att absorbera dessa n de hexagonala. Med salter som tillsatser klumpar sig vattenmolekylerna till nnu strre kluster och kar drfr svrighetsgraden. Detta leder till uttorkning i cellulr niv.
Citat:
Intag av fr mycket r skadligt oavsett mne.
En gammal fin regel sger: fr lite och fr mycket skmmer allt!
Nu menar jag inte att man ska dricka ihjl sig eller tvinga i sig mer vatten n vad man orkar.
Riktigt dricksvatten ska inte vara skadligt vid normalt ca 1-3 L intag per dag (beroende p kroppsstorlek, fysisk anstrngning, och svettning)

Dricksvatten i form av destillerat vatten, bde naturlig osmos (mindre farlig) och omvnd osmos (mycket farlig), r inte hlsosamt och vattenstrukturens form r bara en del av argumenten. Fast jag vntar med nsta innan frsta argumentet r "ngorlunda" klar
Citera
2010-04-12, 11:29
Bannlyst
Jag har alltid hrt att detta var ett problem under 1:a vrldskriget...man kokade gyttja--destillerade. Och drfr r det inte s smart att bara dricka det under lngre tid. (men va fan jag har ju gtt i hollnsk grundskola s det kan mycket vl vara fel). P fartyg har man ju evaporatorer som kokar saltvatten - men man fr i sig massa annat...l coca cola..MAT (som innehller massor vtska)
Citera
2010-04-12, 15:11
Medlem
najass avatar
Citat:
Dricksvatten i form av destillerat vatten, bde naturlig osmos (mindre farlig) och omvnd osmos (mycket farlig), r inte hlsosamt och vattenstrukturens form r bara en del av argumenten. Fast jag vntar med nsta innan frsta argumentet r "ngorlunda" klar

Jo det hade nog varit vldigt bra om du vntade med nsta pstende innan du satt dig in lite bttre i det som diskuteras fr tillfllet...

Kan du inte brja med att lnka till ngra vederhftiga studier som pvisar att destillerat vatten r farligt att dricka? Srskillt vatten som renats med hjlp av den "mycket farliga" omvnda osmosen

S kan vi ju g vidare sedan, lter inte det som en bra id?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in