2018-01-07, 17:01
Medlem
JustZlatans avatar
Tnkte brja vattna mina blommor med destillerat vatten. Kommer de klara sig?

Finns det inget hemmakit man kpa s att man sjlv kan destillera kranvatten?
Senast redigerad av JustZlatan 2018-01-07 kl. 17:27.
Citera
2018-01-07, 17:40
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tnkte brja vattna mina blommor med destillerat vatten. Kommer de klara sig?

Finns det inget hemmakit man kpa s att man sjlv kan destillera kranvatten?
Jo det r klart som fan att man kan kpa en destillationsapparat men varfr vill du gra ngot s dumt och meningslst som att vattna blommorna med det? Jag brjar tro att du trollar i alla dina inlgg, ingen kan ha shr mnga totalt vanvettiga ider p allvar.
Citera
2018-01-07, 17:44
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jo det r klart som fan att man kan kpa en destillationsapparat men varfr vill du gra ngot s dumt och meningslst som att vattna blommorna med det? Jag brjar tro att du trollar i alla dina inlgg, ingen kan ha shr mnga totalt vanvettiga ider p allvar.

Vart sljs dom i Sverige? Jag tnker inte bara vattna blommor med destillerat vatten, utan ven anvnda det i min luftfuktare.

Funderar p att koka kranvatten och stlla i kylen fr att sen dricka. Frsvinner kloret, mineraler, lkemedelsrester och andra saker d? Blir vattnet godare?
Citera
2018-01-07, 17:45
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sensino
P min kemi utbildning gjorde vi ett experiment om just det hr (sjlva temat handlade om osmos (googla det)).
Experimentet var mycket simpelt:

Material:
* 2 bgare
* 2 gel grodor (kan vara annat gel-godis, t.ex. gel hallon, etc...)
* destillerat vatten (kanske kan dest-vatten bytas ut mot vanligt kran vatten, men resultatet blir svagare)
* destillerat vatten mttat med socker

Utfrande:
En bgare med rent dest-vatten, en annan bgare med socker-vatten & en gel groda i varje bgare, vnta i 24 timmar.

Resultat:

Orsak:

Resultat av fr stor konsumtion av destillerat vatten:
Idiot! Hur kan man vara s frn sina sinnen dum i huvudet att man drar en s vrdelst felaktigt slutsats av det experimentet? Du r vl fr steppdansande Jesus inte en gelgroda och alternativet till att dricka destillerat vatten r vl fr satan inte att dricka sockervatten? Grodan lstes upp lngsammare fr att sockervattnet redan var mttat med socker och inte kunde absorbera mer. Det sger inte ett piss om effekten av att dricka destillerat vatten fr en mnniska. Det r fan s man blir mrkrdd nr man lser sn hr dynga.

Mineralinnehllet i vanligt kranvatten r s litet att det kan kvitta om det finns eller inte, vatten r inte den vg vi fr i oss ngon betydelsefull mngd mineraler och att dricka destillerat vatten utarmar inte kroppen p mineraler.
Senast redigerad av skunkjobb 2018-01-07 kl. 17:47.
Citera
2018-01-07, 17:57
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Vart sljs dom i Sverige? Jag tnker inte bara vattna blommor med destillerat vatten, utan ven anvnda det i min luftfuktare.

Funderar p att koka kranvatten och stlla i kylen fr att sen dricka. Frsvinner kloret, mineraler, lkemedelsrester och andra saker d? Blir vattnet godare?
Om du inte r portad frn Google s borde du hitta var man kan kpa det. Jag byggde min sjlv men det ska du nog inte ens fundera p med tanke p hur dina andra byggprojekt har gtt. Varfr tnkte du vattna blommorna med destillerat vatten? Jag har inte sett ngot s dumt p flera timmar s en frklaring vore p sin plats.

Har ni klor i vattnet dr du bor? Inte mycket va? Annars frsvinner det rtt bra vid en stunds kokning. Egentligen pverkas inte mineralinnehllet, mineralerna avdunstar inte men det kan hnda att en del flls ut och lgger sig som grums p botten. Godare vete fan, jag tycker inte ngot vatten r direkt gott.
Citera
2018-01-07, 18:04
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Om du inte r portad frn Google s borde du hitta var man kan kpa det. Jag byggde min sjlv men det ska du nog inte ens fundera p med tanke p hur dina andra byggprojekt har gtt. Varfr tnkte du vattna blommorna med destillerat vatten? Jag har inte sett ngot s dumt p flera timmar s en frklaring vore p sin plats.

Har ni klor i vattnet dr du bor? Inte mycket va? Annars frsvinner det rtt bra vid en stunds kokning. Egentligen pverkas inte mineralinnehllet, mineralerna avdunstar inte men det kan hnda att en del flls ut och lgger sig som grums p botten. Godare vete fan, jag tycker inte ngot vatten r direkt gott.

Svenska terfrsljarna verkar ha slutat att slja det, men det finns p Amazon och liknande sidor men d blir det dyr frakt och allt annat besvr som andra kontakter. Hur bygger man en sjlv?

Jag antar att blommor mr bttre av rent vatten. Mina blommor brukar d ganska snabbt. Annars kommer jag kpa batterivatten och anvnda till blommor och luftrenaren.

Ngot mste ju bli bttre om man kokar kranvatten och sen kyler ner.
Citera
2018-01-07, 18:18
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Svenska terfrsljarna verkar ha slutat att slja det, men det finns p Amazon och liknande sidor men d blir det dyr frakt och allt annat besvr som andra kontakter. Hur bygger man en sjlv?

Jag antar att blommor mr bttre av rent vatten. Mina blommor brukar d ganska snabbt. Annars kommer jag kpa batterivatten och anvnda till blommor och luftrenaren.

Ngot mste ju bli bttre om man kokar kranvatten och sen kyler ner.
Det r jtteltt men du kommer inte att klara av att bygga det sjlv s skicka du efter frn utlandet om du har hittat ngon.

Dr dina grannars eller kompisars blommor lika fort? Om inte s r det nog inte vattnets fel. Av alla miljoner i Sverige som vattnar sina blommor s vore du nog ganska unik om du gjorde det med destillerat vatten. Helt bortkastat, ondigt och dumt men knappast skadligt.
Citera
2018-01-07, 18:27
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Det r jtteltt men du kommer inte att klara av att bygga det sjlv s skicka du efter frn utlandet om du har hittat ngon.

Dr dina grannars eller kompisars blommor lika fort? Om inte s r det nog inte vattnets fel. Av alla miljoner i Sverige som vattnar sina blommor s vore du nog ganska unik om du gjorde det med destillerat vatten. Helt bortkastat, ondigt och dumt men knappast skadligt.

Om det r jtteltt kan du ju frklara hur jag ska gra. De som finns r antagligen gjorda i Kina och liknande lnder och det vill jag inte kpa. Ingen aning hur mina grannars blommor r. Men batterivatten funka vl?

Varfr str det att avjoniserat vatten r renare n destillerat vatten?
https://www.icahemma.se/batterivatte...69-c-2132.aspx
Citera
2018-01-08, 12:01
Medlem
Citat:
Men batterivatten funka vl?

Varfr str det att avjoniserat vatten r renare n destillerat vatten?
A. Nej. Destillerat eller avjoniserat vatten r skadligt/onyttigt fr alla levande biologiska organismer, pga att det osmotiska trycket ver de interna cellmembranen kommer att skapa en onskad/onyttig vtsketransoprt.

B. Fr att med destillation s gallras endast de froreningar med tillrckligt avvikande kokpunkt bort. Andra metoder (som t.ex filtrering mha omvnd osmos) kan rena nnu mer om man vill det.
Citera
2018-01-08, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HOkk
Om du tar salt i samband med att du dricker destillerat vatten, kan du dricka detta vatten utan problem. Bst r att blanda i salt, i rtt mngd dvs. s att salthalten blir ungefr samma som kroppens naturliga salthalt, i frvg. Fr att p s stt pverka kroppen s lite som mjligt.

Frskvatten brukar ha en salthalt p ca 1-2g per liter. Tjohej!

Tyckte det du sade verkade fruktansvrt hgt. S jag googlade det.
runt 50mg NaCl har frskvatten per liter, ofta lgre. Undrar var du fick din information ifrn.
Citera
2018-01-09, 10:21
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
A. Nej. Destillerat eller avjoniserat vatten r skadligt/onyttigt fr alla levande biologiska organismer, pga att det osmotiska trycket ver de interna cellmembranen kommer att skapa en onskad/onyttig vtsketransoprt.

B. Fr att med destillation s gallras endast de froreningar med tillrckligt avvikande kokpunkt bort. Andra metoder (som t.ex filtrering mha omvnd osmos) kan rena nnu mer om man vill det.

Men hr str det: "Avjoniserat, demineraliserat vatten, batterivatten: Renat frn nitrater, kalcium, magnesium, tungmetaller. Billigare n destillerat men inte lika rent."

http://www.shenet.se/ravaror/vatten.html
Citera
2018-01-09, 10:30
Medlem
JustZlatans avatar
Finns det ngot enkelt stt att avkalka och rena kranvattnet hemma? Om man kokar det eller hller i citronsyra till exempel? Jag ska inte dricka vattnet utan ha det i min luftfuktare. Om jag ska kpa 10 liter batterivatten om dagen s blir det ganska dyrt i lngden.

Tar aktivt kol bort kalk i vattnet? Man renar vl akvarievatten med kol och d borde det g lika bra i luftfuktare.

Skulle denna rena vattnet i luftfuktare? https://www.tritonakvarium.se/produc...carbon-1-liter
Senast redigerad av JustZlatan 2018-01-09 kl. 11:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in