2012-07-30, 13:21
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Borde det inte dra mer soppa och vara förbannat omiljövänligt om man hoppar över en växel och hamnar på för låga varvtal? Då tvingar man ju motorn att arbeta utanför sitt effektregister, vilket gör att man måste trycka plattan i mattan (nåja, inte långt ifrån) för att motorn öht ska kunna öka i varvtal. Då skickar man ju bara på mer bränsle in i motorn, bränsle som inte motorn kan förbränna ordentligt på så låga varvtal. Rätta mig om jag har fel.
Så funkar det i vart fall på lastbilar, för tung växel gör bara att massa energi o bränsle går åt i onödan.

Ligger man o växlar rätt i registret samt går igenom växellådans alla lägen är körningen helt optimal eco driving enligt mig.
Citera
2012-07-30, 21:43
Medlem
club01s avatar
Nu var det en gammal tråd men man hoppar ju över växlar för att slippa energiförluster när man måste koppla och släppa gasen och hela den faderullan. Anledningen till att det finns många växlar är att man ibland inte vill köra snålt eller behöver just 3an istället för 4an i uppförsbacke med släp eller tung last tex. Fan allt går att tänka sig till bara man tänker efter lite. Till och med detta med att hoppa över växlar. Snabbare acc upp till hastigheten man skall för att undvika att gasa en längre tid. Motorn drar inte nämnvärt med mer soppa bara för att man trycker till den lite kortare utan den drar mer om man segdrar med lite extra gas på högre växel upp till önskad hastighet.

Men som sagt den största vinsten gör man i att slippa koppla och släppa gasen för att sedan gasa igen då den drar som mest soppa. Ingen megavinst utan vi snackar om kronor per år här om man bara tillämpar denna metod men ändå kör som en dåre. Kombinerar man dock ihop allt så kan man både köra smidigt och spara några kronor kvar i plånboken för att gasa lite extra med resterande tid.
Citera
2012-07-30, 22:22
Medlem
Varför i helvete skulle man tjäna på att accelerera fort? WTF?! De två absolut mest grundläggande reglerna gällande eco-driving är väl ändå att hålla en så hög växel som möjligt och låta bli snabba accelerationer?

D v s man växlar upp så fort bilen klarar av det, samtidigt som man gasar långsamt. På bilen jag nyligen körde var det på kanske 1100-1300 varv/minut. Man KAN självklart växla upp ännu tidigare men då är risken överhängande att det blir kärringstopp vid minsta fel, och om man skulle hamna i en nödsituation där man behöver gasa snabbt så lär det inte gå särskilt bra...

Att man tjänar på att hoppa växlar "bara för att" stämmer väl inte heller (är inte helt säker dock, så rätta mig gärna, om ni är säkra på er sak). Det stämmer när man måste accelerera fort för säkerhetens skull (t ex på en motorvägspåfart), eftersom varvtalet annars kan bli bisarrt högt om man ska fort upp i 110 från 0 km/h, och går 1-2-3-4-5-6.

Man kan på de allra flesta bilar (jag säger så för att det gäller alla bilar jag har kört, men jag har å andra sidan inte kört varenda bil i världen) lätt komma upp till högsta växel utan att gå över 1500 varv/minut, förutsatt att man inte är tvungen att köra snabbt. "Lätt" är understruket just därför att det faktiskt är lätt; det går att göra det utan problem på ännu lägre varv, men det är inte längre jättelätt utan kräver lite koncentration.
Senast redigerad av randomman 2012-07-30 kl. 22:27.
Citera
2012-08-01, 14:12
Medlem
Gullegubbens avatar
Som jag ser det sparar eco-driving (i meningen förutseende av närmast kommande trafiksituation) inte bara soppa för en själv utan även för bakomvarande bilister. Om jag ser att det står flera bilar i kö eller nästan-kö 100 meter fram så saktar jag farten tidigt, så att inte bakomvarande bilister luras att tro att trafiken flyter längre fram. Det är jätteofta jag luras att tro att trafiken flyter på vägavsnitt längre fram, som jag inte kan se, för att framförvarande bilister gasar på, för att bromsa i sista sekund. När jag står först i kö gasar jag däremot på, så att fler bilar hinner över innan det blir rött igen. Fast ofta är inte bakomvarande bilister eniga med mig, som när jag rullar sakta i friläge till skymda korsningar (där jag inte vet om framförvarande bilist kommer att kunna köra ut eller om denne blir tvungen att vänta på en lucka) efter en nerförsbacke. Då har det hänt att jag blivit omkörd.

Jag håller mycket längre avstånd till 3-4 bilar som inte håller avstånd mellan sig än till en ensam bil, och det besparar mig många onödiga inbromsningar. Om en bilist framför mig gjort något konstigt, så håller jag också mycket längre avstånd än annars.
Senast redigerad av Gullegubben 2012-08-01 kl. 14:15.
Citera
2012-09-18, 09:44
Medlem
sualos avatar
Angående att hoppa över växlar. Jag har funderat en del på varför det skulle ge en miljövinst. Efter lite efterforskningar så har jag kommit fram till att det måste bero på hur motorns verkningsgrad förändras med belastningen.

från wikipedia: "Fuel efficiency during acceleration generally improves as RPM increases until a point somewhere near peak torque"

samt: "Because cruising at an efficient speed uses much less than the maximum power of the engine, the optimum operating point for cruising at low power is typically at very low engine speed, around or below 1000 rpm."

Så genom att snabbt accelerera upp till önskad hastighet och sedan lägga in en hög växel så håller man motorn i ett område där verkningsgraden är hög.

ptimalt skall tydligen vara att istället för att hålla en konstant hastighet så skall man accelerera till en högre hastighet och sedan rulla(med insprutningen avstängd) till en lägre hastighet och sedan accelerera igen. Någon slags on-off reglering. För att hålla motorn i en zon med hög verkningsgrad. Men jag vet inte vad polisen eller bilisten bakom mig skulle tycka om det...

källa: Fuel economy-maximizing behaviors
Citera
2012-09-18, 10:28
Medlem
jamtlandoffroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sualo
Angående att hoppa över växlar. Jag har funderat en del på varför det skulle ge en miljövinst. Efter lite efterforskningar så har jag kommit fram till att det måste bero på hur motorns verkningsgrad förändras med belastningen.

från wikipedia: "Fuel efficiency during acceleration generally improves as RPM increases until a point somewhere near peak torque"

samt: "Because cruising at an efficient speed uses much less than the maximum power of the engine, the optimum operating point for cruising at low power is typically at very low engine speed, around or below 1000 rpm."

Så genom att snabbt accelerera upp till önskad hastighet och sedan lägga in en hög växel så håller man motorn i ett område där verkningsgraden är hög.

ptimalt skall tydligen vara att istället för att hålla en konstant hastighet så skall man accelerera till en högre hastighet och sedan rulla(med insprutningen avstängd) till en lägre hastighet och sedan accelerera igen. Någon slags on-off reglering. För att hålla motorn i en zon med hög verkningsgrad. Men jag vet inte vad polisen eller bilisten bakom mig skulle tycka om det...

källa: Fuel economy-maximizing behaviors
helt riktigt! att man ska dra på beror på att du får ut mer rörelseenergi ur varje droppe bränsle vid hög belastning, detta förutsätter att man behöver ta ut energi exempelvis om man behöver öka farten.
när man väl är uppe i farten man vill ha och det blir låg belastning ska man låta motorn gå på så låga varv som möjligt, hög växel och lätt gas gör att man kommer längre per insprutad bränsledroppe.
men se upp för att ha för hög växel om det går för sakta så man måste gasa extra för att motorn ska orka.
de flesta bilar brukar orka bra på högsta växeln från 70

det du skriver om att köra fullgas/rulla/full gas/rulla stämmer faktiskt ifall det är många backar på sträckan man skall köra, det var nån ecodrivetävling för ett antal år sedan som vanns av en som körde lungt men han som kom tvåa körde just med på/av metoden.
den är däremot inte att rekomendera i vanlig trafik.

även vid vanlig lugn ecodriving kan man tjäna några droppar genom att hålla jämn gas och hellre låta hastigheten variera lite än att gasa lite extra i små uppförsbackar (såvida man inte gasar fullt)
men det är stressande att sakta in o folk kommer o trycker en i baken samtidigt som bilar kan vara ivägen när man vill öka lite i nerförsbackarna för att bygga upp fart inför nästa backe.

ecodriving funkar därför bäst när det är lite trafik (eller om alla ecodrivade) då dom största hindren är konstant fart (såvida det inte är helt plant) och onödigt bromsande.

Bromsande: för att förklara enkelt ska man tänka i energiflöden. Bränsle är lagrad energi, i en bil blir den omvandlad till rörelseenergi, vore det inte för luftmotstånd och friktion i däck, hjullager m.m. skulle bilen i princip kunna rulla för evigt när man väl accelererat upp i fart.

när man bromsar försvinner energin man byggt upp och avgår som värme i bromsarna, energin/bränslet används då till att värma upp luften kring bilen, således onödigt spill.

alltså:
1: Ge fan i bromsen om det inte är absolut nödvändigt,kör som om du hade trasiga bromsar.
2: håll jämn gas hellre än jämn fart.
3: och när du väl skall öka farten är det fullt skaft som gäller.

en till sak som är dåligt för ecodriving är faktiskt sträckor med mycket fartkameror, där blir det ofta många onödiga broms och gas...
Senast redigerad av jamtlandoffroad 2012-09-18 kl. 10:31. Anledning: kom på en till fiende
Citera
2012-09-18, 12:37
Medlem
Undvik full gas och höga varv. Satsa istället på ganska mycket gas (halvgas till trekvartsgas) vid acceleration och ganska låga varv. Max verkningsgrad finns oftast vid 30-50% av maximalt varvtal och innan fullgasanrikning sätter in (vilket de flesta otto har).

Bromsa aldrig med vare sig motor eller pedal, frirulla istället. Kör på folk som är i vägen och kör sakta i korsningar och rondeller så de lär sig.. Rulla alltid i nedförsbackar..
Citera
2012-09-19, 13:31
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Det beror väl på motor och växellåda om man tjänar på att hoppa över växlar eller inte. Själv brukar jag hoppa över fyrans växel på 70-väg, då jag lätt kommer upp i 65-70 på trean och därefter går direkt till femman för att hålla farten.
Citera
2016-08-07, 22:07
Medlem
shadow666s avatar
Hej har nyss tagit körkort och har en äldre bil med 5 växlar från 1997. Hur kör man då eco med 5 växlar? Är det 1=10km ,2=20km , 3=30km , 4=40km , 5=50km+? Och undrar speciellt över vilken växel på 50väg utan hinder eller backe o stads körning.
Citera
2016-08-08, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shadow666
Hej har nyss tagit körkort och har en äldre bil med 5 växlar från 1997. Hur kör man då eco med 5 växlar? Är det 1=10km ,2=20km , 3=30km , 4=40km , 5=50km+? Och undrar speciellt över vilken växel på 50väg utan hinder eller backe o stads körning.
De flesta äldre femväxlade bilar kör du på det här sättet. En grundregel är att du växlar upp vid 2000 varv, och växlar ner vid 1200-1500 varv beroende på belastning (upp/nerförsbacke osv). Rulla igång på ettan, sen lägger du i tvåan ganska omgående, under 20, trean vid 35-40, fyran vid 50-60 och femman vid 70-80. Eller så drar du på trean upp till 70-80 och lägger i femman. Men det är inte eco-driving, speciellt inte på en bil utan turbo. Det beror på att en bil med turbo har bättre ork så du tjänar på att dra på en lägre växel när du vet att du kommer upp i hastighet fort och kan hålla den hastigheten en längre sträcka. Rekommenderas bara vid påfart på motorväg eller motortrafikled där hastigheten är minst 70, annars kan du ju inte gå från trean till femman på en äldre bil. Du får framförallt lyssna på motorn så den inte låtar ansträngd vid för höga eller för låga varvtal när du växlar upp eller ner.
Citera
2016-08-08, 20:58
Medlem
shadow666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
De flesta äldre femväxlade bilar kör du på det här sättet. En grundregel är att du växlar upp vid 2000 varv, och växlar ner vid 1200-1500 varv beroende på belastning (upp/nerförsbacke osv). Rulla igång på ettan, sen lägger du i tvåan ganska omgående, under 20, trean vid 35-40, fyran vid 50-60 och femman vid 70-80. Eller så drar du på trean upp till 70-80 och lägger i femman. Men det är inte eco-driving, speciellt inte på en bil utan turbo. Det beror på att en bil med turbo har bättre ork så du tjänar på att dra på en lägre växel när du vet att du kommer upp i hastighet fort och kan hålla den hastigheten en längre sträcka. Rekommenderas bara vid påfart på motorväg eller motortrafikled där hastigheten är minst 70, annars kan du ju inte gå från trean till femman på en äldre bil. Du får framförallt lyssna på motorn så den inte låtar ansträngd vid för höga eller för låga varvtal när du växlar upp eller ner.

Okej, tror jag hänger med. Men om vi säger att jag kommer köra 50väg utan hinder, är det 4an då alltså, för min bil verkar ligga på 1500rpm då (audi a4 1.8t).
Citera
2016-08-08, 21:45
Medlem
IMBILDENs avatar
Vid landsvägskörning/motorvägskörning handlar det om att låsa fast gaspedalen snarare än hastigheten vid utförslut och uppförsbackar. Dvs, vill du ligga runt 90 km/h, ligg på högsta växeln så du kör 90 vid plan väg. Det innebär att hastigheten kanske ökar till 110-120 vid nedförslut, samtidigt som du tappar fart till kanske 70 vid uppförsbacke, men strunta i det. Det är betydligt mer effektivt att köra på det viset än att exempelvis ställa in farthållaren på 90, för det innebär bara att gasen släpps helt vid nedförslut och bilen motorbromsar, samtidigt som gaspådraget ökar vid uppförsbackar. Hur mycket man spar per mil beror på bilmodell, men räkna med att det går att spara uppåt 1 dl/mil bara genom att tillämpa det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in