2010-02-24, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Du var mig en dryg jävel! Om det är lönlöst att delta i diskussionen genom att backa upp sitt påstående, så ser jag inte poängen med att skriva alls.Eller du har kanske ställt mat&sov-klockan lite tight så du bara hinner med att skriva dryga one-liners mellan tupplurarna.

EDIT: Så du jobbar med körkortsutbildningar men kan inte motivera varför ecodriving är så bra eller presentera fakta för påståendet. Du måste ju vara en alldeles utomordentligt duktig lärare, jag tycker nog nästan synd om eleverna som får betala pengar för att lära sig köra med dig.

Man får det svar man förtjänar.
Citera
2010-02-25, 09:52
Medlem
sirVandalots avatar
Eko-driving, det är väl när man gasar lite extra i tunnlar?
Citera
2010-02-26, 18:06
Medlem
Flygaistheshits avatar
nu fick inte jag lappen under dessa konstiga tider men: jag är övertygad om att dessa ettan trean femman körningar inte är ecodriving......det gäller att lyssna på motorn när den lixom låter bäst och växla där efter....nåt annat är bara humbug
Citera
2010-02-26, 18:45
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flygaistheshit
nu fick inte jag lappen under dessa konstiga tider men: jag är övertygad om att dessa ettan trean femman körningar inte är ecodriving......det gäller att lyssna på motorn när den lixom låter bäst och växla där efter....nåt annat är bara humbug

fast nu är det ju inte så att man varvar ur motorn innan man hoppar över en växel.
Att växla från 1:an till 3:an är inga problem alls, om du inte har en gammal fyrväxlad dieselbil. Man behöver inte varva högt alls.
Och jo, det ska vara mer bränslesnålt. All tid som kopplingen är nertryckt är tid då motorn inte driver, då slösar man med bränsle. Inte sitter man och håller ner kopplingen när man ska bromsa in för en korsning, man motorbromsar så klart också. eller???
Citera
2010-02-26, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
fast nu är det ju inte så att man varvar ur motorn innan man hoppar över en växel.
Att växla från 1:an till 3:an är inga problem alls, om du inte har en gammal fyrväxlad dieselbil. Man behöver inte varva högt alls.
Och jo, det ska vara mer bränslesnålt. All tid som kopplingen är nertryckt är tid då motorn inte driver, då slösar man med bränsle. Inte sitter man och håller ner kopplingen när man ska bromsa in för en korsning, man motorbromsar så klart också. eller???

Det "gamla gardet" trycker i rätt hög utsträckning ner kopplingen långt innan man börjar sänka farten. "Det är ju så bekvämt att bara glida fram med kopplingen nere, åsså riskerar man inte motorstopp" eller liknande är en vanlig motivering.
Citera
2010-02-26, 19:07
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalman71
Det "gamla gardet" trycker i rätt hög utsträckning ner kopplingen långt innan man börjar sänka farten. "Det är ju så bekvämt att bara glida fram med kopplingen nere, åsså riskerar man inte motorstopp" eller liknande är en vanlig motivering.

hehe. man är ju rätt kass om man får motorstopp när man motorbromsar
Citera
2010-02-26, 19:09
Medlem
hade en gammal sabb för några år sedan, där hade man en mätare på hur mycket bensin som användes, analog mätare där pilen skulle vara på det gröna. blev liksom lite sport i att köra snålt
Citera
2010-02-26, 19:37
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Woooow!!! Ett inlägg med mer än tre ord i! Jag är imponerad, även om det i vanlig ordning bara är påståenden tagna ur röven.
Citera
2010-02-27, 00:18
Medlem
Citat:
Woooow!!! Ett inlägg med mer än tre ord i! Jag är imponerad, även om det i vanlig ordning bara är påståenden tagna ur röven.

Som sagt...man får de svar man förtjänar. Har man så dålig koll som du har så är du inte värd att lägga diskussionstid på, så enkelt är det. Ditt senaste inlägg är inget undantag, det visar bara hur lite du vet.

T.o.m. din avatar visar hur kass koll du har
Senast redigerad av Skalman71 2010-02-27 kl. 00:21.
Citera
2010-02-27, 16:26
Bannlyst
Citat:
Men ditt exempel med 3:an upp till 70 är ju bara logiskt tänkande. Det finns ingen anledning att lägga i 4:an och dutta till på gasen för att sedan växla till 5:an.
När jag för en massa år sedan gick på körskola (och när jag gick handledarutb senare) så tjatade dom om att hoppa växlar, även på utfarter till snabbare vägar.
Jag har dock fortfarande svårt att se hur det kan vara en fördel att hoppa växlar (bortsett från exemplet spindrift gav ovan) Motorn tappar kraft, man måste gasa hårdare.Det är ju dåligt i trafiksäkerhetssynpunkt också.T.ex man kommer åkande på en 90-väg och plötsligt dyker en växelhoppande miljötaliban upp framför som inte kan få fart på sin bil för att den är för slö, man bromsar ner en massa eller gasa på för att köra om.Dåligt för miljön, dåligt för trafiksäkerheten och dåligt för min roadrage.
Jag undrar fortfarande varför dagens bilar har en massa växlar? I bilindustrin handlar allt om att det ska vara billigt att framställa, och slutprodukten ska vara billig att köra. Tillverkarna lägger ner massor med tid och pengar på att få bilarna att gå snålare, om det vore så enkelt att hoppa över växlar borde ju dom ha sett till att ta bort växlar eller gjort eco-drivingautomatlådor. Att ta bort ett par växlar borde ju dessutom göra slutprodukten billigare att tillverka, vilket är ett av målen. Men istället går trenden mot fler växlar.
Ta nu inte detta som att jag sågar eco-driving, mycket stämmer bra men just att hoppa växlar verkar dumt och har aldrig fungerat för mig.
F.ö hittade jag vad eco-driving innebär på str.se:
* Kör på ettans växel max 2 billängder och växla sedan upp
* Växla upp istället för att ligga kvar på låg växel
* Hoppa över växlar
* Släpp gasen i tid
* Gasa inte i onödan
* Undvik stopp
* Undvik att frikoppla tidigt för att stanna
* Accelerera bestämt och raskt
* Undvik att gå ner i ettans växel vid korsningar
* Nyttja motorbroms
* Undvik så kallad "spillgas" (gasa i onödan)
* Använd så hög växel som möjligt
* Lyft blicken och planera din körning
* Kör klokt i med och motlut

Inga konstigheter förutom växelhoppandet.
SÅ är det precis.. man tjärnar mycket bensin på att ligga på en hög växel
Citera
2010-02-27, 16:41
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Som sagt...man får de svar man förtjänar. Har man så dålig koll som du har så är du inte värd att lägga diskussionstid på, så enkelt är det. Ditt senaste inlägg är inget undantag, det visar bara hur lite du vet.

T.o.m. din avatar visar hur kass koll du har
Jag har iaf en avatar!
Om du nu vet hur allt ska vara varför inte bara upplysa om det, om jag nu har så fel i mina funderingar?
Citera
2010-02-27, 17:07
Medlem
b.marleys avatar
Kan ngn här inne som diskuterar "hoppa över växlar" visa ngn sorts fakta, Över att man verkligen sparar bränsle.När man hoppar över växlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in